• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Cztery oferty na budowę Portu Zewnętrznego w Gdyni

VIK
6 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Według harmonogramu wybór wykonawcy Portu Zewnętrznego ma nastąpić w 2022 r., budowa ma potrwać do końca 2025 roku. Według harmonogramu wybór wykonawcy Portu Zewnętrznego ma nastąpić w 2022 r., budowa ma potrwać do końca 2025 roku.

Dwa konsorcja i dwie firmy zainteresowane są partnerstwem przy projekcie budowy Portu Zewnętrznego w Gdyni. Według planów ta inwestycja ma prawie podwoić obszar Portu Gdynia i pozwolić na przyjmowanie kontenerowców przyszłości o pojemności 30 tys. TEU. Jeżeli nic nie stanie na przeszkodzie, to już w 2026 roku do nowych nabrzeży przybiją pierwsze statki.


Co sądzisz o koncepcji rozbudowy Portu Gdynia?


Zarząd Morskiego Portu Gdynia otworzył wczoraj zgłoszenia czterech oferentów, które wpłynęły w zawiązku z przetargiem: "Budowa Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia". Przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie, budowa, sfinansowanie, wyposażenie a następnie utrzymanie i eksploatacja w okresie umowy pirsu Portu Zewnętrznego. Wszystkie oferty zostały dopuszczone do dalszego postępowania.

Wnioski złożyły konsorcja oraz spółki:
  • Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS (z siedzibą w Paryżu) oraz Gdynia Terminal Holding SAS (z siedzibą w Marsylii),
  • Hutchison Ports Poland (z siedzibą w Luksemburgu) oraz Port of Felixstowe Limited (Londyn),
  • International Container Terminal Services Inc. z siedzibą w Manili,
  • Mota-Engil Central Europe PPP Road Spółka z o.o. z Krakowa.

Przypomnijmy. Według koncepcji Port Zewnętrzny będzie jakby przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i Śląskiego.Mapka Dzięki tej inwestycji powierzchnia portu zwiększy się o 151 ha, a zdolności przeładunkowe o 2,5 mln TEU. Z pirsu węglowego ma się rozpoczynać nowy układ portowy, mający prawie 3 km długości i prowadzący do nowego wejścia głównego do portu o szerokości 300 m.

Gospodarka morska w Trójmieście



Port Zewnętrzny będzie posiadał nabrzeże o długości 2,5 tys. m i szerokości 700 m, a maksymalna wielkość obsługiwanych kontenerowców sięgać będzie 30 tys. TEU (o długości 490 m i szerokości 72 m). To oczywiście przyszłość, choć wcale nie odległa, bo przewiduje się, że takie powstaną już w najbliższych latach. Plany obejmują również powstanie terminalu LNG, który będzie służył do bezpośredniego bunkrowania statków przypływających do Portu Gdynia. Ma powstać też elektrownia LNG, która zapewniłaby dostawy tego medium dla całego Portu Zewnętrznego, czyniąc go niezależnym od podmiotów z zewnątrz.

A jaki jest koszt? Według szacunków infrastruktura portowa to 562 mln euro, wyposażenie to 115 mln euro, a infrastruktura dostępowa (falochrony, kanał podejściowy) to 386 mln euro.

Projekt Portu Zewnętrznego


Dlaczego Port Gdynia szuka partnera? Jak tłumaczą władze ZMPG, formuła PPP, czyli partnerstwa publiczno-prywatnego, pozwala wykorzystać kapitał, wiedzę i doświadczenie sektora prywatnego w finansowaniu inwestycji i usług publicznych. Port Gdynia działa zgodnie z zapisami Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, w której jednym z celów jest wskaźnik mówiący o 25 proc. udziale inwestycji w PKB. Aby osiągnąć wyznaczony cel, polska gospodarka potrzebuje różnych źródeł i sposobów finansowania, formuła PPP jest jednym z nich.

Kim są oferenci?



Meridiam Eastern Europe Investments SAS jest inwestorem finansowym, czyli funduszem, który specjalizuje się rozwijaniu projektów infrastruktury publicznej. Jest obecny w Polsce (np. w Olsztynie buduje spalarnię śmieci). Grupa złożyła ofertę w konsorcjum ze spółką celową Gdynia Terminal Holding SAS (zarejestrowana w Marsylii), za którą stoi CMA CGM, czyli francuska firma zajmująca się obrotem kontenerów.

Hutchison Ports Poland jest znany w Gdyni. Spółka zarządza Gdynia Container Terminal i należy do Hutchison Port Holdings, będącej z kolei własnością chińskiej grupy z siedzibą w Hongkongu - CK Hutchison Holding. Port of Felixstowe Limited to spółka prywatna zarządzająca największym portem kontenerowym w Wielkiej Brytanii (Felixstowe). Właścicielem tego portu jest Hutchison Port.

Inwestycje biurowe i magazynowe w Trójmieście



International Container Terminal Services Inc. z Filipin od 2003 roku jest właścicielem Bałtyckiego Terminala Kontenerowego (BCT). ICTSI to spółka, która zajmuje się zakupem, rozwojem, zarządzaniem i obsługą portów oraz terminali kontenerowych na całym świecie. Została założona w 1987 na Filipinach. W Europie oprócz BCT ma także: Adriatic Gate Container Terminal w Rijece i Batumi International Container Terminal.

Mota-Engil Central Europe PPP Road specjalizuje się w budownictwie obiektów inżynieryjnych, lądowych i wodnych. Firma powstała z połączenia dwóch polskich przedsiębiorstw: Krakowskiego Przedsiębiorstwa Robót Drogowych oraz Przedsiębiorstwa Budowy Mostów w Lubartowie. Dziś spółka jest częścią międzynarodowej grupy Moto-Engil z siedzibą w Porto w Portugalii.
VIK

Miejsca

Opinie (116)

  • A czy Hel przekopią żeby było bliżej?

    można jeszcze lotnisko uruchomić

    • 7 12

  • (6)

    W porcie trzeba myśleć na wiele lat do przodu i jest to słuszne działanie. Proponuje pomyśleć nad wywozem kontenerów koleją w większości a nie samochodami. Drogi w Gdyni są pozapychane a koleją można wywozić na tereny portowe wolne / po działkach/ pod EC a tam załadunek na samochody i w Polskę lub w świat .

    • 25 0

    • po to jest rozbudowywana linia 201 (3)

      a składy mogą być i pod Bydgoszczą.

      • 7 3

      • (2)

        pojadą przez Kościerzynę? Zajmie to około 5 godzin

        • 3 3

        • A to niby czemu?

          • 1 1

        • linia jest budowana na prędkości

          120km/h dla składów towarowych oraz 140km/h dla osobowych.
          Więc trochę krócej...
          Co za różnica gdzie pudła leżą?

          • 2 0

    • (1)

      Wiesz że to będzie dużo droższe bo ktoś musi rozładować kontener ze statku potem załadować na pociąg potem zrzucić z pociągu potem załadować i tak na ciężarówkę

      • 3 4

      • sądzisz, że drogi nie kosztują?

        że miliony litrów spalonego paliwa nie kosztują?
        W tym biznesie koszty sztalerów to promile...

        Problem w tym, że lobby samochodowe te koszty wciska do wspólnego worka.
        Nie bez powodu stoimy kością w gardłach zachodnim organizacjom transportowym.

        • 2 2

  • Zastanawiajace (2)

    Zastanawia mnie tylko po co w takim razie port w Gdyni chce inwestować w obrotnice w porcie wewnętrznym skoro za chwilę będą mieć terminal zewnętrzny. Wygląda to jak wyrzucanie pieniędzy w błoto. Najpierw afera z MW szybko szynko bo trzeba obrotnice budować jak już się wzięli za obrotnice to nagle okazuje się że jest 4 chętnych na zewnętrzny i koniec końców wpakują grube mln w obronie z której nie będą korzystać te 350m statki.

    • 9 13

    • Bo port obecny nadal będzie działał

      • 10 0

    • A Ty wiesz co to jest obrotnica w porcie?

      • 0 0

  • Będzie dokładnie jak z lotniskiem (6)

    Jaka logika kieruje "inwestorem", żeby 20km od siebie budować dwa porty, dwie struktury, 2 razy biurokracja. Jaki sens ma port w miejscu, które ledwo ciągnie obecny ruch samochodowy. Co za poroniony pomysł wydawać fortune na megalomanię, jak pełno jest terenów nabrzeżnych, gdzie można by normalnie zrobić port i cała infrastrukturę. Kto i gdzie w 2021 roku myśli o wbudowaniu portu w środek miasta. Same absurdy.

    • 14 32

    • bardzo zdrowa logika (2)

      polegająca na dywersyfikacji i synergii.

      "jak pełno jest terenów nabrzeżnych, gdzie można by normalnie zrobić port"
      A gdzie to jest ich tak pełno?!
      Poza tym, port to nie tylko nabrzeża ale również komunikacja. O czym Gdynia boleśnie się przekonuje.

      • 5 0

      • (1)

        Będą budować drogę czerwoną za 1.5 mld. Te pieniądze są już zabezpieczone w budżecie. Kolej robi już inwestycje za ponad miliard i buduje nowe bocznice do wywozu kontenerów. Więc nie gadaj głupot.

        • 5 2

        • Dokłądnie - w samym porcie Gdańsk zainwestowano ponad 1,5 mld zł

          w infrastrukturę pod DCT i przyszły Port Zewnętrzny - ale co bedziesz tłumaczył komuś, kto statek na zdjęciu co najwyżej widział w domu..

          • 1 0

    • to promy gdzie powinny być przeniesione? do Gdańska czy do Gdyni?

      no bo przecież konkurują, a po co....

      • 4 0

    • heh.....nie wiem jak to skomentować

      ale w skrócie - Polska to nie USA, nam są porzebne porty obsługujące statki z drugiego końca świata i tu liczy się długość nabrzeży + dostępność infrstruktury. Jest tu miejsce na port w Gdańsku DCT +zewnętrzny i w Gdyni

      • 1 0

    • Oczywiście PO co budować jak Niemcy mają

      • 0 0

  • buahahaha (1)

    Dojazd Wiśniewskiego i Polską :) ,już będzie wszystko zapchane tak jak otworzą pseudo terminal na Polskiej .Kto to k....a wymyśla ?.

    • 13 9

    • Sam jesteś pseudo.

      Pseudo inteligentny.

      • 0 0

  • A gdzie infrastruktura

    Ciekawy jestem , poczym te kontenery będą jeździć, s 6 niedokończone ,dojazd do obwodnicy też nie, chyba nie wierzą że wszystko pójdzie torami.

    • 11 4

  • Spokojnie

    Spokojnie to Gdynia wizualizacja już jest więc to koniec inwestycji, jak to w Gdyni. Może to i lepiej jak nic nie wyjdzie patrzaj lotnisko.

    • 6 11

  • Smutna rzeczywistość

    Gdynia się sypie zostaja tylko zgliszcza

    • 8 12

  • Koszmarna ta inwestycja (1)

    Zniszczy przyrodę i krajobraz, oraz panoramę miasta

    • 0 15

    • Szczególnie że bramownice rozmiarów tych z DCT

      Spokojnie będą zaglądać do okien SeaTowers... ;)
      Żeby tylko nie było nieszczęścia, gdy operator się rozproszy... ;)

      • 2 1

  • porty

    Oczywiście , należy połączyć porty Gdańska i Gdyni już dawno , konkurencja pomiędzy nimi jest chora , można połączyć ORLEN z lotosem ,a nie można połączyć portów , przecież od lat wyniszczają sie stawkami , jeden jest konkurencją dla drugiego , zewnętrzni klienci sie z tego śmieją i podpuszczają jeden na drugiego .

    • 3 14

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była...

Najczęściej czytane