Większe statki wejdą do Portu Gdynia

Wejście do Portu Gdynia poszerzono o prawie 40 m


Zakończono przebudowę Północnej Ostrogi Pilotowej w Porcie Gdynia i zyskano prawie 40 m. Dzięki temu do portu będą mogły zawijać większe statki. To nie wszystko. Ta inwestycja poprawi także warunki nawigacyjne w kanale portowym i stan bezpieczeństwa budowli hydrotechnicznych.



Prace na ostrodzeMapka polegały na poszerzeniu wejścia pilotowego z istniejącej szerokości ok. 102 m, do szerokości min. 140 m i uzyskaniu głębokości technicznej 16 m. Przebudowa ta stanowi kolejny z etapów i elementów największego zadania inwestycyjnego "Przebudowa Akwenów Wewnętrznych Portu Gdynia do głębokości 16 m".

Kluczowym i najistotniejszym celem tego zadania było umożliwienie zawijania statków do gdyńskiego portu o parametrach Baltimax (czyli m.in. tankowce i kontenerowce, które będą w stanie przepłynąć przez Cieśniny Duńskie) oraz poprawa warunków nawigacyjnych i stanu bezpieczeństwa budowli hydrotechnicznych. Wykonane prace umożliwiły bezpieczne wejście do Portu jednostek o długości 400 m i szerokości 56 m. Wejście do gdyńskiego poszerzone zostało o prawie 40 m, co usprawni proces wprowadzania i obracania się statków.

- Wykonano konstrukcję nowej ostrogi z palościanki kombinowanej z palami nośnymi o znacznej średnicy wynoszącej do 1420 mm i dł. do 27,5 m, wypełnionej profilami ścianki szczelnej. W ramach przebudowy wykonano nawierzchnię betonową oraz zamontowano niezbędne wyposażenie hydrotechniczne. Częścią prac w inwestycji było wykonanie wygaszacza falowania, w technologii odwracacza strug połączonego z narzutem kamiennym - poinformowano w komunikacie.
Całkowita wartość robót przy przebudowie Ostrogi Północnej wyniosła 16 mln zł, a czas realizacji inwestycji wynosił 14 miesięcy. Prace wykonała Korporacja Budowlana Doraco.

Zrealizowanie tej inwestycji zwiększy możliwości przeładunkowe portu oraz jego konkurencyjność w rejonie Morza Bałtyckiego i w Korytarzu Bałtyk-Adriatyk Transeuropejskich Sieci Transportowych TEN-T.

- Dostosowujemy jakość infrastruktury do rosnących oczekiwań rynku. Poprzez inwestycje poprawia się pozycja konkurencyjna portu w basenie Morza Bałtyckiego. Dzięki realizowanym inwestycjom wzmacniamy rolę Polski w transeuropejskiej sieci transportowej - mówi Jacek Sadaj, wiceprezes ds. infrastruktury i zarządzania majątkiem Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Port Gdynia jest też jednym z zaledwie dwóch portów na świecie korzystających z systemu RTK do celów nawigacyjnych zgodnie z wymaganiami międzynarodowych norm IMO i zaleceń IALA. Najdłuższy kontenerowiec, jaki kiedykolwiek zawinął do Portu Gdynia - mv "Charlotte Maersk", mierzył prawie 347 m długości i 42,8 m szerokości. Jednostka weszła do portu i precyzyjnie zacumowała dzięki systemowi pilotowemu OneBoxRTK, który jest najbezpieczniejszym tego rodzaju narzędziem wykorzystującym najnowocześniejszą technologię pozycjonowania i naprowadzania statków na świecie.

Opinie wybrane


wszystkie opinie (35)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze

więcej artykułów »

Ludzie biznesu

Grzegorz Słupski

Od 1995 roku prezes zarządu ARGO w Gdańsku. Jest doktorem nauk ekonomicznych, stopień uzyskany na...