• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zbożowa zmowa cenowa w portowych spółkach? UOKiK wszczął postępowanie

Wioletta Kakowska-Mehring
3 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Według UOKiK efektem zmowy trzech spółek mogło być utrudnienie działalności innym przedsiębiorcom na rynku handlu zbożem. Według UOKiK efektem zmowy trzech spółek mogło być utrudnienie działalności innym przedsiębiorcom na rynku handlu zbożem.

Wszczęto postępowanie wyjaśniające dotyczące możliwego ograniczenia konkurencji podczas przeładunku zboża w portach w Gdańsku i Gdyni - poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W związku z tą sprawą w asyście policji przeprowadzono przeszukania w siedzibach trzech spółek.



Postępowanie wyjaśniające prowadzone przez prezesa UOKiK dotyczy podejrzenia zawarcia porozumienia ograniczającego konkurencję, które może utrudniać dostęp do usług przeładunku portowego dla części przedsiębiorców. W tej sprawie Pracownicy UOKiK, za zgodą sądu i przy wsparciu policji, przeprowadzili przeszukania w siedzibach trzech firm: Viterra Polska, Port Gdański Eksploatacja i OT Port Gdynia.

- Podejrzewamy, że spółka Viterra Polska mogła zawrzeć niedozwolone porozumienie z operatorami świadczącymi usługi przeładunkowe w portach morskich w Gdańsku i Gdyni. Efektem mogło być utrudnienie działalności innym przedsiębiorcom na rynku handlu zbożem. W trakcie przeszukania w siedzibach trzech spółek zebraliśmy obszerny materiał dowodowy, który obecnie analizujemy - mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Bałtycki Terminal Zbożowy ma nowego operatora. Czy porty poradzą sobie z ukraińskim zbożem? Bałtycki Terminal Zbożowy ma nowego operatora. Czy porty poradzą sobie z ukraińskim zbożem?

Viterra Polska jest wiodącym podmiotem na polskim rynku eksportu i importu zboża. Według UOKiK, w przypadku zawarcia porozumienia, pozycja Spółki mogłaby w niedozwolony sposób ulec dalszemu wzmocnieniu czy nawet doprowadzić do zmonopolizowania przez nią rynku. Miałoby to również pośredni wpływ na produkcję oraz ceny skupu zboża.

- Postępowanie wyjaśniające prowadzone jest w sprawie, a nie przeciwko konkretnym przedsiębiorcom. Jeśli zebrany materiał potwierdzi podejrzenia, wówczas prezes Urzędu rozpocznie postępowanie antymonopolowe i postawi zarzuty konkretnym podmiotom. Za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencję grozi kara finansowa w wysokości do 10 proc. obrotu przedsiębiorcy. Menadżerom odpowiedzialnym za zawarcie zmowy grozi z kolei kara pieniężna w wysokości do 2 mln zł - poinformował UOKiK
Silosy czekają na zboże. Terminal agro ma być, tylko kto go zbuduje Silosy czekają na zboże. Terminal agro ma być, tylko kto go zbuduje

Port Gdański Eksploatacja to największy uniwersalny operator przeładunkowy działający na nabrzeżach wewnętrznej części Portu Gdańsk. Jest to spółka należąca do Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Firma obsługuje przeładunki: węgla, koksu, drewna, nawozów, wyrobów stalowych, złomu, konstrukcji, maszyn, pojazdów, ale także zboża.

OT Port Gdynia należy do spółki OT Logistics, która obecna jest w gdyńskim porcie od 2014 roku. Wówczas firma kupiła Bałtycki Terminal Drobnicowy Gdynia, który przemianowano na OT Port Gdynia. OT Logistics to polska spółka akcyjna, zajmująca się transportem, spedycją i logistyką.

Miejsca

Opinie (42) 5 zablokowanych

  • Pierre ich podpierniczył?

    • 4 3

  • a co z horrendalnymi marżami w energetycznych złodziejskich spółkach skarbu państwa? miliardy kradzione Polakom! (4)

    firmy rządzone przez pis zarabiają obecnie nadmiarowe dziesiątki miliardów złotych
    wszystko jest kosmicznie drogie, a dodatkowy zysk tych firm jest wręcz rekordowy
    państwowe firmy energetyczne mają monopol i mogą dyktować ceny z kosmosu by potem wypłacać sobie gigantyczne premie i chwalić się w rządowych mediach ile miliardów wyciągneli nam z portfeli
    przy takiej inflacji dodatkowe podnoszenie marży to przestępstwo i złodziejstwo
    to mają być te tarcze antyinflacyjne? rekordowo drogi prąd, nawozy, gaz, węgiel i paliwo? skandal

    • 43 9

    • trolu takie brednie jakie wypisujesz oznaczaja ze nie powinieneś miec praw wyborczych. (2)

      • 1 5

      • Mam nadzieję że pis doprowadzi cię do głodu

        A wtedy może przejrzysz na oczy trollu pis

        • 1 1

      • brednie? poczytaj np business insider zamiast propagandy z tvp info

        ten złodziejski proceder jest tam dokładnie opisany, ale nie na pisowskiej stronie twoich pracodawców
        i zrób coś pożytecznego zamiast obnażać tu swoje braki intelektualne, pójdź grabić liście czy coś

        • 5 2

    • a kto ma mieć monopol, jeśli do Skarbu Państwa należą sieci przesyłowe ?

      i z kasy są modernizowane ?

      • 2 10

  • Opinia wyróżniona

    11 stycznia 1919 roku w Polsce powstał Urząd do Walki z Lichwą i Spekulacją, którego zadaniem była walka z wszelkiemi przejawami lichwy i wszelkiego rodzaju spekulacją artykułami pierwszej potrzeby.

    Może czas przywrócić do życia taki urząd?

    • 18 4

  • Opinia wyróżniona

    Może w końcu przestaną pylić podczas przeładunku na okolicę (2)

    Bo w tym roku to był jakiś dramat na śródmieściu

    • 9 26

    • (1)

      a w Nowym Porcie cała okolica zasnuta pyłem węglowym.Całe wysokie hałdy miału węglowego ze składowisk przy zbożowcach pylą na Nowy Port.

      • 4 6

      • Jak ci się nie podoba sąsiedztwo portu to wyprowadź się na wieś.

        • 6 8

  • Mam kolegę rolnika ...

    On jeszcze nie sprzedał ziarna z zeszłego roku bo mówi że nie warto.Ogrzewa się spalając owies.Bo mówi że taniej jak węglem.

    • 14 3

  • Uokik niech sie zajmie monopolizacja rynku energetycznego .

    Na Pomorzu sa likwidowane spolki energetyczne , bo beztrybowy ma wizje tworzenia kibucow.

    • 16 4

  • Nepotyzm! Kolesiowtwo! - Jarosław Kaczyński.

    • 24 10

  • Między rolnikiem/górnikiem a konsumentem ustawia się tak długa i pokaźna lista różnych pijawek, ze niedługo za chleb będziemy bulić dychacza, Oczywiście rolnik to g..no z tego ma.

    • 17 4

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Artur Jadeszko

Od 2006 roku prezes zarządu ATC Cargo SA, spółki notowanej na NewConnect, alternatywnym systemie obrotu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Studiował na Wydziale Prawa Uniwersytetu Gdańskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Od początku kariery zawodowej związany z branżą TSL. Jako przewodniczący Komisji Celnej w Polskiej Izbie Spedycji i Logistyki był uczestnikiem wielu projektów realizowanych przy współudziale Izby Celnej w Gdyni oraz Ministerstwa Finansów. Jest...

Najczęściej czytane