• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia inwestuje w tereny dla portu

Patryk Szczerba
15 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Jednym z kluczowych elementów strategii jest umożliwienie rozwoju gdyńskiego portu. Konieczne do tego są inwestycje w infrastrukturę. Jednym z kluczowych elementów strategii jest umożliwienie rozwoju gdyńskiego portu. Konieczne do tego są inwestycje w infrastrukturę.

Zacieśnienie współpracy gospodarczej i turystycznej pomiędzy gminami zrzeszonymi w forum Norda to cel Gdyni i sąsiadów na najbliższe kilkanaście lat. Kończą się prace nad strategią, która w przyszłości ma mieć przełożenie na konkretne inwestycje. Koszt przedsięwzięcia to 2,6 mln zł.



Czy przygotowywanie takich opracowań ma sens?

Dokumenty uda się stworzyć dzięki wsparciu z funduszy norweskich EOG na lata 2009-2014 oraz dotacji z budżetu Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. Razem to 2,2 mln zł, a więc 85 proc. wszystkich kosztów. Oprócz Gdyni w projekcie biorą udział m.in.: Puck, Władysławowo, Kosakowo, Rumia, Reda, Wejherowo, Jastarnia, Hel, Krokowa, Choczewo, Łeba. W ramach współpracy wypracowane zostaną podwaliny i cele, do których partnerzy mają dojść w ciągu kilkunastu lat.

Jednym z najważniejszych jest rozwinięcie możliwości gdyńskiego portu. Przedsiębiorstwu powoli zaczyna bowiem brakować miejsca do działalności - wokół rozwija się coraz mocniej tkanka miejska. Zdaniem samorządowców koniecznością jest poszerzenie działalności o Kosakowo, Rumię, Redę i Wejherowo. Za kilka lat wspólnie mogłyby więc utworzyć Dolinę Logistyczną

- Nie chcemy zamknąć portu w granicach administracyjnych, tak jak dotychczas, ale pozwolić na rozwój. Zwłaszcza, że przestrzeni zaczyna realnie brakować. Ładunki mogłyby być składowane i magazynowane na terenach niezagospodarowanych w sąsiednich gminach. Nie ma przeciwwskazań co do tego - zwłaszcza, że grunty tam są tańsze - wyjaśnia Ryszard Toczek, naczelnik Biura Rozwoju Miasta Gdyni.

Czytaj więcej: Gdynia chce wyprowadzić logistykę poza miasto.

By móc zrealizować takie zamierzenie potrzebna jest jednak nowa infrastruktura. Kluczowe będą starania o środki na budowę Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej oraz Drogi Czerwonej. Szansą dla portu w Gdyni będzie zakończenie budowy terminalu intermodalnego w trzecim kwartale 2015 roku. Rozwój ma dotyczyć także kolei.

- Logistyka wchodzi na nowy poziom. To już nie tylko rozładunek, przeładunek i dalsza podróż, ale także produkcja. Wierzymy, że Dolina Logistyczna, którą chcemy stworzyć, będzie odpowiadała na takie potrzeby - wyjaśnia dr Michał Wolański, pracujący nad dokumentem.

Oprócz gospodarczej części zacieśnić ma się także współpraca w ramach usług i wspólnej promocji gmin zrzeszonych w forum Norda. Samorządowcy nie mają wątpliwości, że skoordynowanie zagospodarowania gruntów przy Zatoce Gdańskiej i Puckiej od Gdyni aż po Hel w ramach działań nazwanych Nadmorskim Obszarem Usługowym Norda może przynieść wiele korzyści.

- O konkretnych działaniach na razie za wcześnie mówić, ale na pewno jednym z kluczowych zagadnień będzie poprawa połączenia z Półwyspu Helskiego do Gdyni - lądowego i morskiego - dodaje Michał Wolański.

Po tym, jak dokumenty dla obu zadań powstaną, następnym krokiem ma być stworzenie kolejnych dokumentów, takich jak programy operacyjne dotyczące rozwoju przestrzennego, gospodarczego i promocji, gdzie pojawią się konieczne do rozwiązania problemy.

Finalnym etapem będzie dostosowanie planów zagospodarowania oraz kierunków rewitalizacji do wytycznych wskazanych we wcześniejszych zapisach. Czasu jest dużo, bo efekty mają przyjść dopiero w połowie XXI wieku.

- Chcemy najpierw pokazać cel, jaki chcemy osiągnąć. To w ogólnym pojęciu większa spójność społeczna i gospodarcza na szczeblu lokalnym. Do niej dostosowywać będziemy projekty, które będą się pojawiały z czasem. Niestety, zwykle robi się to odwrotnie - wyjaśnia Wolański.

Opinie (197) 5 zablokowanych

  • Może ja jestem prosty człowiek (1)

    Ale mnie się wydaje, że startegia rozwoju miasta to chyba powinna być dziełem urzędników UM wykonanym w ramach obowiązków służbowych. W końcu niedługo to będzie największy pracodawca w mieście, jakoś by trzeba uzasadnić ten bizantyjski rozmach...

    • 16 1

    • Jak to niedługo? Już od dawna UM Gdynia jest największym pracodawcą w tym mieście.

      • 8 1

  • (11)

    Jednym z kluczowych elementów strategii jest umożliwienie rozwoju gdyńskiego portu. Konieczne do tego są inwestycje w infrastrukturę - i już w 2014 roku doszliśmy do tych jakże trafnych wniosków..

    • 93 3

    • Chodzi chyba głównie o to (5)

      żeby, pracujący nad dokumentem skasowali 2.2 mln polskich złotych.
      A dokument na półeczkę i otrzepać rączki.

      • 35 3

      • w zasadzie można by tu zamknąć temat i przejść do porządku dziennego. (4)

        tylko jakoś, k* nie potrafię patrzeć jak cwaniaczki nas okradają.

        • 24 3

        • i co masz zamiar zrobic procz tego komentarza z marnie ukrytym wulgaryzmem? (3)

          Bo rozumiem, ze zakladasz stowarzyszenie walczace z takimi dzialaniami, albo skladasz doniesienie na prokurature.

          Jesli jednak to juz wszystko, co zamiarzasz zrobic, to wlnie "przechodzisz do porzadku dziennego".

          Dziekuje.

          • 7 13

          • To co? może ma iść na wybory żeby coś zmienić? (1)

            Przecież wiadomo że i tak wygra PSL! Więc co może zrobić? Chyba tylko popełnić powyższy wpis!

            • 3 3

            • ale nie musi obnizac wagi swoich wypowiedzi zapowiadajac dzielna walke

              gdy nie ma zamiaru ruszyc palcem.

              Wypowiedz pod publiczke, dla kilku lapek w gore...

              • 3 1

          • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • Może się nie znam (3)

      Ale w takim razie po jakiego grzyba przeznaczać tereny Dalmoru i mędzytorze pod deweloperkę

      • 38 6

      • Tereny Dalmoru to tereny w bardzo dobrej lokalizacji a więc i bardzo drogie. (2)

        Lepiej jest robić przemysł na taniej ziemi, bo na deweloperce więcej zarobi. Panimajesz?

        • 17 17

        • Panimaju

          Nabrzeża machniem na Wiczlinie, bo tam ziemia najtańsza. Szczurek potrafi.

          • 14 5

        • ekspertem nie jestem według mnie ten teren nie nadaje się na terminal kontenerowy
          660m i 400m nabrzeża do tego 200m szerokości i jakieś 127698.76 m2 powierzchni to trochą za mało na suwnicę i dźwigi portowe do tego nie było by gdzie trzymać pudeł

          • 16 4

    • Jeszcze nie doszli do tych wniosków

      Najpierw trzeba zapłacić 2 200 000 zł i dopiero dojdą do wniosków

      • 25 0

  • Szybcy i wściekli

    To zdanie jest optymistyczne: "W ramach współpracy wypracowane zostaną podwaliny i cele, do których partnerzy mają dojść w ciągu kilkunastu lat."
    Za kilkanaście lat to.......

    • 13 0

  • (10)

    Inwestycje w infrastrukturę? Odkryli Amerykę w XXI w.!

    • 51 3

    • (5)

      Fakt jest taki, że Gdynia nie ma ani jednej czteropasmowej drogi z centrum do obwodnicy!!!

      • 7 4

      • (4)

        Jak to nie ma ? Dwa pasy w stronę obwodnicy i dwa pasy w stronę centrum od obwodnicy. Matematyki w szkole nie było ?

        • 7 6

        • (3)

          W którym miejscu taki wypas czteropasmowy ?

          • 3 2

          • Śląska-Morska lub Zwycięstwa-Wielkopolska

            • 2 0

          • (1)

            widać,że logicznego myślenia w szkole też brakło.

            • 6 2

            • Jestem pod wrażeniem inteligencji drogowców . Szkoda ,że nie idzie to w parze z pracowitością .

              • 3 3

    • Myślę że to raczej port inwestuje a nie Gdynia. Gdynia to bankrut, przynajmniej widać to po planach inwestycyjnych a w zasadzie ich braku.

      • 15 3

    • Zostawmy Kaszubów w spokoju. Jak dalej nie będą ściągani inwestorzy (zakłady produkcyjne) to Gdynia wyludni się prędzej niż są przypuszczenia.

      • 13 3

    • (1)

      Jak będą poszerzać w takim tempie jak ul. Kielecką to sukcesu nie wróżę .

      • 22 2

      • ja wróże

        • 3 8

  • Skoro portowi brakuje miejsca, dlaczego zabrano Dalmor pod apartamentowce? (3)

    Czy jest jakiś projekt unijny, który szuka odpowiedzi na to pytanie?

    • 46 4

    • aby takich nieuków (1)

      podszkolić, bo nauczyć już pewnie się nie da :))

      Nie wiesz co to są priorytety, i jak sie tworzy projekty inwestycyjne oraz jak je się prognozuje, zarządza ryzykami i ile czynników na to wpływa? Do tego jakie się strategie przyjmuje wariantowe?

      • 0 13

      • skąd sie urwales?

        proponuje zebyś ty pogodzil sie ze szkola.
        idz dalej swoim krokiem, a gdańsk tylko na tym zyska

        • 5 1

    • ..

      bo "warszawka" musi mieć widok z mieszkania na morze, w ekskluzywnym miejscu. Brakuje logiki. Miasto które powstało dzięki portowi oddało teren strategiczne pod apartamenty. Miejsc na mieszkania jest mnóstwo, granica lądu z morzem powinna mieć priorytetowe wykorzystanie przez port

      • 11 0

  • /

    Ktoś zgarnie ponad 2 mln za ten "dokument"?

    • 12 2

  • "- Powiedz mi, po co jest ta strategia? (2)

    - Właśnie, po co?

    - Otóż to. Nikt nie wie po co i nie musisz się obawiać, że ktoś zapyta. Wiesz co robi ta strategia? Ona odpowiada żywotnym potrzebom całego społeczeństwa To jest strategia na skalę naszych możliwości. Ty wiesz co my robimy tą strategią? My otwieramy oczy niedowiarkom. Patrzcie - mówimy - to jest nasze, przez nas wykonane, i to nie jest nasze ostatnie słowo! I nikt nie ma prawa się przyczepić, bo to jest strategia społeczna, w oparciu o sześć instytucji, która sobie zgnije, do jesieni w szufladzie. I co się wtedy zrobi?

    - Protokół zniszczenia.

    - Zapamiętaj: Prawdziwe pieniądze zarabia się na drogich, słomianych inwestycjach."

    • 17 1

    • (1)

      zrobię taką strategię za 10.000 zł

      • 8 0

      • Powinno się zrobić kilka spotkań urzędników z ludzmi z branży morskiej

        i powinni razem wypracować taką strategie za free (w ramach wynagrodzenia, które już i tak pobierają).

        • 7 0

  • Starszego zdjęcia już nie mieliście?

    • 6 2

  • a to zdjęcie to sprzed ilu lat jest? t

    • 6 1

  • haha

    Kolejna ściema gdyńskich urzędasów, budują infrastrukturę dla dewelopera....

    • 19 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marcin Lewandowski

Prezes zarządu Grupy GPEC, firmy z branży energetycznej. Doświadczenie zdobył na stanowiskach menedżerskich w firmach z branży utilities. Od 2010 roku związany z GPEC. Karierę w Grupie rozpoczął zarządzając obszarem dyspozycji, a następnie jako dyrektor ds. finansowych Grupy GPEC zajmował się m.in. organizacją struktury grupy kapitałowej, modelem biznesowym oraz nadzorem właścicielskim spółek zależnych. Przez ponad rok pełnił funkcję prezesa zarządu spółki Unikom (włączonej do struktury GPEC...

Najczęściej czytane