- 1 Unieważniono przetarg na zbożowy w Gdyni (42 opinie)
- 2 Czy jesteśmy gotowi na jawność płac? (176 opinii)
- 3 Złoty polski ma już 100 lat (139 opinii)
- 4 Alan Aleksandrowicz wiceprezesem Portu Gdańsk (103 opinie)
- 5 Każdy będzie na etacie? A zaczęło się od kurierów (125 opinii)
- 6 Fuzji Lotos-Orlen nie można cofnąć (212 opinii)
Elec3city - nowe połączenie drogą wodną z Gdańska na Hel
Elec3city - tak nazwany został projekt promu pasażersko-samochodowego, który ma obsługiwać alternatywną, nową drogę wodną z Gdańska na Hel. Koncepcję promu opracowało biuro konstrukcyjno-projektowe Nelton z Pruszcza Gdańskiego, a za pomysłem stoją firmy skupione w Klastrze Logistyczno-Transportowym Północ-Południe.
Droga z Gdańska na Hel w linii prostej przez zatokę to ok. 23 km. Dla porównania lądowe połączenie drogowe obu tych miejscowości to 102 km. Teoretyczny czas dotarcia do celu 1 godz. 48 min. Realnie w sezonie to kilka godzin w korku. Elec3city to elektryczny prom mogący przewozić 300 pasażerów i 80 samochodów. Ma pokonywać trasę z Gdańska na Hel w czasie krótszym niż 1 godz.
Jest już gotowa koncepcja promu. Opracowało ją biuro konstrukcyjno-projektowe Nelton z Pruszcza Gdańskiego. Zakłada ona powstanie wygodnego, cichego, ekologicznego środka transportu, który będzie poruszał się bez emisji szkodliwych gazów do atmosfery.
- Wszyscy, którzy zetknęli się z ideą budowy promu wyrażają opinię, że jest to inicjatywa jak najbardziej oczekiwana. Klaster Logistyczno-Transportowy Północ-Południe jest platformą, w której właściwie obecne są prawie wszystkie podmioty niezbędne do powstania takiego obiektu. Jest biuro projektowe, stocznia, towarzystwo klasyfikacyjne, uniwersytet techniczny, urzędy administracji terytorialnej i samorządowej, prawnicy. Trwają intensywne rozmowy mające na celu pozyskanie armatora oraz zapewnienie przedsięwzięciu odpowiedniego planu i źródeł budżetowania. Podczas dyskusji uczestniczący w Klastrze przedsiębiorcy i podmioty gospodarcze działające komercyjnie, porwani ideą powstania drogi wodnej na Hel oświadczyli, że mogą zmniejszyć oczekiwane zyski do absolutnego minimum, aby zmaksymalizować prawdopodobieństwo powstania promu. Samorządy także deklarują swoją pomoc w realizacji przedsięwzięcia - twierdzi Zbigniew Deinrych ze spółki Nelton.
Nazwa promu pojawiła się podczas konferencji, która odbyła się 30 września 2015 w ramach prezentacji Inteligentnych Specjalizacji Pomorza dotyczących mobilności elektrycznej. Klaster Logistyczno - Transportowy Północ - Południe zwołał spotkanie grupy ds. innowacyjnych jednostek elektrycznych i zaprosił uczestników konferencji do firmy Nelton. Miejsce spotkania było nieprzypadkowe, gdyż firma ta, będąca okrętowym biurem projektowym, jest współtwórcą projektu pierwszego na świecie promu z napędem elektrycznym. Kadłub tego promu również został zbudowany w Polsce. Dokonała tego firma z Gdańska - Aluship Technology.
Prom Ampere od pół roku pływa w Norwegii i jest integralnym elementem połączenia drogowego między miejscowościami Lavik i Oppedal, oddalonymi od siebie o 6 km. Prom zabiera max. 120 samochodów i 360 pasażerów. Statek ma konstrukcję dwukadłubową (katamaran) i wykonany jest z aluminium. Dwa silniki elektryczne, każdy o mocy 450 kW zasilane są przez akumulatory litowo-jonowe o łącznej pojemności 1,46 MWh i masie 10 ton. Doładowanie baterii odbywa się na przystaniach podczas każdego postoju promu i trwa 10 min. Umożliwiają to stacje bazowe i pojemności 260 kWh każda. Dzięki takiemu rozwiązaniu napięcie w lokalnej sieci energetycznej jest regularne i nie wykazuje spadków.
Na etapie projektu, zanim otrzymał oficjalną nazwę, prom nazywany był ZeroCAT 120. Zastąpienie promu z klasycznym napędem spalinowym przez prom z napędem elektrycznym pozwala zaoszczędzić 1 000 000 litrów paliwa rocznie. Dodatkowo transport nie powoduje żadnych szkodliwych emisji i jest całkowicie pozbawiony hałasu.
Wodowanie aluminiowego promu.
Przygotowanie do wodowania alustatku.
Miejsca
Opinie (135)
-
2015-10-16 08:49
Promy
Tylko ciekawe ile to będzie kosztować???
- 0 1
-
2015-10-15 21:18
nie mam biznes-planu tego przedsięwzięcia
przed oczyma ale wydaje mi się, że to przedsięwzięcie powinno byc dochodowe.
Ciekawy jest też pomysł z Kieżmarkiem. Mi się wydaje, że o jakies porze można by zorganizować program tramwaju wodnego na trasie: Gdańsk-Sopot-Gdynia - Jastarnia-Hel. Ilez to trzeba ? Kawał betonowego nabrzeża d tego, aby samochody mogły wjechać i wyjechać ?- 0 0
-
2015-10-15 17:31
I kto tam będzie płynął!?
chyba że przez 2 m-ce w roku.....
- 0 1
-
2015-10-15 10:34
Sorry ale na Hel to powinien latać speed ferry szybko sprawnie i wydajnie przelot 20 min zamiast 1h tego cuda na baterie to jest różnica też zabierają po 80 i więcej aut nie trzeba takiego od razu kupować są przecież leasingi i czartery.
Gdyby ktoś w Trójmieście poważnie do tego podchodził to na jeden sezon na próbę wynająć takiego speeda z Grecji Hiszpanii czy UK zrobić dobry marketing wiszące reklamy już na A1 radio do tego TV i internet a chętnych na pewno będzie dużo pod warunkiem cen biletów proporcjonalnych do portfela zwykłego kowalskiego- 1 0
-
2015-10-15 09:32
Jeżeli prom bedzie działać jak PKM
To ja podziękuje i poczekam na zestaw z holownikiem.
- 0 1
-
2015-10-15 07:28
Po co więcej samochodów na tym półwyspie? (1)
- 5 0
-
2015-10-15 08:53
Aby "państwo" z warsiawki albo innego Krakowa
mogli bez przesiadki wieźć doupy na Hel.
- 0 0
-
2015-10-15 07:51
Jedyne rozsąde rozwiazanie to most.
Most imienia JPII albo prezydenta tysiąclecia zamordowanego o świcie.
- 0 2
-
2015-10-14 08:39
(3)
Zbudują ale okaże się, że nie ma nabrzeża gdzie można załadować samochody.
- 47 9
-
2015-10-14 21:06
Pierwsze co przyszło mi na myśl to Terminal Pasażerski na Westerplatte (2)
Pytanie jak to wygląda na Helu... Ale to pewnie kwestia adaptacji jednego z wybrzeży.
2 sprawa że Statek projektuje się pod konkretne warunki. - miejsca gdzie bd funkcjonował. A to oznacza że można zaprojektować rampy na samym statku, takie dostosowane wysokościowo do nabrzeży. Ale to nie powinien być najmniejszy problem...
3. Zostaje tylko kwestia armatora - gościa ktory wyłozy kase.. Sam tutaj widzę naszą ulubioną Żeglugę Gdańską, ale oni raczej powiedzą "nie bo nie".. i koniec kropka . Ale myśle że jestli mamy "eko" slogany o elektryczności i nowatorskości rozwiązania to UE się dołoży, albo da niemalże darmowy Kredyt (Jessica).
no powiedziałem co wiedziałem.. teraz wpisać to w Biznesplan i ŻG do roboty!!- 2 2
-
2015-10-14 21:15
westerplatte (1)
byloby okay gdyby nie zly dojazd do terminala lepiej z drugiej strony jezdzic tam gdzie port polnocny
- 0 1
-
2015-10-15 06:55
Przeciez wplatte jest po stronie portu polnocnego... i dojazd jest wysmienity, a jak wreszcie bedzie tunel, to zewszad
- 3 0
-
2015-10-15 03:04
20 lat temu miałem ten pomysł
Żeby w rejonie Kiezmarka uruchomić połączenie z Helem.
- 3 1
-
2015-10-14 22:16
Czyli czysty eko-prom będzie dowozić dodatkowy smród do Helu i na półwysep
Eko hipokryzja.
Może wzorem niemieckiego Westerlandu czy podobnych wjazd samochodów na Półwysep powinien być ograniczony.- 5 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.