• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wszystko o przekopie przez Mierzeję (technika, bez polityki)

mak
11 maja 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Dzięki kanałowi przez Mierzeję Wiślaną miasta i miasteczka podobne do Krynicy Morskiej czeka turystyczny i gospodarczy rozkwit.
Dzięki kanałowi przez Mierzeję Wiślaną miasta i miasteczka podobne do Krynicy Morskiej czeka turystyczny i gospodarczy rozkwit.

Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną ma potrwać siedem lat i pochłonąć blisko 490 mln zł. Dzięki niemu Elbląg stanie się portem morski, a pobliskie miasteczka czeka ożywienie gospodarcze i turystyczne. Mimo to budowa kanału ma tyle samo zwolenników, co przeciwników.



Przekop przez Mierzeję Wiślaną:

Podczas wtorkowego wykładu na Politechnice Gdańskiej profesor hydromechaniki Eugeniusz Dembicki, były rektor PG, opowie o konstrukcji przyszłego kanału i będzie przekonywał, że przekop wyjdzie wszystkim na dobre.

- Dwa główne cele przyświecają budowie tego kanału: zapewnienie Elblągowi dostępu do morza oraz ożywienie turystyczne i gospodarcze miast i miasteczek wzdłuż kanału - przekonuje profesor.

Na razie nie wiadomo kiedy ruszy budowa przekopu. Studium wykonalności inwestycji jest już gotowe, decyzja o rozpoczęciu inwestycji należy do rządu.

Na wtorkowym wykładzie nie będzie jednak mowy o polityce, lecz o technicznych nowinkach i niebanalnych rozwiązaniach, które zostaną wykorzystane przy budowie przekopu.

- Podczas wykładu będę mówił o budowie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, głównie pod względem koncepcyjnym. Przeanalizuję ów przekop z punktu widzenia hydromechaniki. Postaram się także wskazać, jakie korzyści i ewentualne zagrożenie niesie budowa kanału - dodaje prof. Eugeniusz Dembicki.

Prof. Dembicki opracował metodę wzmacniania słabego podłoża, głównie pod nasypami drogowymi, metodą mikrowybuchów. Ten pomysł wykorzystano m.in. w Porcie Północnym oraz przy budowie autostrady A2, obwodnicy Elbląga czy Trasy Sucharskiego w Gdańsku.

Wykład odbędzie się we wtorek, 12 maja, o godz. 18.00 w sali 300, w Gmachu Głównym PG, przy ul. Gabriela Narutowicza 11/12 zobacz na mapie Gdańska, Gdańsk Wrzeszcz.

Wstęp wolny.
mak

Miejsca

Wydarzenia

Opinie (104) 3 zablokowane

  • żenada (5)

    dajcie spokój juz temu przekopowi bo i tak nie będa tam wpływać statki, przecież port w Elblągu to jakaś farsa, niby gdzie ma tam zawrócic statek? zreszta zalew ma ok 2m głębokości i ciągłe pogłębianie bo bedzie się zamulał to kupa kasy ale tego nikt nie obliczył nawet.

    • 30 12

    • O, i tu kolega poruszył bardzo ważny problem. niech przedstawią nam te obliczenia, plany itd !!! Bo inaczej będą głosy tego (4)

      typu, kto zgarnie kontrakt na to pogłębianie (BURSZTYN !!!) itd jakie to przyniesie zyski ekonomiczne, jakie straty, jakie gatunki mogą być zagrożone

      • 4 2

      • do tego należy doliczyć ciągłe pogłębianie "wlotu" do kanału (1)

        a co do "ożywienia gospodarczego" to co oni chcą ożywiać? toć jedyne co z Elbląga wypływało to węgiel do Związku Radzieckiego

        • 2 0

        • zagłębie węglowe

          węgiel do elbląga wpływał a nie wypływał, firma z siedzibą w elblągu była importerem wegla, wegiel był o co najmniej 1/2 tańszego niz nasz polski, nie wszystkim było to na reke i po firmie zostało tylko wspomnienie

          • 0 0

      • Żadne gatunki nie zostaną zagrożone! (1)

        Zasolenie wody zmieni się o 0,1 %! Nasz przekop to jak małe nakłucie igłą w porównaniu do wielkiej dziury wielkości buta wykopanej przez Rosjan. Tam przekop specjalnie pogłębiano żeby mogły sobie wypływać łodzie podwodne w czasie zimnej wody. U nas wszystko będzie oddzielone śluzami czyli nie ma praktycznie żadnego zagrożenia ekologicznego.

        • 1 0

        • rozumiem, że jak za zimna woda to łodzie podwodne rosjan się chowają? :D ;)

          • 0 0

  • Nic nie robić. (2)

    W innych państwach buduje się trwałe dla dużych róznic temperatur powietrza szosy na wysokości 3000 m , tunele w górach, tunele pod rzekami i morzem, buduje się kanały,metro, elektrownie atomowe. U nas.... nic. Nawet obwodnicy miasta nie mozna wybudować, bo zielone oszołomstwo blokuje prace. Wbrew przykutym do drzew oszołomom wykonano Zalew Czorsztyński, który każdej wiosny ratuje Podhale przed powodziami. Demokracja, to nie dyktat grupy, której wydaje się,że tylko ona ma rację. Niech o rozwoju decydują mądrzy wizjonerzy i naukowcy. Czy ktoś z piszących na tym forum był kiedykolwiek w Tolkmicku? - To miasto zatrzymało się na latach 60-tych ubiegłego wieku. Jesli będzie przekop, to zapomniane przez władze i turystów miejscowości odżyją dając pracę mieszkańcom i dziewicze tereny gościom.

    • 3 1

    • (1)

      wprew zielonym "oszołomom" wybudowano także port we Władysławowie - skutków chyba komentować nie trzeba :>

      • 1 0

      • ...w latach 30tych...

        • 1 0

  • Ekonomiczny i ekologiczny absurd (1)

    Dlaczego nikt nie słucha ekonomistów?

    • 3 5

    • bo jak słuchali to ramzes umarł, a kryzys się narodził :D

      • 1 0

  • " Dwa główne cele przyświecają budowie tego kanału: zapewnienie Elblągowi dostępu do morza oraz ożywienie turystyczne i

    gospodarcze miast i miasteczek wzdłuż kanału - przekonuje profesor" Mam lepszy pomysł: podciagnąć kanał do Sosnowca. Oprócz tego, że zapewnilibysmy dostęp do morza mieszkańcom Sosnowca, Bedzina i okolicznych miejscowości, to jeszcze w Sosnowcu zbudowaliby sobie port morski i stocznie co ożywiłoby przemysł i zastąpiło upadające kopalnie. Powstałby też terminal pasażerski, wpływałyby wielkie wycieczkowce i promy do Szwecji. Mało tego, jeszcze jednym istotnym plusem, o którym nie można zapominać byłoby ożywienie gospodarcze miast i miasteczek wzdłuż kanału. I to jest moim zdaniem słuszna koncepcja.
    SOSNOWIEC ŻĄDA DOSTĘPU DO MORZA!

    • 5 4

  • "Dzięki kanałowi przez Mierzeję Wiślaną miasta i miasteczka podobne do Krynicy Morskiej czeka turystyczny i gospodarczy (2)

    rozkwit." Tylko dlaczego mieszkańcy Krynicy Morskiej NIE CHCĄ tego przekopu? Dlaczego nie chce go też ludność zamieszkująca Mierzeję?

    • 1 3

    • (1)

      bo oni MAJA dostep do morza!!

      • 1 0

      • Mieszkańcy zawsze protestują nawet nie wiedzą dla czego

        Jak by słuchać mieszkańców i nawiedzonych ekologów to nic by w Polsce nie powstało.

        • 1 0

  • słucham...???? siedem lat?????

    chyba żarty sobie stroicie - ale jak tyle ma trwać przekopanie kilkudziesięciu metrów, to co się dziwić, że autostrady hitlerowskie były jedynymi na terenie Polski przez kilkadziesiąt lat

    • 4 1

  • hurra

    znowu w elblągu będą budować U-Booty :)

    • 2 1

  • kanał

    do budowy kanału zatrudnić więźniów i kiboli , koszty budowy będą o wiele mniejsze.

    • 5 2

  • calkowity sprzeciw!

    Pomysl za drogi,bez sensu,nie poparty niczym sensownym tylko mzonki!

    • 3 8

  • (4)

    tak off topic-zastanawiam się czy pan fotograf z KFP który robił to zdjęcie do artykułu wie co to filtry i jak się ich używa

    • 3 1

    • odp (3)

      w sony Ericssonie k510 niema filtrów ;)

      • 5 0

      • A photoshop nie ma filtrów cyfrowych? (1)

        • 0 1

        • odp

          nie wiem, u mnie w paincie niema

          • 2 0

      • a no chyba że tak :)

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Justyna Kowalczyk

Prezes zarządu OptiWay Biuro Rachunkowe Sp. z o.o.. Absolwentka Wydziału Finansów i Rachunkowości Uniwersytetu Gdańskiego. Menedżer, ekspert w zakresie finansów i rachunkowości oraz podatków. Laureatka plebiscytu Kobieta Sukcesu 2017 roku. Plebiscyt organizowany od 1995 r., w którym wyróżniane są kobiety które odnoszą sukcesy w różnych dziedzinach życia. Organizatorem jest Konwencja Przedsiębiorców Województwa Pomorskiego, a patronat honorowy sprawuje Marszałek Województwa Pomorskiego...

Najczęściej czytane