• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Armatorzy promowi zapowiadają zmiany

Kuba Łoginow
16 kwietnia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Stena Line wprowadzi nowe, większe promy na połączeniach z Gdynią. Stena Line wprowadzi nowe, większe promy na połączeniach z Gdynią.

Spowolnienie nie musi oznaczać stagnacji. Szwedzki przewoźnik Stena Line przygotowuje się do powrotu koniunktury wprowadzając większe promy. Natomiast drugi z przewoźników promowych obecnych w Trójmieście, operator marki Polferries, szykuje się do prywatyzacji.



Szwedzka ekspansja

Stena Line Polska opublikowała niedawno informację na temat swoich planów na nadchodzące lata. Do końca 2010 roku na linię Gdynia - Karlskrona przewoźnik wprowadzi dwa nowe, większe promy, należące do floty Stena Line.

To optymistyczne podejście do linii Gdynia-Karlskrona nie wynika wyłącznie z właściwości samej linii żeglugowej. O atrakcyjności ekonomicznej danej trasy w dużej mierze decyduje jakość połączeń lądowych portu z zapleczem. A w przypadku Gdyni perspektywy rysują się ciekawie: niedawno oddano do użytku Trasę Kwiatkowskiego i kolejne odcinki autostrady A1, a w najbliższych latach ta południkowa autostrada powinna dotrzeć na Śląsk i do czeskiej granicy.

Prywatyzacja Polskiej Żeglugi Bałtyckiej

Oprócz Steny Line, na trójmiejskim rynku promowym obecny jest również polski przewoźnik - kołobrzeska spółka Polska Żegluga Bałtycka, znana bardziej pod marką Polferries. To jedno z niewielu przedsiębiorstw, pozostających wciąż w rękach państwa. Wkrótce ma się to zmienić - PŻB zostanie sprywatyzowana, co może skutkować podwyższeniem kapitału spółki, oraz poszerzeniem oferty o nowe linie żeglugowe. Przedtem jednak przedsiębiorstwo musi przejść szereg przekształceń, m. in. pozbyć się działalności nie związanej bezpośrednio z żeglugą (11 ha terenów w Porcie Kołobrzeg).


Prywatyzacja PŻB budzi jednak duże kontrowersje w środowisku morskim. Spekuluje się, że inwestorem strategicznym w spółce zostanie duński armator DFDS, co radykalnie zmieni sytuację na rynku promowym południowego Bałtyku. Przeciwko "wpuszczeniu" duńskiego inwestora do dobrze prosperującej spółki protestują środowiska związane z Ligą Polskich Rodzin i byłym ministrem gospodarki morskiej Rafałem Wiecheckim. Według nich, lepszym rozwiązaniem jest konsolidacja polskich armatorów, którzy zdobyli ugruntowaną pozycję na rynku połączeń z południowo-zachodnią Skandynawią. Wejścia do PŻM Duńczyków obawia się też Stena Line, która liczy na to, że opanowanie "gdyńskiego przyczółka" pomoże jej w dalszej ekspansji na odległe rynki, m. in. na Morzu Czarnym.

Współpraca Steny z Gdynią

Interesy Steny Line i Gdyni są zbieżne: obaj partnerzy chcieliby uczynić Trójmiasto ważnym centrum łącznikowym między Skandynawią a Bałkanami i krajami Morza Czarnego. Celowi temu mają służyć takie projekty, jak zrealizowany już Adriatic-Baltic Landbridge oraz jego kontynuacja w postaci projektu SoNorA. Ich istotą jest poszukiwanie optymalnych tras przebiegu korytarzy transportowych, łączących Skandynawię, poprzez porty Południowego Bałtyku, z Morzem Adriatyckim i Czarnym, a także zdefiniowanie występujących na tym szlaku przeszkód oraz potencjalnych źródeł masy ładunkowej. Uczestnicy wspomnianych projektów chcą w ten sposób wykreować nowe strumienie ładunkowe oraz nowe powiązania logistyczne, na których skorzystają również porty Trójmiasta.

Inicjatorzy tego typu projektów chcą utworzyć tak zwany "most lądowy" między portami Bałtyku z jednej strony, a Adriatyku i Morza Czarnego z drugiej. W ten sposób, zamiast opływać Europę statkami, azjatyckie towary trafiałyby np. do bliżej położonej Konstancy lub Triestu, następnie przewiezione byłyby lądem do portu w Gdańsku i Gdyni - a stamtąd statkami do Szwecji. Daje to szansę na dodatkowe ładunki w naszych portach i większe dochody przewoźników. Warunek jest jeden - szybkie i sprawnie działające powiązania między wszystkimi elementami tego łańcucha logistycznego, w tym między jego morskim a lądowym odcinkiem.

Opinie (52) 9 zablokowanych

  • nie jestem z LPR, a i tak plan DFDS mi się nie podoba

    ta linia juz raz pokazała jak potrafi sie zachować. miasto wybudowało terminal, a ci się wycofali. skąd pewnośc, że nie wessaja Polferries, a potem np. sprzedadzą?

    lepiej toczyć swoją kulkę niż prosić niepewną osobę o pomoc...

    • 3 0

  • no i fajnie. pare razy już korzystałem z tych połączeń i jestem bardzo zadowolony... tylko raz, pamietam, że byłem na wycieczce i jadąc w nocy autokarem niedaleko Sztokholu potrąciliśmy łosia, co spowodowało straszne opóźnienie w dojeździe i musielismy przełożyć zwiedzanie na następny dzień.

    • 0 0

  • Pracował ktos w DSDF ? Ogolnie fajny socjal, ladne kabiny, dobra pasza (4)

    tylko ci Dunczycy...

    • 2 0

    • (2)

      to się dunkami zajmij, to jest niezła pasza;)))

      • 1 0

      • jedną się zająłem i faktycznie (1)

        było warto

        • 0 0

        • masz bardzo wypaczony gust, ja bym ich nie tknął

          • 0 0

    • czy to aby nie ci sami co swego czasu utrzymywali linie z przyczółkiem na Westerplatte i wycofali sie z dnia na dzień bo im cos nie wyszło

      • 1 0

  • Panie Kubo, coś Pan palił? (1)

    Ze Skandynawii nad Morze Czarne w podróży do Chin?
    Tiry na tory!!!
    Promy na samoloty!!!
    Bajki na dobranoc!!!

    • 2 1

    • panie mj

      co pan pier**li. przeczytaj pan raz jeszcze, a potem pisz boś pan na total buraka wyszedł!

      • 1 0

  • Najwyzszy czas na prywatyzacje PZB

    ... i wreszcie moze ktos zrobi porzadek z komuna w tej smiesznej firemce... Tam czas sie zatrzymal 40 lat temu i najwyzsza pora aby poznyc sie cwaniactwa , zlodziejstwa i glupich ukladow w PZB... Tylko o tej prywatyzacji mowi sie od dawien dawna a efektu do dzis nie widac... Uklady, uklady...

    • 3 2

  • Scandinavian Express ------podła firma

    • 0 0

  • nie będę przejmował się prywatnym biznesem, a te niby nowe większe promy to po prostu wycofywane z innych linii i przeżucane do

    nas, wielka mi sensacja.

    • 3 1

  • Najlepsze są ceny w Stena Line (1)

    Najtańszy bilet z samochodem i kabiną 1000zł.
    Bilet z Rostocku TT Line 80 euro razem z kabiną i samochodem.
    Nawet jak mam wydać 200zł na paliwo żeby tam dojechać to i tak się opłaca jechać. Czasowo prawie to samo wychodzi razem z dojazdem.
    Ceny w Stena Line z kosmosu.

    • 5 0

    • albo z sassnitz do trelleborg scandlines tez sie fajnie plywa, 158 ejro w obie strony, 3,45 godzinki i szwecja wita...

      • 2 0

  • dziwne

    ze panu redaktorowi udało sie napisać artykuł gdzie niebezpieczni sa Duńczycy a nie Rosjanie tfu tfu raczej trza napisac ..ruskie..

    • 1 2

  • DFDS

    "Prywatyzacja PŻB budzi jednak duże kontrowersje w środowisku morskim. Spekuluje się, że inwestorem strategicznym w spółce zostanie duński armator DFDS, co radykalnie zmieni sytuację na rynku promowym południowego Bałtyku"

    Nie tylko na rynku promowym, ale i na rynku transportu drogowego DFDS=DSV a co za tym idzie obniżka stawek frachtowych w transporcie drogowym innymi słowami ceny dumpingowe.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Roman

Członek zarządów Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockiego Towarzystwa...

Najczęściej czytane