• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Armator wrócił po statek do Remontowa Shipbuilding

Wioletta Kakowska-Mehring
3 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Stępka pod budowę statku pożarniczego
  • Jest to statek, który łączy cechy tzw. samowyładowczych kontenerowców i lodołamaczy.
  • Kontenerowiec arktyczny typ B203 (108 TEU). Tego typu jednostkę kupi Royal Arctic Line.
  • Kontenerowiec arktyczny typ B204 (606 TEU).
  • Kontenerowiec arktyczny typ B202 (36 TEU).

Royal Arctic Line podpisała umowę zakupu nowego kontenerowca do obsługi wschodniego wybrzeża - podała firma w komunikacie. Okazuje się, że armator wrócił po statek zamówiony i zbudowany kilka lat temu w Remontowa Shipbuilding, stoczni należącej do Remontowa Holding.



Zakupiony statek ma pojemność 108 TEU i ma zostać dostarczony w kwietniu 2020 r. Jednostka będzie obsługiwać połączenie między wschodnią Grenlandią a Islandią. Armator zdecydował się na zakup jednego z nieodebranych wcześniej statków.

Przypomnijmy: kontrakt na budowę w sumie pięciu statków Remontowa Shipbuilding podpisała z Royal Arctic Line w październiku 2013 roku. Według umowy największy z nich miał zabierać 606 kontenerów i miał być przystosowany do żeglugi atlantyckiej. Kolejne to dwa średnie, bliźniacze statki zabierające po 108 kontenerów, przeznaczone do obsługi rejonów północnej Grenlandii oraz dwie mniejsze jednostki przewożące po 36 kontenerów i też przystosowane do całorocznej żeglugi na wodach grenlandzkich. Jednostki miały być gotowe do połowy 2015 roku. Pierwszy ze statków zwodowano w listopadzie 2014 roku.

Gospodarka morska Trójmiasta



Niestety został przekazany armatorowi dopiero w marcu 2016 roku. W lutym 2017 roku poinformowano, że armator "zredukował" zamówienie. Stocznia została z dwoma statkami, które przez lata usiłowała sprzedać. Oficjalnie mówiło się, że na zmianę planów armatora wpłynęło spowolnienie na rynku. Nieoficjalnie, że wpływ miały opóźnienia w budowie. Tak czy inaczej po latach armator powrócił do gdańskiej stoczni i zdecydował się kupić jeden z kontenerowców.

To kolejna dobra wiadomość z Remontowa Holding. W październiku 2019 r. ogłoszono, że podpisano umowę ws. sprzedaży dwóch statków PSV, które od kilku lat stały w stoczni, po tym, jak zamawiający wycofał się z umowy. Jednostki kupuje Viking Supply Ships AB. Zamówiła je w 2017 r. firma Siem Offshore Contractors.

Kupiony statek ma 74,20 m długości i 15,2 szerokości. Jest to jednostka zaopatrzeniowa o wysokiej klasie lodowej. Wzmocniona konstrukcja kadłuba umożliwi pracę w ekstremalnie trudnych warunkach żeglugi arktycznej w rejonach pokrytych grubą krą lodową przy temperaturach sięgających do minus 35 stopni Celsjusza. Jednorazowo statek będzie mógł przewozić 108 kontenerów. Prace załadowcze usprawniać będą dwa dźwigi umieszczone na pokładzie statku umożliwiające samodzielne ładowanie kontenerów bez konieczności użycia sprzętu portowego. Jest to statek, który łączy cechy tzw. samowyładowczych kontenerowców i lodołamaczy.

Remontowa Shipbuilding nie po raz pierwszy realizuje zlecenie dla Royal Arctic Line. W 2005 roku przekazała armatorowi kontenerowiec "Mary Arctica", który został wyróżniony przez brytyjskie stowarzyszenie Royal Naval Architects prestiżowym tytułem "Significant Ship of 2004".

Wodowanie jednego ze statków dla RAL.

Opinie (103) 3 zablokowane

  • (2)

    I to jest bardzo dobra wiadomość i dla Remontowej i dla Gdańska!
    Wielką stratą by było jakby tak uznana (w branży) na cały świecie firma jak Remontowa popadła w dalsze kłopoty finansowe z powodów o niej nie zależnych.

    • 61 9

    • Zależnych z tytułu opóznień

      • 5 1

    • ale to RALe - oby nie popłyneli jak na poprzednich , pozdro dla pana bzzzzzzzzzz :D

      • 6 2

  • Syndrom Sztokholmski

    brawo!

    • 17 0

  • Czy Kryptonim Szef (2)

    Jest nadal Prezesem?

    • 35 4

    • jo , jest .... ciekawe jak długo

      • 6 0

    • Tak

      Tak

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Łukasz Żelewski

Prezes zarządu Agencji Rozwoju Pomorza od 2007 roku. Wcześniej pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora...

Najczęściej czytane