• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

DCT. 9-milionowy kontener i T3 na zatoce

Wioletta Kakowska-Mehring
28 maja 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 

9-milionowy kontener popłynie na pokładzie kontenerowca "Munkebo Maersk".


W DCT uroczyście przeładowano 9-milionowy kontener. Jeśli uda się utrzymać dotychczasowe tempo, to niedługo będzie 10-milionowy - zapowiadają władze terminalu. Przyjdzie też czas na kolejną rozbudowę, czyli T3. Ma on jednak powstać na wodzie, a nie na plaży.



Największy terminal kontenerowy w Polsce i na Bałtyku - DCT Gdańsk od początku swego istnienia przeładował 9 milionów TEU, czyli kontenerów o długości 20 stóp. Ten wynik udało się osiągnąć w ciągu 10 lat działalności operacyjnej. Kontener został uroczyście załadowany na statek "Munkebo Maersk" i we wtorek ma wypłynąć do Azji.

- Tylko w zeszłym roku w DCT obsłużyliśmy 5 tys. pociągów, 300 tys. ciężarówek i prawie 500 statków. Jeżeli nasze tempo rozwoju będzie takie jak dotychczas, to w tym roku będziemy wstanie przeładować 10-milionowy kontener, a Gdańsk będzie mógł dogonić porty Europy Zachodniej. Nasz rozwój nie jest jednak możliwy bez wsparcia rządu, bo te kontenery muszą jeszcze sprawnie trafić do odbiorców, potrzebujemy więc infrastruktury kolejowej i drogowej. Te załadowane ciężarówki i pociągi trafiają nie tylko do Polski, ale także do Czech i na Słowację. Nasz terminal ma ogromne znaczenie dla państwa. Dzięki naszej działalności tylko w pierwszym kwartale tego roku do budżetu trafiło ponad 2 mld zł - powiedział Adam Żołnowski, wiceprezes zarządu DCT Gdańska.
Nie bez powodu prezes Żołnowski wspomniał o drogach łączących terminal z lądem. Na uroczystości obecny był bowiem Jerzy Kwieciński, minister inwestycji i rozwoju.

- Rząd chce odbudować silną pozycję portów polskich na Bałtyku. Mają się do tego przyczynić realizowane inwestycje w zakresie infrastruktury portowej oraz dostępowej, zarówno od strony lądu jak i morza - zadeklarował minister Kwieciński.
W 2017 roku DCT Gdańsk przeładowało prawie 1,6 mln TEU, regularnie obsługując zawinięcia największych kontenerowych statków na świecie. W tym roku może uda się przeładować 2 mln TEU. Terminal umożliwia Polsce połączenie z największym szlakiem handlowym transportu morskiego między Europą a Azją.

T3 na wodzie, a nie na plaży



Dobre wyniki i perspektywy sprzyjają rozwojowi DCT. Dziś tworzą go dwa głębokowodne terminale. Dzięki uruchomionemu pod koniec 2016 roku terminalowi T2 podwojono potencjał przeładunkowy do 3 mln TEU rocznie.

- Terminal DCT, który dziś widzimy, jest produktem ciągłych inwestycji rok po roku, po to, aby stworzyć prawdziwą bramę na świat dla Polski. Inwestycje zagraniczne, takie jak te, wymagają stabilnych i przejrzystych ram prawnych w perspektywie długofalowej - powiedział Cameron Thorpe, prezes zarządu DCT Gdańsk.
Władze terminalu już kilka lat temu zapowiedziały, że to nie koniec. Czy możemy liczyć na powstanie T3, czyli dalszy rozwój? W ostatnim czasie sprawa ta wybrzmiała w kontekście przyszłości 10 ha plaży na Stogach w sąsiedztwie DCT i wywołała spore poruszenie.

- Cały czas myślimy w jakim kierunku się rozwijać. Nasze pierwotne założenia wynikające z umowy podpisanej w roku 2004 jednoznacznie wskazują, że możemy rozwijać się w kierunku północnym, czyli rozbudowywać istniejący T1 w stronę falochronu w wariancie tzw. lustrzanego odbicia w kierunku wschodnim, w kierunku plaży Stogi. Od razu jednak dodam, że nie jest naszym celem i nigdy nie było zabetonowanie plaży na Stogach. Będziemy się rozwijali na wodzie. Będziemy się też zawsze rozwijali w granicach gruntu, który posiadamy w dzierżawie. Nasz terminal powstał na plaży, która była w granicach portu. Plaża na Stogach jest cenna dla mieszkańców, dla turystów, wszyscy z tego korzystamy. Jednak musimy podchodzić do tego w racjonalny sposób. Pamiętajmy o tym, że same plaże nie pozwolą godnie żyć. My musimy się rozwijać, ale tak, żeby nikomu nie zrobić krzywdy - zapewnia Adam Żołnowski.

DCT a Port Centralny?



Władze DCT przyznają, że pracują nad koncepcją T3, ale muszą to dobrze przeanalizować. Nie podają więc żadnych terminów, kiedy mogłoby dojść do budowy i uruchomienia T3, które ma być rozbudową w głąb zatoki istniejącego już terminalu T1.

- Nie ma jeszcze decyzji, musimy być przekonani, że to się biznesowo opłaci. Przyglądamy się też zmianom prawnym, które zachodzą w obszarze gospodarki morskiej czy też ustawy o portach i przystaniach morskich. W  zależności od kierunku w jakim one pójdą, nasze decyzje inwestycyjne będą dryfowały, albo płynęły do przodu - dodał Żołnowski.
Zapytaliśmy też o udział w budowie Portu Centralnego w Gdańsku. Czy DCT widzi jakieś miejsce dla siebie w tym projekcie?

- Czekamy na wyniki analiz przygotowywanych przez władze portu. Trudno nam jednoznacznie powiedzieć. Natomiast musimy patrzeć realnie na nasz rozwój. My nie możemy nagle przestać funkcjonować na jednym obszarze portu i przeskoczyć do drugiego. To nie byłoby uzasadnione ekonomicznie. Także przynajmniej ta część kontenerowa dalej będzie rozwijała się w granicach terenów obecnie dzierżawionych przez DCT - powiedział Adam Żołnowski.

Miejsca

Opinie (112) 9 zablokowanych

  • ...na pewno

    ...a ludzie na yardzie robia za czapke gruszek

    • 15 2

  • (6)

    Łyżka dziegciu 2016r: Gdańsk 1,28 mlnTEU, Petersburg 1,7 mln TEU i Hamburg uwaga 8,9 mln TEU!!! Nieopodal na północnym:Roterdam 12mln TEU, Antwerpia 10 mln TEU i małe Bremenhaven 5,5 mln TEU. O jakiej potędze mówimy???

    • 21 6

    • no i to sa wyzwania

      a nie przysrywać zaniedbanej Gdyni...

      • 8 1

    • W Petersburgu na ten wynik pracuje kilka terminali. Tam jest grupa terminali, a nie jeden. Żeby wówczas porównać to trzeba dodać do DCT wyniki Gdyni - BCT i GCT.

      • 2 5

    • (1)

      Od kiedy Hamburg jest portem morskim haha masakra

      • 2 5

      • Chodzi o wieljości a nie czy jest portem morskim....masakra

        • 1 1

    • (1)

      Jaki sens ma porównywanie top3 europejskich portów o ugruntowanej wieloletniej pozycji w czołówce (swego czasu Rotterdam nawet nr 1 na świecie przed ekspansją handlową Chin) z Gdańskiem, w którym jeszcze 10 lat temu przeładowywano praktycznie samą ropę i węgiel?

      Wejście do europejskiego top10 pod względem TEU będzie wielkim sukcesem, mam nadzieję że nastąpi to już za kilka lat

      • 4 4

      • Jak wolisz równać się z Kłajpedà, Lipawà i Kalinigradem to masz rację. Top 10 w Europie jest nieosiàgalne.Nieosiàgalne sà inne m.in. Valencia 4,72 mln, Felixstone 3,74, Pireus 3,67, Freeport 3,06, Gioia Tauro 2,79 itd...Pisałem to po to żeby pozbyć się megalomanii, bo i tak cieszy to co jest w Gdańsku!

        • 4 3

  • czy na dyszkę

    to wpadnie sam Jarosław? Z tego co widzę na filmie, to ten podeścik z mikrofonem w sam raz dla niego.

    • 12 4

  • A gdzie impreza? (3)

    Przecież płacimy wam ZA to !!

    • 4 1

    • imprezy to były kiedyś ... (2)

      namiot na placu, scena, show taneczny.... piękna sprawa ... a dziś widzę PISowską akademię 'ku czci' . Słabiutko....

      • 4 3

      • (1)

        Zarząd DCT układa się z PiS ? Przecież vice wasz to kolega chłopaków z PO

        • 4 0

        • zarząd moze nie,

          ale ten od Jarosława co przyjechał żeby sie wdrapać na podeścik z mikrofonem to jak najbardziej ...

          • 2 2

  • T3...

    T3 to nie inaczej jak dawne plany Gierka stworzyć tzw. Port Gwiazdy na Zat. Puckiej. Nic nowego nie wymyśleliście. Gierek był przed wami. Chwała mu za to. A wy to do piaskownicy...

    • 5 6

  • Super. A zarobki nadal 5x niższe niż w Europie.

    • 16 1

  • 9 milionów TEU nie oznacza 9 milionów kontenerów (1)

    • 7 2

    • 100%

      • 1 0

  • Bardzo ładnie , super .... ale ile własności i zysku dla Polski z tego terminalu. (2)

    Czy większość tego terminalu należy do Australijczyków ? Czy to prawda ? Ile ?

    • 12 0

    • całość (1)

      należy do australijskiego funduszu inwestycyjnego (Macquarie Funds Group)
      Polska ma zysk z ceł i VATu

      • 3 0

      • zysk?

        To placi polski konsument, wiec jaki to zysk?

        • 3 0

  • Pokażcie mi drugą firmę z pomorza, o której pracownicy i 'kibice' piszą tak źle... (1)

    To jest jakiś dramat. Dramat firmy, że nie potrafi sobie z tym poradzić od lat. Dramat sfrustrowanych pracowników. Dramat branży, której wizerunek na tym cierpi.

    • 15 3

    • A ktoś ich tam na łańcuchach trzyma? Jak nie pasuje, to dlaczego tam pracują? Droga wolna

      • 4 5

  • Kierowca

    Bardzo pięknie tylko co robi DCT aby usprawnić życie kierowcy : nic, brak parkingu i zaplecza sanitarnego ale 9 milionowy kontener jest : hańba !!!

    • 17 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sebastian Ptak

Prawnik, ekspert rynku bankowego, współtwórca nowoczesnego sektora płatniczego w Polsce, Prezes...

Najczęściej czytane