• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zaostrza się konflikt w DCT. Związki grożą strajkiem

Wioletta Kakowska-Mehring
1 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Sprawy podwyżek czy umów o pracę to jednak nie jedyny powód konfliktu w DCT. Chodzi też o związki zawodowe. Obecnie na terminalu pracuje ok. 500 osób. Do "Solidarności" należy 160 osób. Sprawy podwyżek czy umów o pracę to jednak nie jedyny powód konfliktu w DCT. Chodzi też o związki zawodowe. Obecnie na terminalu pracuje ok. 500 osób. Do "Solidarności" należy 160 osób.

Komisja Zakładowa NSZZ "Solidarność" rozpoczęła procedurę wejścia w spór zbiorowy z pracodawcą, czyli DCT. Konflikt w terminalu kontenerowym trwa od wielu miesięcy i niestety, zaostrza się. Zaczęło się od akcji ulotkowych ponad rok temu. Teraz załoga nie wyklucza podjęcia akcji strajkowej.


Czy konflikt w DCT uda się rozwiązać poprzez dialog?


Zaczęło się w ubiegłym roku od akcji ulotkowych w okresach świątecznych. Pracownicy domagali się dodatków za pracę w święta "To nie fair, że w święta musimy rezygnować z czasu z rodziną, pracując bez żadnego dodatku do wynagrodzenia. Większość pracowników w Polsce i Europie otrzymuje takie dodatki. My w DCT zasługujemy na te same warunki pracy." - to fragment ulotki zatytułowanej "Święta? Dla kogo?" jakie rozdawano pod bramą zakładu. Ten problem po roku udało się uregulować. Postulatów było jednak więcej. Jak widać pozostałych nie udało się rozwiązać w drodze dialogu. W tle jak zwykle jest też konflikt na linii Związki - Zarząd.

O co walczy "Solidarność" w imieniu załogi? O podwyższenie wynagrodzenia zasadniczego, zawarcie umów o pracę na czas nieokreślony oraz wypłacenie zaległych wynagrodzeń za wykonaną pracę zgodnie z zasadami obowiązującymi w firmie - to główne postulaty.

- DCT Gdańsk to największy i najszybciej rozwijający się terminal kontenerowy w Polsce. Trwa budowa drugiego nabrzeża, które podwoi możliwości przeładunkowe oraz zatrudnienie. Podpisana została umowa z 6 nowymi klientami - na początku sierpnia serwis oceaniczny aliansu armatorów G6 rozpocznie zawinięcia do DCT. Pracownicy z zadowoleniem przyjmują ekspansję portu jednak zwracają uwagę, iż w ślad za sukcesami firmy nie idzie jednak polepszenie warunków pracy i płacy pracowników. Wynagrodzenia pracowników DCT Gdańsk w okresie od czerwca 2007 do czerwca 2014, a więc na przestrzeni 7 lat wzrosły o około 7 proc. W tym czasie ceny towarów i usług konsumpcyjnych wg danych GUS wzrosły o 19,2 proc - informuje Łukasz Kozłowski, przewodniczący KZ NSZZ "Solidarność" w DCT Gdańsk.

Zdaniem pracowników uregulowana powinna zostać również sprawa umów na czas określony.
- W firmie 240 pracowników zatrudnionych jest na podstawie wieloletnich umów o pracę na czas określony. Często są to pracownicy których staż pracy w DCT wynosi 3,4,5 a nawet 8 lat i wciąż zatrudniani są na podstawie kolejnych umów czasowych. Ciągła niepewność wynikająca z tej formy zatrudnienia powoduje u pracowników poczucie braku bezpieczeństwa zatrudnienia, staje się źródłem długotrwałego stresu, utrudnia stabilizację życiową - informuje Łukasz Kozłowski. - Ostatnim punktem sporu zbiorowego jest wypłata zaległych wynagrodzeń za pracę na sprzęcie na którym należy się wyższe wynagrodzenie. Kontrola Państwowej Inspekcja Pracy potwierdziła, iż DCT Gdańsk nie wypłaca wynagrodzeń za pracę na sprzęcie, na którym należy się wyższe wynagrodzenie - dodaje przewodniczący Kozłowski.

Co na to DCT? - To, czy mamy do czynienia ze sporem zbiorowym, czy nie, zostanie dopiero rozstrzygnięte. Nawet gdyby okazało się, że spór się zawiązał, DCT Gdańsk trudno odnieść się do niesprecyzowanych żądań wzrostu wynagrodzeń. Warto wspomnieć, że od momentu otwarcia DCT w 2007 r. do czerwca 2015 r. na przykład na stanowisku operatora sprzętu wynagrodzenie wzrosło średnio o 67,25 proc. Są to twarde dane, które DCT jest w stanie udokumentować - mówi Maciek Kwiatkowski, prezes zarządu DCT Gdańsk. - Kwestia charakteru umów także nie może być przedmiotem sporu zbiorowego, gdyż DCT Gdańsk postępuje zgodnie z przepisami prawa pracy i, co wykazały kontrole Państwowej Inspekcji Pracy, nie narusza w żaden sposób Kodeksu Pracy w zakresie długości i jakości zawieranych umów. Ostatni punkt pisma "Solidarności" dotyczy wyrównania wynagrodzeń za pracę na sprzęcie, na którym pracownik powinien zarabiać więcej niż wynika to z jego umowy. Jest to kwestia indywidualna i związana z potrzebą szkolenia poszczególnych pracowników, nie może zatem być przedmiotem sporu zbiorowego, który powinien reprezentować interes wszystkich pracowników.

Według zarządu, atrakcyjność DCT jako pracodawcy obrazuje niska rotacja pracowników, która wynosi obecnie 2,43 proc. w skali roku. - Na jedno miejsce aplikuje do nas nawet 400 osób, co związane jest między innymi z ilością świadczeń pozapłacowych, w tym szerokich pakietów szkoleń czy dodatków w postaci karty paliwowej, świadczeń z zakresu ochrony zdrowia, które firma oferuje. W najbliższym czasie, w związku z inwestycją T2 rusza rekrutacja kolejnych kilkudziesięciu pracowników - dodaje prezes Kwiatkowski.

Sprawy podwyżek czy umów o pracę to jednak nie jedyny powód konfliktu. Chodzi też o związki zawodowe.

- W dniu 26 czerwca br pracodawca zwolnił z pracy trzy osoby: 2 członków Komisji Zakładowej oraz pracownika, który zwrócił się do PIP o kontrolę ws niewypłacania wynagrodzeń - informuje Łukasz Kozłowski.

Podobna sytuacja miała miejsce w ubiegłym roku. Wówczas zwolnienia miały dotyczyć dwóch pracowników zaangażowanych w działalność związkową. Po interwencji udało się porozumieć i odstąpiono od zwolnień. Jak wynika z wyjaśnień DCT, zarówno w tamtej, jak i w tej sprawie powodem zwolnień miały być względy merytoryczne, a nie działalność związkowa. Związkowcy są jednak innego zdania. Związki zawodowe powołano w DCT w lipcu 2013 roku. Początkowo udawało się prowadzić konstruktywny dialog. Według związkowców rozmowy popsuło zatrudnienie przez DCT firmy, która - według związków - znana jest z tego, że ma zwalczać organizacje związkowe. Władze DCT twierdzą, że zadaniem firmy było jedynie przeprowadzenie ankiet dotyczących satysfakcji z pracy. Zarząd ma z kolei inny zarzut. Chodzi o kontakty "Solidarności" z  ITF (International Transport Workers' Federation), czyli Międzynarodową Federacją Transportowców. Organizacja ta próbowała agitować załogi kontenerowców wpływających do DCT. Władze spółki, nie zgodziły się na wejście związkowców na teren terminalu. W odwecie ITF napisało list do instytucji finansowej, która udziela pożyczki na sfinansowanie rozbudowy DCT, w którym podważa autorytet DCT jako pracodawcy, a to mogło zaszkodzić w udzieleniu kredytu - taka jest wersja władz terminalu. "Solidarność" nie wypiera się kontaktów z ITF. Twierdzi jednak, że są to działania jak najbardziej słuszne i związkowcy mają do nich prawo, aby bronić interesów pracowników.

Miejsca

Opinie (566) ponad 20 zablokowanych

  • (3)

    myśląc Twoimi kategoriami to jakakolwiek walka o lepszy byt nie ma żadnego sensu i dojdzie do tego iż pracodawca zacznie za dniówkę płacić miskami ryżu. A jeżeli będzie cała załoga w porządku i będzie na wzajem się szanować i popierać to nie pozwolą na zwolnienie ani jednego pracownika.

    • 7 1

    • banał (2)

      Jest sens ale z głową a jak na razie to tylko na haki. Piszecie sami na siebie to ludzie wybrali Łukasza i Adama a teraz po nich jadą.Ale jedno jest prawdą dlaczego tak jak sam to potwierdził Łukasz wykorzystuje oddelegowanie do celu innej pracy w weekend a inni urlopu nie dostają i to nie jest prywatną sprawa. I w taki sposób chcecie przyciągnąć ludzi do siebie -raczej jest to odpychanie.

      • 1 0

      • (1)

        Na haki

        • 0 0

        • Na huki

          • 0 0

  • (2)

    Według mnie powinno być tak, związki walczą o podwyżkę, wiec związkowcy ją dostają, reszta niech sama sobie radzi. Dość już tego. Za każdym razem gdy związkowcy walczą o cokolwiek, reszta z nich szydzi i wyśmiewa się. Nie związkowcy w chamski sposób wysługują się związkami i jeszcze śmią ich krytykować.Nie mają wstydu i za grosz przyzwoitości, ale podwyżki wywalczone to oni chcą pierwsi i to jak największe bo im się należy. Popatrzcie w lustra i spytajcie się samych siebie-jestem gnidą czy człowiekiem. Jak człowiekiem to trzeba wspomóc związkowców a jak tym drugim to sami sobie dopowiedzcie co trzeba zrobić.

    • 10 0

    • Spokojnie bez nerwów (1)

      I po ten rozłam. Według twojej wypowiedzi to jak nie jestem w Solidarności to jestem gnida. A może ja nie akceptuję poczynań Solidarności. Solidarność stara się coś ugrać na huki. Tu potrzebana jest rozmowa i dojście do porozumienia. Oczywiście coś musi doprowadzić do negocjacji. A może DCT potrzebuje wolnych związków zakładowych.

      • 2 1

      • banał

        Racja jak nie jestem w związkach to co nic mi się nie należy? A to dziwne przecież Łukasz mówi że nawet kto nie jest w związku to i tak związek o takich walczy a tu zokn.... z wypowiedzi widać ze tylko związkowi się należy chyba coś ci się w główce popier.....iło. Każdy tak samo tyra jak i każdy inny może się mylę związki ciężej pracują?. Ludzie przez takie wpisy jeden przeciwko drugiemu sami na siebie bata kręcicie i widać ją są wszyscy zgodni. wstyd jeden pisze na drugiego za innych się podpisuje ludzie ogarniemy się.

        • 2 0

  • bardzo dobry pomysł, związek to związek ,zawsze łatwiej można się dogadać czując za sobą poparcie załogi, a jeśli będzie zdrowa atmosfera to i dwa związki nie powinny mieć ze sobą zgrzytów. Najważniejsze to nie dać się wymanipulować dyrekcji. Powodzenia w założeniu Wolnych ZZ

    • 4 0

  • Zapraszamy

    Zapraszam naszą liczną super przeszkoloną,doświadczoną ekipę BHP na plac.Tylko załóżcie czerwone mundurki!!!Tak super przewiewne praktyczne latem niezawodne ciepłe zimą.Tylko nogawek broń Boże nie podwijać,bo jak wasz szeryf zobaczy to z nagrań w poniedziałek to będzie misiek na rok.
    //

    • 3 0

  • Trzymta się chlopoki

    Śląsk z wami ekipo DCT

    • 0 2

  • Tak sobie czytam (1)

    Czołem Portowcy,
    Tak sobie czytam i zaczynam się zastanawiać jak to jest zapindalac u kapitalisty z Australi, szczerze mówiąc też jestem portowcem pracującym po sonsiedzku na Basenie Górniczym w Pge ale nigdy w ostatnim okresie czasu nie spotkalem się z brakiem szacunku do swojej roboty, wiadon=mo jest ciężko zarobki mogłyby być lepsze ale takich sytuacji jak w DCT to nie ma. Chciałem się szkolić na ładowarkę szefostwo wpisało na listę zciuchami nie ma problemu na każe pierdniecie dostaje rękawice związki rozmawiają i zawsze coś uzyskają pełen szacaun dla Przewodniczącego Piotra.
    Pozdrawiam i powodzenia dla braci z DCT.

    • 15 1

    • tiry na tory

      szacunek!!!

      • 1 0

  • tiry na tory

    Czekamy na Was w biedronkach kaUUUflndach i innych żabbbkachhh..

    • 4 6

  • Popieram (5)

    Popieram wasz protest , bo jak tu żyć z pensji 1300 zł netto. To jakaś kpina aby w cywilizowanym kraju zarabiać tak głodowe stawki. Jak już jeden napisał , prezes zarabia 90 tyś a my? Chyba czas zbierać puszki .... :(

    • 15 6

    • tiry na tory

      Kaufland na morskiej i inne biedronki na Was czekają, tylko czy tam się dostanieciee.e.

      • 0 0

    • chłopaku (2)

      co cię obchodzi ile zarabia prezes i czym jezdzi....ja mam takie rzeczy gdzies,tak jest i bedzie zawsze. Patrz na siebie!!

      • 0 7

      • autor

        wiemy kim jesteś.... tylko jedna osoba w firmie mówi do wszystkich chłopaku/dzieciaku...

        załatwiaj sobie u pudziana kolejną ciepłą posadkę...

        • 1 0

      • Ile można ten kawior i krewetki jeść. Marze o kromce chleba z smalcem , sola, pieprzem i ogórkiem małosolnym lub kiszonym. A moja ciągle że nie i mi ten kawior i krewetki wciska.... Panie prezesie "JAK ŻYĆ .... ?

        • 5 0

    • jakie 1300 ?
      nikt tu nie bierze mniej niz 1700

      • 3 0

  • Spotkanie (3)

    To co zorganizowała nam dyrekcja to był spektakl śmiechu propaganda propagandy zapachnialo nawet komorowskim nie zgoda rujnuje.oni już tak brna w te kłamstwa ze sami w nie wierzą i jeszcze te ulotki no błagam. Szkoda tylko ze nikt się nie odezwał no ale z drugiej strony każdy ma rozum i wie jaka jest rzeczywista prawda.

    • 18 5

    • tiry na tory

      śmiech to będziesz miał przy najbliższych świętach.

      • 0 1

    • (1)

      Spektakl śmiechu i propagandy ? A to co robia związki to co to jest ?
      To oni zaczeli rozdawac swoje smieszne ulotki.
      I szkoda, ze nikt sie nie odzywal ? Z komentarza rozumiem, ze tez tam byles, wiec dlaczego sam sie nie odezwales i narzekasz ?
      Od razu po spotkaniu wszedles na strone nasmarowac komentarz jak to Ci żal d*pe ściska ... Bylo podejsc do prezesa i powiedziec mu to samo co napisales tu.
      Pozdrawiam cie kolego z rozumem. Zapewne równie wielkim jak twoja odwaga.

      • 4 10

      • O zebraniu

        Ja nie bylem, ale domyślam się dlaczego nikt nie podejdzie. Ponieważ indywidualnie to oni są w stanie każdego pożreć. Ulotki jak rozdawali, to pamiętam jak dzis, że ochrona dostała rozkaz przegonienia związkowców, więc się nie osmieszaj. Aha i jeszcze jedno , Ty mi nie będziesz mówił i nam zrzeszonym w związku co mamy robić. Ty możesz siedzieć i obserwować, i ewentualnie burkać pod nosem. A my związkowcy przyjdzie taki dzien, że zademonstrujemy swoją siłę i wtedy Ty usiądziesz i zrobisz kupę pod siebie. A ta ulotką to d*upe po sr*niu mogę wytrzec w wc bo nie ma różnicy między papierem a ulotką.

        • 2 3

  • solidarnosc (1)

    Albo teraz albo nigdy zapisuje sie do was bo jezeli damy sie tak w konia robic to nas do konca wycisna 20% niech daja a jak im brakuje moze prezes z dyrem doloza od siebie maja z czego

    • 11 2

    • tir na tory

      tesco i kaufland czeka, na 3city. tylko dam nie da się strajkować, trzeba się jeszcze dostać...

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kinga Stawicka

Dyrektor Sprzedaży Krajowej w firmie Marcopol Sp. z o.o. Producent Śrub - wiodącego producenta i dostawcy elementów złącznych dla wielu gałęzi przemysłu w Polsce i do ponad 40 krajów na świecie. Absolwentka Wydziału Zarządzania i marketingu w Wyższej Szkole Administracji i Biznesu w Gdyni. Związana z firmą Marcopol od 2006 roku, od trzech lat na stanowisku Dyrektora Sprzedaży Krajowej. Systematycznie realizuje strategię biznesową firmy i z sukcesem rozwija sprzedaż na rynku Polskim. Ekspert...

Najczęściej czytane