Wodowanie okrętu dla szwedzkiej marynarki wojennej

Nowy okręt ma długość 74 m i wyporność 2200 ton i będzie nosił nazwę "HMS Artemis".

Zakończył się kolejny etap budowy okrętu rozpoznania elektronicznego (SIGINT) dla Królewskiej Szwedzkiej Marynarki Wojennej. Na terenie Stoczni Wojennej w Gdyni zwodowano kadłub okrętu. Teraz w stoczni Nauta zostaną przeprowadzone prace wyposażeniowe oraz instalacyjne, następnie okręt przejdzie próby portowe i morskie. Po ich zakończeniu okręt trafi do Stoczni Saab Kockums w Karlskronie, gdzie zostanie wyposażony w specjalistyczne systemy. W 2020 wejdzie do służby w szwedzkiej marynarce.



W 2017 roku Saab podpisał umowę ze Szwedzką Agencją Zamówień Obronnych na zaprojektowanie i budowę okrętu SIGINT, który zastąpi będącą obecnie w służbie jednostkę "HMS Orion". Następnie grupa zakontraktowała Stocznię Remontową Nauta z Grupy PGZ jako wykonawcę platformy, wodowania, i wykonania pierwszych prób morskich platformy okrętu.

Przypomnijmy, że w 2017 roku Stocznia Remontowa Nauta została przez szwedzką grupę zbrojeniową Saab wybrana jako wykonawca platformy okrętu rozpoznania radioelektronicznego (SIGINT) dla Królewskiej Szwedzkiej Marynarki Wojennej. Całkowita wartość tego kontraktu to 730 mln koron szwedzkich.

W ramach kontraktu, Nauta jest odpowiedzialna za wykonanie platformy, wodowanie, oraz pierwsze próby morskie okrętu. Podwykonawcą Nauty jest PGZ Stocznia Wojenna. Palenie blach dla okrętu odbyło się w marcu 2018 roku, a trzy miesiące później położono stępkę. Nowy okręt ma długość 74 m i wyporność 2200 ton, będzie nosił nazwę "HMS Artemis".

- Wodowanie okrętu rozpoznania elektronicznego jest momentem szczególnym. Jest to dzień wieńczący zakończenie ważnego etapu budowy jednostki i pokazujący sens w podejmowanych działaniach stoczni. Okręt ten jest wizytówką wysokiej jakości i możliwości techniczno-produkcyjnych stoczni i naszych kooperantów - powiedział Adam Potrykus, wiceprezes zarządu i p.o. prezesa zarządu Stoczni Remontowej Nauta SA.
- Jesteśmy zadowoleni z kolejnego, znaczącego kamienia milowego osiągniętego w ramach kontraktu na budowę okrętu rozpoznania radioelektronicznego, który trafi do floty Królewskiej Szwedzkiej Marynarki Wojennej - powiedział Gunnar Wieslander, prezes Saab Kockums.
Saab Kockums to szwedzki koncern stoczniowy, w ramach którego działają stocznie okrętowe w Malmö, Karlskronie i na wyspie Muskö. Wyspecjalizowane są one w budowie okrętów podwodnych i lekkich nawodnych okrętów uderzeniowych, oraz korwet.

Opinie (54) 4 zablokowane

Wszystkie opinie

  • no i kto bogatemu zaboroni (1)

    modernizować swoją Marynarkę .
    u nas 500+ i heja banana

    • 7 5

    • My też modernizujemy nasze dwa okręty rozpoznawcze.

      To Hydrograf i Nawigator z serii okrętów zbudowanych w Stoczni Północnej. Nie są to cuda współczesnej techniki i morskiego designu, ale są.

      • 0 0

  • HSwMS, a nie HMS (8)

    HMS to skrótowiec przed nazwami brytyjskich okrętów.

    • 15 6

    • I tu się mylisz, bo jest dokładnie odwrotnie... (1)

      Oryginalny szwedzki skrótowiec przed nazwami ich okrętów, to HMS (Hans/Hennes Majestäts Skepp), a Brytyjczycy używają HSwMS (His/Her Swedish Majesty's Ship), żeby odróżnić ich okręty od swoich.

      • 2 2

      • Człowiek uczy się całe życie. :)

        Faktycznie. Masz rację.

        Mści się to, że dla pewności sprawdzałem w anglojezycznej literaturze.

        Dzięki za wyjaśnienie błędu. Następnym razem będę pamiętał.

        • 3 0

    • A wcale... (4)

      Tam gdzie jest monarchia tam jest takie nazewnictwo... His (Her) Majesty's Ship

      • 6 1

      • ...

        Szwecja to monarchia...

        • 1 1

      • A Kaiserliche Marine miało skrót SMS (2)

        • 2 2

        • To od szajse majnfurer szajse

          • 1 4

        • Seiner Majestät Schiff - Okręt Jego Cesarskiej Mości

          • 2 1

    • Wydaje ci się że wiesz ale tylko ci się tak wydaje.

      • 1 3

  • Byłbym rad aby ten okręt był dla Polski (1)

    bo sami pływamy na złomie....

    • 5 1

    • Są plany zbudowania podobnego dla MW RP.

      • 1 0

  • drodzy wielbiciele pisu

    nasze pasozyty i trutnie narodu. gdzie sa polskie stocznie tak obiecane przez waszych goru i gdzie tysiace ludzi tam z dobrymi zarobkami zatrudnionych

    • 4 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Wodowanie jednostki HMS Atremis

    Stoczniowi pisiewicze

    Klamry dajemy od środka na poszyciu, bo wygląda to teraz słabo...
    Minus też za brak warstwy finalnej na dyszy pędnika...zapewne po uchwycie montażowym...amatorsko:)

    • 2 4

  • Szkoda, że nie napisano kto ten statek zaprojektował (1)

    • 4 1

    • Wiwat MMC

      Ale i tak jak będzie źle coś na produkcji to wina projektantów będzie.

      • 0 2

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Wodowanie jednostki HMS Atremis

    (1)

    Brawo - piękna "karoseria" - blacharze się spisali

    • 32 1

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Wodowanie jednostki HMS Atremis

      teraz monterzy, rurarze, elektrycy

      zrobią go tak, że pan szwed będzie zadowolony. i to wg polskiego projektu!

      • 2 0

  • (2)

    Ciekawe ile lat go budowali

    • 9 18

    • (1)

      Pół roku

      • 5 0

      • trochę dłużej

        bo cięcie blach było bodajże w lutym 2018, a zejdzie jeszcze z pół roku zanim wypłynie w swój pierwszy rejs do Szwecji

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Andrzej Biernacki

Prezes zarządu Ekolan SA. W 1997 roku Andrzej Biernacki i firma EKOL powołali do życia EKOLAN....