• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Żegluga po zalewie wciąż niemożliwa?

Kuba Łoginow
27 września 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Rosjanie nie wpuścili polskiego jachtu na teren Zalewu Wiślanego. Sprawa przekopu Mierzei staje się palącym problemem.
Rosjanie nie wpuścili polskiego jachtu na teren Zalewu Wiślanego. Sprawa przekopu Mierzei staje się palącym problemem.

Wystarczyły trzy tygodnie obowiązywania umowy o żegludze, a już pojawiają się pierwsze problemy. Mimo spełnienia wymaganych procedur, Rosjanie nie wpuścili na Zalew Wiślany polskiego jachtu "Aquarella", który płynął z Helu do Elbląga. Ministerstwo Spraw Zagranicznych domaga się wyjaśnień, a samorządowcy znad Zalewu Wiślanego apelują o przyspieszenie prac nad kanałem przez Mierzeję.



- Umowa o wolnej żegludze na wodach Zalewu Wiślanego weszła w życie w dniu podpisania. Przesądza o tym wyraźnie artykuł 12 – twierdzą urzędnicy polskiego MSZ. Z tą interpretacją nie zgadzają się jednak rosyjscy pogranicznicy, którzy odmówili polskiemu jachtowi wpłynięcia na Zalew po trwającej pięć godzin odprawie w Bałtijsku. – Funkcjonariusze twierdzili, że Putin z Tuskiem coś tam uzgadniali, ale to nie ma znaczenia prawnego, bo umowa nie jest ratyfikowana – relacjonowali mediom żeglarze Aquarelli, Andrzej Zieliński i Mirosław Zemke.

Zdaniem dyrektora elbląskiego portu, ta sytuacja była do przewidzenia. – Od początku ostrzegałem, że tak skonstruowaną umowę Rosjanie mogą w każdej chwili zerwać lub jej po prostu nie przestrzegać, mnożąc procedury nie do przebrnięcia. Nie sądziłem jednak, że stanie się to tak szybko – mówi Julian Kołtoński, dyrektor Portu Elbląg.

Jak twierdzi dyrektor, umowa zawiera mnóstwo trudnych do spełnienia warunków, m. in. konieczność zgłaszania rejsu z aż dwutygodniowym wyprzedzeniem i przedstawienia rosyjskim służbom wielu tak naprawdę niepotrzebnych dokumentów.

Niezwykle uciążliwa jest też sama odprawa graniczna, która trwa kilka godzin i odbywa się w języku rosyjskim – rosyjscy pogranicznicy ani myślą porozumiewać się po polsku lub angielsku. O ile Polacy wychowani za PRL-u znają rosyjski ze szkoły, dla młodszego pokolenia lub żeglarzy z Europy Zachodniej to może być prawdziwy kłopot, zwłaszcza jeśli ktoś nie zna cyrylicy, a ma wypełniać rosyjskojęzyczne formularze.

Niezwykle kontrowersyjnym zapisem umowy jest też dopuszczalne zanurzenie jednostek – 1,2 m. – Wynika to z faktu, że Rosjanie jednostronnie zapisali, iż głębokość ich części Zalewu Wiślanego wynosi 1,8 metra, chociaż powszechnie wiadomo, że Zalew ma w tym miejscu aż 4 metry. Przy takim postawieniu sprawy do naszego portu nie ma prawa wpłynąć żaden statek pełnomorski, a jedynie jacht lub barka kursująca między Elblągiem a Kaliningradem – dodaje Kołtoński.

– Mimo podpisania umowy, konieczne jest zbudowanie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, gdyż tylko on może zapewnić swobodę żeglugi – wtóruje mu Henryk Horbaczewski, wiceprzewodniczący Komisji Współpracy Międzynarodowej warmińsko-mazurskiego Sejmiku.

Jak się dowiedzieliśmy, mimo tych przeciwności trójmiejscy przedsiębiorcy są nadal zainteresowani działalnością przewozową między Elblągiem a Kaliningradem. – Niedawno wydzierżawiliśmy terminal jednej z firm, która będzie sprowadzała do Polski rosyjski węgiel, a inny kontrahent będzie przez nasz port eksportował polskie i ukraińskie zboże – mówi Julian Kołtoński.

Uruchomienie połączeń pasażerskich do Kaliningradu planuje Żegluga Gdańska. Z kolei kaliningradzki biznes jest zainteresowany przystąpieniem Elbląga do kartelu portowego Kłajpeda – Kaliningrad.

Elbląg byłby w takim układzie portem dowozowym wobec Kaliningradu: polskie i być może słowackie ładunki byłyby dowożone barkami do Królewca i tam przeładowywane na statek pełnomorski, który wysyłałby je do portów zachodnioeuropejskich.

Opinie (217) ponad 10 zablokowanych

  • TYSK TO KOLEJNA TWOJA PORAŻKA (3)

    CZAS CHYBA PODAĆ SIĘ DO DYMIDJI !!!!!!! GDZIE TE TWOJE CUDA ???? TWÓJ CZAS JUŻ SIĘ KOŃCZY. LUDZIE ZACZNĄ WIDZIESĆ TWOJĄ SOCJOTECHNIKĘ. PAZERNIAKU NA WŁADZĘ IDŻ TAM GDZIE TWOJE MIEJSCE. CZYLI TAM FDZIE LECHU WAŁĘSIAK. NA ENERYTURĘ!!!!!!!!! POLACY POTRZEBUJĄ PRZYWÓDCY A NIE ŻĄDNEGO WŁADZY DUPKA!!!!!!!!!!!!!!

    • 9 2

    • ale mu dosrałeeśś, pewno to przeczytał i już płaczę w poduszkę, jutro dymisja, na 100% pewna

      • 1 3

    • w pełni popieram

      • 1 1

    • Naucz się pisać poprawnie imbecylu.

      • 0 2

  • przychodzi donald nad zalew, a zalew do niego: nie zalewaj... (3)

    • 12 3

    • (2)

      błyskotliwe, dowcipne, i mądre jak ch....po ilu browarach jesteś??

      • 2 8

      • nie truj:-) (1)

        • 3 2

        • to mnie skasowałeś tak samo jak donalda, już się nie podniosę po tym ciosie.

          • 1 3

  • Proste pytanie : KIEDY ZACZNIE SIE BUDOWA KANAŁU PRZEZ MIERZEJE WIŚLANĄ ? - tylko prosze bez ściemniania - że to czy (2)

    tamto. Krótko - jest projekt czy nie. Jak jest projekt to go zrelizować. I tyle w temacie. Jak Polska jest rzeczywiście wolnym krajem , to co sie pytam stoi na przeszkodzie ?! Trzeba tylko chcieć !

    • 4 2

    • super napisałeś, w końcu ktoś supermądry, od jutra budujemy, gdyby nie twój głoś to byśmy nie zaczęli.

      • 2 2

    • Jacuś, idź juz spac

      • 0 2

  • Co on napisał??? (1)

    "Elbląg byłby w takim układzie portem dowozowym wobec Kaliningradu: polskie i być może słowackie ładunki byłyby dowożone barkami do Królewca i tam przeładowywane na statek pełnomorski, który wysyłałby je do portów zachodnioeuropejskich."

    Po ch... wozić i przeładowywać polskie towary w Królewcu, jak porty Trójmiasta robią na pół gwizdka z braku klientów.

    • 4 1

    • Dlatego że Królewiec jest tańszym portem i tak się bardziej opłaca.

      • 0 2

  • gdyby rządziło PIS to przekop by już istniał (1)

    a tak mamy co mamy, czyli nic nie mamy

    • 9 3

    • Marzenia.....

      • 1 3

  • za komuny łatwiej można było tamtędy przepłynąć, a teraz za Popapranców?

    wnioski nasuwają się same, komuno wróć

    • 6 1

  • slash

    w aptece, zanim zdążysz powiedzieć "dzień dobry" pani farmaceutka z uśmiechem na twarzy podaje Ci tubkę wazeliny i Espumisan... stały klient. (Espumisan - na wzdęcia, żeby Putina nie denerwować wyziewami - bo np. zalew zamknie). łykasz jeszcze coś depresję, czy może Cię to rajcuje?

    • 0 0

  • ludzie co ci ruscy wyprawiają?!

    • 0 0

  • A jaki Polska ma interes by nasze produkty wysylac w swiat (1)

    przez Krolewiec albo Rostock jak sie to dzieje a nie przez Gdansk i Szczecin, jak byc powinno. I czemu wspiera taka antypolska polityke ekonomiczna polski ? rzad?

    • 2 2

    • Właśnie dlatego potrzebny jest kanał. Brak kanału automatycznie wiąże port elbląski z Rosją - tylko w takim układzie można wozić ładunki.

      • 1 0

  • Koncepcja

    Gdyby uruchomić z Gdańska ekspresową linię autobusową w okolice budowanego przekopu... Gdyby każdy odwiedzający to miejsce przerzucił tylko dwa szpadle ziemi...
    Mielibyśmy ten kanał zrobiony w miesiąc...

    Dramat...

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kalicki

Absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni oraz Strathclyde University (MBA). Od początku pracy zawodowej ściśle związany z gospodarką morską i regionem pomorskim. Założyciel i prezes zarządu Inter Marine Sp. z o. o. - jednej z pierwszych w Polsce prywatnych agencji żeglugowych (rok zał. 1990), która po 22 latach działalności jest wiodącą w Polsce firmą branży usług sektora morskiego, usług stoczniowych oraz pośrednictwa pracy za granicą będąc jednocześnie ”firmą matką”...

Najczęściej czytane