• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zobacz, jak wygląda okręt podwodny podniesiony z wody

Wioletta Kakowska-Mehring
21 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 

ORP Bielik w doku Gdańskiej Stoczni Remontowa.


Drugi z wycofywanych ze służby okrętów podwodnych typu Kobben przechodzi proces wygaszenia gotowości bojowej. ORP Bielik właśnie został wydokowany w Gdańskiej Stoczni Remontowa. Po tzw. dezaktywacji zostanie wystawiony na sprzedaż. Okręt wyceniono na prawie 760 tys. zł.



Najpierw do "Remontowej" trafił ORP Sęp, teraz w doku jest ORP Bielik. Oba okręty zostały już wycofane z eksploatacji. Stocznia "Remontowa" przeprowadza pierwszy etap tzw. dezaktywacji, czyli wygaszenia ich gotowości bojowej. A co potem? Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych przekaże oba okręty Agencji Mienia Wojskowego, która ma je sprzedać. Według upublicznionej informacji okręt ORP Sęp wyceniono na 750 858,48 zł, a ORP Bielik na 755 856,37 zł.

Niestety dziś Marynarka Wojenna RP dysponuje tylko jednym okrętem podwodnym. Jest nim ORP Orzeł. Jednak wykorzystanie tej jednostki jest utrudnione z powodu ciągu niekończących się postępowań przetargowych i napraw. 

Czytaj też:

Ostatni okręt podwodny stał się bezbronny



Zapytaliśmy naszych czytelników "czy powinniśmy odtworzyć polskie siły podwodne?". Aż 44 proc. odpowiedziało, że "tak", bo to niezbędna część Marynarki Wojennej, 37 proc. uznało, że tylko jeśli będą nowoczesne, bo starych okrętów nam nie trzeba. Tylko 19 proc. uważa, że nie, bo po prostu nas na to nie stać.

Wracając jednak do... jeszcze ORP Bielika. Jakie prace wykona "Remontowa"? W stoczni zostaną wymontowane baterie akumulatory wraz z oprzyrządowaniem. Wymontowane ogniwa mają zostać przewiezione przez wykonawcę do Punktu Bazowania w Helu, zaś ich miejsce zajmie balast stały. Ponadto demontażowi podlegają elementy bezpośrednio związane z bateriami akumulatorów, takie jak systemy ich chłodzenia czy monitoringu, których elementy mają zostać również przewiezione do Helu.

Czytaj też:

Okręt podwodny ORP Bielik kończy służbę



Stocznia będzie musiała ponadto przeprowadzić prace dotyczące odłączenia butli halonowego systemu gaśniczego i neutralizacji tego czynnika przeciwpożarowego, opróżnienia okrętowych zbiorników tlenu, a także zaślepić burtowe zawory systemów wodnych, wykonać dwie linie oświetlenia wnętrza okrętu zasilanego z nabrzeża oraz zabezpieczyć właz wejściowy na kiosku oraz wszystkie otwory znajdujące się na jego szczycie (stanowisko dowodzenia, urządzenia podnośne, np. peryskop). Aby przeprowadzić te wszystkie operacje, okręt trzeba będzie wydokować.

Miejsca

Opinie (128) 6 zablokowanych

  • Podwodny (1)

    Służyłwem 3 lata na okrętach Polskiej Marynarki Wojennej i twierdzę,że nam do nieczego nie sa potrzebne okręty podwodne. W 1939r. mieliśmy kilka takich b. nowoczesnych jednostek i okazały się całkowicie nieprzydatne do obrony Wybrzeża. Bałtyk to płytka kałuża w której b. łatwo namierzyć i zniszczyć okręt podwodny. Gdyby zakupiono atomowy okręt podwodny mogący operować na oceanach i wyposażony w głowice jądrowe wówczas miało by to sens. Taki okręt pełnił by rolę odstraszającą dla każdego potencjalnego przeciwnika - nawet dla Rosji.

    • 0 2

    • Zniszczono by go zanim wyplynal by z zatoki Gdanskiej.

      • 0 1

  • Dobra zmiana

    Obecnie RP nie potrzebuje okrętów podwodnych, Czapli i Miecznika, Caracali, nowych bwp, ponieważ szef MON, niejaki Mariusz B. wraz z Jarosławem K. stoją niezłomnie na straży Rzeczpospolitej. Pozostaje mieć nadzieję, że menele odpowiedzą za degradację obronności RP.

    • 1 3

  • (2)

    Wygląda na miarę polskiej armii.

    • 36 6

    • jestes uska onuca

      • 1 0

    • Nie narzekaj - polskie F-35 już do nas lecą :-D

      • 4 1

  • Pomalować go na ŻÓŁTO jak w piosence,wystawić gdzieś na skwerze i będzie nie lada atrakcją turystyczną !!!!

    • 2 1

  • piss zbudował 1mln aut elektrycznych, 100 tańszych helikopterów niż kupiło peło (2)

    Kupili stocznię MW i Gdańską będą produkować elektryczne łodzie podwodne. A i ta stępka w Szczecinie ale to wojenne promy na gaz. Prąd będzie z elektrowni z Ostrołęki, okręty jednak będą wodowane nie w Radomiu a w Elblągu .Miasto tylko za 300 baniek pogłębi port.
    Jeśli prądu zabraknie paliwo i cenne nieruchomości pożyczy obajtek .

    • 8 4

    • Malkontent (1)

      Najważniejsze jest że PIS to jest partia socjalistyczna ludowa i jest z ludem , z że za chwilę będzie jak w raju tzn boso i nago a o odnowę to juz niech nastepne sie martwią > najważniejsze jest że z z koryt trzoda PIS- owska juz wszytko wyliże i następnym już niewiele zostanie .

      • 1 1

      • Dlatego ja głosować bede na pis niech się w tym go... taplaja do końca. Bo jak dla mnie dla Polski nie ma już przyszłości jeśli dalej będzie tak tk wszystko wyglądać

        • 0 2

  • Może zrobimy zrzutkę na okręt tak jak w latach 30 tych ubiegłego wieku zrzucono się na orp orzeł.

    • 1 0

  • POco nam marynarka przecież mamy w Niemczech

    • 3 0

  • Topienie podwodnej floty

    ... nie trzeba min ani torped żeby zniszczyć okręty podwodne, wystarczy cywilna kontrola nad wojskiem, blokowanie projektów modernizacji MW i szeroko pojętą niekompetencja;... brawo cywile, brawo.

    • 2 0

  • mossi (5)

    750.000:20=37,500
    750.000 koszty, 20 cena wejściówki, 37,500 ilość sprzedanych biletów by inwestycja wyszła na prostą.... biorę z miejsca, wraca się w sezon!

    • 24 1

    • koszty

      @mossi a koszty policzyłeś? :)

      • 1 0

    • Gdynia marnuje miliony (1)

      jakby postawic to na koncu skweru, zamiast tego kina
      oczywiscie otworzyc parking, u Niemca w Peenemunde pielgrzymki do uboota
      szkoda

      • 7 0

      • Chyba Kraków je kupi. Oni potrafią wyciągnąć najwięcej z turystyki, więc jedynie im w Polsce będzie się opłacało. A może po prostu naszym wstyd, że takie coś jeszcze u nas pływało i wolą nie narażać się na śmieszność.

        • 6 0

    • chcą zaślepić właz, nie wiadomo po co (1)

      więc nici z wejściówki

      • 4 4

      • Jak kupisz to sobie odetkasz

        • 8 0

  • Gdzie dzwonić?

    wezne taki w lizing, będzie do szmuglowania fajków z sojuza.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Katarzyna Dobrzyniecka

Ekonomista, Absolwent Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego Od ponad 10 lat Dyrektor Loży Gdańskiej BCC. Założyciel i główny udziałowiec Firmy Doradczej Profit-Solo działającej w branży nieruchomości. Członek Pomorskiego Komitetu Monitorującego przy Wojewodzie Pomorskim. Członek Założyciel Lions Club Amber Gdańsk

Najczęściej czytane