• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stocznia "Remontowa" skończyła 60 lat

Wioletta Kakowska-Mehring
7 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Remontowa Holding ma nowego prezesa
Ostatnio GSR specjalizuje się w remontach i przebudowach platform wiertniczych oraz socjalnych dla offshore. 
Ostatnio GSR specjalizuje się w remontach i przebudowach platform wiertniczych oraz socjalnych dla offshore.

7 listopada Bazę Remontową-Ostrów przemianowano na Gdańską Stocznię Remontowa. Wydarzyło się to w 1952 roku, czyli 60 lat temu. Od tamtej pory nieprzerwanie gdańska stocznia remontuje i... buduje Grupę.


Platforma socjalna "Safe Caledonia". Platforma socjalna "Safe Caledonia".
Samochodowiec "City of St. Petersburg". Samochodowiec "City of St. Petersburg".

Dziś Gdańska Stocznia Remontowa jest największą polską stocznią remontową, ale nie tylko. Działa w branży okrętowej remontując, przebudowując, ale i budując obiekty pływające. Była i jest namacalnym przykładem, że na przemyśle stoczniowym można zarabiać. Trzeba tylko znaleźć swoje miejsce na niełatwym rynku. Nic więc dziwnego, że w dokach i przy nabrzeżach GSR jak zwykle panuje tłok. Tylko dziś trwają tam prace przy 11 obiektach. Obiektach, bo już nie tylko statkami stocznia się zajmuje. Ostatnio specjalizuje się w remontach i przebudowach platform wiertniczych oraz socjalnych dla offshore.

Przedsiębiorstwo Baza Remontowa-Ostrów powstało 1 lipca 1952 roku. Po kilku miesiącach, dokładnie 7 listopada zmieniono nazwę na Gdańska Stocznia Remontowa i właśnie tę datę przyjmuje się za początek istnienia gdańskiego zakładu. Pierwszym dyrektorem został Tadeusz Radomski. Przez 60 lat aż 11 osób stało na czele stoczni. Najdłużej "dyrektorował, a potem prezesował" Piotr Soyka, bo aż 20 lat. Dziś za sterami stoczni stoi prezes Jarosław Flont. Na początku zakład zatrudniał 800 pracowników. Dziś w całej grupie pracuje kilka tysięcy osób.

Bo dziś Gdańska Stocznia Remontowa jest liderem dużo większego organizmu, czyli Grupy Remontowa, którą tworzy blisko 30 spółek, m.in. Remontowa Shipbuilding, która zajmuje się budową statków i okrętów, Fabryka Mebli Okrętowych Famos w Starogardzie Gdańskim, Hydroster, spółka projektująca i budująca urządzenia okrętowe, Fabryka Urządzeń Okrętowych Rumia czy Polam-Rem SA, firma produkująca sprzęt oświetleniowy. Ostatnio powołaną spółką jest Remontowa Marine Services Namibia, która funkcjonuje od 1 maja tego roku. Spółka obsługuje branżę wydobywczą, czyli offshore w obrębie Afryki Zachodniej.

Właśnie szukanie nisz i niestandardowe podejście stało się domeną Grupy Remontowa.
- Chybionym pomysłem jest konkurowanie ze stoczniami azjatyckimi, które, tak jak chińskie, są dotowane przez państwo. My musimy się zwrócić w kierunku statków specjalistycznych oraz niszowych. I zająć się tym, co najlepiej robimy, czyli przebudową różnego typu jednostek. To jest najwyższa stoczniowa szkoła jazdy. Statki zawsze do nas przypłyną na przebudowę. Do Chin niekoniecznie - powiedział nam kiedyś w wywiadzie Piotr Soyka, obecnie szef Rady Nadzorczej Gdańskiej Stoczni Remontowa.

Dlatego właśnie w GSR remont przeszedł niezwykły samochodowiec City of St. Petersburg, po tym jak doznał uszkodzeń przedzierając się przez pola lodowe w pobliżu Petersburga. Właśnie tu trwa remont olbrzymiej platformy socjalnej "Safe Caledonia", która jest zapleczem dla pracowników platform wiertniczych. Tu remont przeszedł bliski sercu wszystkich gdańszczan S.S. Sołdek.

Platforma socjalna "Safe Caledonia" od kilku miesięcy jest remontowana w GSR.


Samochodowiec City of St. Petersburg.

Miejsca

Opinie (52) 2 zablokowane

  • ps "Nie oddamy stoczni"

    Kilka lat temu Stocznia "Remontowa" przechodziła reorganizację. W pierwszej fazie oddano pracownikom akcje, każdemu według lat pracy. Czysta sprawiedliwość. Po paru latach akcje owe zaczęto skupować. Kto wykładał pieniądze na te zakupy?? Trudno by szukać ( tajemnica poliszynela). W tym czasie obowiązywało hasło Pana prezesa " Stocznia to ludzie". Wszyscy byli potrzebni, bo od wszystkich zatrudnionych zależało tzw. jutro "Remontowej". Kiedy się już udało i nie trzeba było poparcia i ( akcji) robotników, hasło zmieniono. Nie była to zmiana oficjalna, ale nowe brzmiało "Stocznia to ludzie, ale tylko ci z układu" Nie wszyscy byli już potrzebni. A teraz o hasłach na murach. "nie oddamy stoczni" bo już jej nie mamy, po prostu nie jest nasza. Nie trzeba było o nią walczyć z zewnętrznym wrogiem, bo ci co zabrali ją pracownikom od zawsze pracowali w śród stoczniowców w Remontówce. To taki swoisty cud, który teraz przynosi dość spore zyski tym co wspólnie klaszczą prezesowi wszystkich prezesów, nie podważając żadnej jego decyzji. No cóż taka jest cena transformacji. A swoją drogą wielkie brawa dla pomysłodawców tej specyficznej reorganizacji. To byli wielcy fachowcy od zamydlania oczu ludziom ślepo wierzącym w fantastyczne hasła. Życzę kolejnych spektakularnych sukcesów, tym razem nie budowanych na bladze i oszustwach.

    • 2 8

  • GSR (1)

    Niezależnie od tego co sądzą różni ludzie , jakie są ich opinię to gdańska remontówka jest przykładem , że tylko prywatyzacja może być lekiem na niewydolność polskiej gospodarki. Szkoda, że w gdyńskiej Naucie z niezrozumiałych powodów zaczął się odwrót od prywatyzacji efekt może być tylko jeden, najgorszy to juz koniec NAUTY.
    Wszystkim ;udziom związanym z remontówka w Gdańsku życzę wszystkiego dobrego.

    • 5 1

    • NIE FORMA WŁASNOŚCI, A SPOSÓB ZARZĄDZANIA

      stanowi o sukceszch albo porażkach.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Bogdan Górski

prezes Przedsiębiorstwa Budowlanego „Górski”.Spółkę, ze stu procentowym kapitałem...

Najczęściej czytane