• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Więcej węgla i drewna. Trójmiejskie porty podsumowały ubiegły rok

VIK
24 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (120)

W Porcie Gdańsk przeładowano w ub. roku 68,2 mln ton ładunków, czyli 15 mln więcej niż rok temu. W Porcie Gdynia z kolei przeładowano 28,1 mln ton, a więc więcej o 1,4 mln. Trójmiejskie porty podsumowały ubiegły rok, było więcej przede wszystkim drewna i węgla.



W 2022 r. roku Port Gdańsk stał się drugim największym na Bałtyku. Pierwszym jest rosyjski port Ust-Ługa (113 mln ton). Na trzecim miejscu jest Primorsk (52,9 mln ton), a na czwartym St. Petersburg (35,6 mln ton). Port w Gdańsku jest też największym portem kontenerowym na Bałtyku. Rok ubiegły był dla Gdańska rekordowy. Przeładowano 68,2 mln ton towarów, co oznacza wzrost o 28 proc. względem 2021 r.


Przeładowano 25 516,4 tys. ton paliw płynnych, co oznacza wzrost o 35,1 proc., 1 932,9 tys. ton zbóż (wzrost o 19,9 proc.) oraz 515,5 tys. ton rudy (wzrost o 133,2 proc.). Jednak ten rok do przede wszystkim przeładunek węgla i drewna. W Gdańsku przeładowano 13 218,9 tys. ton węgla, a to oznacza wzrost o 175,6 proc. Największy wzrost dotyczył jednak drewna. Przeładowano go 548,2 tys. ton, czyli o 413 proc. więcej niż w 2021 r. Prezes portu w Gdańsku, odnosząc się do dużego przeładunku drewna, zapewnił, że nie był to polski surowiec.

Wzrost przeładunku drewna w portach. Tym razem głównie import Wzrost przeładunku drewna w portach. Tym razem głównie import

- To drewno, które jest tranzytowane przez Polskę i pochodzi z innych krajów, m.in. Skandynawii, Czech i Słowacji - wyjaśnił Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Prezes Greinke przyznał, że port odnotował nieduży spadek - o niecałe 2 proc. - w grupie drobnica skonteneryzowana. Jak wyjaśnił, na ten spadek duży wpływ miało wprowadzenie embarga na towary, które były przekierowywane do Rosji.


Dobry rok miał też port Gdynia. Port przeładował w ub.r. 3 403,1 tys. ton węgla i koksu, co oznacza wzrost o ponad 174 proc. Przeładowano też 533,5 tys. ton drewna (wzrost o 109 proc.), a inne masowe stanowiły 1 716,2 tys. ton (wzrost o 0,4 proc.). W sumie przeładowano 28,1 mln ton towarów (w u.br. było to blisko 26,7 mln ton).

Kolejki na redzie, place wyładowane węglem. Porty pękają w szwach.

- Do Portu Gdyni zawija coraz więcej jednostek o coraz większych gabarytach. W 2022 r. do Gdyni zawinęło ogółem 4331 jednostek, czyli o ponad 2 proc. więcej niż w 2021 r. Wzrosły też transporty kontenerowcami i masowcami - powiedział Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Do Gdyni w 2022 r. przypłynęło też ponad 1 tys. promów (wzrost o 8,2 proc.) oraz blisko 300 jednostek typu ro-ro (wzrost o ponad 32 proc.).
VIK

Miejsca

Opinie (120) 4 zablokowane

  • (3)

    "Prezes portu w Gdańsku, odnosząc się do dużego przeładunku drewna, zapewnił, że nie był to polski surowiec." - w związku z tym zastanawiam się jak eksportuje się polskie drewno pochodzące z naszych lasów. Kaszubskie lasy wycięte jak ser szwajcarski, produkty z drewna kosztują 3 razy więcej niż 2 lata temu a w tartakach drewno ma ceny z innej planety.
    Może znajdzie się jakiś dziennikarz który sprawdzi skąd tak naprawdę pochodzi to drewno w naszym porcie???

    • 11 2

    • Polskie drewno idzie głównie na polski rynek. (1)

      Mamy potężne przedsiębiorstwa przetwórstwa drzewnego, meblarskie, itp. Jesteśmy jednym z liderów światowej produkcji mebli.

      • 0 4

      • hahaha

        Tak z płyt typu osb ,mfp ,mdf a nie z litego drewna które na rynku jest trudno dostępne od kilku lat

        • 2 0

    • uważaj, że jakiś dziennikarz się tym zajmie - oni też mają rodziny i chcą żyć ^

      • 3 0

  • Hiszpańscy nurkowcy już płyną z Iławy (3)

    • 5 3

    • co to jest nurkowiec? (2)

      • 4 0

      • Nurk z Pcimia

        • 0 0

      • Nurek - cyrkowiec. W czyms jeszcze moge pomoc?

        • 3 0

  • Czarno wszędzie, co to będzie... (5)

    Wszystko super, ale Tunel i jego okolice wyglądają przez to tragicznie! Jak można chwalić się, że Port zarabia kupę hajsu, a jednocześnie ma gdzieś to, w jaki sposób towar jest z niego wywożony...?! Pył węglowy i resztki kory zasypują miasto i ciekawe kiedy się z tego wszystkiego odgruzujemy... i czy w ogóle się odgruzujemy, bo jest dramat! A inspekcja transportu drogowego śpi...

    • 29 4

    • (3)

      Nasz port zarabia kasę a co miasto Gdańsk bedzie z tego miało?Wszystko pójdzie do Warszawy,a na nas baty że brudno,czarno ,ogólnie syf.A kto do tego doprowadził?Port nie przygotowany logistycznie.,czyli Mierz Porcie Siły Na zamiary.

      • 4 3

      • Samolotem mają transportować z innych kontynentów ? (2)

        • 2 3

        • Głupiś,balonem,dronem?Czyli węgiel z kopalni brać,jest go tam pod dostatkiem i dobrej jakości.

          • 0 0

        • Nie,ze swoich,polskich kopalni.

          • 1 0

    • Inspekcja i policja, jako zbrojne ramiona wladzy centralnej, maja zakaz narzucania sie biznesowi weglowemu.

      Bo na biznesie weglowym zarabiaja najwiecej posrednicy namaszczeni przez wladze centralna. A potem przekazuja na rzecz wladzy centralnej hojne datki i tak to wlasnie biznes sie kreci.

      • 3 0

  • (8)

    Cieszyć się z rabunkowej wycinki lasów i sprzedaży surowca zamiast towaru przetworzonego to rzeba być deblem.

    • 21 8

    • Przeczytaj artykuł zanim zaczniesz bełkotać od rzeczy. (5)

      • 5 8

      • (4)

        Tak, czytałem, fajna historia, drewno ze Skandynawii jest przeładowywane i jedzie dokąd? do Czech i Słowacji? Natomiast to z Czech i Słowacji pewnie płynie do Skandynawii.

        A polskiego drewna nie ma wcale w lasach nie bije się rekordów wycinek, proszę się rozejść.

        • 12 4

        • Właśnie udowodniłeś że nie masz o niczym pojęcia. (3)

          Drewno z Czech i Słowacji płynie głównie do Chin. Co ciekawe, w kontenerach!

          • 4 6

          • Za co minusy? (2)

            Za stwierdzenie faktów?

            • 4 3

            • Za bycie niepelnosprawnym intelektualnie parobkiem. (1)

              • 3 5

              • Miło że się nazwałeś po imieniu. :)

                Wolę jednak rozmawiać o konkretach, ale z tobą to niestety niemożliwe.

                • 1 2

    • Import znaczy przywoz

      Ale zrozumiałeś fragment że to import...

      • 2 2

    • Mniej kontenerów jest nowy rok nowe umowy dopiero koniec lutego ruszy wszystko
      Poza tym nowy chiński rok za kilka dni

      Ale wiadomo jak nie wiadomo to trzeba siać ferment

      • 2 4

  • Ale dużo mniej kontenerów. Nie ma się co chwalić (3)

    • 12 3

    • Skonczył się przeładunek w kierunku rosyjskim, więc nie ma się co dziwić. (2)

      To mocno nakręcało statystyki dla DCT.

      • 4 3

      • (1)

        A to oni nie mają swoich baz kontenerowych? Takie gadki to dzieciom możesz sprzedawać a nie ludziom którzy szukają informacji w sieci i to jeszcze nie w polskich kłamliwych mediach z ukraińskimi flagami.

        • 3 2

        • Co ty synku wiesz o logistyce i gospodarce morskiej?

          • 0 3

  • Dość tego węgla!

    Artykuł sponsorowany? Niestety nie da się zatuszować tego co się dzieje, syfu, brudu, braku zachowania jakichkolwiek standardów. Mieszkańcy mają szczerze dość! Port Gdański niech się udławi tymi zyskami i rankingami.

    • 7 1

  • 413 proc. więcej przeładunku drewna - wszystko nt wycinki lasów i gospodarki mającej niby te lasy chronić

    Nie mam więcej pytań

    • 5 1

  • Węgla brakuje przecież (2)

    • 2 4

    • też się na to złapałeś? Kłamstwo w XXI w. to podstawa funkcjonowania rządów ^

      • 2 0

    • Nie brakuje,mamy w Polsce na 200 lat.

      • 0 0

  • To jakies kłamstwo jest przeciez w TVnie cały casz twierdza ze wugla niema i nie bedzie a ludzie w domach świeczki zapalają i (2)

    a ludzie w domach świeczki zapalają i meble pala by sie ogrzać

    • 15 5

    • dalej oglądaj takie coś jak tvn i inne reżmowe bez wyciągania własnych wniosków

      • 4 1

    • Bo węgla nie ma, kupili pył węglowy.

      • 5 5

  • panie autorze VIK (1)

    Proszę o podanie ile to w podziale na import i eksport zwłaszcza węgla i drewna

    • 10 2

    • nie sądzisz aby pismak to wiedział, nie za to płacili aby nas dezinformowali

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Andrzej Biernacki

Prezes zarządu Ekolan SA. W 1997 roku Andrzej Biernacki i firma EKOL powołali do życia EKOLAN....

Najczęściej czytane