• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Fuzja Lotos-Orlen. Związki zarzucają brak dialogu z nowym właścicielem

Robert Kiewlicz
18 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
aktualizacja: godz. 17:43 (18 lutego 2022)
Przedstawiciele OPZZ o Nowej Lewicy chcą szczegółowych wyjaśnień, będą konsekwencje działań prezesa Daniela Obajtka dla polskiej gospodarki i pracowników Lotosu? Na zdjęciu: Adam Liszczewski, przewodniczący Rady OPZZ woj. pomorskiego, Jolanta Banach - wieloletnia posłanka, radna, wiceminister gospodarki, Henryk Wojciechowski - wieloletni radny sejmiku pomorskiego, wojewoda gdański. 
Przedstawiciele OPZZ o Nowej Lewicy chcą szczegółowych wyjaśnień, będą konsekwencje działań prezesa Daniela Obajtka dla polskiej gospodarki i pracowników Lotosu? Na zdjęciu: Adam Liszczewski, przewodniczący Rady OPZZ woj. pomorskiego, Jolanta Banach - wieloletnia posłanka, radna, wiceminister gospodarki, Henryk Wojciechowski - wieloletni radny sejmiku pomorskiego, wojewoda gdański.

OPZZ oraz Nowa Lewica twierdzą, że w sprawie przejęcia Grupy Lotos przez PKN Orlen może dochodzić do złamania przepisów Ustawy o związkach zawodowych i Kodeksu Pracy. Wskazują, że do dnia dzisiejszego nowy właściciel nie poinformował oficjanta strony związkowej o przejęciu i nie rozpoczął negocjacji ze stroną społeczną. Posłowie Lewicy mają w najbliższych dniach złożyć interpelację w tej sprawie.



Wyprzedaż majątku czy dobry interes? Wywiad z Danielem Obajtkiem



AKTUALIZACJA, godz. 17.43: - Zapewniamy, że PKN Orlen i Grupa Lotos przestrzegają wszelkich przepisów prawa w związku z realizowanym procesem połączenia. Stanowczo podkreślamy również, że związki zawodowe Grupy Lotos oraz spółek (pracodawców) należących do Grupy Kapitałowej Lotos były i są na bieżąco informowane o przygotowywanej fuzji PKN Orlen z Lotos. Jakiekolwiek twierdzenia, że dialog nie był bądź nie jest prowadzony zgodnie z obowiązującymi normami powszechnymi i wewnętrznymi są nieprawdziwe i nie mają nic wspólnego ze stanem faktycznym - czytamy w przesłanym do redakcji Trojmiasto,pl stanowisku PKN Orlen. - Lotos zorganizował szereg spotkań mających na celu bieżącą komunikację statusu fuzji. Wraz ze stroną społeczną reprezentująca pracowników GK Lotos już w lipcu 2021 dokonano podziału prac na obszary negocjacyjne dostosowane do harmonogramu i specyfiki projektu połączenia. W pierwszych etapach na blisko 30 spotkaniach prowadzone były rozmowy w zakresie zawarcia porozumień zbiorowych mających na celu zabezpieczenie praw i interesów pracowników zatrudnionych przez spółki z GK Lotos objętych środkami zaradczymi oraz wewnątrzzakładowymi przekształceniami w Lotos. W wyniku wielomiesięcznego, bardzo intensywnego, prowadzonego w dobrej wierze dialogu społecznego, Grupa Lotos oraz spółki z GK Lotos zawarły 10 stycznia 2022 r. ze związkami zawodowymi porozumienia zbiorowe mające na celu zabezpieczenie praw i interesów pracowników spółek objętych środkami zaradczymi.

Jednocześnie chcemy poinformować, że 31 stycznia 2022 r. odbyło się kolejne spotkanie z udziałem związków zawodowych działających w GK Lotos, członków zarządu Grupy Lotos i przedstawicieli PKN Orlen, na którym przedstawiono dalsze szczegóły procesu. Uzgodniono kontynuację kolejnego etapu negocjacji w terminie ustalonym przez strony. Jeszcze raz zapewniamy, że żadne przepisy prawa nie zostały złamane, a związki zawodowe reprezentujące pracowników Grupy Kapitałowej Lotos są w regularnym kontakcie z pracodawcą i przedstawicielami PKN Orlen. Warto dodać, że zgodnie z przepisami powszechnie obowiązującego prawa, w przypadku dokonanego już w listopadzie etapu wydzielenia części rafinerii processingowej i przeniesienia jej w całości do spółki Lotos Asfalt, strona społeczna została prawidłowo o tym zawiadomiona.


Jaka będzie przyszłość pracowników Grupy Lotos?

- Ustawa o związkach zawodowych i Kodeks Pracy nakazują powiadomić na piśmie związki zawodowe co najmniej 30 dni przed przejęciem zakładu pracy o okolicznościach tego przejęcia, przyczynach i skutkach prawnych, socjalnych, ekonomicznych. Nie dłużej niż 30 dni po takim powiadomieniu ustawa zobowiązuje nowego pracodawcę do podjęcia negocjacji ze związkami zawodowymi - Jolanta Banach, wieloletnia posłanka, radna, była wiceminister gospodarki.

Sesja na temat sprzedaży Lotosu. Są samorządowcy, politycy. Brak prezesa Orlenu



Takie negocjacje, według przedstawicieli OPZZ i Lewicy, powinny zacząć się już po podpisaniu warunkowych umów z nowymi inwestorami - Saudi Aramco i MOL.

- W tej chwil mamy do czynienia z naruszeniem prawa, a przynajmniej poruszaniem się na jego granicy - dodaje Banach.

Związkowcy chcą dialogu z Orlenem i gwarancji



- Pomimo mglistych zapewnień zarządów Orlenu i Lotosu, że spółki są otwarte na dialog, to dla nas są to opowieści z mchu i paproci. Związki zawodowe nie są informowane, a o ważnych sprawach dowiadują się z przecieków, mediów lub plotek, które krążą po zakładzie. Nie tak powinien wyglądać dialog. Żądamy podjęcia poważnych rozmów o przyszłości firmy ze wszystkimi organizacjami związkowymi działającymi w Lotosie - twierdzi Adam Liszczewski, przewodniczący Rady OPZZ województwa pomorskiego. - Żądamy czytelnych zapisów dotyczących realnego wzrostu płac, gwarancji długofalowego zatrudnienia, bo na razie nikt nie daje czytelnych i wiarygodnych informacji. Wnosimy też o ponowne rozpatrzenie zasadności sprzedaży Lotosu arabskim i węgierskim inwestorom.

Głosować przeciwko fuzji Lotosu z PKN Orlen - twierdzi analityk DM BOŚ



Związkowcy zapowiadają, że wykorzystają wszelkie możliwe formy nacisku, aby byt pracowników po fuzji nie był gorszy.

Saudi Aramco i MOL przejmą część majątku Grupy Lotos



Przypomnijmy, że w połowie stycznia 2022 r. PKN ogłosił, że strategicznym partnerem, który obejmie 30 proc. wydzielonej rafinerii w Gdańsku, jest Saudi Aramco. Dodatkowo Aramco kupi też spółkę zajmującą się paliwami lotniczymi, Lotos Air-BP. Grupa Lotos sprzeda Aramco 100 proc. udziałów w Lotos SPV 1, podmiocie, do którego wydzielona zostanie zorganizowana część przedsiębiorstwa prowadzonego aktualnie przez Lotos Paliwa w zakresie hurtowej sprzedaży paliw. Natomiast węgierski MOL kupi 417 stacji paliw sieci detalicznej Lotosu za 610 mln dolarów. Dodatkowo PKN Orlen zawarł z MOL warunkową, ramową umowę sprzedaży, w wyniku której podmioty należące do Grupy Kapitałowej Orlen nabędą od MOL 144 stacje paliw zlokalizowane na Węgrzech oraz 41 stacji paliw zlokalizowanych na Słowacji, za łączną cenę 229 mln euro.

BCC chce kontroli NIK w sprawie przejęcia Lotosu



100 proc. udziałów Lotos Biopaliwa kupi Rossi Biofuel, natomiast 100 proc. akcji Lotos Terminale kupi Unimot Investments. Teraz transakcje czekają na zatwierdzenie przez Komisję Europejską. Fuzje i sprzedaż spółki z Grupy muszą następnie zatwierdzić akcjonariusze.  

Skarb Państwa pozbędzie się wartościowego majątku



- Zaporowe warunki postawione przez Komisję Europejską zostały wykorzystane do rozdysponowania majątku Lotosu pomiędzy poszczególne pomioty - mówi Henryk Wojciechowski, wieloletni radny sejmiku pomorskiego, wojewoda gdański. - Takie zabiegi są czasami stosowane przez syndyków masy upadłościowej spółek. Wtedy sprzedaje się zorganizowane części przedsiębiorstwa. W tym przypadku dotyczy to firmy, która znakomicie prosperuje. W związku z tym nie bardzo rozumiemy, na czym ma polegać "plus" takiego przedsięwzięcia. Skarb Państwa dostanie kilak miliardów złotych, pozbywając się na rzecz podmiotów zagranicznych wartościowej części majątku narodowego.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (146) 8 zablokowanych

  • operetka

    najpierw sesja rady miasta,teraz zwiazki zawodowe - po co ten caly cyrk - dajcie ludziom kierowac gfirmami to nie komuna

    • 10 4

  • Tak czytam te wszystkie komentarze i mam tylko jedno pytanie do wyborców PiS (a właściwie do trolli z Nowogrodzkiej) (7)

    Skoro za wszystko w tym kraju - podwyżkę cen energii elektrycznej i gazu, galopującą inflację, cenę paliwa, podwyżkę cen wody itd. - odpowiadają Tusk, Niemcy, Rosja, Czechy, ue, pe, po-KO, LPG+ i cykliści, to za co pieniądze biorą politycy partii rządzącej PiS w koalicji z Solidarną Polską skoro nic od nich w tym kraju nie zależy (no może poza niedzielami niehandlowymi i zniszczeniem kompromisu aborcyjnego podpisanego przez Lecha Kaczyńskiego)?
    Poproszę o merytoryczną odpowiedź, dziękuję.

    • 15 10

    • Poproszę o merytoryczną odpowiedź (2)

      na początku piszesz "trole" i oczekujesz odp? nie czytałem dalej od razu do śmietnika

      • 4 7

      • No tak, czyli nie wiesz.

        Wiesz tyle, ile ci w mailu z ciemnogrodzkiej przyślą i ile Hanka Koreanka w telewizorze powie.

        • 5 4

      • Bo jesteś trollem

        • 1 1

    • Troll jest jeden Ryży słup z Berlina

      • 3 2

    • Kiedy w końcu delegalizacja Peło (2)

      • 4 1

      • Zaraz po delegalizacji Prawa i ZPRawiedliwości. (1)

        • 0 4

        • Totalni z totalnej opozycji głosują przeciwko Polsce to ma swoją nazwę.....

          • 3 0

  • jest kilka kwestii różnego formatu (1)

    Można się zgodzić, że siła zakupowa ORLEN+LOTOS będzie większa, ale korzyść z tego płynąca nie jest duża. LOTOS+ORLEN razem wcale nie osiągają razem niczego wielkiego w skali koncernów. Niestety. A sama rafineria LOTOSu jest bardzo nowoczesna, spokojnie może działać samodzielnie. Nie ma opcji by miała podzielić los innych małych rafinerii w europie, to były stare kapcie. Jest kilka korzyści innych takich jak jeden dział kadr, jeden marketingu, jeden jeszcze jakiś inny, ale to w skali tych przedsiębiorstw jest pestka i nie warto ich po to łączyć. To był dobry układ na naszym rynku ORLEN dyktował ceny, ale nie był graczem 90% a reszta to kmioty, LOTOS miał siłę i czasami się stawiał cenowo Płockowi, to wszystko działało na korzyść rynku. Teraz to zniknie - PLUS pojawi się nowy, mocny gracz. To są zwyczajnie czyjeś ambicje, dobrze, że je ma ale kierunek jest zły.

    • 10 5

    • Jest wiele kwestii.

      Nadchodzi globalne odejście od pojazdów napędzanych paliwami ropopochodnymi a szczególnie olejem napędowym. Już niebawem tych aut nie będzie można sprzedawać. Lotos sam w sobie niewielkie robił w tym kierunku. Jedynie w dużej grupie warto walczyć
      o nowych napędach.

      • 0 3

  • Arogancja władzy

    Wyprzedaż majątku polskie ciąg dalszy... 30% rafinerii za takie pieniądze... to po 6 miesiącach Amaco będzie już tylko zarabiać... I Obajtku nie opowiadaj ze to cudowne rozwiązanie.. po co się godziliście na system ETS. Po co podpiswyaliście deklaracje na redukcję CO2. Ktoś wam kazał czy wzięliście za to pieniądze??

    • 8 5

  • Związki kanapowe to nie związki. Poza tym związki to nie mają nic wspólnego z lewicą. Przestańcie ludziom macic w głowach. I tak już są oglupiale przez ten tv PiS i TVN y .

    • 3 4

  • Do roboty lenie, nie podoba się to do biedry szlifować magazyny - don orleone

    • 4 3

  • Lewica i związki zawodowe razem... w Polsce to dziwny duet...

    • 5 1

  • Lewica kojarzy mi się z tym pijaczkiem Aleksandrem.K (5)

    • 5 5

    • (2)

      a mi PiS z dwoma ,,smakoszami"wegirskiego wina!jeden przed lotem do smolenska w szpitalu na plukaniu krwi bawil.lot spozniony,drugi w karpaczu po nocnych rozmowach na schodach sie potykal,no ,,i cos tam,cos tam".tak ze tez by sie zebralo!!patrz belki nad swoja glowa,zdzblo zostaw

      • 1 3

      • Kiedy deportacja Chyżego Rója?

        • 3 1

      • Ty chyba rusko-Pełowski troll

        30 mld. rocznie vatu znikało za czasów PO PSL, nawet Polskie Koleje linowe sprzedali

        • 2 0

    • A ty się ostatnio nie Najebales (1)

      • 1 3

      • krzescijanin w czuly punkt trafiony,zatopiony!!!

        • 1 1

  • Lidl i Biedronka czeka na was (3)

    W Końcu to pracy się weźmiecie .Boli boli bo za nic kasę braliście Lewary .No trudno posprzedajecie Dacie na Kaszubach .I do prac y w Lidlu

    • 5 5

    • Lidl Czeka

      • 1 2

    • (1)

      Pensje muszą być adekwatne do ryzyka zawodowego gamoniu

      • 1 1

      • W biurowcu podczas parzenia 21 kawy? Zgadza się od nadmiaru zezartych krówek można dostać obstrukcji

        • 1 1

  • Monopilosta Orlen (3)

    Połączenie Lotosu i Orlenu to nic innego jak powrót monopolu jak w PRL. Ceny w hurcie będą zawyżane bo nie ma konkurencji w postaci Lotosu co spowoduje wzrost cen paliw na innych stacjach niż Orlen, a Orlen będzie podnosił ceny żeby nikt go nie posądził o ceny dumpingowe. Tak więc będzie drogo albo bardzo drogo co w dłuższej perspektywie spowoduje istnienie tylko stacji CPN i problemy z jakością paliwa. I jeszcze ktoś powie że to dobre??? Już teraz paliwo na stacji Obajtka spełnia tylko normy natomiast u innych przewyższa normy. Jak to możliwe jak baza paliwowa zazwyczaj jest z Lotosu lub Orlenu? Chemia moi drodzy. Nawet mała ilość dodatku spowoduje zmianę właściwości chemicznych paliwa co przełoży się na spalanie, kulturę pracy, etc... Czy tego chcemy??? Może nie pamiętacie jaka wodę lało się do baku, stało w wielkich kolejkach, szukało otwartej stacji lub takiej na której było paliwo..

    • 5 5

    • Martwię się o ciebie

      • 0 1

    • Ale tempy jesteś chyba?. Tylko masz podstawówkę?. O ekonomii zero pojęcia jak PO (1)

      Tylko konsolidacja przy obecnej konkurencji i odejściu od paliw.moxe nas uchronić przed konkurencją.
      Łapiesz?

      • 1 1

      • Trolla z ciemnogrodzkiej poznasz po wyzwiskach, błędach i braku polskich znaków.

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Sowińska

Partner ESO Audit i Zastępca Prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów. Wcześniej Członek Zarządu PricewaterhouseCoopers Sp. z o.o. Biegły rewident z 20-letnim doświadczeniem pracy w firmach audytorskich. Specjalizuje się w badaniach sprawozdań finansowych spółek realizujących kontrakty długoterminowe oraz spółek z sektora morskiego. Posiada duże doświadczenie w badaniu sprawozdań przygotowanych zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości i Międzynarodowymi Standardami...

Najczęściej czytane