• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

DCT. 9-milionowy kontener i T3 na zatoce

Wioletta Kakowska-Mehring
28 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 

9-milionowy kontener popłynie na pokładzie kontenerowca "Munkebo Maersk".


W DCT uroczyście przeładowano 9-milionowy kontener. Jeśli uda się utrzymać dotychczasowe tempo, to niedługo będzie 10-milionowy - zapowiadają władze terminalu. Przyjdzie też czas na kolejną rozbudowę, czyli T3. Ma on jednak powstać na wodzie, a nie na plaży.



Największy terminal kontenerowy w Polsce i na Bałtyku - DCT Gdańsk od początku swego istnienia przeładował 9 milionów TEU, czyli kontenerów o długości 20 stóp. Ten wynik udało się osiągnąć w ciągu 10 lat działalności operacyjnej. Kontener został uroczyście załadowany na statek "Munkebo Maersk" i we wtorek ma wypłynąć do Azji.

- Tylko w zeszłym roku w DCT obsłużyliśmy 5 tys. pociągów, 300 tys. ciężarówek i prawie 500 statków. Jeżeli nasze tempo rozwoju będzie takie jak dotychczas, to w tym roku będziemy wstanie przeładować 10-milionowy kontener, a Gdańsk będzie mógł dogonić porty Europy Zachodniej. Nasz rozwój nie jest jednak możliwy bez wsparcia rządu, bo te kontenery muszą jeszcze sprawnie trafić do odbiorców, potrzebujemy więc infrastruktury kolejowej i drogowej. Te załadowane ciężarówki i pociągi trafiają nie tylko do Polski, ale także do Czech i na Słowację. Nasz terminal ma ogromne znaczenie dla państwa. Dzięki naszej działalności tylko w pierwszym kwartale tego roku do budżetu trafiło ponad 2 mld zł - powiedział Adam Żołnowski, wiceprezes zarządu DCT Gdańska.
Nie bez powodu prezes Żołnowski wspomniał o drogach łączących terminal z lądem. Na uroczystości obecny był bowiem Jerzy Kwieciński, minister inwestycji i rozwoju.

- Rząd chce odbudować silną pozycję portów polskich na Bałtyku. Mają się do tego przyczynić realizowane inwestycje w zakresie infrastruktury portowej oraz dostępowej, zarówno od strony lądu jak i morza - zadeklarował minister Kwieciński.
W 2017 roku DCT Gdańsk przeładowało prawie 1,6 mln TEU, regularnie obsługując zawinięcia największych kontenerowych statków na świecie. W tym roku może uda się przeładować 2 mln TEU. Terminal umożliwia Polsce połączenie z największym szlakiem handlowym transportu morskiego między Europą a Azją.

T3 na wodzie, a nie na plaży



Dobre wyniki i perspektywy sprzyjają rozwojowi DCT. Dziś tworzą go dwa głębokowodne terminale. Dzięki uruchomionemu pod koniec 2016 roku terminalowi T2 podwojono potencjał przeładunkowy do 3 mln TEU rocznie.

- Terminal DCT, który dziś widzimy, jest produktem ciągłych inwestycji rok po roku, po to, aby stworzyć prawdziwą bramę na świat dla Polski. Inwestycje zagraniczne, takie jak te, wymagają stabilnych i przejrzystych ram prawnych w perspektywie długofalowej - powiedział Cameron Thorpe, prezes zarządu DCT Gdańsk.
Władze terminalu już kilka lat temu zapowiedziały, że to nie koniec. Czy możemy liczyć na powstanie T3, czyli dalszy rozwój? W ostatnim czasie sprawa ta wybrzmiała w kontekście przyszłości 10 ha plaży na Stogach w sąsiedztwie DCT i wywołała spore poruszenie.

- Cały czas myślimy w jakim kierunku się rozwijać. Nasze pierwotne założenia wynikające z umowy podpisanej w roku 2004 jednoznacznie wskazują, że możemy rozwijać się w kierunku północnym, czyli rozbudowywać istniejący T1 w stronę falochronu w wariancie tzw. lustrzanego odbicia w kierunku wschodnim, w kierunku plaży Stogi. Od razu jednak dodam, że nie jest naszym celem i nigdy nie było zabetonowanie plaży na Stogach. Będziemy się rozwijali na wodzie. Będziemy się też zawsze rozwijali w granicach gruntu, który posiadamy w dzierżawie. Nasz terminal powstał na plaży, która była w granicach portu. Plaża na Stogach jest cenna dla mieszkańców, dla turystów, wszyscy z tego korzystamy. Jednak musimy podchodzić do tego w racjonalny sposób. Pamiętajmy o tym, że same plaże nie pozwolą godnie żyć. My musimy się rozwijać, ale tak, żeby nikomu nie zrobić krzywdy - zapewnia Adam Żołnowski.

DCT a Port Centralny?



Władze DCT przyznają, że pracują nad koncepcją T3, ale muszą to dobrze przeanalizować. Nie podają więc żadnych terminów, kiedy mogłoby dojść do budowy i uruchomienia T3, które ma być rozbudową w głąb zatoki istniejącego już terminalu T1.

- Nie ma jeszcze decyzji, musimy być przekonani, że to się biznesowo opłaci. Przyglądamy się też zmianom prawnym, które zachodzą w obszarze gospodarki morskiej czy też ustawy o portach i przystaniach morskich. W  zależności od kierunku w jakim one pójdą, nasze decyzje inwestycyjne będą dryfowały, albo płynęły do przodu - dodał Żołnowski.
Zapytaliśmy też o udział w budowie Portu Centralnego w Gdańsku. Czy DCT widzi jakieś miejsce dla siebie w tym projekcie?

- Czekamy na wyniki analiz przygotowywanych przez władze portu. Trudno nam jednoznacznie powiedzieć. Natomiast musimy patrzeć realnie na nasz rozwój. My nie możemy nagle przestać funkcjonować na jednym obszarze portu i przeskoczyć do drugiego. To nie byłoby uzasadnione ekonomicznie. Także przynajmniej ta część kontenerowa dalej będzie rozwijała się w granicach terenów obecnie dzierżawionych przez DCT - powiedział Adam Żołnowski.

Miejsca

Opinie (112) 9 zablokowanych

  • (2)

    Ale chyba wiecie że właścicielem DCT są Australijczycy? A teraz pracują nad koncepcją T3, a ogromne zyski idą dla emerytów australijskich, więc jaki to Polski port? Z ciekawości, ile pracownicy dostali premii za te 9 milionów pudeł, czy cokolwiek dostali?

    • 28 13

    • dostali (1)

      czysta złotych

      • 2 0

      • Taaa. Chyba jak zwykle biura.

        • 0 1

  • (1)

    Stać ich żeby oblewać każdy kontener!!

    Praca Kowalskiego = tania praca.

    Wyobraźcie sobie: brama stworzona przez tych Panów 12 na dobę (a potem ich zmiennicy kolejne 12h) i zawieszanie na każdym kontenerze płótna z numerem, jeszcze buteleczka szampana rozbita o kontener na szczęście...

    • 10 6

    • Szkoły, kursy skończone, fakultety i języki znają (i swój wiek mają!) - a przedstawienie jak dla dzieci robią... Klaszczcie w ręce bijcie im brawa... Niech wiedzą jak oczach wypadają.

      • 3 1

  • (1)

    Generalnie to propagandowo najlepsza korporacja na pomorzu jeszcze mogliby ludzi traktowac z nalezytym szacunkiem i placic na przyzwoitym poziomie europejskim ale nie niestety zabrac posilki i przerwy ot cale DCT

    • 30 3

    • propaganda propaganda a opinia opinia

      Wiedza sasiedzi, kto na czym siedzi.

      • 0 0

  • Chwalcie chwalcie. (1)

    Znowu zagraniczny kapitału trzepie kasę na taniej polskiej sile roboczej. Ciekawe kiedy stawki płacowe zrownają się z tymi europejskimi.

    • 27 8

    • Jarek wpuścił do nas 2 mln Ukraińców i dalej ciągną kolejnych

      • 6 2

  • .

    Z czego tu się cieszyć. Firma zarabia na tym samym poziomie co zachodnioeurooejscy gracze a płaci swoim pracownikom 5-krotnie mniej. Zyski transferowane za granicę na emerytury Australijczyków a nasze OFE zamiast inwestować w takie właśnie biznesy które są skazane na sukces to obracali nimi na giełdzie a Polski emeryt ma się cieszyć z 1600zl a pracownik z pięciokrotnie niższej pensji niż jego koledzy po fachu na zachodzie. 2mld z cła? Firma nie płaci tego cła do budżetu tylko my konsumenci w towarach które kupujemy. Efekt? Efekt taki, że przyjeżdża do Polski zachodni kapitał lupi pracowników na naszym rynku pracy, zyski wytransferuje za granicę i chwali się sukcesem na który de facto składają sie konsumenci.

    • 30 3

  • Epicka impreza widzę...jak zwykle zresztą ...

    Kto przygotował scenariusz? Dział sprzedaży i marketingu? Kryształowe koszmarki też były rozdawane? PRL bis. Ale co sie dziwić jak PIS wizytuje. Wymyślcie coś nowego bo to się sztampa robi.

    • 9 4

  • ... (1)

    Praca w pocie czoła bez perspektyw niestety. Zastanawiasz się czy kierowca z donbasu ciebie dziś nie potraci, bo uprawnienia to wszyscy na bazarze kupili. Ale co tu się dziwić jak dają 2300? Który szanujący się kierowca będzie jeździł za taką jałmużnę. Śmiech na sali.

    • 27 5

    • Kierowca po 3miesiacach na umowie ma 3500brutto + premia do 800brutto + dobrowolne nadgodziny. Nie wiem skąd masz informacje o zarobkach kierowców

      • 0 0

  • .

    Aaa. Czyli plaże jednak chce zabrać. " Same plaże nie pozwolą godnie żyć". Bo wy swoim pracownikom dajecie godnie żyć? Chyba tylko tym emerytom z Australii. Łapy precz od plaży!!!!!

    • 19 3

  • Najwiekszy na Bałtyku? (2)

    Ciekawe, Petersburg twierdzi to samo...
    O sobie.

    • 9 4

    • (1)

      Mylisz port z terminalem

      • 0 0

      • Co za różnica?

        W przypadku Gdańska, to tożsamość.
        Rosjanie widocznie sa rozsądniejsi i wolą dywersyfikację. Im wiecej na nich robi, tym lepiej.
        A że u innych wygląda to inaczej? Staraj się aby "konkurencja" miała co robić.

        • 0 0

  • Dwa polskie porty w górnej piątce dziesięciu największych portów na Bałtyku

    To niezła wiadomość...

    • 9 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Łukasz Żelewski

Prezes zarządu Agencji Rozwoju Pomorza od 2007 roku. Wcześniej pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora...

Najczęściej czytane