• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Saudi Aramco i MOL partnerami przy przejęciu Lotosu przez Orlen

Robert Kiewlicz
12 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
O umowach z koncernem Saudi Aramco i MOL, które pozwolą Orlenowi przejąć Grupę Lotos, Daniel Obajtek poinformował na konferencji w Warszawie. O umowach z koncernem Saudi Aramco i MOL, które pozwolą Orlenowi przejąć Grupę Lotos, Daniel Obajtek poinformował na konferencji w Warszawie.

Aramco Overseas i MOL będą głównymi partnerami PKN Orlen przy przejęciu Grupy Lotos. Aramco przejmie 30 proc. udziałów w gdańskiej rafinerii Lotos, a MOL przejmie ponad 400 stacji Lotosu w Polsce, stanowiące około 80 proc. sieci tej firmy. Zatwierdzenie transakcji jest uzależnione od zgody Komisji Europejskiej.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Jak oceniasz przejęcie udziałów w rafinerii przez nowego inwestora?

Saudi Aramco kupi 30 proc. rafinerii Lotos w Gdańsku



- Strategicznym partnerem, który obejmie 30 proc. wydzielonej rafinerii w Gdańsku, jest Saudi Aramco. To koncern, który nie idzie z trendami, tylko je wyznacza. Jest największym producentem ropy naftowej i globalnym liderem w segmencie ropy i gazu, który posiada dostęp do nowoczesnych technologii i bazę badawczą na całym świecie - poinformował Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen, podczas konferencji zorganizowanej w Warszawie.
Grupa Lotos zawarła z Aramco Overseas przedwstępną umowę sprzedaży 30 proc. udziałów w Lotosie Asfalt. Dodatkowo Aramco kupi też spółkę zajmującą się paliwami lotniczymi, Lotos Air-BP.

Lotos Kolej przejmie Orlen KolTrans. Centrum logistyki kolejowej w Gdańsku



Grupa Lotos sprzeda Aramco 100 proc. udziałów w Lotos SPV 1, podmiocie, do którego wydzielona zostanie zorganizowana część przedsiębiorstwa prowadzonego aktualnie przez Lotos Paliwa w zakresie hurtowej sprzedaży paliw.

Wymiana stacji z węgierskim koncernem MOL



MOL kupi 417 stacji paliw sieci detalicznej Lotosu za 610 mln dolarów.

Dodatkowo PKN Orlen zawarł z MOL warunkową, ramową umowę sprzedaży, w wyniku której podmioty należące do Grupy Kapitałowej Orlen nabędą od MOL 144 stacji paliw zlokalizowanych na Węgrzech oraz 41 stacji paliw zlokalizowanych na Słowacji, za łączną cenę 229 mln euro.

  • MOL (Magyar Olaj) jest największą spółką na Węgrzech.
  • MOL (Magyar Olaj) jest największą spółką na Węgrzech.
  • MOL (Magyar Olaj) jest największą spółką na Węgrzech.
Element stały ceny to 1 mld zł, element zmienny zależny będzie natomiast od wysokości długu oraz kapitału obrotowego spółki hurtowej w dniu poprzedzającym podpisanie umowy przyrzeczonej.

100 proc. udziałów Lotos Biopaliwa kupi Rossi Biofuel, natomiast 100 proc. akcji Lotos Terminale kupi Unimot Investments.

Gwarancje zatrudnienia w Grupie Lotos. Porozumienie ze związkami zawodowymi



Strategiczne partnerstwo z saudyjskim koncernem



Dodatkowo PKN Orlen podpisał z Saudi Arabian Oil Company długoterminową umowę na dostawy ropy naftowej do spółek z Grupy Kapitałowej Orlen. Na podstawie tej umowy w przypadku finalizacji procesu koncentracji z Grupą Lotos PKN Orlen zagwarantuje dostawy ropy naftowej od Saudi Arabian Oil Company w ilości od 200 do 337 tys. baryłek dziennie.

Orlen podpisał także z Saudi Arabian Oil Company oraz Saudi Basic Industries Corporation umowę o współpracy celem analizy, przygotowania i realizacji wspólnych inwestycji w sektorze petrochemicznym. Wśród potencjalnych obszarów współpracy analizowane będą m.in. projekty rozwojowe dotyczące olefin i pochodnych, w tym pochodnych aromatów, w Polsce oraz w Europie Środkowo-Wschodniej.

Przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen



Proces przejęcia kapitałowego Grupy Lotos przez PKN Orlen został zainicjowany w lutym 2018 r. podpisaniem listu intencyjnego ze Skarbem Państwa, który posiada w gdańskiej spółce 53,19 proc. głosów na walnym zgromadzeniu. W listopadzie 2018 r. Orlen złożył w Komisji Europejskiej wstępną wersję wniosku o zgodę na koncentrację. Ostateczny wniosek trafił do Komisji na początku lipca 2019 r. Dodatkowo pod koniec sierpnia 2019 r. podpisane zostało porozumienie pomiędzy PKN Orlen a Skarbem Państwa i Grupą Lotos określające ramową strukturę transakcji przejęcia gdańskiej spółki.

Burza wokół umowy społecznej z Solidarnością



W połowie października 2021 r. Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Grupy Lotos przyjęło wszystkie projekty uchwał dotyczących planowanej fuzji z PKN Orlen. Oznacza to warunkową zgodę na sprzedaż części aktywów Grupy Lotos. Zgody akcjonariuszy były niezbędne, aby spełnić środki zaradcze Komisji Europejskiej dotyczące fuzji Lotosu z PKN Orlen.

Saudi Aramco w gdańskiej rafinerii



Saudi Arabian Oil Company, znany jako Saudi Aramco, to saudyjski koncern paliwowo-chemiczny prowadzący poszukiwania i wydobycie ropy naftowej. Koncern jest największym na świecie pod względem dziennej produkcji - zaspokaja ponad 10 proc. światowego zapotrzebowania na ropę. Dzienna produkcja Saudi Aramco wynosi 9,54 mln baryłek, choć moce produkcyjne pozwalają na wydobycie nawet 12 mln. Saudi Aramco jest kilkakrotnie większy od innych globalnych koncernów paliwowych, takich jak brytyjski BP, amerykański ExxonMobil, chiński PetroChina czy rosyjski Rosnieft. Przedsiębiorstwo zatrudnia ponad 61 tys. pracowników z 77 krajów.

  • Saudi Aramco to saudyjski koncern paliwowo-chemiczny prowadzący poszukiwania i wydobycie ropy naftowej.
  • Saudi Aramco to saudyjski koncern paliwowo-chemiczny prowadzący poszukiwania i wydobycie ropy naftowej.
  • Saudi Aramco to saudyjski koncern paliwowo-chemiczny prowadzący poszukiwania i wydobycie ropy naftowej.

Pierwsza w historii długoterminowa umowa bezpośrednia na dostawy ropy naftowej dla polskiego koncernu PKN Orlen została podpisana z Saudi Aramco w 2016 r. - wcześniej realizowane były dostawy spotowe lub pośrednie.

Węgierski kapitał w Lotosie



MOL (Magyar Olaj) jest największą spółką na Węgrzech pod względem wartości przychodów ze sprzedaży. Koncern zajmuje się poszukiwaniem i wydobyciem ropy naftowej i gazu (m.in. ze złóż w Rosji i Kazachstanie), rafinacją ropy naftowej oraz sprzedażą hurtową i detaliczną produktów rafineryjnych. Kontroluje słowacki Slovnaft i włoską rafinerię IES. Ma udziały w chorwackiej firmie naftowej INA. Jest aktywna w ponad 30 krajach. Spółka publiczna notowana na giełdach w Budapeszcie i Warszawie.

Od listopada 2018 r. największym udziałowcem jest państwo węgierskie z 28,3 proc., 25,8 proc. posiadają inwestorzy zagraniczni (głównie instytucjonalni), 7 proc. - OmanOil (Budapest) Limited, 7,3 proc. - CEZ MH B.V., 6,4 proc. - OTP Bank Nyrt., 5,7 proc. - Magnolia Finance Limited, 5 proc. - ING Bank N.V., 3 proc. - Crescent Petroleum, 3 proc. - Dana Gas PJSC, 5,5 proc. - krajowi inwestorzy instytucjonalni, 3 proc. - krajowi inwestorzy indywidualni.

Środki zaradcze zatwierdzone przez Komisję Europejską

  • zbycie 30 proc. udziałów w rafinerii Lotos wraz z towarzyszącym dużym pakietem praw zarządczych, co da nabywcy prawo do blisko połowy produkcji rafinerii w zakresie ropy naftowej i benzyny, a jednocześnie zapewni dostęp do istotnej infrastruktury magazynowania i infrastruktury logistycznej;
  • zbycie dziewięciu składów paliw na rzecz niezależnego operatora logistyki oraz budowa nowego terminalu importowego paliwa do silników odrzutowych w Szczecinie, który - po ukończeniu budowy - zostałby przekazany temu operatorowi;
  • uwolnienie większości mocy zarezerwowanych przez Lotos w niezależnych magazynach, w tym pojemności zarezerwowanej na największym w Polsce terminalu przywozu paliwa drogą morską;
  • zbycie 389 stacji detalicznych w Polsce, stanowiących około 80 proc. sieci Lotos, oraz zaopatrywanie tych stacji w paliwa silnikowe;
  • sprzedaż wynoszącego 50 proc. udziału Lotosu w spółce joint venture zajmującej się obrotem paliw do silników odrzutowych, którą posiada on razem z BP, dalsze prowadzenie dostaw dla tej spółki oraz udzielenie tej spółce dostępu do magazynów w dwóch portach lotniczych w Polsce;
  • udostępnienie konkurentom w Czechach rocznie do 80 tys. ton paliwa do silników odrzutowych w drodze otwartej procedury przetargowej;
  • zbycie dwóch zakładów produkcyjnych bitumu w Polsce oraz dostarczenie nabywcy rocznie do 500 tys. ton bitumu/pozostałości ciężkich.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (1021) ponad 50 zablokowanych

  • Złodzieje niszczą Polskę

    • 42 10

  • Polski lad (1)

    zostal Poski dziad. ja juz dziekuje PiS czas na zmiane

    • 50 12

    • Dziad u onuce zmień, bo odcisków dostałeś i bredzisz.

      • 0 1

  • czyli Rosja pośrednio przejmuje 400 polskich stacji (7)

    to jest sabotaż!

    • 65 13

    • nie kłam lewaczku

      • 5 14

    • xd (4)

      jaki sabotaż! Na fuzję trzeba patrzeć z perspektywy biznesu, który przecież trzeba rozwijać, a nie samej marki.

      • 2 11

      • ja patrze jak konsument

        i z doświadczenia wiem ze molochy i monopol = drożyzna. I co to za rozwój jak się sprzedaje obcym?

        • 9 1

      • fuzja polegająca na wyprzedaży, to nie jest rozwój (2)

        • 8 1

        • Tak mówią w TVN? (1)

          • 0 2

          • Nie, tak mówi ekonomia

            Poucz się trochę to zrozumiesz.

            • 0 0

    • jaka Rosja? :v

      • 2 8

  • Opinia wyróżniona

    Pieknie (24)

    Aramco wchodzi do Polski, a Orlen z Lotosem robia ekspansje na poludnie kupujac stacje na Wegrzech. I bardzo dobrze

    • 146 629

    • W jakm celu... nie chcemy mieć w Polsce, Polskich stacji, mając teraz taką wielką (połączoną) rafinerię?) (8)

      a ponadto sprzedajemy 417 stacji, kupujemy 285, nie czujesz różnicy?

      • 98 18

      • Nic dziwnego że wschodnioeuropejskie petrole romansują z Rosją. (4)

        Powód jest prozaiczny. Około 2050 roku jest bardzo prawdopodobne iż UE zakaże lub bardzo utrudni sprzedaż paliw kopalnych, co zagrozi ich bytowi, stąd odwracają się do ruskich, bo tam to car zadecyduje. Sami nafciarze wykupują na miejscu w kraju coraz więcej firm stając się potęgą która będzie de facto rządzić w dużej mierze finansami państwa.
        Nie warta pominięcia jest narracja iż dla wielu wyznawców obecnie nam rządzących Putin i Rosja są tak naprawdę obrońcami ich idei, jak porównać ich poglądy to trudno wskazać na większe różnice.

        • 5 21

        • UE w 2050r.... dobre... (3)

          żaden kraj nie zostanie w "uni" w obecnym kształcie, tzn pod rządami skorumpowanych niemców opłacanych przes ruskich i tyle, wszystkie "ekologiczne" wymysły to robota ruskich, zobaczcie kto dzisiaj najwięcej na tym zarabia a odpowiedź nasuwa się sama, przestańcie klepać jak opętani o zielonej energii itd. bo to tylko ściema taka jak gaz że to czyste paliwo - a jaka jest emisja metanu przy wydobyciu tego gazu?! - ktoś wam powiedział? dzisiaj metan bardziej podnosi efekt cieplarniany niż CO2! za 5 lat jak niemcy zaczną bujać tą łajbą UE to zostaną same z ruskimi albo rządzić tym państwem będzie ktoś zupełnie inny, nie wchodzić w żaden fit srit 55!

          • 14 42

          • Przecież gaz ziemny to głównie właśnie metan.

            Wiesz w ogóle o czym piszesz?

            • 7 1

          • UE 2050

            To może wpadniesz pooddychać do Wrocławia, Krakowa, Katowic itd, a potem będziesz głupoty wypisywać

            • 2 2

          • A ty co walczyłeś w 39 tym?

            • 2 0

      • Poza Lotosem i Orlenem w Polsce... (1)

        ...jest jeszcze ponad 3700 stacji paliw należących do mniejszych firm z polskim kapitałem. Platforma od kilku dni powiela nieprawdziwe informacje pomijając ten fakt i tworząc wrażenie, że liczba stacji koncernów zagranicznych będzie większa niż polskich. Z drugiej strony to niesamowite, że PO, która była zawsze za wolnym rynkiem krytykuje proces sprzedaży 5% stacji paliwowych firmie z Unii Europejskiej. Tak, 5% - tyle właśnie wynosi udział Lotosu w całej puli 7800 stacji w Polsce.

        • 10 8

        • no może i masz racje

          Tyle że mądrzejszy-normalniejszy z bliźniaków, kiedy był prezydentem odradzał sprzedaż akcji wschodnio azjatyckim udziałowcom (Rosja, Chiny i Arabia) "...rozważaliśmy hipotetycznie sprzedaż trwale nierentownej litewskiej rafinerii Możejki, na moją uwagę, że być może jej zakupem byliby zainteresowani Saudyjczycy, prezydent Lech Kaczyński odpowiedział: panie Jacku, ale ci Saudyjczycy na koniec pewnie okażą się być Rosjanami - Krawiec, prezes Orlenu w latach 2008-2015.". Przypominam też próbę sprzedaży akcji lotosu za Tuska jaki wtedy szum podniosło PiS włącznie z próbą odwołania ministra Grada . Ostatecznie sejm wstrzymał sprzedaż w 2012

          • 4 1

      • kłamią i tyle

        Bajdurzenie Obajtka przypomina mi reklamowanie przyszłego prezesa NIK lub Mejzy przez ..... własnie zniknęli ci towarzysze. A stacje Lotosu to przejmie w tym bajzlu Lukoil bo czai się za opłotkami. Stacje Lotosu są właścicieli prywatnych ludzi a Lotos tylko dzierżawi. Obajtek może sobie na nich kupić parówkę a nie sprzedać. Oby nie rozłożył Orlenu aby wypełnić zobowiązanie sprzedając jego wszystkie punkty sprzedaży detalicznej. A taka informacja "Na podstawie tej umowy w przypadku finalizacji procesu koncentracji z Grupą Lotos PKN Orlen zagwarantuje dostawy ropy naftowej od Saudi Arabian Oil Company w ilości od 200 do 337 tys. baryłek dziennie" to może rozłożyć na łopatki. Jeszcze niech dopiszą że Jamalem II.

        • 0 1

    • Dokładnie, a dzieciarnia z tego portalu do nauki.

      • 20 20

    • Piękne stacje lotosu, wszyscy znamy (1)

      Ta budka Mol załączona na fotce do artykułu, raczej nie powala.

      • 32 9

      • zakup tych budek to sukces

        400 fajnych stacji za 200 zapyziałych bud
        to jest biznes wg pis, jak masz z tym problem to jesteś lewakiem

        • 40 9

    • jako że MOL blisko współpracuje z Rosją może będa brać benzyne i ropę z Kaliningradu? (1)

      zawsze jakaś konkurencja dla Orlenu będzie...

      • 10 21

      • Biora ale z Ust-Lugi, Primorska itd.

        • 6 0

    • pisowski troll

      • 12 6

    • Jak można sprzedać Aramco (3)

      z kraju wspierającego terroryzm i kamienującego kobiety cokolwiek? Nagle to nie kraj beee

      • 21 4

      • kasa nie śmierdzi , nawet księdzu a polityczne kutwy maą swoją cenę , jak patocelebryci

        • 2 2

      • Jak można kupować gaz od Rosji wiedząc że za pieniądze z tego kupna będzie Putin mordował ludzi. (1)

        • 5 3

        • baran

          Kupuj od Jankesów. Oni napadają na tych których nie uważają za ludzi. Będziesz spokojniejszy.

          • 2 2

    • to po to budowaliśmy od 30 lat koncern naftowy na Pomorzu aby teraz kolesie z Pcimia i Myślenic (3)

      rozwalili nam to w rok ! . Polityczna zemsta na Pomorzu - tylko za co - za to, że chcieliśmy TU właśnie zbudować polski przemysł.

      • 27 7

      • (2)

        Nie wiem kogo bardziej mi żal, ciebie czy tych którzy dają lajki?

        • 4 13

        • od tych co rozumieją sami a nie wiedzą to co usłyszą.. kasę w budżecie trzeba uzupełnic więć jest kolejna wielka wyprzedzarz pis tego co zostało - kasa za wpuszczenie kauflanda i aldi do Polski dawno przejedzona

          • 3 4

        • Nie przejmuj się wpis i lajki sponsorowane przez Brejzę.

          • 4 4

    • Realista

      Pieprznik się w ten Lisowski łeb

      • 0 2

  • Lotos się rozwinie. Saudyjczycy lubią pieniądz (2)

    Lotos przetrwał różne zawirowania, dziką prywatyzację, czy próby sprzedaży go Rosjanom przez Tuska. Teraz w końcu będziemy mogli mieć dużą firmę, która bez kompleksów stanie w szranki do rywalizacji z konkurentami z Europy.

    • 25 61

    • Jasne

      A co jak Saudyjczycy już niedługo te 30% sprzedadzą Rosjanom?

      • 11 2

    • Dzika prywatyzacja to jest właśnie robiona przez pis

      • 1 0

  • czytelnik amator może wywnioskować że Orlen nic nie otrzyma (1)

    a firmę rozgrabią zagraniczne podmioty :)

    • 17 9

    • Widać na tym forum, że najwięcej amatorów jest wśród totalnych...

      • 1 1

  • To jest absolutny skandal (4)

    Dochodową i rosnącą w siłę firmę PiS i jego partacze na stołkach oddają spółce powiązanej kapitałowo z Rosją.... Wstajemy z kolan jak chu... Siła Polski, duma narodowa, patrioci,z malowanymi gębami...

    • 64 13

    • Skandal? (2)

      Skandalem jest raczej naiwnosc mieszkancow Gdanska, ktorym wydaje sie, ze wszyscy sie z nimi licza, ze sa mistrzami swiata. Uuu - my niepokorni, uuu - my wolne miasto. Czas zejsc na ziemie i sie rozejrzec. Gdansk to male miasto, ktore niewiele znaczy. Tak samo, jak tutejsze firmy. Nie trzeba szukac daleko, zeby znalezc wiekszych i mocniejszych. Fuzja z orlenem to szansa, nie zagrozenie.

      • 3 8

      • Szansa? Chyba na kolejne posadki dla rodziny i znajomych...

        • 5 2

      • Pcim stolicą Polski!

        • 0 2

    • Nie kłam.

      Saudi Aramco nie jest powiązane kapitałowo Rosją. To oni przejmują 30 % udziałów w Lotosie.

      • 1 1

  • rafineria sprzedana Arabom, stacje Rosji (1)

    a Pomorze pozbawione wpływów z podatków

    • 64 14

    • to jest zemsta pisu na Gdańsku

      kaczyński nienawidzi naszego miasta i każdego kto ma inne zdanie niż on

      • 14 3

  • Brawo

    Nie ma to, jak sprzedać się ruskim za czapkę gruszek (w perspektywie 5-10 lat).

    • 38 12

  • a Orlen coś dostanie? (4)

    bo się nie doczytałam ...

    • 24 8

    • Ponad dwa miliardy złotych

      • 3 1

    • muszą dostać 2 miliardy, bo kupili polskapress i jest duże manko

      • 3 0

    • nie dostanie, bo jako monopolista musi sprzedać - to jest ta pseudonacjonalizacja przez PiS (1)

      • 3 0

      • Jeżeli sprzeda, to nie dostanie?

        Jak Wy chcecie wygrać wybory? Dzieci w przedszkolu się z Was śmieją...

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Zbigniew Canowiecki

Prezes Zarządu „Pracodawców Pomorza”. Jest absolwentem Politechniki Gdańskiej....

Najczęściej czytane