• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Więcej ropy, paliw i kontenerów. Duży wzrost przeładunków w Porcie Gdynia

VIK
10 czerwca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

Port Gdynia zakończył pierwsze pięć miesięcy 2021 r. ze wzrostem na poziomie 8,2 proc. Więcej przeładowano węgla, drobnicy oraz kontenerów, ale przede wszystkim ropy i  przetworów naftowych. A większe przeładunki możliwe są dzięki nowym inwestycjom.



W analizowanym okresie (od stycznia do maja) Port Gdynia notuje wzrost przede wszystkim w grupie towarowej ropa i przetwory naftowe, czyli więcej o 80,2 proc. rok do roku (a w samym maju 104,5 proc.). Przeładowano też więcej węgla (wzrost o 3,6 proc. r/r), drobnicy (wzrost o 12,9 proc. r/r), z uwzględnieniem wzrostu przeładunku kontenerów o 12,6 proc. r/r.

Firmy kooperujące z gdyńskim portem dostrzegają potencjał, co przekłada się na inwestycje w infrastrukturę. W ostatnim czasie Baza Paliw w gdyńskim Dębogórzu, połączona bezpośrednim rurociągiem ze Stanowiskiem Przeładunku Paliw Płynnych w Porcie Gdynia, powiększyła się o dwa nowe zbiorniki - każdy o pojemności 32 tys. ton. Dzięki rozbudowie pojemność magazynowa bazy wzrosła do prawie 260 tys. m sześc. Planowana modernizacja dotyczy m.in. rozbudowy bocznicy kolejowej, w tym budowy dwóch nowych torów o długości ok. 1 km każdy wraz z rozjazdami, oraz budowy dwóch stanowisk do załadunku cystern kolejowych z układem pomiarowym i pełną automatyką. W planach na kolejne lata jest dalsza rozbudowa Bazy Paliw w Dębogórzu o następne trzy zbiorniki.


- Planujemy utrzymanie aktualnego tempa na kolejne miesiące pomimo szeregu realizowanych obecnie zadań remontowo-inwestycyjnych w bazie - mówi Michał Drzazga, kierownik bazy PERN w Dębogórzu.
Dzięki komplementarnym inwestycjom prowadzonym przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia oraz PERN - Port Gdynia stał się istotną lokalizacją na tym rynku w obrębie basenu Morza Bałtyckiego, a Baza Paliw na zapleczu Portu stale umacnia swoja pozycję największego, niezależnego morskiego hubu paliwowego w tym regionie.

Port Gdynia to też węzeł bazowy sieci TEN-T, element korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk, który jest jednym z kluczowych szlaków komunikacyjnych Unii Europejskiej, wpisując się m.in. w ideę Inicjatywy Trójmorza oraz założenia współpracy państw Grupy Wyszehradzkiej.


- Port stanowi ważny element sieci TEN-T, a poprzez swoje działania w zakresie zwiększenia przepustowości i integracji z transportem kolejowym wpływa na wzrost integracji międzynarodowych łańcuchów dostaw. Należy także podkreślić potencjał portu w zakresie współpracy przy realizacji tzw. Nowego Jedwabnego Szlaku - położenie portu pozwala na skrócenie czasu przewozu ładunków transportem kolejowym z Azji, m.in. do Wielkiej Brytanii i krajów skandynawskich. Z punktu widzenia ograniczenia negatywnego oddziaływania systemu transportowego na środowisko pozytywnie należy ocenić także dążenie do zwiększenia udziału transportu kolejowego w obsłudze Portu Gdynia - mówi dr Grzegorz Krawczyk, Katedra Transportu Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
Inwestycje w kolej doskonale wpisują się w strategię Green Port - jeden pociąg zastępuje kilkadziesiąt ciężarówek, zwiększając emisyjność transportu z i do portu. Zgodnie ze Strategią Rozwoju Portu Gdynia do 2027 r. nie mniej niż 40 proc. towarów w porcie obsługiwana będzie koleją. Temu służy m.in. inwestycja PKP PLK 1,53 mld zł, która zwiększy przepustowości połączeń kolejowych, skróci czas obsługi ładunków oraz zwiększy poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego i przewożonych towarów.
VIK

Miejsca

Opinie (60)

  • Import węgla do zkolanwstaniętej?

    • 2 6

  • Całe miasto zakorkowane (3)

    Miasto zakorkowane, ulice się rozpadają, dziury na dziurach. W sezonie znowu zjedzie się tłum ludzi i w centrum będzie można gratisowo dostać po mordzie. Super miasto nie ma co!

    • 19 31

    • To wypad na swoje podlasie (1)

      • 14 7

      • A ty wracaj do Rosji Sasza

        • 0 0

    • Szczur zniszczył Gdynię, won z tym dziadem!

      • 1 0

  • no to jedziemy (1)

    duze statki potrzebuja pomocy holowników do wejscia do portu
    jednak flota Fairplaya ledwo daje rade stare wysluzone maszyny
    pracuja od awarii do awarii,nikogo z firmy to nie interesuje
    chca sie dorobic maksymalnie przed wypitoleniem z portu.

    • 7 0

    • głos konkurencji he?

      • 1 1

  • (1)

    Więcej ropy, paliw, ale ceny za nie nie z tej ziemi.

    • 1 2

    • Tak ma być! W 2011 żartowałem

      Jarosław Polskęzbaw

      • 0 2

  • Prezes

    Niech się wytłumaczą Ci co stoją za odwołaniem dobrego gospodarza

    • 11 3

  • Ten rozwój (1)

    jest matematyczny i bardzo dyskretny . Przerażają mnie te pustki na nabrzeżach , na redzie , brak ruchu. Tęsknię za klimatem portu z lat 60 i 70- tych . Wiem , to już nie wróci......

    • 4 0

    • Przecież PRL wraca od 6 lat

      Cierpliwości

      • 0 2

  • Tak dobrze a prezesa portu zwolnili

    Dlaczego się pytam?

    • 10 1

  • Zwolnili bo za dobrze...

    się działo w Gdy a h...owo w Szczecinie. Zaraz wybory a Grubaszarczyk ma kiepskie notowania to trzeba zabrać zainteresowanych Budowa Portu Zewnętrznego z Gdy do Szczecina gdzie do przetargu nukt się nie zgłosił

    • 9 0

  • Gdynia - wioska rybacka i tyle w tym temacie.

    • 1 3

  • A co tak spadło?

    Skoro paliwa +80%, kontenery +12%, w górę też węgiel, reszta drobnicy, a cały przyrost tylko 12%, to coś musiało tąpnąć - co?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mirosław Bieliński

Prezes firmy doradczej Stilo Horizon. Były prezes Grupy Energa. Po ukończeniu studiów...

Najczęściej czytane