• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Artyleria główna ORP Ślązak do naprawy

Wioletta Kakowska-Mehring
29 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
aktualizacja: godz. 12:05 (2 października 2020)
Jednostka trafiła do służby w listopadzie ub. roku. Weszła w skład Dywizjonu Okrętów Bojowych 3. Flotylli Okrętów. Jednostka trafiła do służby w listopadzie ub. roku. Weszła w skład Dywizjonu Okrętów Bojowych 3. Flotylli Okrętów.

Główne uzbrojenie ORP Ślązaka, czyli armata Leonardo Super Rapid kalibru 76 mm, już wymaga naprawy, choć jednostka zaledwie rok temu trafiła do służby. Okręt z racji na długi czas budowy, czyli aż 18 lat, stał się symbolem nieudanych inwestycji wojskowych i realizacji stoczniowych. Czyżby to nie koniec kłopotów?



AKTUALIZACJA, godz. 12.05: Otrzymaliśmy odpowiedź 3. Flotylli Okrętów.

- Korweta patrolowa ORP Ślązak przed wejściem do służby w Marynarce Wojennej RP przechodziła wielomiesięczne intensywne  próby zdawczo - odbiorcze, w związku z czym mechanizmy główne oraz pomocnicze a także uzbrojenie były intensywnie eksploatowane, co przyspieszyło konieczność przeprowadzenia przeglądów półrocznego i rocznego armaty. Zgodnie z dokumentacją techniczną dostarczoną przez producenta tj. firmę "Leonardo" armata wymaga przeprowadzenia przeglądów okresowych. Zakres prac i wykaz podzespołów  podlegających sprawdzeniu został zawarty w przedmiotowej dokumentacji. Należy zaznaczyć, że przetarg został ogłoszony przede wszystkim na przegląd armaty, a nie na jej naprawę a sygnalizowane prace dodatkowe zawarte w "Wykazie prac naprawczych", wynikają z intensywnego procesu eksploatacji w trudnych warunkach morskich - cz.p.o. kpt. mar. Anna Sech, rzecznik prasowy 3. Flotylli Okrętów.


- 24 września Komenda Portu Wojennego w Gdyni ogłosiła postępowanie przetargowe w sprawie przeglądu i naprawy armaty Leonardo Super Rapid kalibru 76 mm, która stanowi główne uzbrojenie ORP Ślązak. Zainteresowane podmioty mają czas na składanie wniosków do 30 września bieżącego roku - wyśledził branżowy portal ZBiAM.pl, czyli Zespół Badań i Analiz Militarnych.

Czy tylko zrzutka uratuje polską flotę?



Armata została zakupiona od spółki OTO Melara należącej do włoskiego koncernu zbrojeniowego Leonardo. Według informacji opublikowanych w zamówieniu wykonawca ma dokonać pełnego serwisu oraz przeprowadzić naprawę prawego ramienia wahliwego, które może być niesprawne ze względu na problemy z synchronizacją z bębnem ładowarki. Prace mają także objąć kontrolę wskaźników zatkania filtra w układzie hydraulicznym, kontrolę węża elastycznego, urządzenia nastawczego zapalnika zbliżeniowego, obrotu bębna ładowarki czy sprawdzenie przyczyn braku wyrównania układu współosiowości. W postępowaniu pada kwota 482 tys. euro, czyli niecałe 2 mln zł.

- Co ciekawe, realizacja powyższej usługi nie została wpisana w umowę na dostawę części zamiennych i narzędzi specjalistycznych, która została zawarta w sierpniu pomiędzy 1. Regionalną Bazą Logistyczną oraz firmą Megmar Logistics & Consulting Sp. z o.o. - zauważa portal ZBiAM.pl. Kontrakt opiewa na kwotę 38 mln zł.

ORP Ślązak wszedł do służby. Uroczystość w Gdyni



Przypomnijmy, że Ślązak to kontynuacja projektu budowy korwety wielozadaniowej Gawron. W 2012 roku uznano, że prawie gotowy kadłub Gawrona będzie podstawą do budowy okrętu patrolowego Ślązak. Niezbędne prace, dostosowujące kadłub do nowego projektu, bez zintegrowanego systemu walk, wyceniono na 115,91 mln zł, a koszt całkowity na 1,16 mld zł. Do marca 2018 roku, czyli podpisania umowy nabycia SMW przez PGZ Stocznię Wojenną, koszty budowy okrętu wyniosły już 1,171 mld zł. Jednostka trafiła do służby w listopadzie ub. roku. Weszła w skład Dywizjonu Okrętów Bojowych 3. Flotylli Okrętów.

Firmy w Trójmieście. Stocznie i przemysł morski



O usterkę, naprawę i stanowisko w tej sprawie zapytaliśmy rzecznika Dywizjonu Okrętów Bojowych 3. Flotylli Okrętów.

Miejsca

Opinie (135) 3 zablokowane

  • pogromca skuterów wodnych się zepsuł

    • 11 0

  • Tylko de bill mógł kupić uzbrojenie od makaroniarzy.

    Nie lepiej było kupić od Oerlikona? Oni mają chociaż serwis w Polsce.

    • 5 2

  • Bart (1)

    Nasza Stocznia wojenna to jakiś żart

    • 10 0

    • wiedz,że

      akurat SW za ten zakres nie odpowiada.................. Okręt budowały 3 niezależne podmioty

      • 0 0

  • Tylko armata (1)

    Reszta dobra.

    • 6 1

    • armata na okręcie wojenny jest najważniejsza, bez niej to tylko prom

      • 1 0

  • ... a jesienią zrobi się protokół zniszczenia... To jest miś na miarę naszych ....

    Albo czekaj... Będziemy doić kasę na naprawach...

    • 8 0

  • Marynarka RP naszą dumą i postrachem wrogów !

    Przed potęgą militarną naszej floty padają wszyscy..

    • 9 0

  • Byl na tylu wojnach

    Ze mial prawo sie zepsuc. Zamiebcie dzialo z orp Blyskawica

    • 8 0

  • Bedzie robota

    Stocznia mar woj w likwidacji. O to chodz. Kolej e 10 lat i 250 etatow.

    • 4 0

  • Bardzo to niepokojące

    Mam nadzieje że jest jakiś plan zapasowy na czas naprawy i że z samą naprawą uda się uporać jak najszybciej tak żebyśmy wszyscy mogli być spokojni że jesteśmy całkowicie bezpieczni.

    • 2 0

  • No ale o co chodzi? Przecież on nie musi strzelać, on ma tylko być, żeby się ktoś z NATO nie przyczepił.

    Albo Trump, żeby nie mówił że nie inwestujemy w armię.

    • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations....

Najczęściej czytane