• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Cztery oferty na budowę Portu Zewnętrznego w Gdyni

VIK
6 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Według harmonogramu wybór wykonawcy Portu Zewnętrznego ma nastąpić w 2022 r., budowa ma potrwać do końca 2025 roku. Według harmonogramu wybór wykonawcy Portu Zewnętrznego ma nastąpić w 2022 r., budowa ma potrwać do końca 2025 roku.

Dwa konsorcja i dwie firmy zainteresowane są partnerstwem przy projekcie budowy Portu Zewnętrznego w Gdyni. Według planów ta inwestycja ma prawie podwoić obszar Portu Gdynia i pozwolić na przyjmowanie kontenerowców przyszłości o pojemności 30 tys. TEU. Jeżeli nic nie stanie na przeszkodzie, to już w 2026 roku do nowych nabrzeży przybiją pierwsze statki.


Co sądzisz o koncepcji rozbudowy Portu Gdynia?


Zarząd Morskiego Portu Gdynia otworzył wczoraj zgłoszenia czterech oferentów, które wpłynęły w zawiązku z przetargiem: "Budowa Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia". Przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie, budowa, sfinansowanie, wyposażenie a następnie utrzymanie i eksploatacja w okresie umowy pirsu Portu Zewnętrznego. Wszystkie oferty zostały dopuszczone do dalszego postępowania.

Wnioski złożyły konsorcja oraz spółki:
  • Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS (z siedzibą w Paryżu) oraz Gdynia Terminal Holding SAS (z siedzibą w Marsylii),
  • Hutchison Ports Poland (z siedzibą w Luksemburgu) oraz Port of Felixstowe Limited (Londyn),
  • International Container Terminal Services Inc. z siedzibą w Manili,
  • Mota-Engil Central Europe PPP Road Spółka z o.o. z Krakowa.

Przypomnijmy. Według koncepcji Port Zewnętrzny będzie jakby przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i Śląskiego.Mapka Dzięki tej inwestycji powierzchnia portu zwiększy się o 151 ha, a zdolności przeładunkowe o 2,5 mln TEU. Z pirsu węglowego ma się rozpoczynać nowy układ portowy, mający prawie 3 km długości i prowadzący do nowego wejścia głównego do portu o szerokości 300 m.

Gospodarka morska w Trójmieście



Port Zewnętrzny będzie posiadał nabrzeże o długości 2,5 tys. m i szerokości 700 m, a maksymalna wielkość obsługiwanych kontenerowców sięgać będzie 30 tys. TEU (o długości 490 m i szerokości 72 m). To oczywiście przyszłość, choć wcale nie odległa, bo przewiduje się, że takie powstaną już w najbliższych latach. Plany obejmują również powstanie terminalu LNG, który będzie służył do bezpośredniego bunkrowania statków przypływających do Portu Gdynia. Ma powstać też elektrownia LNG, która zapewniłaby dostawy tego medium dla całego Portu Zewnętrznego, czyniąc go niezależnym od podmiotów z zewnątrz.

A jaki jest koszt? Według szacunków infrastruktura portowa to 562 mln euro, wyposażenie to 115 mln euro, a infrastruktura dostępowa (falochrony, kanał podejściowy) to 386 mln euro.

Projekt Portu Zewnętrznego


Dlaczego Port Gdynia szuka partnera? Jak tłumaczą władze ZMPG, formuła PPP, czyli partnerstwa publiczno-prywatnego, pozwala wykorzystać kapitał, wiedzę i doświadczenie sektora prywatnego w finansowaniu inwestycji i usług publicznych. Port Gdynia działa zgodnie z zapisami Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, w której jednym z celów jest wskaźnik mówiący o 25 proc. udziale inwestycji w PKB. Aby osiągnąć wyznaczony cel, polska gospodarka potrzebuje różnych źródeł i sposobów finansowania, formuła PPP jest jednym z nich.

Kim są oferenci?



Meridiam Eastern Europe Investments SAS jest inwestorem finansowym, czyli funduszem, który specjalizuje się rozwijaniu projektów infrastruktury publicznej. Jest obecny w Polsce (np. w Olsztynie buduje spalarnię śmieci). Grupa złożyła ofertę w konsorcjum ze spółką celową Gdynia Terminal Holding SAS (zarejestrowana w Marsylii), za którą stoi CMA CGM, czyli francuska firma zajmująca się obrotem kontenerów.

Hutchison Ports Poland jest znany w Gdyni. Spółka zarządza Gdynia Container Terminal i należy do Hutchison Port Holdings, będącej z kolei własnością chińskiej grupy z siedzibą w Hongkongu - CK Hutchison Holding. Port of Felixstowe Limited to spółka prywatna zarządzająca największym portem kontenerowym w Wielkiej Brytanii (Felixstowe). Właścicielem tego portu jest Hutchison Port.

Inwestycje biurowe i magazynowe w Trójmieście



International Container Terminal Services Inc. z Filipin od 2003 roku jest właścicielem Bałtyckiego Terminala Kontenerowego (BCT). ICTSI to spółka, która zajmuje się zakupem, rozwojem, zarządzaniem i obsługą portów oraz terminali kontenerowych na całym świecie. Została założona w 1987 na Filipinach. W Europie oprócz BCT ma także: Adriatic Gate Container Terminal w Rijece i Batumi International Container Terminal.

Mota-Engil Central Europe PPP Road specjalizuje się w budownictwie obiektów inżynieryjnych, lądowych i wodnych. Firma powstała z połączenia dwóch polskich przedsiębiorstw: Krakowskiego Przedsiębiorstwa Robót Drogowych oraz Przedsiębiorstwa Budowy Mostów w Lubartowie. Dziś spółka jest częścią międzynarodowej grupy Moto-Engil z siedzibą w Porto w Portugalii.
VIK

Miejsca

Opinie (116)

  • to

    zanieczyszczenia środowiska już nie będzie? ja pie...le. Jak oni wspaniale dbają o to środowisko i mieszkańców !

    • 0 4

  • czy nie lepiej zbudowac taki terminal na zalewie Wislanym (2)

    zamiast kopac kanal do Elblaga polaczyc Elblag z przekopem jednym duzym terminalem

    • 0 7

    • To by bylo za proste

      • 0 1

    • Na zalewie?

      Tam jest średnio 1,5 metra głębokości!

      • 0 0

  • widze jeden problem, tego sie nie da biala farbą pitolnac jak kotrapasa rowerowego...

    • 1 2

  • analityk (2)

    Koszt budowy na poziomie 2x przekop mierzei wiślanej.
    Gdybym miał wybierać, to porównanie opłaty za przejście kilku barek a budowa mega terminalu???
    A wy co byście wybrali?

    • 0 0

    • to zależy

      gdzie, kto mieszka i z czego żyje.
      Niestety, żyję w mieście, gdzie muszę dokładać do "zabawek" miejskich urzędników.
      Co do tego, konkretnego przypadku, władze Elblaga długo i wytrwale lobbowały za tą inwestycją.

      Czego nie można powiedzieć o zarządzie Gdyni i "okolic".

      • 0 0

    • Przekop to PiSowski Miś wszechczasów.

      • 0 0

  • Port zewnetrzny

    P-rezydent Gdyni odwrócił miasto od morza na rzecz deweloperki.A teraz to nawet nie ma czym miasta odsniezyc- taki to gospodarz......

    • 1 1

  • Partnerstwo publiczno prywatne? (1)

    Czyli spoleczenstwo zasponsoruje-jaka kwote?-Nie wiadomo .Co jesli mniej niz 50% wkladu?..Czy sie okaze ,ze wiekszosciowy udzial akcji w spolce i decydujacy glos w zarzadzaniu na walnym bedzie mial zagraniczny podmiot? Za pewne tez jakis cymbal bedzie chcial polaczyc Gdansk z Gdynia i dojdzie do wrogiego przejecia,.To jest grubymi nicmi szyte,udzialy nie jawne .przyszlosc nie pewna. Co ,z tego ,ze zyski beda wielkie jak wiekszosc bedzie trafiac do angielskiego kapitalu? Masoni kupuja Polske. To zaden biznes dla nas.A i dyrektorzy z pisowskiego klucza.Kolejne wrogie przejecie polskiego majatku pod pozorem rozwoju i konsolidacji.Lotos tez musimy sprzedac i rozdrapac-bo jak powiedzial Obajtek-Unia nam kazala....g prawda..semicka banda sie dogadala.Ruch z portu Gdynia-przez zakorkowana obwodnice?Sukcesu zycze.

    • 0 1

    • "wiekszosciowy udzial akcji w spolce i decydujacy glos w zarzadzaniu"

      Jak widac na przykładzie DCT, to działa i popycha sprawy do przodu. Pewnie głównym czynnikiem sukcesu jest trzymanie naszych "cudotwórców" na odległość kija od "śmietanki".
      A że to trochę drogo kosztuje?
      No cóż, może ktoś zauważy, że "namiestników" trzeba pilnować i dla zasady mieć w pogotowiu pluton egzekucyjny...
      Bo jedyna zmiana, jaką wprowadzili liberałowie, to odsunięcie odpowiedzialności za gmeranie w gospodarce. Z czego obecne siły ochoczo korzystają...

      • 0 0

  • Ankieta. (1)

    Co sądzisz o koncepcji rozbudowy Portu Gdynia?
    Odp a -to dobry pomysł, dzięki temu port się rozwinie79%

    Mam inne pytanie?Kto bedzie mial wiekszosciowe udzialy terminalu i do kogo beda trafiac i w jakim procencie -zyski?

    • 0 2

    • Umiesz czytać?

      Przeczytaj artykół.

      • 1 0

  • O co w tym chodzi? (1)

    ,Cyt; ,Plany obejmują również powstanie terminalu LNG, który będzie służył do bezpośredniego bunkrowania statków przypływających do Portu Gdynia. Ma powstać też elektrownia LNG, która zapewniłaby dostawy tego medium dla całego Portu Zewnętrznego, czyniąc go niezależnym od podmiotów z zewnątrz.''

    Budowac caly kompleks do odbioru LNG aby tylko zasilac port?Przeciez to sie kupy nie trzyma.Wiec albo ma on miec inne przeznaczenie-bedzie tam gaz ,ktory jak wczesniej chcial Naimski z Obajtkiem mial stac na redzie w kupionym gazowcu...Bo inaczej mysle budowa wielkich zbiornikow LNG mijalo by sie z celem....Jesli jest tak jak mysle-to jak ci geniusze ekonomi chca pozniej transportowac ten gaz dalej? Czyli rozumiem dalsze miliardy za budowe nowej nitki gazowej/ / Nie no swietnie,swietnie-czekam na nastepne pomysly geniuszy biznesu.

    • 0 2

    • Ty to jesteś geniuszem biznesu.

      Po wieczorowym kursie w instytucie im. Lenina. Uśmiałem się z twego wpisu. Czego nie zrozumiałeś? Terminal LNG do bunkrowania statków służy do dostarczania paliwa na statki które coraz częściej są napędzane gazem.

      • 1 0

  • Byle nie Francuzi!

    • 0 0

  • Port w Gdyni

    Najlepsza inwestycja od dekad

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Justyna Kowalczyk

Prezes zarządu OptiWay Biuro Rachunkowe Sp. z o.o.. Absolwentka Wydziału Finansów i Rachunkowości...

Najczęściej czytane