• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Supertankowiec płynie do Gdańska

VIK
1 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Tankowiec Atlantas płynie z ropą na Bałtyk. Do Portu Północnego w Gdańsku nie wpłynie, bo jest zbyt duży, dlatego przeładuje ładunek na mniejszą jednostkę. Tankowiec Atlantas płynie z ropą na Bałtyk. Do Portu Północnego w Gdańsku nie wpłynie, bo jest zbyt duży, dlatego przeładuje ładunek na mniejszą jednostkę.

Do gdańskiego portu płynie tankowiec z irańską ropą - podała agencja Reuters. To pierwsza taka dostawa z Iranu do regionu nadbałtyckiego od zniesienia sankcji nałożonych na ten kraj.



Według źródeł agencji Reuters na pokładzie Atlantas VLCC (Very Large Crude Carrier), który wypłynął 27 czerwca z głównego irańskiego terminalu eksportowego Kharg Island znajdują się 2 mln baryłek ropy. Jednostki klasy VLCC nie mogą wpływać do portu w Gdańsku (ma być w połowie sierpnia), dlatego ropa ma zostać przepompowana na mniejszą jednostkę i dopiero z niej rozładowana w porcie - twierdzi agencja. Na razie nie podano terminu przypłynięcia jednostki. Aktualną pozycję można śledzić na marinetraffic.com.

Zobacz obecną lokalizację tankowca


Embargo nałożone na Iran przez USA i Unię Europejską w związku z prowadzeniem przez irański rząd polityki rozwoju niebezpiecznej energetyki atomowej, zostało zniesione w styczniu tego roku. Dzięki temu na rynku naftowym pojawił się kolejny gracz.

Nie wiadomo, czy ropę z Iranu kupił któryś z polskich koncernów naftowych, czy też zostanie ona przesłana z Gdańska systemem ropociągów do Niemiec. Ani Lotos, ani Orlen nie komentują tej sprawy. Oba koncerny wiele razy deklarowały zainteresowanie nowymi rynkami.

W latach 2008-2014 do samego Lotosu trafiło w sumie ponad 175,5 tys. ton ropy arabskiej lekkiej i extra lekkiej. Ta ilość jest śladowa, jeśli porównamy ją z ilością ropy rosyjskiej, jaką przerabia gdańska rafineria. W tym samym okresie było jej prawie 98 mln ton.

Rafineria w Gdańsku przerabia głównie ropę rosyjską oraz ropę "Rozewie", wydobywaną na Bałtyku przez Lotos Petrobaltic (3,3 mln ton w latach 2008-14). Ostatnio zaczęto też przerób ropy z kopalni Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa w Lubiatowie.

W swojej historii zakład przerabiał jednak różne gatunki surowca. Między innymi ropy z Morza Północnego (np. Brent Blend, Troll, Gullfaks, Forties czy Aasgard), Bliskiego Wschodu (np. Kirkuk, Kuwait, Sahara oraz Zakum), a także tak egzotyczne gatunki, jak np. ropa Castilla z Kolumbii, która dzięki swoim właściwościom chemicznym jest dobrym surowcem do produkcji asfaltów, a także ropę Saudi Extra Light z saudyjskiego koncernu Saudi Aramco.
VIK

Miejsca

Opinie (63)

  • (10)

    czyli można spodziewać się dużych obniżek cen paliw:)

    • 43 9

    • ciekawe czy opałowy też stanieje (1)

      • 6 2

      • znajac naszych ... raczej nie :/

        o że LTS kupi sobie a 17$ za baryłke nie za 50$ nic nam nie zmieni :(, tylko LTS bedzie mogl dac kosmiczną marżę i nikt mu z tego tytułu nic nie zrobi.

        • 10 1

    • nie można (2)

      poza podatkami, kosztuje głównie przetworzenie ropy na materiał bezpieczny dla silnika i środowiska.

      • 4 1

      • moznaBY sie spodziewac (1)

        prosze najpierw sprawdzic procentowy udzial poszczegolnych czynnikow majacyh wply na cene paliwa na stacji. Okolo 50% wynosi cena samego surowca. Jezeli powiedzmy paliwo kosztuje 4 PLN to 2 PLN kosztuje surowiec jeżeli cena surowca spadnie z 50 $ do 20 $ czyli o 60% to mamy 2 * 0.6 = 1.2 mniej ! czyli 2 + 8,0 = 2.8 PLN za litr.!
        Doddatkowo podatki, akcyza itd jest wyliczana procentowo od ceny paliwa to czesc "podatkowa" ceny paliwa rowniez spadnie. Tyle teorii. W praktyce nic sie nie zmieni oprocz zyskow rafinerii :(

        • 10 4

        • Akcyza na paliwo jest kwotowa a nie procentowa.

          • 5 1

    • a szczególnie franka

      i te politykierskie zapedy różnej maści mnie są juz potrzebne

      • 2 0

    • W brew pozorom taki tankowiec (1)

      niedużo wpłynie na cenę ropy, czym że jest 0,27 mln ton przy 20milionach rosyjskiej ropy rocznie, o ile ona będzie tańsza po przywiezieniu na około ( VLCC są za duze na kanał sueski), jakby taki jeden miesięcznie przypływał i surowiec były o połowę tańszy i łatwiejszy w przetworzeniu to moze by coś drgnęło w dół.

      • 5 1

      • Bzdura - VLCC przejdzie przez Suez

        Pozdrawiam

        • 4 1

    • nie potanieje bo nie moze

      rzad juz dawno moglby obnizyc cene paliwa ale unia zabrania , stawka minimalna akcyzy , vat ,transport cena surowca to mniej niz polowa wartosci

      • 2 4

    • ha ha ha ha żarty się Ciebie trzymają, płynie nowa po nowych cenach dla odbiorców

      • 1 0

  • PSP Florian pozdrawia (1)

    Czekamy na tankowca :)

    • 19 4

    • Ty się gruby w d***pę POcaluj.

      • 2 14

  • Do Gdyni , to niedługo chyba tylko jednosobowe kutry będą wpływać (8)

    jak grupówki na BCT?

    • 45 7

    • Trochę przycichło, bo się szum zrobił. (3)

      Ale spokojnie - prezes nie odpuści.

      • 13 0

      • wpadł na patent ze swoimi prawnikami i wyrzuca po 6 osób albo proponuje inne stanowisko pracy (2)

        oczywiście dużo gorsze i gorzej płatne.

        • 11 0

        • Biedny prezes.

          On przecież taki dobry, ludzki był pan dla swoich roboli a ci się okazali tacy małostkowi i do granic niewdzięczni ! Co to znaczy żeby robole się stawiali i jeszcze pana swego po sądach ciągali !?! Nie do pomyślenia - ludziom się już w głowach poprzewracało ! Zamiast siedzieć cicho i cieszyć się, że pracują pod takim wybitnym kierownictwem - ba - nawet z "godnością" przyjmować nieuzasadnione kopy, to burzyć im się zachciało !
          A tak już całkiem bez żartów - tych prawników (i ich patentów) nie ma się co obawiać - sąd pracy czeka na kolejne pozwy.

          • 11 0

        • Panie prezesie - podpowiem panu, jak się pozbyć niewdzięcznych pracowników.

          Tych, którzy panu zawadzają, poprzenosić kolejno do działu, którym kieruje chroniona przez pana ulubienica (wie pan, ta od "mega oszczędności" - specjalistka od mobbingu).
          Przy tym rozwiązaniu jest spora szansa, że ludziska same pouciekają z BCT - tak jak to już drzewiej bywało. Dobry pomysł ? Pewnie, że dobry !
          Powodzenia prezesie.

          • 9 0

    • (3)

      30 tysięczniki zawijają do stanowiska przeładunkowego na falochronie. Gierek wybudował wam na plaży bazę paliw , to fajnie ale po co te złośliwości

      • 4 13

      • A tak ogólnie rozmawiamy sobie o gospodarce morskiej w naszym regionie. (2)

        I właśnie - po co te złośliwości z gierkowską plażą ?

        • 13 1

        • żeby polacy nie zapomnieli o tym,że coś kiedyś (1)

          w Polsce się budowało i gdyby nie jaruzel i spółka bylibyśmy....tam gdzie nie jesteśmy i być raczej nie będziemy.

          • 3 6

          • Ano tak, przepraszam za moje idiotyczne pytanie.

            • 3 3

  • Ale luj

    • 3 2

  • może do końca wakacji dopłynie...?

    • 5 2

  • Do redakcji

    "...zostało zniesiono w styczniu..."

    • 8 0

  • największe kontenerowce swiata mogą, to czemu ten statek nie (3)

    prosimy o wyjaśnienie

    • 9 4

    • (1)

      Bo ma zanurzenie prawie 20m, port nie jest w stanie takiego przyjąć (port zewnętrzny przyjmuje jednostki do bodajże 15m zanurzenia).

      • 11 3

      • Ale 20m nie wejdzie na Bałtyk

        • 7 1

    • Wejdzie!

      Statek wejdzie do portu tylko będzie musiał wyładować część ropy przed cieśniną. To nie jest pierwsza tak wielka jednostka która była obsługiwana w Porcie Północnym. Kilka lat temu wchodziły dość często. Głębokość w porcie to 17m a wchodziły z zanurzeniem 16m. Pan redaktor słabo zainteresował się tematem, tylko gdzieś od kogoś się coś dowiedział.

      • 0 0

  • Chciałbym zadać pytanie komuś bardziej zorientowanemu w temacie (7)

    dlaczego taka jednostka nie może wpływać do portu północnego?

    • 10 0

    • Zanurzenie (3)

      Ten tankowiec na 22 metry a max w porcie pn. to 15m.
      Na długość by się zmieścił bo ma 333m a port obsługuje max 350m.

      • 14 1

      • Czyli można cześć rozładowac na inny statek (2)

        a jak zanużenie się zmniejszy do akceptowalnego to można wciągnąć go do portu?
        To chyba będzie pierwsza akcja przeładunkowa na taką skalę na zatoce gdańskiej.
        Chyba że po drodze ropa zmieni właściciela i popłynie do np rotterdamu.

        • 8 1

        • Można ale nie na Bałtyku (1)

          Na zatokę musi wpłynąć już na zanurzeniu 15 m i może wejść do portu na rozładunek - zanurzenie musi zmienić przed wejściem w cieśniny duńskie.

          • 13 0

          • Dzięki wielkie za wyjaśnienie :)

            Pozdrawiam:)

            • 8 0

    • Nie może wpłynąć na Bałtyk, za duże zanurzenie.

      Więc i do Gdańska nie dopłynie

      • 4 1

    • dopuszczalne zanurzenie max 15m

      Jeśli chodzi o wymiary statku to nie ma problemu aby go zacumawać w Porcie Północnym.
      Problem dotyczy aktualnego zanurzenia ok. 21 m.
      Na Bałtyk mogą wpływać statki o maksymalnym, zanurzeniu do 15 m. z powodu płycizn w wielkim bełcie.
      Port północny obługuja max. statki do 15 metrow zanurzenia.

      • 5 1

    • może wpłynąć tylko z mniejszym zanurzeniem

      • 0 0

  • "Supertankowiec płynie do Gdańska" (2)

    "Tankowiec Atlantas płynie z ropą na Bałtyk. Do Portu Północnego w Gdańsku nie wpłynie, bo jest zbyt duży, dlatego przeładuje ładunek na mniejszą jednostkę."

    "Do gdańskiego portu płynie tankowiec z irańską ropą"

    Ja albo autor. Któryś z nas na pewno jest upośledzony.

    • 36 0

    • (1)

      Wychodzi na to,że ty,cierpisz,masz po prostu fobie.

      • 1 5

      • Aha, tak myślałem.

        • 6 0

  • Cieśniny Duńskie (3)

    Cieśniny Duńskie mają głębokość 15m więc nie ma sensu budować głębszego portu na Bałtyku. Pewnie zostanie gdzieś częściowo rozładowany po drodze o ile płynie do Polski.

    • 31 1

    • Przekopeć cieśniny.

      • 6 0

    • Tak jest...przekopac ciesniny na przekor ruskim. Planowany przekop na zalewie bedzie mial 5m glebokosci...w sam raz na very large fisherman boat :p a wszystko za kilkaset milionow zlotych. To jest dopiero schizofrenia.

      • 9 5

    • nie głębokość tylko dopuszczalne zanurzenie 15, 2 - 15, 5

      • 5 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Łukasz Żelewski

Prezes zarządu Agencji Rozwoju Pomorza od 2007 roku. Wcześniej pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora...

Najczęściej czytane