• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nigeryjscy piraci porwali statek z 16 Polakami na pokładzie

Michał Sielski, erka, ms
27 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
aktualizacja: godz. 16:04 (27 listopada 2015)
Najnowszy artykuł na ten temat Porwanie marynarzy u wybrzeży Nigerii
Drobnicowiec Szafir należy do polskiego armatora Euroafrica ze Szczecina. Drobnicowiec Szafir należy do polskiego armatora Euroafrica ze Szczecina.

W piątek nad ranem nigeryjscy piraci opanowali statek, na pokładzie którego jest 16 Polaków. Część z nich to mieszkańcy Trójmiasta. 5 osób zostało porwanych, w tym kapitan i pierwszy oficer. Drobnicowiec Szafir płynął z Antwerpii do Onee w Nigerii i właśnie na wodach afrykańskich został porwany przez piratów - ustalił portal Trojmiasto.pl.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Aktualizacja, godz. 15:58 Armator statku - firma Euroafrica - wydał oświadczenie. Dowiadujemy się z niego, że statek MS Szafir został zaatakowany nocą z dwóch łodzi przez uzbrojonych piratów.

"Pięciu członków załogi pokładowej zostało najprawdopodobniej uprowadzonych przez piratów. Pomieszczenia załogi zostały splądrowane, po czym piraci opuścili statek. 11 członków (załogi - red.) pozostało na statku, z posiadanych informacji wynika, iż nie ponieśli uszczerbku na zdrowiu i obecnie nie grozi im ze strony piratów niebezpieczeństwo." - czytamy w oświadczeniu.

Władze firmy informują, że ze względu na bezpieczeństwo załogi nie będą udzielane żadne inne informacje.

Aktualizacja, godz. 12:35 Stoję na stanowisku, że powinniśmy zapłacić jak najszybciej i nasi marynarze powinni odzyskać wolność. W tym wypadku hasło "nie negocjujemy z terrorystami" nie ma znaczenia. To nie są terroryści, ale zwykli bandyci - mówi Sebastian Kalitowski, były żołnierz Formozy, obecnie prezes Maritime Safety & Security Ltd., firmy zajmującej się międzynarodową ochroną statków.

Aktualizacja, godz. 12:09 Statek płynie dalej. Piraci porwali 5 osób i po splądrowaniu wnętrz uciekli. Na pokład dotarli już piloci, którzy dopłyną nim do portu. Nie ma żadnych informacji o rannych, porywacze na razie nie przedstawili swoich oczekiwań.

Aktualizacja, godz. 12:03 - Uprowadzono kapitana, trzech oficerów i jednego członka załogi. Wszyscy są Polakami. 11 marynarzy jest bezpiecznych - mówi minister spraw zagranicznych Witold Waszczykowski.

Aktualizacja, godz. 11:46 Komentuje kpt. ż.w. Jerzy Latała, który wiele lat przepływał na statkach handlowych na wodach Afryki, a podczas wojny w Liberii jedna z walczących stron zajęła jego statek cumujący w porcie:

- Piractwo to dobrze zorganizowany proceder nakierowany na zdobycie jak największych pieniędzy. Piractwo tego typu to jedna z najbardziej nikczemnych działalności na morzu. Jest to nie tylko działalność przestępcza, ale też terrorystyczna. Trzymam kciuki za naszych marynarzy. Za moich czasów na morzu takie historie nie miały miejsca.
Aktualizacja, godz. 11:43 Udało się nam ustalić, że wśród porwanych jest m.in. pierwszy oficer, pochodzący ze Świnoujścia.

Aktualizacja, godz. 11:32 Piraci najprawdopodobniej uprowadzili z pokładu statku 5 osób, w tym kapitana jednostki. O godz. 12 Ministerstwo Spraw Zagranicznych ma podać oficjalne informacje na ten temat.

Aktualizacja, godz. 11:27 Skontaktowaliśmy się z osobą, która pływa na dużych statkach na zagrożonych atakami piratów akwenach.

- Nigeryjczycy nie zezwalają obcokrajowcom na broń na pokładzie na ich wodach, więc często jest to robione tak, że kapitan jest z Europy, a podkomendni z Nigerii uzbrojeni. Problem jest jednak taki, że oni czasami współdziałają z piratami, którzy w Nigerii są bardzo dobrze uzbrojeni, łącznie z karabinami ckm, bo to czasem żołnierze po godzinach - twierdzi nasz rozmówca, który regularnie pływa z bronią na statkach handlowych jako ochroniarz.
Aktualizacja 11:16 Według najnowszych informacji część załogi zabarykadowała się pod pokładem. Piraci mieli porwać jednak pięć osób. Splądrowali również ich kajuty i uciekli ze statku, bo nie mogli dostać się do maszynowni.

Aktualizacja 11:02 Podaną przez nas informację po kilkudziesięciu minutach potwierdziło polskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych. Potwierdza ją także Konsulat Polski w stolicy Nigerii, Abudży.

Z kolejnych informacji wynika, że część załogi ukryła się pod pokładem statku, a część załogi - w tym prawdopodobnie kapitan - została zabrana ze statku przez piratów.




Jak udało się nam dowiedzieć w Centrum Bezpieczeństwa Morskiego Urzędu Morskiego w Gdyni, trwa akcja ratunkowa Marynarki Wojennej Nigerii. Piraci są jednak na pokładzie statku, należącego do firmy Euroafrica, armatora ze Szczecina, ale pływającego pod banderą cypryjską.

Na pokładzie statku jest m.in. 16 członków polskiej załogi. Część z nich to mieszkańcy Trójmiasta.

113-metrowy drobnicowiec płynął z belgijskiej Antwerpii do portu Onee w Nigerii. Nie dotarł jednak do celu, bo w piątek rano został porwany przez piratów. Płynął pod cypryjską banderą.

"Szafir" pływa na linii żeglugowej obsługującej połączenie portów europejskich i zachodnioafrykańskich. "Szafir" pływa na linii żeglugowej obsługującej połączenie portów europejskich i zachodnioafrykańskich.


MS Szafir to statek zwodowany w 1992 roku. Cztery lata temu największy rosyjski armator Sovcomflot sprzedał go polskiemu armatorowi EuroAfrica. Szafir to drobnicowiec zbudowany w japońskiej stoczni Miho Shipyard.

Więcej o Szafirze na stronie vesselfinder.com

Miejsca

Opinie (325) ponad 20 zablokowanych

  • Kopacz tam wysłać ona jest teraz bardzo bojowa przed kamerami

    w gębie to wysłać ja tam a wszyscy uciekna ,łącznie z załogą :)

    • 11 4

  • Gdzie jesteście?? (11)

    Chciałbym zapytać, co powiedzą teraz ludzie, którzy za każdym możliwym razem wykrzykują "jaka to wspaniała praca na morzu za ogromne pieniądze"?? Kolejna fantastyczna przygoda? Jasne! Mogli poznać fajnych ludzi, zwiedzić kolejne nieznane miejsce, prawda? Jest 16, pewnie kończycie prace i czeka was weekend z najblizszymi. Pytanie, wyobrażacie sobie jak spędza go Ci ludzie? Dziekuje.

    • 17 1

    • zgadzam sie ..
      zycie jak w wiezieniu

      • 7 0

    • A najgorsza jest ta prohibicja na pokładzie...

      • 1 0

    • (6)

      Ciężka praca, rozłąka z rodzinami, w zamian lepsze możliwości zarobkowe niż na lądzie. Coś za coś.

      • 4 1

      • (5)

        Lepsze możliwości zarobkowe niż na lądzie? Zależy na jakim stanowisku.

        Załoga szeregowa z pokładu: O/S (marynarz) - 1100 euro miesięcznie, płatne tylko w czasie pobytu na statku. A/B (starszy marynarz) - 1400 euro.

        Podczas pobytu w domu po kontrakcie jest się na bezpłatnym bezrobotnym.

        Załóżmy 6 miesięcy na statku, 6 miesięcy w domu. 1100 euro, od tego odejmij 50 euro co miesiąc na wodę mineralną, colę i batoniki ze statkowej kantyny. 1050 euro x 6 miesięcy = 6300 euro i teraz 6 miesięcy w domu. Rozbij sobie ten zarobek na 12 miesięcy w roku. Wyjdzie 525 euro czyli 2241 przez 12 miesięcy w roku. Od tego odejmij część na składki emerytalno-rentowe (chyba ok. 500 zł?) żeby chociaż mieć najniższą emeryturę oraz 367? złotych na dobrowolny NFZ. Zostaje zawrotne 1374 złote miesięcznie!

        • 3 1

        • Masz racje

          Ja za cadeta 10 lat temu 400 $ mialem, za os 1100$. Smieszne pieniądze.
          Pozdtawiam Bosia, ktory przy Chile wyrzucal butelki pet (kolo 100 sztuk) zeby nie placoc w porcie za smieci..a wzruszal sie gdy naokolo plywaly orki.

          • 4 0

        • PS. Czy będzie pracowało się 6 miesięcy na statku i 6 bezpłatnych miesięcy w domu lub 3 miesiące na statku i 3 w domu, czy nawet 1 miesiąc na statku, a następnie 1 bezpłatny miesiąc w domu to i tak summa summarum... wychodzi 6 miesięcy w ciągu roku na statku czyli 525 euro przez 12 miesięcy w roku. :)

          Na cargo to jedynie za oficera opłaca się pracować.

          • 3 0

        • i za takie pieniądze Polacy się sprzedają na statkach

          niemożliwe!

          • 1 0

        • (1)

          Wielu członków mojej rodziny i wielu znajomych pływa, na różnych stanowiskach, również szeregowych, nikt nie zarabia takich pieniędzy, o których ty piszesz, stąd moje zdanie o możliwościach zarobkowych. Wiadomo, zawsze znajdzie się ktoś, kto zarabia mniej i nie ma perspektyw na awans z jakichś powodów.

          • 0 0

          • Zaloguj sie na portal morski i jesli juz pojawia sie jakies oferty dla zalog szeregowych to sprawdz jakie stawki oferuja na cargo. Za AB od 1396 euro na cementowcach (z tej firmy z ktorej cementowiec zatonal w tym roku na polnocy UK) do 2000 euro na statkach RO-RO. Za OSa od 1050 do 1400. Stawki za szeregowca w maszynie podobne. Na kontenerowcu motorek ma srednio 1500 euro. Zalogant podstawowy z pokladu moze jedynie awansowac z OSa na ABka, ewentualnie z czasem z AB na bosmana (stanowisko tylko na wiekszych statkach). Caly czas pisze o zarobkach zalog szeregowych na statkach cargo. W polskim PZM AB ma chyba cos ponad 1600 dolarow. Widocznie ci twoi znajomi na statkach specjalistycznych pracuja. Na offshore u norwega to i mozna za OSa ponad 3000 dolarow zarobic.

            • 0 0

    • piraci

      Masz racje kolego,poznawanie swiata, a gdzie praca co oni o tym wiedzą. Łatwo pisać głupoty. .

      • 2 0

    • bidulku ty moj

      nikt Cie tam pod pistoletem nie trzyma.nue chcesz nie podpisuj kontraktu.

      • 0 1

  • kpt ż.w. (1)

    Jerzy Lataał - kpt.ż.w. śmiechu warte.Tylko kpt.żeglugi przybrzeżnej i tyle.

    • 6 2

    • znawca

      e ty znawca idz do klopa i zrób kupe bo bredzisz

      • 0 0

  • coś nie gra

    Ekspert o tym nie wspomniał.Dlaczego 11 sie schowało a 5 nie? Zasada twierdzy jest taka ,że wszyscy albo nikt. Co ze szkoleniem? Minister nic nie wie. sprawa może mieć drugie dno. Poczekajmy.

    • 1 6

  • Co w tej sprawie robią guru z (nie)rządu? (3)

    Ciekaw jestem co robi w tej sprawie ex-kryminalista specjalista od służb specjalnych strojący niby mądre zatroskane miny do kamer, antoś ze swoim druhem z piaskownicy - jak rozumiem szukają powiazań ze smoleńskiem i waszczykowski mądrala bo na dudusia nie ma co liczyć - modli się w intencji.

    • 9 15

    • oddaj mi czas poświęcony na przeczytanie twojego kretyńskiego komentarza. (1)

      • 3 4

      • Jak wytapiasz czas czytając komenty na forum to twoja sprawa

        nikt ci nie broni robić w tym czasie coś bardziej produktywnego.

        • 2 1

    • Jaką trzeba być mendą, żeby pisać takie bzdury przy okazji ludzkiej tragedii. Typowy frustrat nie mogący znieść porażki PO, bez szacunku dla ludzkiego życia.

      • 6 2

  • Formoza płaci bo nic innego nie zrobi hehe

    jak wyżej, bo już powinni być w drodze....

    • 4 0

  • daje dwie dychy na to

    ze to wina tuska

    • 2 5

  • Szkoda chłopaków, mam nadzieję, że uda się ich uwolnić. Redakcjo - popraw nazwę portu docelowego, to ONNE, a nie Onee!!!

    • 5 1

  • Uprowadzili kapitana i oficerów,

    ale nie uprowadzili statku , nie zrabowali ładunku, nie zgłaszają żadnych żądań. To znaczy że potrzebni im byli dyplomowani fachowcy od żeglugi, prawdopodobnie żeby poprowadzić dokądś jakiś inny statek będący w rękach piratów. Może jak nasi wykonają to zadanie, to puszczą ich wolno. Oby !

    • 10 0

  • a gdzie nasz GROM i nasze jaja...

    Oto kilka przykładów jak bronią swoich marynarzy USA, Niemcy, Rosja, Holandia..
    piraci giną od kul, zostają wysadzeni na swoją piracką łódź bez wody i przyrządów nawigacyjnych , toną a u nas .... Konsul potwierdza, ze Polaków porwano ...

    http://www.tvn24.pl/wiadomosci-ze-swiata,2/rosjanie-wypuscili-piratow-ci-utoneli,133624.html
    http://www.tvn24.pl/wiadomosci-ze-swiata,2/pokazali-jak-odbijali-statek,132675.html
    http://www.tvn24.pl/wiadomosci-ze-swiata,2/tak-piraci-szli-na-dno,130436.html

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Monika Płocke

Banking Technology, Head of Change and Technology Capabilities w Nordea Bank AB. Absolwentka Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej, studiów MBA oraz licznych programów w Harvard Business School i London Business School. Karierę zawodową rozpoczęła w 1993 r. w AT&T Bell Labs (dziś Lucent Technologies) jako projektant systemów informatycznych. Od 1995 r. pracowała w firmie PROKOM jako koordynator projektów. Od 1.01.2014 r. do 31.10.2015 r. była Prezesem...

Najczęściej czytane