- 1 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (59 opinii)
- 2 Czy chorobowe, to to samo, co zdrowotne? (9 opinii)
- 3 Byliśmy na placu budowy elektrowni jądrowej (264 opinie)
- 4 Sąd uznał, że Orlen mógł przejąć Lotos (129 opinii)
- 5 Mieszkańcy ruszyli z pomocą małej lodziarni (232 opinie)
- 6 Bon energetyczny powinien być wyższy (14 opinii)
Armatorzy promowi zapowiadają zmiany
Spowolnienie nie musi oznaczać stagnacji. Szwedzki przewoźnik Stena Line przygotowuje się do powrotu koniunktury wprowadzając większe promy. Natomiast drugi z przewoźników promowych obecnych w Trójmieście, operator marki Polferries, szykuje się do prywatyzacji.
Szwedzka ekspansja
Stena Line Polska opublikowała niedawno informację na temat swoich planów na nadchodzące lata. Do końca 2010 roku na linię Gdynia - Karlskrona przewoźnik wprowadzi dwa nowe, większe promy, należące do floty Stena Line.
To optymistyczne podejście do linii Gdynia-Karlskrona nie wynika wyłącznie z właściwości samej linii żeglugowej. O atrakcyjności ekonomicznej danej trasy w dużej mierze decyduje jakość połączeń lądowych portu z zapleczem. A w przypadku Gdyni perspektywy rysują się ciekawie: niedawno oddano do użytku Trasę Kwiatkowskiego i kolejne odcinki autostrady A1, a w najbliższych latach ta południkowa autostrada powinna dotrzeć na Śląsk i do czeskiej granicy.
Prywatyzacja Polskiej Żeglugi Bałtyckiej
Oprócz Steny Line, na trójmiejskim rynku promowym obecny jest również polski przewoźnik - kołobrzeska spółka Polska Żegluga Bałtycka, znana bardziej pod marką Polferries. To jedno z niewielu przedsiębiorstw, pozostających wciąż w rękach państwa. Wkrótce ma się to zmienić - PŻB zostanie sprywatyzowana, co może skutkować podwyższeniem kapitału spółki, oraz poszerzeniem oferty o nowe linie żeglugowe. Przedtem jednak przedsiębiorstwo musi przejść szereg przekształceń, m. in. pozbyć się działalności nie związanej bezpośrednio z żeglugą (11 ha terenów w Porcie Kołobrzeg).
Prywatyzacja PŻB budzi jednak duże kontrowersje w środowisku morskim. Spekuluje się, że inwestorem strategicznym w spółce zostanie duński armator DFDS, co radykalnie zmieni sytuację na rynku promowym południowego Bałtyku. Przeciwko "wpuszczeniu" duńskiego inwestora do dobrze prosperującej spółki protestują środowiska związane z Ligą Polskich Rodzin i byłym ministrem gospodarki morskiej Rafałem Wiecheckim. Według nich, lepszym rozwiązaniem jest konsolidacja polskich armatorów, którzy zdobyli ugruntowaną pozycję na rynku połączeń z południowo-zachodnią Skandynawią. Wejścia do PŻM Duńczyków obawia się też Stena Line, która liczy na to, że opanowanie "gdyńskiego przyczółka" pomoże jej w dalszej ekspansji na odległe rynki, m. in. na Morzu Czarnym.
Współpraca Steny z Gdynią
Interesy Steny Line i Gdyni są zbieżne: obaj partnerzy chcieliby uczynić Trójmiasto ważnym centrum łącznikowym między Skandynawią a Bałkanami i krajami Morza Czarnego. Celowi temu mają służyć takie projekty, jak zrealizowany już Adriatic-Baltic Landbridge oraz jego kontynuacja w postaci projektu SoNorA. Ich istotą jest poszukiwanie optymalnych tras przebiegu korytarzy transportowych, łączących Skandynawię, poprzez porty Południowego Bałtyku, z Morzem Adriatyckim i Czarnym, a także zdefiniowanie występujących na tym szlaku przeszkód oraz potencjalnych źródeł masy ładunkowej. Uczestnicy wspomnianych projektów chcą w ten sposób wykreować nowe strumienie ładunkowe oraz nowe powiązania logistyczne, na których skorzystają również porty Trójmiasta.
Inicjatorzy tego typu projektów chcą utworzyć tak zwany "most lądowy" między portami Bałtyku z jednej strony, a Adriatyku i Morza Czarnego z drugiej. W ten sposób, zamiast opływać Europę statkami, azjatyckie towary trafiałyby np. do bliżej położonej Konstancy lub Triestu, następnie przewiezione byłyby lądem do portu w Gdańsku i Gdyni - a stamtąd statkami do Szwecji. Daje to szansę na dodatkowe ładunki w naszych portach i większe dochody przewoźników. Warunek jest jeden - szybkie i sprawnie działające powiązania między wszystkimi elementami tego łańcucha logistycznego, w tym między jego morskim a lądowym odcinkiem.
Opinie (52) 9 zablokowanych
-
2009-04-16 14:14
Panie Kubo, coś Pan palił? (1)
Ze Skandynawii nad Morze Czarne w podróży do Chin?
Tiry na tory!!!
Promy na samoloty!!!
Bajki na dobranoc!!!- 2 1
-
2009-04-16 14:34
panie mj
co pan pier**li. przeczytaj pan raz jeszcze, a potem pisz boś pan na total buraka wyszedł!
- 1 0
-
2009-04-16 14:32
Scandinavian Express ------podła firma
- 0 0
-
2009-04-16 14:17
Najwyzszy czas na prywatyzacje PZB
... i wreszcie moze ktos zrobi porzadek z komuna w tej smiesznej firemce... Tam czas sie zatrzymal 40 lat temu i najwyzsza pora aby poznyc sie cwaniactwa , zlodziejstwa i glupich ukladow w PZB... Tylko o tej prywatyzacji mowi sie od dawien dawna a efektu do dzis nie widac... Uklady, uklady...
- 3 2
-
2009-04-16 13:23
no i fajnie. pare razy już korzystałem z tych połączeń i jestem bardzo zadowolony... tylko raz, pamietam, że byłem na wycieczce i jadąc w nocy autokarem niedaleko Sztokholu potrąciliśmy łosia, co spowodowało straszne opóźnienie w dojeździe i musielismy przełożyć zwiedzanie na następny dzień.
- 0 0
-
2009-04-16 13:18
nie jestem z LPR, a i tak plan DFDS mi się nie podoba
ta linia juz raz pokazała jak potrafi sie zachować. miasto wybudowało terminal, a ci się wycofali. skąd pewnośc, że nie wessaja Polferries, a potem np. sprzedadzą?
lepiej toczyć swoją kulkę niż prosić niepewną osobę o pomoc...- 3 0
-
2009-04-16 13:00
Taaaaa
Taaaaa,racja...a bylem przekonany ze to Gdynia.Na nowy port to raczej za sympatyczne widoczki.Pozdrawiam.
- 2 1
-
2009-04-16 12:41
LPR i Wiechecki
buahahahahahahahahahahahahahahahahaha
- 5 0
-
2009-04-16 12:40
a czy nadal będą atrakcje
w postaci ochrony napadającej na klientów na promie??? tak z ciekawości pytam bo jak ma być lepiej to więcej łysoli trzeba na promie zatrudnić
- 7 1
-
2009-04-16 11:36
a podobno stena miała się przenosić do gdańska (2)
Dobra zasłona dymna przed ofensywą :)
"Przeciwko "wpuszczeniu" duńskiego inwestora do dobrze prosperującej spółki protestują środowiska związane z Ligą Polskich Rodzin i byłym ministrem gospodarki morskiej Rafałem Wiecheckim."
N/C- 5 10
-
2009-04-16 11:43
ehh (1)
to nie wazne czy stena bedzie w gdansku czy w gdynii. Istotne aby polaczenie ze skandynawia bylo utrzymane. Jesli ktos jeszcze nie byl to polecam - idealne miejsce na wypoczynek :]
pozdr Byle do weekendu;)- 2 2
-
2009-04-16 12:15
akurat dla gdynskiego portu to jest bardzo istotne by stena pozostala w gdyni.,
wystarczy ze maersk przeszedl do gda i patrz co sie stalo z kontenerowka..- 4 0
-
2009-04-16 11:37
No to się przejadą (1)
ale nie po polskich autostradach, bo ich nie ma.
- 9 3
-
2009-04-16 11:46
ło kurde
toż to przejezdżałem przez kopytkowo polną drogą 130 km/h- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.