- 1 Poczta Polska. Akcja protestacyjna i "stan śmierci klinicznej" (94 opinie)
- 2 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (67 opinii)
- 3 Byliśmy na placu budowy elektrowni jądrowej (279 opinii)
- 4 Bon energetyczny powinien być wyższy (91 opinii)
- 5 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (6 opinii)
- 6 Mieszkańcy ruszyli z pomocą małej lodziarni (237 opinii)
Energa Obrót wprowadzała w błąd? "Gwarancja stałej ceny" na celowniku UOKiK
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oskarżył sprzedawcę energii elektrycznej Energa Obrót, spółkę zależną Energi, o wprowadzanie w błąd klientów. Chodzi o ofertę "Gwarancja stałej ceny". Okazało się, że m.in. pomijano istotne informacje o dodatkowej opłacie handlowej i przekazywano nieprawdziwe informacje, jakoby podpisanie nowej umowy było konieczne w celu kontynuowania dostaw prądu.
Urząd otrzymywał liczne sygnały dotyczące prowadzonej przez spółkę od grudnia 2014 do końca 2015 sprzedaży w ramach oferty Gwarancja Stałej Ceny. Energa Obrót zawierała z konsumentami umowy kompleksowe i umowy sprzedaży energii elektrycznej. Przeprowadzone przez UOKiK postępowanie wyjaśniające dało podstawy do postawienia zarzutów.
Zastrzeżenia Urzędu dotyczą pominięcia przez spółkę, w trakcie składania konsumentom propozycji skorzystania z oferty "Gwarancja Stałej Ceny", istotnych informacji o dodatkowej opłacie handlowej doliczanej do rachunków, wprowadzania ich w błąd co do tożsamości spółki i okoliczności złożenia propozycji skorzystania z tej oferty, a także podejmowania działań niezgodnych z przepisami ustawy o prawach konsumenta.
Czytaj też: Tysiące klientów Energi z wysokimi rachunkami za prąd
- Przedstawiciele Energa Obrót informowali konsumentów w trakcie składanych im wizyt, że reprezentują dotychczasowego dostawcę energii i przekazywali m.in. nieprawdziwe informacje, jakoby podpisanie nowej umowy było konieczne w celu kontynuowania dostaw prądu. Konsumentom nie wydawano także egzemplarza zawartej w ten sposób umowy. Z kolei w przypadku umów zawieranych przez telefon, Urząd zakwestionował stosowany przez Energa Obrót tryb uznawania tego rodzaju umów za skutecznie zawarte. W rezultacie takich działań konsumenci mogli być wprowadzeni w błąd, szczególnie w zakresie przysługującego im prawa do odstąpienia od umowy - czytamy w komunikacie.
Zgodnie z prawem przedsiębiorca, który proponuje konsumentowi zawarcie umowy, powinien przekazać mu rzetelne, jasne i jednoznaczne informacje na temat swojej propozycji. W przypadku sprzedaży energii wiedza konsumenta na temat ceny i innych zobowiązań finansowych ma kluczowy wpływ na jego decyzję o przyjęciu oferty.
Postępowanie UOKiK może zakończyć się przyjęciem zobowiązania do podjęcia działań zmierzających do zakończenia naruszenia lub usunięcia jego skutków albo uznaniem zarzucanych spółce praktyk za naruszające zbiorowe interesy konsumentów i nakazem zaniechania ich stosowania z ewentualnym określeniem środków usunięcia ich trwających skutków. Na przedsiębiorcę może zostać nałożona kara finansowa.
Miejsca
Opinie (88) 4 zablokowane
-
2016-03-23 17:29
zwiazek pielegniarek rp (1)
Spokojnie pielęgniarka z Wejherowa wyciągnie firmę z opresji
- 3 1
-
2016-03-23 22:23
tak jak psychiatra Klich wyciągnął polską armię z zapaści...
- 1 0
-
2016-03-22 21:10
Śmiech na sali (3)
Ludzie, telemarketer, który do Was dzwonił musiał przeczytać skrypt, a w skrypcie jak wół jest napisane zarówno o opłacie handlowej, jak i o karze umownej za odstąpienie od umowy.
Co więcej, wy go wysłuchaliście i potwierdziliście, że się na to zgadzacie - od strony prawnej umowa na odległość w ten sposób jest zawarta, gdy otrzymaliście dokumenty.
Dokumenty dostaliście, trzeba było PRZECZYTAĆ (tak wiem, w dzisiejszych czasach to trudne) i wtedy, jeżeli Wam coś nie pasowało - ODSTĄPIĆ od umowy.
Ale nie...
Lepiej teraz pluć jadem na wszystkich telemarketerów, pracowników Energa Obrót i wylewać żale za swoją głupotę...
Już możecie minusować, bo przecież tylko to Wam pozostało ;)- 7 17
-
2016-03-23 13:30
Nic smiesznego (2)
Owszem Telemarketer mówił o opłacie handlowej, ale jak dopytywalam czy to jest dodatkowa opłata to powiedział ze nie, że ona była też w poprzedniej umowie. Jak dokumenty dotarły pocztą to byłam na urlopie, jak wróciłam było po terminie odwołania.
Dzwoniłam do Energii ale powiedzieli że termin odwołania minął.
Zapłacę dodatkowo 720 zł a za 3 lata rozwiąże umowę.- 0 0
-
2016-03-23 20:20
(1)
tyle że umowa niepotwierdzona na piśmie przez Panią jest nieważna.
Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, Art. 20.2 a w razie problemów Rzecznik Praw Konsumenta.- 2 0
-
2016-03-23 21:43
Bardzo dziękuję za wyczerpującą podpowiedź
- 0 0
-
2016-03-23 14:57
Poprosiłem o przesłanie oferty wraz z umową pocztą do przeczytania
Kilka miesięcy temu. Od tego czasu cisza. Jedna rada na wszystko - nie zawieramy żadnych umów przez telefon. Aby była ważna musimy i tak ją podpisać.
- 4 0
-
2016-03-22 10:32
niestety dział 'marketingu' od roku się nie popisuje (3)
pewnie do wielu z was namolnie dzwonili i usiłowali przesłać juz zaakceptowany kontrakt na zmianę (niekorzystną oczywiście) taryfy
jedna taka nawet łgała jak bura suka (wybaczcie, ale cytuję jedynie polityka PIS), ze oferta jest tylko teraz i tylko telefoniczna i niczego nie moge sprawdzić na stronie energii
wtedy napisałem do nich skarge, bo nie lubie być traktowany jak dureń i ciemny lud
a najbardziej wkurzające jest to, że zanim mozna było się czegokolwiek dowiedzieć, to panienka cytowała wszystkie dane (moje i energi razem z numerem wpisu do KRS i ilościa wpłaconych pieniedzy na majatek zakładowy, wszelkimi adresami, itd), co zajeło jej jakies 5 minut- 60 2
-
2016-03-22 10:39
precz z energą (2)
Czasami się zastanawiam jak taka firma może mieć skopany taki dział,do mnie też dzwonili a jak mówiłem że stosują opłatę mc i do tego w ciągu ostatnich 2 lat cena prądu spadła i tylko frajer chce gwarancji stałej ceny to babka powiedziała że jeszcze popamiętam hehehe.
- 12 0
-
2016-03-23 12:55
przykre jest to, że firma z Trójmiasta - a niestety takie badziewie
- 3 0
-
2016-03-22 17:15
No i miala racje...
...do tej pory pamietasz ta rozmowe ;)
- 5 0
-
2016-03-22 11:30
A jak kiedyś tak poprowadziłem rozmowę z telemarketerem: (2)
Usłuszałem całą historię o ENERGA S.A. (KRS itp), usłyszałem ofertę, nawet się na coś zgodziłem - ale na końcu rozmowy padło pytanie, czy zgadzam się na wykorzystanie moich danych w celach marketingowych - powiedziałem, że nie. A telemarketer na to: "jak w takim razie mam Panu wysłać umowę itp?!"... Więcej nie zadzwonili...
- 38 1
-
2016-03-23 12:27
brawo!
- 1 0
-
2016-03-22 22:25
to telemarketer nieogarnięty
Do wysłania umowy nie jest potrzebna zgoda marketingowa. trzeba było się raczej zastanowić, na jakiej podstawie do ciebie dzwonili, skoro wcześniej jej nie wyraziłeś
- 3 0
-
2016-03-23 12:17
a jakże ....
ja odebrałam 3 telefony od energii , z takową propozycją stałej ceny , powiedziałam każdej kolejnej dzwoniącej osobie że przez telefon nie będę zawierać żadnej umowy i kazałam im przysłać poczta ,nie przysłąli.
- 2 0
-
2016-03-23 11:21
KDR
Mnie tak wykiwali na kartę dużej rodziny. Miało być taniej o 15% a jest drożej. Dobrze, że się chociaż przyznali do oszustwa.
- 0 0
-
2016-03-23 10:24
oszukana
Ja podpisywałam umowę w biurze Energa i tez nie poinformowano mnie o opłacie dodatkowej. Złożyłam reklamacje i dostałam odpowiedz ze skoro podpisałam na miejscu to umowa jest ważna.Mogę tylko zerwać umowę i zapłacić karę.Czuje się oszukana ;(
- 3 0
-
2016-03-23 07:51
kika (1)
ja tez zostałam oszukana przez telefon nie wiecie czy to trzeba gdzieś zgłaszać czy sami naprawia szkodę i oddadzą pieniądze bo przecież prąd idzie w dol a rachunki coraz wyższe
- 1 0
-
2016-03-23 10:16
sąd z uzasadnieniem z UOiK
- 0 0
-
2016-03-22 15:30
Spokojnie, PiSowska rada nadzorcza szybko naprawi błędy poprzedniej ekipy, kompetentni ludzie z Wejherowa, hłe hłe (3)
A UOKiK lepiej niech nie nakłada kar, bo monopolista na tym terenie szybko przerzuci karę na swoich klyentów, będzie prąd "Po Dobrej Cenie"
- 14 3
-
2016-03-22 18:45
każda inna rada nadzorcza (nawet z Wej-wa) (2)
zdecydownie będzie bardziej kompetentna od POprzedniej...
- 2 1
-
2016-03-22 20:17
tacy sami albo i gorsi bo wyposzczeni przez 8 lat muszą sie odkuć! (1)
- 1 2
-
2016-03-23 09:19
dokładnie - żądna krwi watacha
poza tym POprzednia ekipa zatrudniała profesjonalistów i stwarzała pozory konkursów na stanowiska, a PiS kogo zatrudnił? Z nadania Jarosława babę z Wejherowa? śmiech na sali! Jakie ma doświadczenie? Koordynatorka protestów PiS? Członkini koła Gazety Polskiej? K... mać normalnie!!! Nepotyzm i hipokryzja Kaczyńskiego sięgnęła zenitu, nawet PO z PSLem tak po bandzie nie pojechali! Dojną Rzeczpospolitą racz dać nam Panie....
- 1 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.