• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Belgijska firma zbuduje DCT II

VIK
1 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Plany zakładają, że zanurzenie przy długim na ponad 600 m nabrzeżu będzie wynosiło 16,5 m. Plany zakładają, że zanurzenie przy długim na ponad 600 m nabrzeżu będzie wynosiło 16,5 m.

Wybrano projektanta i wykonawcę nowego głębokowodnego nabrzeża w DCT. Została nim belgijska firma N.V. Besix. Nowy terminal ma zostać ukończony w 2016 roku. Inwestycja warta jest ponad 250 mln euro.



DCT II będzie usytuowany pomiędzy pirsem rudowym a istniejącym już terminalem zobacz na mapie Gdańska. Port Gdański wydzierżawił na ten cel ok. 27 hektarów. Inwestorem jest DCT, spółka zarejestrowana w Polsce, która w większości należy do Global Infrastructure Fund II, funduszu zarządzanego przez Macquarie Group of Companies, z siedzibą główną w Australii. Budowa terminalu ma potrwać 18 miesięcy.

Czytaj też: Kończą się przygotowania do budowy DCT II. Inwestycja ruszy jeszcze w tym roku

Grupa Besix, której największą spółką zależną jest N.V. Besix, prowadzi duże projekty portowe, infrastrukturalne i drogowe. Wśród największych inwestycji Grupy można wymienić rozbudowę portu Las Raffan w Katarze, budowę nabrzeża i pogłębianie portu Sohar w Omanie, wybudowanie nowych ścian nabrzeża i pogłębienie Port Amazone Rotterdam w Holandii, czy rozbudowę Portu Zeebrugge w Belgii. Jako partner konsorcjum, N.V. Besix był odpowiedzialny za modernizację terminalu South Hook LNG w Wielkiej Brytanii. Warty ponad 250 mln euro projekt obejmował wyburzenie istniejących konstrukcji, remont i modernizację nabrzeża, a także budowę nowego, 200-metrowego przedłużenia pirsu z dwustronnymi stanowiskami cumowniczymi. Firma działa na terenie Europy, Północnej i Centralnej Afryki, Bliskiego Wschodu, Środkowej Azji i Australii.

Z kim wygrała rywalizacje o DCT II belgijska firma? Na krótkiej liście obok N.V. Besix znalazło się jeszcze konsorcjum złożone z Bilfinger Construction GmbH, Bilfinger Infrastructure, Van Oord Dredging and Marine Contractors B.V., Przedsiębiorstwa Robót Czerpalnych i Podwodnych i Korporacji Budowlanej Doraco, konsorcjum złożone z OHL, Sociedad Anónima Trabajos y Obras (SATO), Soletanche Bachy International oraz konsorcjum PBD, czyli Per Aarsleff A/S, Budimex, Dredging international.

Nowe nabrzeże w DCT Gdańsk, dzięki któremu w I fazie projektu terminal zwiększy swoją zdolność przeładunkową do 3 milionów TEU (kontenerów 20-stopowych), będzie miało długość 650 m. Zostanie wyposażone w 5 suwnic STS, na które przetarg wygrał Liebherr Container Cranes Ltd., a także 16 suwnic typu RTG i dodatkowy sprzęt do obsługi operacji na placu składowym. Zgodnie z harmonogramem prac budowlanych nabrzeże ma być gotowe do końca 2016 r. To jednak nie koniec. W planach jest jeszcze kolejna, trzecia faza rozbudowy DCT. Jednak na razie nie zdradzono szczegółów.

Zobacz, jak potężne suwnice ładują kontenery na statek

VIK

Miejsca

Opinie (78) 3 zablokowane

  • byle nie belgijska z posrednim rosyjskim kapitałem.... (1)

    bo wtedy użycie słowa "zbuduje" jest na wyrost... ciekawe, czy firma ta została prześwietlona właściwie?

    • 5 5

    • Ciekawi mnie sponsoring wojenny i zastanawia mnie które porty mogą zostać zbombardowane

      a które nie. Pytanie jak najbardziej poważne.

      • 0 2

  • Po zbudowaniu DCT II gdyńskie terminale już całkiem zostaną z tyłu (2)

    • 18 11

    • A to jakiś wyścig? Nie kumam...

      • 3 1

    • tiiaaaa...

      bo GCT to tak dla beki rozbudowują...

      • 5 7

  • randeWuUUU

    Kolejne 500 miejsc pracy za 2000zl !!!!!!!

    • 14 2

  • T2

    No i pięknie. Ruszamy z tym koksem... Za parę lat przytrzemy nosa tym co w nas nie wierzyli. ;-)

    • 8 7

  • PFFF (1)

    Miało byc 7 STS'ów! O co w takim razie chodzi?

    PS Zllikwidowac agencje pracy KADRY CARGO na terminalach!!!
    Wyciaganie pieniedzy z portów!

    • 29 0

    • 5 na start a z czasem 7 będzie

      • 8 0

  • Tyle BETONU ! (1)

    Świetnie! Tyle nowego betonu w mieście! Uwielbiam beton, lejcie wszedzie beton, hej! Betone lejcie hej!

    • 8 21

    • Z drewna mają zbudować ten terminal?

      • 18 1

  • fajny rysunek

    • 17 1

  • Szkoda bunkrów :(

    Ale rozwój jest potrzebny i to najważniejsze :)
    A co z porzuconymi silosami ?

    • 38 7

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Artur Jadeszko

Od 2006 roku prezes zarządu ATC Cargo SA, spółki notowanej na NewConnect, alternatywnym systemie obrotu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Studiował na Wydziale Prawa Uniwersytetu Gdańskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Od początku kariery zawodowej związany z branżą TSL. Jako przewodniczący Komisji Celnej w Polskiej Izbie Spedycji i Logistyki był uczestnikiem wielu projektów realizowanych przy współudziale Izby Celnej w Gdyni oraz Ministerstwa Finansów. Jest...

Najczęściej czytane