- 1 Praca na wakacje 2024: oferty i zarobki (22 opinie)
- 2 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (71 opinii)
- 3 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (65 opinii)
- 4 Elektrociepłownia gdyńska coraz bardziej ekologiczna (109 opinii)
- 5 Odwołano przetarg na terminal agro w Porcie Gdańsk (90 opinii)
- 6 Poczta Polska. Akcja protestacyjna (238 opinii)
Znamy przebieg Drogi Czerwonej
Droga Czerwona, będąca przedłużeniem obwodnicy do portu, ma już ostateczny kształt. Przynajmniej na papierze. Port Gdynia oraz miejscy urzędnicy uzgodnili jej przebieg i liczą, że uda się ją zrealizować w najbliższych latach. Finansowanie wartej ok. 1,5 mld. zł inwestycji wziął bowiem na siebie rząd.
- Droga Czerwona to tylko kilka kilometrów [ok. 9,5 km - dop. red.], ale jest bardzo ważnym, symbolicznym łącznikiem ze światem, rozwiniętą siecią dróg i autostrad, dzięki której przypływające tutaj kontenerowce będą mogły rozprowadzać towary po Polsce i nie tylko - mówił premier Mateusz Morawiecki.
Morawiecki: Droga Czerwona częścią CPK
Droga Czerwona najpóźniej za osiem lat
Dziś wiemy już, którędy dwupasmowa w obu kierunkach droga poprowadzi. Ogólny zarys znany był od dawna, ale miejscy urzędnicy uzgodnili już z władzami portu wszystkie szczegóły inwestycji. Dzięki temu "piłeczka" jest teraz po stronie rządu, który ma zająć się finansowaniem drogi.
- Trwa bardzo dynamiczny rozwój Portu Gdynia, więc musimy stawiać na inwestycje poprawiające dostęp do niego. A dostęp drogowy to bez wątpienia pięta achillesowa nie tylko portu, ale też całego miasta. Ta inwestycja będzie też kluczowa przy powstaniu portu zewnętrznego. Liczymy więc, że będzie gotowa - tak jak port zewnętrzny - najpóźniej za osiem lat - mówi prezes Portu Gdynia, Adam Meller.
Na to, że Droga Czerwona powstanie szybciej, liczy natomiast prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. Przypomnijmy, że pierwotnie planowany termin to rok 2027.
- Mam nadzieję, że budowa zacznie się w najbliższych latach. Droga Czerwona jest bowiem ważna i potrzebna już dziś. Musimy wyjść naprzeciw oczekiwaniom transportowym, ale też wkomponować drogę w tkankę miasta i otworzyć potencjał Doliny Logistycznej. Miasto i port to bowiem dwa płuca jednego organizmu, a Droga Czerwona będzie ważnym elementem jej krwiobiegu - podkreśla Wojciech Szczurek.
Dlaczego Droga Czerwona jest tak ważna?
Problem związany z wyprowadzeniem ruchu tranzytowego z portu w Gdyni to jedna z największych bolączek komunikacyjnych Portu Gdynia i całego regionu. Obecnie ruch jest poprowadzony, będącą na utrzymaniu miasta, Estakadą Kwiatkowskiego, wymagającą regularnych i kosztownych remontów finansowanych z gdyńskiego budżetu.
Każdy - choćby niewielki remont estakady - skutkuje tym, że zakorkowane jest dosłownie pół miasta. A przeguby starszej części estakady są w takim stanie, że remontowane muszą być niemal co roku.
Jak ma wyglądać Droga Czerwona?
Droga Czerwona to bezpośrednie połączenie z portem poprzez przedłużenie Obwodnicy Trójmiasta. Ma być dwupasmową w każdym kierunku ekspresówką, która połączy się także z Via Maris. Ta będzie z kolei zaczynać się w Chyloni i połączy obwodnicę z Władysławowem.
Pierwsza ma odciążyć przede wszystkim nadmiernie dziś eksploatowaną Trasę Kwiatkowskiego, a druga ma być alternatywnym połączeniem Trójmiasta z Półwyspem Helskim.
Koszt jest jednak ogromny i ma wynieść ok. 1,5 mld zł, a całość prac ma zostać zakończona w 2027 r. Pierwsze dwa lata mają być poświęcone na prace przygotowawcze. Trasa ma być dostępna zarówno dla ciężkiego transportu z portu, aby go wyprowadzić poza granicę miasta Gdyni, jak i dla ruchu lokalnego.
Miejsca
Opinie (383) ponad 10 zablokowanych
-
2020-11-26 15:34
(1)
To jest duże wydarzenie, że ten rząd cokolwiek zbuduje, o ile zbuduje. Na razie to tylko mówi, że zbuduje promy, drony, Centralne Lotnisko, Stocznie Gdańską, elektryczne samochody. Nawet zwolennicy tego rządu są zszokowani obietnicą, że w Trójmieście ten rząd jednak chce coś zbudować. No bo jest to zaskakujące i wbrew programowi PIS-u - Polska w Ruinie.
- 10 9
-
2020-11-26 15:55
Duże wydarzenie to jest fakt zbudowania czegokolwiek w Gdyni
Rządowi nie wierzę, ale to i tak jedyna szansa, że kiedyś taka droga powstanie.
- 4 0
-
2020-11-26 15:26
Drogę nazwano Czerwoną? Ktoś wie dlaczego? (1)
.
- 8 3
-
2020-11-26 15:42
Na cześć krwi przelanej przez Jarozbawa w walce z komuną w czasie stanu wojennego.
- 6 3
-
2020-11-26 14:51
(1)
To teraz niech się popisze Horała i załatwi budowę drogi dużo szybciej ! Będzie fenomenalnie.
- 16 2
-
2020-11-26 15:42
Tak samo jak fenomenalnie walczymy z pandemią .
- 2 1
-
2020-11-26 15:38
Ta inwestycja mogłaby być rezerwowa, OPAT jest 100x ważniejszy i bardziej przydatny. Zjazd do portu już jest, co prawda od strony Gdańska ale i potok ciężarówek jest właśnie z tego kierunku, od strony Szczecina jest szczątkowy. Zamiast ulżyć mieszkańcom Chyloni i Cisowej, to robią jezdnie w strefie przemysłowej, która i tak będzie zaraz rozjeżdżona jeśli będzie robiona w takiej technologii. Te inwestycje w Gdyni to mam jakieś takie wrażenie że nie mają sluzyc mieszkańcom, tylko turystom, firmom które i tak podatki odprowadzają w innych miastach i krajach... Zanim makieta powstanie to jeszcze 3 x się zmieni.
- 0 14
-
2020-11-26 15:34
Uff
bo już myślałem , że chodzi o niesławną Drogę Czerwoną przez Wrzeszcz, która mam nadzieję, nigdy nie powstanie.
- 5 2
-
2020-11-26 15:31
A nie lepiej było by wykorzystać już istniejące tory kolejowe dla ładunków do i z portu?
Przecież już są tory. I już. Jak ktoś chce to niech sobie wyładuje ma jakiejś stacji za Trójmiastem
- 6 8
-
2020-11-26 15:29
Jak Pinokio obieca
to będzie, tak jak samochody elektryczne , mieszkania i PKS.
- 10 10
-
2020-11-26 15:23
Matołusz, jak zwykle...
... ględzi od rzeczy o tych kontenerowcach. Że też żaden mądrala, albo inny Horała nie powiedział mu gdzie jest terminal kontenerowy w Gdyni.
- 6 10
-
2020-11-26 15:19
No i elegancko
Jest kilka Strategicznych inwestycji realizowanych więc i to wypali
- 8 4
-
2020-11-26 14:54
A kiedy obwodnica Witomina?
- 9 7
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.