• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wpłynął najdłuższy kontenerowiec w historii gdyńskiego portu

VIK
5 czerwca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

MSC Charleston wpłynął do BCT Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego.


Do portu w Gdyni w piątek rano wpłynął najdłuższy i jeden z największych w historii obsługiwanych w tym porcie kontenerowców. Jednostka ma ponad 324 metry długości i może przewozić prawie 8,1 tys. TEU, czyli standardowych kontenerów. MSC Charleston wpłynął do BCT Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego.



Dotychczasowy rekord wśród kontenerowców obsługiwanych przez ten terminal należał do MSC Krystal. Statek o pojemności 5792 TEU zawinął do Gdyni w 2012 roku. MSC Charleston to jednostka o pojemności prawie 8100 TEU. Kontenerowiec przypłynął do gdyńskiego portu z Kłajpedy na Litwie, a po przeładowaniu ok. 1,5 tys. kontenerów popłynie do belgijskiego portu w Antwerpii. Armatorem jednostki jest MSC.

Z uwagi na rozmiary jednostki cała operacja była skomplikowana. W połowie kanału portowego jednostka musiała bardzo precyzyjnie obrócić się o 180 stopni i zacumować przy nabrzeżu BCT lewą burtą. Statek ma cumować w Gdyni dobę.

Dzięki inwestycjom do gdyńskiego portu mogą wpływać coraz większe jednostki. Obecnie obrotnice nr 2 i nr 3 usytuowane na wewnętrznych akwenach portu pozwalają na obracanie statków o długości do 320 m. Jednak już niedługo będzie można przyjmować statki do 384 m długości, o zanurzeniu 15 metrów i ładowności 12 tys. TEU.

BCT jest jednym z największych terminali w rejonie Bałtyku i drugim co do wielkości terminalem kontenerowym w Polsce. Kontroluje ok. 30 proc. polskiego rynku przeładunków kontenerowych. Od stycznia do maja tego roku terminal przeładował 161 tys. 459 TEU. W 2014 r. terminal przeładował 475 tys. TEU, o ok. 20 proc. więcej niż rok wcześniej.
VIK

Miejsca

Opinie (118) 1 zablokowana

  • pismaki (2)

    jak ja lubię takie teksty "TEU, czyli standardowych kontenerów"
    Proponuje pismakowi, który to napisał sprawdzić co to jest TEU
    Ja się pytam ile TEU ma kontener 40'st stopowy :)

    • 10 3

    • 20'st = 1 TEU

      30'st,40'st,45'st = 2 TEU

      • 1 0

    • 2

      • 1 0

  • Dla uczestników świętej wojny Gdynia vs. Gdańsk (20)

    Otóż port w Gdyni jest w rękach polskich, zbudowany w latach 20-ych i obecnie unowocześniony. Natomiast terminal kontenerowy w Gdańsku jest w rękach australijskich, a Polacy obsługują w nim tylko wózki i dźwigi. Aha, są jeszcze ochroniarze.

    W świetle powyższego: jak mizerne i śmieszne są te wasze przyziemne spory, przesłaniające fakt, że rządzące jeszcze nami nasze elity uczyniły z nas tanią siłę robocza we własnym kraju. In nawet pasuje że żremy się miedzy sobą, Gdańsk z Gdynia, Warszawa z Krakowem, itd, gdyż pochłonięci tym nie widzimy tego ze ktoś nas robi w bambuko. Jak uczy historia - zawsze kończy się to rewolucja.

    • 105 40

    • Za kilka lat gdy w Gdańsku zostanie zbudowany port zewnętrzny (3)

      takie statki będą zawijały bez żadnych problemów i wygibasów jak to ma miejsce obecnie w Gdyni.

      • 2 4

      • W Gdańsku już teraz regularnie zawijają 2x większe statki niż ten rekordowy z Gdyni (2)

        • 2 4

        • 2 X większy ? 650 metrów długi ? (1)

          Majaczysz .

          • 2 2

          • a ile TEU zabierają?

            wielkość można wyrazić także w ładowności

            • 1 0

    • a dlaczego kłamiesz? (2)

      o ile się nie mylę to terminal BCT jest Filipiński a GCT Chiński więc twierdzenia o "polskim" porcie są komiczne
      jedynym w trójmieście polskim terminalem kontenerowym był maleńki (jest?) GTK (na którym notabene swojego czasu obsługa była najbardziej przyjazna dla klienta)
      swoją drogą patrząc na plusiki po twoimi gadkami widać jaka ciemnota jest w narodzie jeśli chodzi o sprawy gospodarki i morza...

      • 24 5

      • (1)

        BCT i GCT tylko są dzierżawione - nie kupili infratruktury - nie jojcz

        • 5 3

        • i co jutro zwijają interes zabierają sprzęt i co? kto otworzy terminale? donald t?

          • 2 1

    • Przepraszam bardzo a kto jest operatorem BCT ?? filipinski ICTSI. Troche wiecej wiedzy a mniej zajadlosci. Tego typu zjawiska maja miejsce na calym swiecie gdzie grupa 5-7 operatorow terminali kontenerowych zarzadza najwiekszymi obiektami tego typu na swiecie. Nie robmy z tego problemu a cieszmy sie ze 2 polskie porty wpisuja sie od lat w baltycka czolowke.

      • 6 0

    • NIE TAK DO KOŃCA (2)

      Ir sprawdź proszę jaka jest struktura własnościowa w BCT Gdynia
      Z ich strony :"W maju 2003 ICTSI (Międzynarodowy Operator Terminali Kontenerowych) uzyskał koncesję przyznaną przez władze portu w Gdyni, zezwalającą na rozwój, działanie i zarządzanie terminalem kontenerowym w Gdyni, Pomorze, Polska. Koncesja obejmuje okres 20 lat. ICTSI zakupił 100 procent Bałtyckiego Terminala Kontenerowego (BCT)"

      A wszyscy Polacy powinni się cieszyć, że dzieje się tu i teraz a ludzie mają pracę( i tu mowa nie tylko o terminalach ale również o całej tzw nadbudowie) a państwo podatki. itf=d , mniej hejtu a więcej optymizmu wszystkim, życzę

      • 13 1

      • (1)

        Tak tylko szkoda, że są to zagraniczne firmy a Polacy pracują w tych firmach na śmieciowych umowach za psi grosz, a zyski idą za granicę.

        • 1 2

        • a ciebie się ktoś pyta co robisz z pensją?

          to sprawa właściciela co robi z ZYSKIEM. Może go sobie wytransferować gdzie chce, jeśli opłacił wszelkie podatki w kraju,

          • 6 2

    • (1)

      mistrzu chyba od piosenkarza .otworzyles mnie oczy .gonić austrlijczykow jak bolszewików.

      • 1 2

      • rozumiem ze to dowcip ale coś w tym jest
        głównym problemem australijczyków których poznałem w UK było dlaczego tu tyle Polaków
        tak na dzień dobry a nawet zamiast dzień dobry...
        no ale czego można wymagać od ludzi których przodkowie urządzili się na cudzej ziemi...

        • 3 2

    • Rzeczywiście miałem nieścisłe informacje. Dla wszystkich którzy je sprostowali, uprzejmie dziękuje.

      • 6 0

    • (1)

      Masz o tyle rację, że gdyński BCT prowadzi działalność na terenie i infrastrukturze dzierżawionymi od portu (ZMPG S.A.), który jest praktycznie w całości własnością Skarbu Państwa. Natomiast nabrzeże przeładunkowe gdańskiego DCT zostało wybudowane przez zagraniczną firmę prywatną, będącą jego właścicielem i dopiero nowe prywatne DCT2 ma być zbudowane na terenie dzierżawionym od państwowego gdańskiego portu.
      Drugi gdyński terminal kontenerowy GCT jest własnością prywatną wraz ze swoim nabrzeżem, ponieważ jego właściciel zakupił kiedyś posiadającą go firmę, której właścicielem nie był port.

      • 7 1

      • Dodam dla ścisłości, że obecny gdyński BCT swego czasu kupił od gdyńskiego portu działający tu wcześniej terminal kontenerowy, jednakże, tak jak napisałem wyżej, teren i związana z nim infrastruktura, na których działał poprzedni terminal, zostały mu wydzierżawione.

        • 2 1

    • Spadłeś chyba z tego bambusa (1)

      BCT = ICTSI czyli terminal filipiński
      GCT = Hutchison Port Holdings (HPH) czyli terminal z Brytyjskich Wysp Dziewiczych

      • 23 5

      • To dla ścisłości

        BCT nie równa się Port. To tylko jeden z terminali. Port to spółka skarbu państwa i tak zostanie z uwagi na swój strategiczny charakter - ustawa o portach morskich to precyzuje. Tak jak ktoś słusznie napisał ICTSI otrzymała tylko 20 letnią koncesję. Tereny nadal należą do gminy. Są tylko w dzierżawie.

        • 14 6

    • Chyba sobie żartujesz kolego... BCT ma filipińskiego właściciela :)

      • 7 1

    • cdn

      Port w Gdyni zostanie wkrótce częściowo zabudowany apartamentowcami, czego Gdańskowi nie życzę.

      • 8 3

  • Miałem być okazję być w porcie w Jangsan(Szanghaj)...

    Mój fater pływał MSC Oscar. Port w Rotterdamie to przy nim mikrus. Nie wspominając o trójmiejskich :)

    • 2 1

  • Fajny film

    • 3 1

  • Tak czytam te wasze opinie i załamuję ręce (1)

    czy nawet o to, który port w Trójmieście jest lepszy, większy, kolorowszy, wesołowszy i inne wszy, musicie się spierać? Ludzie wy chyba macie jakieś chorobliwe kompleksy. Żenada.

    • 8 2

    • najwieksza zenada jest po stronie Gdańska :-)

      • 1 5

  • Łpuwkarze czy idioci? (2)

    A wystarczy tylko pobudować bezpłatną autostradę do Niemiec A6 Na terenach kolejowych w Gdyni pobudować bazę logistyczno kolejową i Gdynia będzie nr 1 w rozładunkach w Europie ale w tym kraju żądzą albo debile albo sprzedawczyki i tego nie widzą. Żaden port nie ma tak dogodnego położenia jak Gdynia w europie!

    • 3 11

    • Dobrze ,że analfabeci nie rządzą !

      • 3 0

    • Przecież buduje się takie rzeczy!

      W takim jednym mieście na południe od Gdyni.

      • 8 2

  • Szkoda, że piszecie już po fakcie... (2)

    Warto byłoby napisać, że na taką a taką godzinę planowane jest wejście takiego statku. Kto by chciał - poszedłby osobiście zobaczyć.

    • 20 2

    • Jak tak bardzo interesują Cię statki wpływające do gdyńskiego portu, to wejdź na stronę unipil.pl i tam jest jaki statek, o której wpływa nad jakie nabrzeże.

      • 2 0

    • Było wczoraj info że ten statek dziś rano wchodzi do portu.

      • 4 1

  • ha ha

    A gdzie on ma konetenery?
    Wygkada na pusty

    • 3 1

  • Bez szału ...

    • 1 0

  • msc najgorsza linia...

    • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Słupski

Od 1995 roku prezes zarządu ARGO w Gdańsku. Jest doktorem nauk ekonomicznych, stopień uzyskany na...

Najczęściej czytane