• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Saudi Aramco i MOL partnerami przy przejęciu Lotosu przez Orlen

Robert Kiewlicz
12 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
O umowach z koncernem Saudi Aramco i MOL, które pozwolą Orlenowi przejąć Grupę Lotos, Daniel Obajtek poinformował na konferencji w Warszawie. O umowach z koncernem Saudi Aramco i MOL, które pozwolą Orlenowi przejąć Grupę Lotos, Daniel Obajtek poinformował na konferencji w Warszawie.

Aramco Overseas i MOL będą głównymi partnerami PKN Orlen przy przejęciu Grupy Lotos. Aramco przejmie 30 proc. udziałów w gdańskiej rafinerii Lotos, a MOL przejmie ponad 400 stacji Lotosu w Polsce, stanowiące około 80 proc. sieci tej firmy. Zatwierdzenie transakcji jest uzależnione od zgody Komisji Europejskiej.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Jak oceniasz przejęcie udziałów w rafinerii przez nowego inwestora?

Saudi Aramco kupi 30 proc. rafinerii Lotos w Gdańsku



- Strategicznym partnerem, który obejmie 30 proc. wydzielonej rafinerii w Gdańsku, jest Saudi Aramco. To koncern, który nie idzie z trendami, tylko je wyznacza. Jest największym producentem ropy naftowej i globalnym liderem w segmencie ropy i gazu, który posiada dostęp do nowoczesnych technologii i bazę badawczą na całym świecie - poinformował Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen, podczas konferencji zorganizowanej w Warszawie.
Grupa Lotos zawarła z Aramco Overseas przedwstępną umowę sprzedaży 30 proc. udziałów w Lotosie Asfalt. Dodatkowo Aramco kupi też spółkę zajmującą się paliwami lotniczymi, Lotos Air-BP.

Lotos Kolej przejmie Orlen KolTrans. Centrum logistyki kolejowej w Gdańsku



Grupa Lotos sprzeda Aramco 100 proc. udziałów w Lotos SPV 1, podmiocie, do którego wydzielona zostanie zorganizowana część przedsiębiorstwa prowadzonego aktualnie przez Lotos Paliwa w zakresie hurtowej sprzedaży paliw.

Wymiana stacji z węgierskim koncernem MOL



MOL kupi 417 stacji paliw sieci detalicznej Lotosu za 610 mln dolarów.

Dodatkowo PKN Orlen zawarł z MOL warunkową, ramową umowę sprzedaży, w wyniku której podmioty należące do Grupy Kapitałowej Orlen nabędą od MOL 144 stacji paliw zlokalizowanych na Węgrzech oraz 41 stacji paliw zlokalizowanych na Słowacji, za łączną cenę 229 mln euro.

  • MOL (Magyar Olaj) jest największą spółką na Węgrzech.
  • MOL (Magyar Olaj) jest największą spółką na Węgrzech.
  • MOL (Magyar Olaj) jest największą spółką na Węgrzech.
Element stały ceny to 1 mld zł, element zmienny zależny będzie natomiast od wysokości długu oraz kapitału obrotowego spółki hurtowej w dniu poprzedzającym podpisanie umowy przyrzeczonej.

100 proc. udziałów Lotos Biopaliwa kupi Rossi Biofuel, natomiast 100 proc. akcji Lotos Terminale kupi Unimot Investments.

Gwarancje zatrudnienia w Grupie Lotos. Porozumienie ze związkami zawodowymi



Strategiczne partnerstwo z saudyjskim koncernem



Dodatkowo PKN Orlen podpisał z Saudi Arabian Oil Company długoterminową umowę na dostawy ropy naftowej do spółek z Grupy Kapitałowej Orlen. Na podstawie tej umowy w przypadku finalizacji procesu koncentracji z Grupą Lotos PKN Orlen zagwarantuje dostawy ropy naftowej od Saudi Arabian Oil Company w ilości od 200 do 337 tys. baryłek dziennie.

Orlen podpisał także z Saudi Arabian Oil Company oraz Saudi Basic Industries Corporation umowę o współpracy celem analizy, przygotowania i realizacji wspólnych inwestycji w sektorze petrochemicznym. Wśród potencjalnych obszarów współpracy analizowane będą m.in. projekty rozwojowe dotyczące olefin i pochodnych, w tym pochodnych aromatów, w Polsce oraz w Europie Środkowo-Wschodniej.

Przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen



Proces przejęcia kapitałowego Grupy Lotos przez PKN Orlen został zainicjowany w lutym 2018 r. podpisaniem listu intencyjnego ze Skarbem Państwa, który posiada w gdańskiej spółce 53,19 proc. głosów na walnym zgromadzeniu. W listopadzie 2018 r. Orlen złożył w Komisji Europejskiej wstępną wersję wniosku o zgodę na koncentrację. Ostateczny wniosek trafił do Komisji na początku lipca 2019 r. Dodatkowo pod koniec sierpnia 2019 r. podpisane zostało porozumienie pomiędzy PKN Orlen a Skarbem Państwa i Grupą Lotos określające ramową strukturę transakcji przejęcia gdańskiej spółki.

Burza wokół umowy społecznej z Solidarnością



W połowie października 2021 r. Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Grupy Lotos przyjęło wszystkie projekty uchwał dotyczących planowanej fuzji z PKN Orlen. Oznacza to warunkową zgodę na sprzedaż części aktywów Grupy Lotos. Zgody akcjonariuszy były niezbędne, aby spełnić środki zaradcze Komisji Europejskiej dotyczące fuzji Lotosu z PKN Orlen.

Saudi Aramco w gdańskiej rafinerii



Saudi Arabian Oil Company, znany jako Saudi Aramco, to saudyjski koncern paliwowo-chemiczny prowadzący poszukiwania i wydobycie ropy naftowej. Koncern jest największym na świecie pod względem dziennej produkcji - zaspokaja ponad 10 proc. światowego zapotrzebowania na ropę. Dzienna produkcja Saudi Aramco wynosi 9,54 mln baryłek, choć moce produkcyjne pozwalają na wydobycie nawet 12 mln. Saudi Aramco jest kilkakrotnie większy od innych globalnych koncernów paliwowych, takich jak brytyjski BP, amerykański ExxonMobil, chiński PetroChina czy rosyjski Rosnieft. Przedsiębiorstwo zatrudnia ponad 61 tys. pracowników z 77 krajów.

  • Saudi Aramco to saudyjski koncern paliwowo-chemiczny prowadzący poszukiwania i wydobycie ropy naftowej.
  • Saudi Aramco to saudyjski koncern paliwowo-chemiczny prowadzący poszukiwania i wydobycie ropy naftowej.
  • Saudi Aramco to saudyjski koncern paliwowo-chemiczny prowadzący poszukiwania i wydobycie ropy naftowej.

Pierwsza w historii długoterminowa umowa bezpośrednia na dostawy ropy naftowej dla polskiego koncernu PKN Orlen została podpisana z Saudi Aramco w 2016 r. - wcześniej realizowane były dostawy spotowe lub pośrednie.

Węgierski kapitał w Lotosie



MOL (Magyar Olaj) jest największą spółką na Węgrzech pod względem wartości przychodów ze sprzedaży. Koncern zajmuje się poszukiwaniem i wydobyciem ropy naftowej i gazu (m.in. ze złóż w Rosji i Kazachstanie), rafinacją ropy naftowej oraz sprzedażą hurtową i detaliczną produktów rafineryjnych. Kontroluje słowacki Slovnaft i włoską rafinerię IES. Ma udziały w chorwackiej firmie naftowej INA. Jest aktywna w ponad 30 krajach. Spółka publiczna notowana na giełdach w Budapeszcie i Warszawie.

Od listopada 2018 r. największym udziałowcem jest państwo węgierskie z 28,3 proc., 25,8 proc. posiadają inwestorzy zagraniczni (głównie instytucjonalni), 7 proc. - OmanOil (Budapest) Limited, 7,3 proc. - CEZ MH B.V., 6,4 proc. - OTP Bank Nyrt., 5,7 proc. - Magnolia Finance Limited, 5 proc. - ING Bank N.V., 3 proc. - Crescent Petroleum, 3 proc. - Dana Gas PJSC, 5,5 proc. - krajowi inwestorzy instytucjonalni, 3 proc. - krajowi inwestorzy indywidualni.

Środki zaradcze zatwierdzone przez Komisję Europejską

  • zbycie 30 proc. udziałów w rafinerii Lotos wraz z towarzyszącym dużym pakietem praw zarządczych, co da nabywcy prawo do blisko połowy produkcji rafinerii w zakresie ropy naftowej i benzyny, a jednocześnie zapewni dostęp do istotnej infrastruktury magazynowania i infrastruktury logistycznej;
  • zbycie dziewięciu składów paliw na rzecz niezależnego operatora logistyki oraz budowa nowego terminalu importowego paliwa do silników odrzutowych w Szczecinie, który - po ukończeniu budowy - zostałby przekazany temu operatorowi;
  • uwolnienie większości mocy zarezerwowanych przez Lotos w niezależnych magazynach, w tym pojemności zarezerwowanej na największym w Polsce terminalu przywozu paliwa drogą morską;
  • zbycie 389 stacji detalicznych w Polsce, stanowiących około 80 proc. sieci Lotos, oraz zaopatrywanie tych stacji w paliwa silnikowe;
  • sprzedaż wynoszącego 50 proc. udziału Lotosu w spółce joint venture zajmującej się obrotem paliw do silników odrzutowych, którą posiada on razem z BP, dalsze prowadzenie dostaw dla tej spółki oraz udzielenie tej spółce dostępu do magazynów w dwóch portach lotniczych w Polsce;
  • udostępnienie konkurentom w Czechach rocznie do 80 tys. ton paliwa do silników odrzutowych w drodze otwartej procedury przetargowej;
  • zbycie dwóch zakładów produkcyjnych bitumu w Polsce oraz dostarczenie nabywcy rocznie do 500 tys. ton bitumu/pozostałości ciężkich.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (1021) ponad 50 zablokowanych

  • Brawo PIS tak trzymać, a totalni zdrajcy z totalnej opozycji niech się uczą jak dbać o Polskę. Jeszcze tylko POtologie tzn. kast (2)

    będzie ok

    • 2 6

    • Na smietnik historii z tym pisem .Wiecej bez Pegazusa nie wygracie wyborow-oszusci i zlodzieje.

      Gdzie jest ten jajoglowy patriota co krzyczal ,ze cala Polska sie z was smieje?....Pisowskie chamy i zlodzieje.

      • 1 0

    • Tak trzymać

      • 0 0

  • "Wystarczy nie kraść"

    - pamiętacie ten slogan...? Kto to mówił przed wyborami...hmm? Jak to możliwe, że jedna firma przejmuje drugą i rozdaje jej majątek, albo żeby kupić za bezcen ziemię od kościoła i sprzedać ją z zyskiem firmie, która powstał pół roku wcześniej... Też tak chcę.

    • 2 1

  • pis się zachowuje jak patologiczna rodzina (1)

    co chwilę pędzi do lombardu by za gotówkę oddać kolejne rodzinne klejnoty. Byle dziś zrobić imprezę.

    • 3 2

    • Starą masz POtologiczną chyba?

      • 0 0

  • Tylko w Polsce

    Wójt Pcimia może zostać szejkiem i magnatem prasowym. Zgroza.

    • 2 1

  • Obajtek

    Kłamco !

    • 3 2

  • ale biznes... 389 stacji trzeba sprzedac i 30% udziałow (5)

    rzeczywiście to jest "dobre" dla Polski. Budowanie molocha a nie specjalistycznych firm to nie ta droga

    • 253 27

    • ciekawe co pis zrobi potem z tym słupem w garniturze, na zdjęciu u góry

      słup to słup, a garnitur premier też przecież nosi

      • 1 1

    • 389 stacji to tyle co nic (2)

      W PL jest prawie 8 tysiecy stacji, no żeczywiście rezygnacja z 400 to wielka sprawa hahahha

      • 3 15

      • (1)

        Oddają 400 z 500 stacji Lotos, czyli 80% Lotosu.
        A prawie 400 to więcej niż CircleK ma w Polsce lub prawie cały Shell.
        Lotos będzie teraz miał teraz udział rzędu 1-2% wszystkich stacji w Polsce - po prostu margines.

        • 8 0

        • super fuzja!!

          tvn sprało ci mózg, każdy wie że to jest dobra rzecz żeby mieć mniej stacji

          • 3 8

    • Pis gorszy niz PRL

      Przecież o to chodziło od samego początku. Żeby zniszczyć dobrze działająca firme. Mam nadzieję że Obajtek i reszta odpowiedzialnych za to, wyląduje w wiezieniu jak skończy się ten koszmar. Ciekawe ile teraz kupi sobie mieszkań za ten przekręt?

      • 24 2

  • po tej fuzji za kilka kilkanascie lat zostaniemy bez kontroli nad sektorem paliwowym

    ktoś w władzach UE lobbuje za tym aby stworzyć przyczółek do przejęcia naszego przemysłu energetycznego (paliwowego) bo wiedzą że tu gdzie już kiedyś sprzedano cały kraj - nie da się długo utrzymać tak dużego nowoczesnego koncernu i wcześniej czy później ktoś to łyknie

    • 1 1

  • Niesłusznie dostali

    Polityka kuzynów jest teraz

    • 1 0

  • Naimski *mossad wiecznie cie nie bedzie chronil, (3)

    • 3 8

    • Iwan, nie strasz, bo się z.... (2)

      • 1 1

      • Ciekawa czy do polityki nie wypchnela go ta sama Sbecka katapulta co Kaczynskiego?

        • 1 1

      • Iwan gra z Ickiem w jednej druzynie,

        Caly amerykanski kongres to bliski wschod ..Most powietrzny w 91 roku przez Warszawe z bylego ZSSR pamietasz?...To wiesz kto trzyma lejce bialego i czarnego konia. ..a ajak jeszcze kiedys wroca do Lepperra i Smolenska to sie okaze ,ze ten pan moze miec o wiele za duzo do powiedzenia.Na jego miejscu juz bym pakowal mandzur.

        • 1 1

  • Tak, tak ośle łąki, wyśmiewacie wójta z Pcimia, a on na waszych przekrwionych z furii oczach (4)

    buduje nowoczesny, potężny koncern paliwowy. Póki co, czego nie dotknął to zaczynało przynosić zyski. Sytuacja kompletnie nie do pojęcia dla poprzedniej ekipy i jej przygłupiego elektoratu.

    • 9 12

    • O czym ty dawnie mowisz?

      Chyba za ciasne lakierki nosisz buraku,.

      • 1 1

    • Więcej czytaj

      sprawdź PGING

      • 1 1

    • Typowy tekst fanatyka PiSu wprost z TVPiS

      Strach sie bac takich swirow

      • 5 6

    • Co wziąłeś? Masz lepszy odjazd, chyba najlepszy jak do tej pory

      Trenuj dalej - może cię przy pompie zatrudnią,A od arabusów dostaniesz dmuchanego wielbłąda z trzema garbami

      • 5 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Magdalena Budnik

Odpowiedzialna za kształtowanie i realizację strategii finansowej i budżetu firmy, a także współodpowiedzialna za procesy strategicznego planowania i zarządzania SESCOM. Magister ekonomii z Certyfikatem Księgowym Ministra Finansów oraz ukończonymi licznymi studiami podyplomowymi z zakresu księgowości, finansów i controllingu. Wieloletni praktyk wykorzystujący w swojej pracy nie tylko wiedzę z zakresu księgowości i finansów, ale także ekonomii oraz zarządzania.

Najczęściej czytane