• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wycieczkowce w Trójmieście. Harmonogram się sypie

Wioletta Kakowska-Mehring
6 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Największą atrakcją tegorocznego sezonu w Gdyni miało być zawinięcie statku Disney Magic, amerykańskiej linii Disney Cruises, którego wystrój i klimat przenoszą do cudownego świata bajek.

W Gdańsku pierwszy miał być 1 kwietnia, a w Gdyni 22 kwietnia. W gdańskim porcie miały być 84 zawinięcia, w gdyńskim powyżej 50. Ile będzie? Kiedy przypłyną? Tego dziś nie wie nikt. Mowa o wycieczkowcach, których co roku coraz więcej zawijało do Trójmiasta. Straty? Ostatnio wyliczono, że każdy pasażer zostawia w regionie 80 euro. Tylko przez Gdynię w ub. roku przewinęło się prawie 118 tys. gości.



Czy chciał(a)byś wybrać się w rejs luksusowym wycieczkowcem?

W ub. roku w sumie 46 statków zawijało ponad 120 razy do trójmiejskich portów. Do Gdańska wycieczkowce zawijały aż 69 razy, a do Gdyni 54. Jednak liczba zawinięć to nie to samo, co liczba statków, bo niektóre były w portach wiele razy. W sumie w Gdyni było 20 różnych statków, a w Gdańsku 26. Jak zwykle w ostatnich latach Gdańsk wygrywał pod względem liczby zawinięć, jednak Gdynia dalej zdecydowanie prowadziła pod względem wielkości jednostek i liczby pasażerów. Należy też pamiętać, że w tym biznesie liczy się nie ilość zawinięć, ale wielkość statków, bo to od tonażu (wyrażanego w jednostkach GT) i liczby pasażerów naliczane są opłaty.

Sezon na wycieczkowce 2020 roku w trójmiejskich portach miał się rozpocząć wcześnie w tym roku. W środę, 1 kwietnia, do Portu w Gdańsku miała wpłynąć Astoria. Łącznie tylko w kwietniu i w maju miało być aż 16 zawinięć. Na dziś w harmonogramie jeszcze pozostał jeden, czyli Hamburg awizowany na 16 maja.

- W sezonie 2020 były zaplanowane 84 wizyty statków wycieczkowców w Porcie Gdańsk. Do 1 kwietnia zostało anulowanych 19 zawinięć tych jednostek - mówi Michał Stupak, account manager Portu Gdańsk.

Koronawirus w Trójmieście - wszystkie informacje



W Gdyni pierwszy wycieczkowiec miał wpłynąć 22 kwietnia. Ten - już wiadomo - nie pojawi się. Co dalej - też nie wiadomo, bo jeden po drugim wypadają z harmonogramu. W ub. roku przez port przewinęło się prawie 118 tys. pasażerów, w tym roku spodziewano się 130 tys. W tym roku miał też paść kolejny rekord. Spodziewano się największego z do tej pory przyjmowanych wycieczkowców w Gdyni, czyli MSC Splendida mierzącego 333,3 m. Jednak największą atrakcją miało być zawinięcie statku Disney Magic, amerykańskiej linii Disney Cruises, którego wystrój i klimat przenoszą do cudownego świata bajek. Statek spodziewany jest dopiero 29 lipca, jest więc jeszcze szansa.

Rejs marzeń z kwarantanną



Niestety przez pandemię koronawirusa podróże wycieczkowcami cieszą się ostatnio złą sławą. Światowe media od kilku tygodni obiegają dramatyczne obrazy ze statków błąkających się od portu do portu z chorymi na pokładzie. Podróż marzeń dla wielu turystów zakończyła się śmiercią, dla innych traumą. Dziś co najmniej 10 statków wciąż pozostaje na wodach mórz i oceanów w związku z odmowami ich przyjęcia przez kolejne porty. Czy w tej sytuacji podróże wycieczkowcami będą tak samo popularne jak dotychczas? Trudno to dziś ocenić.

Zaczęło się od statku Diamond Princess, który pod koniec lutego był największym ogniskiem COVID-19 poza Chinami. Został poddany dwutygodniowej kwarantannie w japońskim porcie w Jokohamie. Wśród 3711 pasażerów i załogi tego wycieczkowca aż 712 miało pozytywne wyniki testów na obecność wirusa. Spośród nich 331 było bezobjawowych w momencie przeprowadzania testów. Spośród 381 pacjentów z objawami 37 wymagało intensywnej terapii, a 9 zmarło.

- Im dłużej będziemy czytać o kłopotach z ewakuacją Diamond Princess i podobnych, tym więcej ludzi, którzy jeszcze nigdy nie pływali wycieczkowcami, zrezygnuje z wykupienia rejsu. Bo to już nie będą dla nich wakacje marzeń - twierdzi James Hardiman, szef Wedbush Securities, firmy wyspecjalizowanej w analizowaniu rynku turystycznego.

Straty trudne dziś do oszacowania



Rozszerzająca się pandemia koronawirusa powoduje straty w światowej branży "cruisowej" na poziomie 100 mln dolarów dziennie. W związku z tym także prognozy dla Europy Północnej, a w szczególności dla portów Regionu Bałtyckiego, nie są zbyt optymistyczne.

Wnętrza wycieczkowca Queen Elizabeth, jednego z najbardziej luksusowych na całym świecie.


Wracając jednak do Trójmiasta: Na zapaści w turystyce morskiej stracą porty, bo nie wpłyną środki z opłat portowych. Straci też region. Według wyliczeń Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej każdy pasażer wycieczkowca zostawia ok. 80 euro. Zgodnie z tymi szacunkami tylko pasażerowie statków przybywających do Gdyni zostawili w regionie ok. 40 mln zł. Czy jest jeszcze szansa na uratowanie szczytu sezonu, który przypada na lipiec i sierpień?

- Z informacji nadchodzących od agentów, touroperatorów i armatorów wynika, iż taka sytuacja może potrwać minimum do końca czerwca. Znaczny odsetek pasażerów wycieczkowców to najczęściej osoby z najwyższej grupy ryzyka, co powoduje, że po zakończeniu pandemii ruch w tym sektorze żeglugi nie wróci szybko do planowanego poziomu na rok 2020. Dodatkowym czynnikiem, który w dużym stopniu ogranicza lub wręcz uniemożliwia żeglugę wycieczkową, są restrykcje w portach, zabraniające obsługi pasażerów ze względu na przepisy wprowadzone w poszczególnych krajach bałtyckich. Jedynym wyjątkiem jest dzisiaj Szwecja, która nie wprowadziła tego typu zakazów - mówi Michał Stupak.
Straty branży z powodu pandemii będą ogromne. Eksperci przewidują, że nie da się ich tak szybko odrobić. Problem w tym, że może to mieć w dłuższej perspektywie wpływ na inny segment rynku, czyli przemysł stoczniowy. Przez ostatnie lata turystyka morska miała tendencję wzrostową. To skłaniało branżę do decyzji o budowie nowej floty. Centrum budowy nowych jednostek są europejskie stocznie, a ich podwykonawcami są stocznie trójmiejskie, które budują sekcje kadłubów.

Miejsca

Opinie (98) 1 zablokowana

Wszystkie opinie

  • Nie rozumiem, jakie straty poniesie trójmiasto z powodu, że jakiś statek nie przypłynie do naszego portu? (31)

    Opłata parkingowa przy marinie? Co jeszcze, sklep pamiątkarski zlokalizowny w pobliżu statku?

    • 40 107

    • Port

      Jeszce opłaty portowe a one nie są małe
      a z tych opłat port zapłaci podatki do miasta i taki jest zysk Miasta

      • 0 0

    • Trudno mi uwierzyć że ty tak na serio. Ale na wszelki wypadek odpowiem: (10)

      Restauracje, przewodnicy, firmy przewozowe (autokary, taksówki, ubery ale też zbiorkom). Do tego muzea, puby, apteki (tak, obcokrajowcy kupują u nas też leki) i kilka innych branż które zawsze coś po drodze też coś z tego miały

      • 47 6

      • dywersyfikacja

        się kłania.
        Inaczej typowe choroby monokultury...

        • 0 0

      • Fryzjerzy, dentysci, itdi,tp.W dalszej kolejosci wszycy.aJezeli ktos poniosl straty na sezonie to nie kupi mebli,nie kupi sporzetu agd,nie wysle dziecka na kurs jezyokwy.Straca wszycy tylko troszeczke pozniej.Kto tego nie rozumie jest wyjatkowym cymbalem.

        • 3 0

      • (1)

        To sa utracone przychody, a zeby ocenic nasze straty to nalezy jeszcze znac koszty, o ktorych nie wspomniano.

        • 4 1

        • Straty, to gdyby nie zapłacili za odebrany już towar, uslugę.

          Pytanie winno brzmieć: ile nie dorobi się trójmiasto z powodu...

          • 6 4

      • Zależy skąd (1)

        Bo około 70% to odrazu zamek Malbork ,tam nocleg potem kanały elbląskie i 3 dzień wilczy szaniec i mamerki .Gdańsk i Gdynię to oni mają już zwieszone .trójmiasto to bardziej Norwegia i Szwecja .

        • 5 5

        • Większość wycieczkowców cumuje jeden dzień, a nawet mniej - kilka godzin

          Relatywnie niewiele grup ze statków wyjeżdża poza trójmiasto.

          • 16 2

      • (1)

        o burdelach zapomniałes

        • 19 1

        • ale one teraz nie funkcjonują marynarze nie mogą schodzić na ląd

          • 2 1

      • (1)

        on się pytał o port a nie o miasto jako całość

        • 4 17

        • Cytuje oryginalny komentarz: jakie straty poniesie trójmiasto z powodu...

          • 14 1

    • Port Service

      nie odbierze do utylizacji.

      • 0 1

    • (6)

      A wiesz ile kosztuje opłata parkingowa za statek tej wielkości hehehehe?

      • 30 0

      • Nie, nie wiem. Ale sądząc po wymiarach statku, pewnie z tysiąc złotych trzeba położyć na stół (5)

        • 5 33

        • 1000 zł LOL

          • 0 2

        • (3)

          sam pilot za wprowadzenia takiego statku bierze nawet 2-3k euro, za 1GT w Gdańsku pasażerowce płacą 0,61 zł (nie wiem czy za h czy ogólnie)

          • 9 1

          • opłata liczona jest od tonażu i ilości pasażerów na burcie (2)

            • 11 1

            • no przecież piszę, że za 1 GT

              • 1 1

            • Na burcie? Chyba w kajucie

              • 1 16

    • Strat zadnych trójmiasto nie poniesie.

      Nie zrobi, co najwyżej.
      Kłaniają się podstawy ekonomii.

      • 3 9

    • (1)

      straty sa ogromne.
      armatorzy placa tysiece euro za kazda godzine postoju
      do tego zyskują sklepy, restauracje i puby oraz taxi

      • 8 3

      • złotówiarzy w ogóle mi nie szkoda

        • 8 3

    • kto pniesie straty? (1)

      organizator wycieczki
      ubezpieczyciel wycieczki
      wlasciciel i kierowca autokaru
      przewodnik
      muzeum
      restauracja
      sklep z pamitakami

      Jeżeli jeden turysta zostawiał te 80 euro, to 200 tys. x 80 = 16 000 000 euro. Mało?

      • 12 7

      • a to dalej ...

        trzeba pamiętać, że restauracja potrzebuje dostawy produktów z hurtowni, od rolników, przewodnik potrzebuje buty, kurtkę, muzeum drukuje plakaty, broszury, katalogi, kierowca autobusu kupuje chleb, masło, wędlinę, pamiątki - ktoś musi wyprodukować, przywieźć, zapakować. Itp. Szkody będą dla wszystkich !!!

        • 6 0

    • (1)

      Jak widac suweren ma strasznie ograniczony mozdzek.
      Tylko 500+, 13tka.
      Tylko : daj daj daj i ja ja ja.
      Wycieczkowce nakrecaja zyski z turystyki. Dlaczego to takie trudne do ogarniecia.

      • 26 14

      • Aleś zabłysnął

        Z tym 500+. Umiesz wypowiedzieć się w temacie czy tylko jedno Ci wbili do głowy i powtarzasz jak oszolom?

        • 18 8

    • a wystarczyło przeczytać tekst, a nie tylko oglądać obrazki...

      • 7 4

    • gdybys nie był analfabetą lub trollem

      to po przeczytaniu artykułu byś zrozumiał

      no ale przecież nie o fakty chodzi, ale o judzenie typowego wyborcy PIS

      • 5 9

    • Nie rozumiesz , to nic nadzwyczajnego . Właśnie dlatego to ty odbierasz śmieci ze śmietnika od tych ludzi , którzy rozumieją cokolwiek z ekonomii a nie odwrotnie.

      • 15 8

    • Jeszcze mało wiesz.

      • 38 10

  • Disney magic

    najważniejsze że by disney magic przyjechał marze żeby zrobić sobie zdjęcie z klubem przyjaciół myszki miki

    • 3 0

  • 80 euro straty

    chyba w Gdańsku i Sopocie bo w Gdyni pod keje podjeżdżaja autobusy i tam właśnie jadą.

    • 0 0

  • smutne

    czytając opinie niestety obejmuje człowieka przerażenie jak prymitywni są nie który mieszkańcy Gdańska.
    Całe główne miasto w Gdańsku żyje dzięki turystom i to większości z zagranicy.
    Bez turystów w sezonie letnim będzie wyglądał jak w listopadzie od poniedziałku do piątku -pusto.
    Dzięki turystom płacą podatki : biura turystyczne , PTTK, informacje turystyczne , przewoźnicy ( własciciele autokarów turystycznych) , przewodnicy , piloci , punkty gastronomiczne i to nie tylko restauracje , sklepy z pamiątkami , spożywcze ( wystarczy latem spojrzeć jak żabki są pełne młodzieży i wielu niezamożnych gości stojących po Hod- doga) , fryzjerzy , kosmetyczki , firmy sprzątające apartamenty. , Taxi.
    Proponuję zamiast wypisywać bzdury przejść się po Głównym Mieście w Gdańsku i sprawdzić jakie lokale się tam znajdują.
    Bez dochodów nie ma podatków a tym samych na pomoc, na wzrost bezrobocia . EU to nie worek bez dna a z naszym rządem nikt tam za nami nie przepada. Forum też będzie można zamknąć albo przynajmniej zwolnić połowę pracowników.
    Dopiero wtedy możemy podyskutować czy turyści są nam potrzebni.

    • 3 0

  • do oglądania tak

    w rejs nie tym bardziej teraz

    • 0 0

  • Czy ktoś wie, kiedy zwolniono prezesa i zarząd stoczni wojennej?

    • 1 0

  • Szkoda. Ale wrócą niebawem. Oby (1)

    • 18 16

    • Oby nie. Wycieczkowce to pasożyty turystyki, niszczą miasta i usługi.

      • 0 0

  • Totalny biznes (3)

    Sypie sie wszystko ale najlepszym przekrętem są te sklepy otwarte do godz. 24.00 w nocy dla dobra klienta. Ludzie to nie ma nic wspólnego z naszym dobrem to jest biznes w czystej postaci nastawiony tylko i wyłącznie na duże obroty żadna premia dla tych ludzi nie przekłada się na zdrowie na to nie ma ceny i trzeba nazywać rzeczy ostro po imieniu. Tysiące zakazów ale stanie w nocy do sklepów jak najbardziej wskazane. W dobie pandemi obejdziemy się bez tony jedzenia i nadmiernej ekspansji kupowania na zapas ale cóż mądry rozważny zrozumie ale ignorant i głupi nie bo urodził się nie po to głupim by to pojąć.

    • 23 23

    • gdyby nie przedłużone godziny to byś zakupów nie zrobił

      kolejki są tak długie, że byś nie zdążył wejśc do sklepu. Nikt nie mówi o tonie jedzenia, ale żeby nie jeść tylko i wyłącznie konserwowanego świństwa trzeba zrobić zakupy raz w tygodniu. Warzywa Ci dłużej nie wytrzymają. Czym się różni stanie w nocy od stania w dzień? Jak ktoś ma czas, to czemu mu zabraniać. Nie każdy ma czas w dzień na stanie w kolejkach. Najlepiej to wszędzie widzieć przekręt.

      • 1 0

    • ile napięcia(histerii?). Tylko o ci ci chodzi? (1)

      • 4 1

      • Z tym kupowaniem na zapas

        To właśnie o to chodzi żeby nie stać w kolejce codziennie tylko raz na 2-3 tygodnie. A kolejki są nieuniknione przy obecnych środkach bezpieczeństwa.

        Ale co ja tam wiem

        • 7 1

  • Są w Polsce

    Są w Polsce biura podróży wysyłają na takie statki najbardziej znane nordika teraz Baltec w tym czasie dają nawet 20 procentowa zniżkę

    • 0 0

  • Brud syf i malaria

    Nie weszła bym do tego basensu ani jacuzzi

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kazimierz Wierzbicki

Prezes zarządu i właściciel Grupy Trefl, w skład której wchodzą spółki zajmujące się produkcją i...

Najczęściej czytane