• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nigeryjscy piraci porwali statek z 16 Polakami na pokładzie

Michał Sielski, erka, ms
27 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
aktualizacja: godz. 16:04 (27 listopada 2015)
Najnowszy artykuł na ten temat Porwanie marynarzy u wybrzeży Nigerii
Drobnicowiec Szafir należy do polskiego armatora Euroafrica ze Szczecina. Drobnicowiec Szafir należy do polskiego armatora Euroafrica ze Szczecina.

W piątek nad ranem nigeryjscy piraci opanowali statek, na pokładzie którego jest 16 Polaków. Część z nich to mieszkańcy Trójmiasta. 5 osób zostało porwanych, w tym kapitan i pierwszy oficer. Drobnicowiec Szafir płynął z Antwerpii do Onee w Nigerii i właśnie na wodach afrykańskich został porwany przez piratów - ustalił portal Trojmiasto.pl.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Aktualizacja, godz. 15:58 Armator statku - firma Euroafrica - wydał oświadczenie. Dowiadujemy się z niego, że statek MS Szafir został zaatakowany nocą z dwóch łodzi przez uzbrojonych piratów.

"Pięciu członków załogi pokładowej zostało najprawdopodobniej uprowadzonych przez piratów. Pomieszczenia załogi zostały splądrowane, po czym piraci opuścili statek. 11 członków (załogi - red.) pozostało na statku, z posiadanych informacji wynika, iż nie ponieśli uszczerbku na zdrowiu i obecnie nie grozi im ze strony piratów niebezpieczeństwo." - czytamy w oświadczeniu.

Władze firmy informują, że ze względu na bezpieczeństwo załogi nie będą udzielane żadne inne informacje.

Aktualizacja, godz. 12:35 Stoję na stanowisku, że powinniśmy zapłacić jak najszybciej i nasi marynarze powinni odzyskać wolność. W tym wypadku hasło "nie negocjujemy z terrorystami" nie ma znaczenia. To nie są terroryści, ale zwykli bandyci - mówi Sebastian Kalitowski, były żołnierz Formozy, obecnie prezes Maritime Safety & Security Ltd., firmy zajmującej się międzynarodową ochroną statków.

Aktualizacja, godz. 12:09 Statek płynie dalej. Piraci porwali 5 osób i po splądrowaniu wnętrz uciekli. Na pokład dotarli już piloci, którzy dopłyną nim do portu. Nie ma żadnych informacji o rannych, porywacze na razie nie przedstawili swoich oczekiwań.

Aktualizacja, godz. 12:03 - Uprowadzono kapitana, trzech oficerów i jednego członka załogi. Wszyscy są Polakami. 11 marynarzy jest bezpiecznych - mówi minister spraw zagranicznych Witold Waszczykowski.

Aktualizacja, godz. 11:46 Komentuje kpt. ż.w. Jerzy Latała, który wiele lat przepływał na statkach handlowych na wodach Afryki, a podczas wojny w Liberii jedna z walczących stron zajęła jego statek cumujący w porcie:

- Piractwo to dobrze zorganizowany proceder nakierowany na zdobycie jak największych pieniędzy. Piractwo tego typu to jedna z najbardziej nikczemnych działalności na morzu. Jest to nie tylko działalność przestępcza, ale też terrorystyczna. Trzymam kciuki za naszych marynarzy. Za moich czasów na morzu takie historie nie miały miejsca.
Aktualizacja, godz. 11:43 Udało się nam ustalić, że wśród porwanych jest m.in. pierwszy oficer, pochodzący ze Świnoujścia.

Aktualizacja, godz. 11:32 Piraci najprawdopodobniej uprowadzili z pokładu statku 5 osób, w tym kapitana jednostki. O godz. 12 Ministerstwo Spraw Zagranicznych ma podać oficjalne informacje na ten temat.

Aktualizacja, godz. 11:27 Skontaktowaliśmy się z osobą, która pływa na dużych statkach na zagrożonych atakami piratów akwenach.

- Nigeryjczycy nie zezwalają obcokrajowcom na broń na pokładzie na ich wodach, więc często jest to robione tak, że kapitan jest z Europy, a podkomendni z Nigerii uzbrojeni. Problem jest jednak taki, że oni czasami współdziałają z piratami, którzy w Nigerii są bardzo dobrze uzbrojeni, łącznie z karabinami ckm, bo to czasem żołnierze po godzinach - twierdzi nasz rozmówca, który regularnie pływa z bronią na statkach handlowych jako ochroniarz.
Aktualizacja 11:16 Według najnowszych informacji część załogi zabarykadowała się pod pokładem. Piraci mieli porwać jednak pięć osób. Splądrowali również ich kajuty i uciekli ze statku, bo nie mogli dostać się do maszynowni.

Aktualizacja 11:02 Podaną przez nas informację po kilkudziesięciu minutach potwierdziło polskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych. Potwierdza ją także Konsulat Polski w stolicy Nigerii, Abudży.

Z kolejnych informacji wynika, że część załogi ukryła się pod pokładem statku, a część załogi - w tym prawdopodobnie kapitan - została zabrana ze statku przez piratów.




Jak udało się nam dowiedzieć w Centrum Bezpieczeństwa Morskiego Urzędu Morskiego w Gdyni, trwa akcja ratunkowa Marynarki Wojennej Nigerii. Piraci są jednak na pokładzie statku, należącego do firmy Euroafrica, armatora ze Szczecina, ale pływającego pod banderą cypryjską.

Na pokładzie statku jest m.in. 16 członków polskiej załogi. Część z nich to mieszkańcy Trójmiasta.

113-metrowy drobnicowiec płynął z belgijskiej Antwerpii do portu Onee w Nigerii. Nie dotarł jednak do celu, bo w piątek rano został porwany przez piratów. Płynął pod cypryjską banderą.

"Szafir" pływa na linii żeglugowej obsługującej połączenie portów europejskich i zachodnioafrykańskich. "Szafir" pływa na linii żeglugowej obsługującej połączenie portów europejskich i zachodnioafrykańskich.


MS Szafir to statek zwodowany w 1992 roku. Cztery lata temu największy rosyjski armator Sovcomflot sprzedał go polskiemu armatorowi EuroAfrica. Szafir to drobnicowiec zbudowany w japońskiej stoczni Miho Shipyard.

Więcej o Szafirze na stronie vesselfinder.com

Miejsca

Opinie (325) ponad 20 zablokowanych

  • Szkoda ludzi (1)

    Szkoda ludzi. Oby się dobrze skończyło ,ale wiem czego zażądają. Pomalować to ścierwo pod polskim kapitanem, lub oddać na złom. Cały świat patrzy i dziwi się jak można doprowadzić statek to takiego stanu.A można pod polskim dowództwem. Pływam 30 lat, i mam jedną zasadę==jak najdalej od polskich krawaciarzy pozdr dla braci marynarskiej

    • 9 0

    • wrak

      masz racje JUDASH statek w stanie opłakanym,masakra,o tym samym pomyślałem.Pozdrawiam Gdynia

      • 6 0

  • Chyba zabrakło miejscowych niusuff (1)

    albo trójmiasto nam się rozrosło, najwspanialsze redaktorki w necie zaczynają kopiować wiadomości z poważnych serwisów informacyjnych, czy to początek końca tego jakże zacnego portaliku?

    • 0 5

    • ciekwe :)

      zwłaszcza, że to Trojmiasto.pl sprawę ujawniło i wszyscy ich cytowali

      • 3 0

  • Tanie bandery (2)

    Takimi zardzewiałymi gratami pływa się teraz pod tanimi banderami,kiedyś jak pływałem w PLO statki lśniły farbą,ale to już historia,po PLO zostały zgliszcza,że szkoda słów

    • 12 3

    • PLO

      bo w polsce się nic nie opłaca tylko sprzedawać obcokrajowcom bo sami jesteśmy lewarami i na własną gospodarkę nas nie stać,tylko rozkraść wszystko.Wstyd żeby taką flote r*********ić sory co ja gadam ROZKRAŚĆ

      • 3 0

    • Prawda

      Jak się przysłuchiwałem plo- wcom od marynarza do kapitana .To wniosek nasuwał się sam, a mianowicie =sami rozkradliście plo (==przechwałki na burcie podczas długich rejsów=)braliście wszystko ,co nie było przykręcone -przywiązane i przyspawane do burty (przechwałki...Itd.. Na burcie)--panowie kapitanowie okradali -was marynarzy i biura na lądzie- panowie ochmistrzowie to jeszcze lepszy temat do dyskusji(no i te przechwałki ...Itd..Na burcie podczas rejsów) -no ,a co robili w biurach na lądzie to też osobny temat ==tak że macie to chcieliście byli plo-wcy -wasze 5 minut w plo minęło bezpowrotnie == dalej tyracie na morzu często za marne pieniądze i dalej g..Macie, tylko latek przybyło., sił ubyło i==zostały tylko żenujące przechwałki podczas długich rejsów i jakoś nikt się tego nie wstydzi pozdr

      • 1 0

  • (1)

    Wysłać tam w ramach ćwiczeń z ciężkim uzbrojeniem Formozę i Grom i niech chłopaki pokażą czarnuchom kto tu ma większego :)

    • 9 1

    • ja coś czuję że oni są od trzymania za twarz nas, wystarczy ze dostaną taki rozkaz...

      • 2 0

  • nigeryjczycy tylko pożyczyli statek. Przecież muszą się dostać do UE żyć na koszt niewiernych (1)

    • 6 2

    • matoł

      W Nigerii tyle islamu co i u nas

      • 0 4

  • A co Cypr zrobił w tej sprawie? (2)

    Jakoś nie doczytałam,a jest armatorem.

    • 3 5

    • Widać obycie w temacie (1)

      Amatorem jest polska firma. A statek jest zarejestrowany na Cyprze (tak jak 99,9% naszych jednostek bo Polska zamiast obniżyć koszty i mieć z tego dochód woli mieć podatki jak czołówka najbogatszych państw i zamiast floty mieć kilka kapci z PŻB) a to różnica ośle.

      • 4 0

      • A pod jaka banderą pływa i gdzie płacone są podatki?
        Pewnie jeszcze uważasz,że gdyby porwali statek a nie ludzi to Polska z moich podatków powinna zapłacić okup.

        • 0 4

  • piraci (1)

    jest pewien skuteczny środek na piratów o nazwie KBKS a w przypadku czołgistów lub marynarzy KBAKS Kałasznikow o ile pamietam dobrze ze szkółki w CSMW. Zabójczy na krótkich dystansach nawet w przypadkach broni pancernej.a piraci nadal bezkarni w 21 wieku.pozdrawiam

    • 2 1

    • Jak uzyjesz wyszukiwarki google z rozumem to znajdziesz zdjecie tankowca po ataku piratow. Nadbudowka posiekana od granatnika przeciwpancernego RPG-7. Ci co byli na mostku zgineli od eksplozji.

      • 2 0

  • zakaz broni na statku

    Pływam na statkach już ponad 20 lat i nie jestem oficerem.Powiedzcie mi jak Wy sobie wyobrażacie marynarza z bronią który jest już około 7 miesięcy na burcie,bez alkoholu,rzuciła go żona,zmarł ktoś z najbliższej rodziny,itd.Ktoś kto nigdy nie był na kontrakcie niech się nie wypowiada bo ludzie pływają tutaj różni i z różnymi ukrytymi chorobami i zboczeniami.

    • 17 0

  • kaczka uratuje

    poleci, rozwinie skrzydelka i ochroni biednych marynarzy. kaczka wszystko potrafi, wszystko...

    • 3 2

  • Wyslac uzbrojone drony...Polska powinna miec cala jednostke takich maszyn...

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Roman

Członek zarządów Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie Ergo Hestia SA. Adam Roman z Ergo Hestią związany jest od 1993 roku. Od 2007 roku pełni funkcję członka zarządu odpowiedzialnego za ubezpieczenia korporacyjne. Przez wiele lat był odpowiedzialny za reasekurację, uczestnicząc pośrednio w underwritingu przemysłowym. Przez lata współpracował z największymi reasekuratorami na świecie m.in. Munich Re, Swiss Re, GE Francona, SCOR i...

Najczęściej czytane