• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Fuzja Lotos-Orlen. Związki zarzucają brak dialogu z nowym właścicielem

Robert Kiewlicz
18 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
aktualizacja: godz. 17:43 (18 lutego 2022)
Przedstawiciele OPZZ o Nowej Lewicy chcą szczegółowych wyjaśnień, będą konsekwencje działań prezesa Daniela Obajtka dla polskiej gospodarki i pracowników Lotosu? Na zdjęciu: Adam Liszczewski, przewodniczący Rady OPZZ woj. pomorskiego, Jolanta Banach - wieloletnia posłanka, radna, wiceminister gospodarki, Henryk Wojciechowski - wieloletni radny sejmiku pomorskiego, wojewoda gdański. 
Przedstawiciele OPZZ o Nowej Lewicy chcą szczegółowych wyjaśnień, będą konsekwencje działań prezesa Daniela Obajtka dla polskiej gospodarki i pracowników Lotosu? Na zdjęciu: Adam Liszczewski, przewodniczący Rady OPZZ woj. pomorskiego, Jolanta Banach - wieloletnia posłanka, radna, wiceminister gospodarki, Henryk Wojciechowski - wieloletni radny sejmiku pomorskiego, wojewoda gdański.

OPZZ oraz Nowa Lewica twierdzą, że w sprawie przejęcia Grupy Lotos przez PKN Orlen może dochodzić do złamania przepisów Ustawy o związkach zawodowych i Kodeksu Pracy. Wskazują, że do dnia dzisiejszego nowy właściciel nie poinformował oficjanta strony związkowej o przejęciu i nie rozpoczął negocjacji ze stroną społeczną. Posłowie Lewicy mają w najbliższych dniach złożyć interpelację w tej sprawie.



Wyprzedaż majątku czy dobry interes? Wywiad z Danielem Obajtkiem



AKTUALIZACJA, godz. 17.43: - Zapewniamy, że PKN Orlen i Grupa Lotos przestrzegają wszelkich przepisów prawa w związku z realizowanym procesem połączenia. Stanowczo podkreślamy również, że związki zawodowe Grupy Lotos oraz spółek (pracodawców) należących do Grupy Kapitałowej Lotos były i są na bieżąco informowane o przygotowywanej fuzji PKN Orlen z Lotos. Jakiekolwiek twierdzenia, że dialog nie był bądź nie jest prowadzony zgodnie z obowiązującymi normami powszechnymi i wewnętrznymi są nieprawdziwe i nie mają nic wspólnego ze stanem faktycznym - czytamy w przesłanym do redakcji Trojmiasto,pl stanowisku PKN Orlen. - Lotos zorganizował szereg spotkań mających na celu bieżącą komunikację statusu fuzji. Wraz ze stroną społeczną reprezentująca pracowników GK Lotos już w lipcu 2021 dokonano podziału prac na obszary negocjacyjne dostosowane do harmonogramu i specyfiki projektu połączenia. W pierwszych etapach na blisko 30 spotkaniach prowadzone były rozmowy w zakresie zawarcia porozumień zbiorowych mających na celu zabezpieczenie praw i interesów pracowników zatrudnionych przez spółki z GK Lotos objętych środkami zaradczymi oraz wewnątrzzakładowymi przekształceniami w Lotos. W wyniku wielomiesięcznego, bardzo intensywnego, prowadzonego w dobrej wierze dialogu społecznego, Grupa Lotos oraz spółki z GK Lotos zawarły 10 stycznia 2022 r. ze związkami zawodowymi porozumienia zbiorowe mające na celu zabezpieczenie praw i interesów pracowników spółek objętych środkami zaradczymi.

Jednocześnie chcemy poinformować, że 31 stycznia 2022 r. odbyło się kolejne spotkanie z udziałem związków zawodowych działających w GK Lotos, członków zarządu Grupy Lotos i przedstawicieli PKN Orlen, na którym przedstawiono dalsze szczegóły procesu. Uzgodniono kontynuację kolejnego etapu negocjacji w terminie ustalonym przez strony. Jeszcze raz zapewniamy, że żadne przepisy prawa nie zostały złamane, a związki zawodowe reprezentujące pracowników Grupy Kapitałowej Lotos są w regularnym kontakcie z pracodawcą i przedstawicielami PKN Orlen. Warto dodać, że zgodnie z przepisami powszechnie obowiązującego prawa, w przypadku dokonanego już w listopadzie etapu wydzielenia części rafinerii processingowej i przeniesienia jej w całości do spółki Lotos Asfalt, strona społeczna została prawidłowo o tym zawiadomiona.


Jaka będzie przyszłość pracowników Grupy Lotos?

- Ustawa o związkach zawodowych i Kodeks Pracy nakazują powiadomić na piśmie związki zawodowe co najmniej 30 dni przed przejęciem zakładu pracy o okolicznościach tego przejęcia, przyczynach i skutkach prawnych, socjalnych, ekonomicznych. Nie dłużej niż 30 dni po takim powiadomieniu ustawa zobowiązuje nowego pracodawcę do podjęcia negocjacji ze związkami zawodowymi - Jolanta Banach, wieloletnia posłanka, radna, była wiceminister gospodarki.

Sesja na temat sprzedaży Lotosu. Są samorządowcy, politycy. Brak prezesa Orlenu



Takie negocjacje, według przedstawicieli OPZZ i Lewicy, powinny zacząć się już po podpisaniu warunkowych umów z nowymi inwestorami - Saudi Aramco i MOL.

- W tej chwil mamy do czynienia z naruszeniem prawa, a przynajmniej poruszaniem się na jego granicy - dodaje Banach.

Związkowcy chcą dialogu z Orlenem i gwarancji



- Pomimo mglistych zapewnień zarządów Orlenu i Lotosu, że spółki są otwarte na dialog, to dla nas są to opowieści z mchu i paproci. Związki zawodowe nie są informowane, a o ważnych sprawach dowiadują się z przecieków, mediów lub plotek, które krążą po zakładzie. Nie tak powinien wyglądać dialog. Żądamy podjęcia poważnych rozmów o przyszłości firmy ze wszystkimi organizacjami związkowymi działającymi w Lotosie - twierdzi Adam Liszczewski, przewodniczący Rady OPZZ województwa pomorskiego. - Żądamy czytelnych zapisów dotyczących realnego wzrostu płac, gwarancji długofalowego zatrudnienia, bo na razie nikt nie daje czytelnych i wiarygodnych informacji. Wnosimy też o ponowne rozpatrzenie zasadności sprzedaży Lotosu arabskim i węgierskim inwestorom.

Głosować przeciwko fuzji Lotosu z PKN Orlen - twierdzi analityk DM BOŚ



Związkowcy zapowiadają, że wykorzystają wszelkie możliwe formy nacisku, aby byt pracowników po fuzji nie był gorszy.

Saudi Aramco i MOL przejmą część majątku Grupy Lotos



Przypomnijmy, że w połowie stycznia 2022 r. PKN ogłosił, że strategicznym partnerem, który obejmie 30 proc. wydzielonej rafinerii w Gdańsku, jest Saudi Aramco. Dodatkowo Aramco kupi też spółkę zajmującą się paliwami lotniczymi, Lotos Air-BP. Grupa Lotos sprzeda Aramco 100 proc. udziałów w Lotos SPV 1, podmiocie, do którego wydzielona zostanie zorganizowana część przedsiębiorstwa prowadzonego aktualnie przez Lotos Paliwa w zakresie hurtowej sprzedaży paliw. Natomiast węgierski MOL kupi 417 stacji paliw sieci detalicznej Lotosu za 610 mln dolarów. Dodatkowo PKN Orlen zawarł z MOL warunkową, ramową umowę sprzedaży, w wyniku której podmioty należące do Grupy Kapitałowej Orlen nabędą od MOL 144 stacje paliw zlokalizowane na Węgrzech oraz 41 stacji paliw zlokalizowanych na Słowacji, za łączną cenę 229 mln euro.

BCC chce kontroli NIK w sprawie przejęcia Lotosu



100 proc. udziałów Lotos Biopaliwa kupi Rossi Biofuel, natomiast 100 proc. akcji Lotos Terminale kupi Unimot Investments. Teraz transakcje czekają na zatwierdzenie przez Komisję Europejską. Fuzje i sprzedaż spółki z Grupy muszą następnie zatwierdzić akcjonariusze.  

Skarb Państwa pozbędzie się wartościowego majątku



- Zaporowe warunki postawione przez Komisję Europejską zostały wykorzystane do rozdysponowania majątku Lotosu pomiędzy poszczególne pomioty - mówi Henryk Wojciechowski, wieloletni radny sejmiku pomorskiego, wojewoda gdański. - Takie zabiegi są czasami stosowane przez syndyków masy upadłościowej spółek. Wtedy sprzedaje się zorganizowane części przedsiębiorstwa. W tym przypadku dotyczy to firmy, która znakomicie prosperuje. W związku z tym nie bardzo rozumiemy, na czym ma polegać "plus" takiego przedsięwzięcia. Skarb Państwa dostanie kilak miliardów złotych, pozbywając się na rzecz podmiotów zagranicznych wartościowej części majątku narodowego.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (146) 8 zablokowanych

  • PiS jest bardziej proludzki i socjalny niż Lewica (1)

    Związki mają naprawdę dobrze z prezesem Obajtkiem a czerwoni próbują zbić kapitał polityczny

    • 13 37

    • Warunki na zgrupowaniach miałyśmy bardzo dobre! Wszystko to zasługa naszego prezesa i nie jest prawdą, że nad łóżkami dach przeciekał! Szczególnie, że prawie nie padało! Prezes dba o nas jak ojciec najlepszy!

      • 7 1

  • Komunisci chcieli sprzedac za grosze lotos Tuskim ateraz udają zatroskanych o pracowników (3)

    • 15 28

    • A sprzedali komuniści z PiSu ruskim słupom z Węgier. (2)

      • 6 1

      • Nigdy więcej Komuchów i PO

        Gdyby rządził Chyźży Rój to możliwe, że już by przebłagiwał Ruskich oddając im, jako gest wiernopoddańczy, Białystok i Suwałki. A po 8 minutach negocjacji jeszcze by Lublin dorzucił.

        • 0 0

      • To PO miała wspólną listę do Eurokołchozu z komuchami takimi jak Cimoszewicz, Miller i co ty na to.

        • 0 0

  • Poseł Płażyński pomoże? (1)

    Pracownicy Lotosu liczą na pomoc posła Płażyńskiego i np. radnych Majewskiego i Skiby. Chyba nie odmówią i nie pozwolą na tą aby pracownicy byli stratni.

    • 19 11

    • Się ze**a

      • 0 0

  • Zloty rog (3)

    Cala ta afera z przejeciem Lotosu przez Orlen to jest kryminal. Jak mozna bylo sprzedac za bezcen stacje benzynowe Ruskim z MOL?! Komisja Europejska dala warunki zaporowe zeby do tego polaczenia nie doszla! Ale pislamowi geniusze biznesu jak Sasin i Obajtek poszli na to wbrew rozsadkowi i rachunkowi ekonomicznemu bo prezio zyczy sobie CPN. Czlowiek bez prawa jazdy i patentu zeglarskiego niszczy Lotos i buduje zbedny Kanalik Suski. Jedna wielka rozpacz o Wy piszecie zapyzialych zwiazkowcach patrzacych na updaek swietnej firmy. TGiF!

    • 33 10

    • Jak dała zaporowe (2)

      to znaczy działa przeciwko Polsce , bo w UE jeszcze niestety rządzą komuchy .Partia tuska ,agenta niemieckiego, który już wiele złego wyrządził naszemu krajowi. Zamknął stocznie na życzenie makreli, wyprzedał za czapkę gruszek majątek . Lotosu nie zdążył, bo mu PiS dał PO łapach. Ale gdyby opędzlował ruskim, to pewnie byś klaskał ?

      • 2 9

      • odezwał się ekonom

        • 8 2

      • A co za różnica czy Ruski kupią osobiście, czy rękoma Węgrów?

        • 7 2

  • Wszytko w jednym

    Orlen+Lotos+Energa + .... czyli gospodarka centralnie sterowana , jak sama nazwa wskazuje, jest poddana ścisłej kontroli państwa. To władza podejmuje decyzje dotyczące rozwoju gospodarki, układając plany zawierające założenia i cele, do których dążyć ma cały rynek. I czym to się różni od tego co było 30 lat temu ? Niczym. Tylko nazwa inna.

    • 27 8

  • Związkowcy nie dajcie się nabrać Lewicy! (1)

    U nich zawsze klasa robotnicza niby najważniejsza...historia zna takie przypadki

    • 12 13

    • podaj przyklad,to morawiecki powiedzial,,polski robotnik za miske ryzu bedzie za....l,z ichnego na polski ci przeloze ,ciezko pracowal!

      • 0 0

  • Fundusz socjalny zostanie nienaruszony, bez obawy :)

    ...mhm bo o to się chyba tylko rozchodzi.

    • 8 12

  • Nie wierzcie komuchom !

    Zawsze tylko nieszczęścia spadały na Polskę z ich POwodu.

    • 7 17

  • Jeszcze ci nie bruździli! (5)

    Nareszcie możemy stworzyć potężną Polską markę, ale jak zwykle znajdą się tacy, którzy muszą to torpedować! Zawsze znajdą jakiś pretekst. Ludzie opamiętajcie się!

    • 37 96

    • Tworzenie marki?

      LOTOS został okrojony. 30% rafineri przejęli Arabowie, dwie dochodowe spółki Lotosu sprzedane w stu procentach. Większość stacji benzynowych Lotosu sprzedana Węgrom. Obajtek trochę wcześniej kupił 24 lokalne gazety codzienne. Wśród nich jest "Dziennik Bałtycki".

      • 19 4

    • Wystarczy już, że reszta Polski wstaje z kolan, może jednak tej potężnej marki nie twórzcie lepiej, co?

      • 9 2

    • Już pisowcy uruchomili farmy trolli..

      Czy moderacja mogłaby coś z tym zrobić?

      • 6 3

    • Jaka potężna firma?

      Za 30% udziałów oddajesz 50% produkcji. Sprzedajemy rynek który po dziś był źródłem dochodu budżetu, teraz 50% będzie trafiało w ręce saudyjczykój za co? Za 2 dyniowy zarobek Saudi.
      Lotos i Orlen mają bardzo dobre dochody, do zakupu ropy mogą powołać spółkę lub wykonać to za pośrednictwem Perm (PiS widzi zyski w skonsolidowanych zakupach). Do budowy nowoczesnych instalacji również mogą posłużyć się spółkaki join venture ale PiS już klepnąl sprzedaż bo pieniążków w budżecie brak

      • 8 3

    • O jakiej wielkiej marce piszesz. Sprzedaż orbanowi to nie jest budowa narodowego giganta tylko sprzedaż majątku Polaków chyba ze tym koncernem bedzie Lukoil .

      • 1 2

  • Szyid lewica i wszystko jasne

    jakie to przewidywalne jest

    • 8 12

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Andrzej Biernacki

Prezes zarządu Ekolan SA. W 1997 roku Andrzej Biernacki i firma EKOL powołali do życia EKOLAN. Ponad dziesięcioletnie doświadczenie założyciela Ekolanu w budownictwie mieszkaniowym (m. in.: zespół rezydencji Gdynia Hill, osiedle domów jednorodzinnych Wzgórze Bernadowo, pierwszy budynek apartamentowy w Trójmieście Villa Vert), a także rola pioniera na trójmiejskim rynku deweloperskim sprawiły, że Ekolan wyspecjalizował się w budownictwie mieszkaniowym.

Najczęściej czytane