• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: jak przyciągnąć wycieczkowce?

Michał Sielski
7 października 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Władze Gdyni chcą, by w przyszłym roku do miasta przypłynęło 100 tys. pasażerów wycieczkowców. Władze Gdyni chcą, by w przyszłym roku do miasta przypłynęło 100 tys. pasażerów wycieczkowców.

W tym roku wycieczkowce wpływały do Gdyni zaledwie 53 razy. Bywały lata, gdy zawinięć było nawet ponad 100. Gdyńscy urzędnicy zaczęli walczyć o ich powrót.



Lubisz oglądać wycieczkowce?

Pozyskiwanie armatorów rozpoczęło się w Hamburgu na zakończonym w zeszłym tygodniu konwencie Seatrade Europe Cruise i Rivercruise. To największe spotkanie przedstawicieli branży wycieczkowców w Europie.

Gdynia promowała się wraz ze Szczecinem i Gdańskiem. W Hamburgu wspierała ich Regionalna Organizacja Turystyczna. Gdynia - podobnie jak inne miasta bałtyckie - stała się bowiem mniej atrakcyjna dla pasażerów wycieczkowców. Wielu z nich pływa na tych samych statkach co roku, więc trasy statków są zmieniane.

Wycieczkowce nie przypływają już do nas tak chętnie, a biorąc pod uwagę fakt, że praktycznie wszystkie zawijają do Gdyni kilka razy podczas sezonu, ich liczba jest znacznie mniejsza niż ilość zawinięć do portu. Władze miasta od lat chcą to zmienić, ale nasza oferta turystyczna nie jest już tak atrakcyjna.

- Dlatego właśnie byliśmy w Hamburgu, by podczas Seatrade Europe Cruise i Rivercruise zachęcić armatorów już z nami współpracujących do częstszych odwiedzin i przekonać tych, którzy jeszcze do nas nie przypływają - mówi Tomasz Banel, naczelnik wydziału polityki gospodarczej i nieruchomości gdyńskiego magistratu.

Gdynia promowała się wraz z Gdańskiem, Szczecinem i województwem pomorskim. Podróż wycieczkowca nie ogranicza się przecież do wizyty w jednym porcie. Cała trasa musi być atrakcyjna. Nie jest przecież tajemnicą, że cumujące w Gdyni wycieczkowce są pełne turystów, którzy bardziej od ul. Świętojańskiej chcą zobaczyć malborski zamek. Dlatego oferta dotyczyła nie tylko całego Trójmiasta, ale również Pomorza.

- Rachunek jest prosty - im więcej turystów przypłynie, tym więcej pieniędzy zostawią w naszym regionie - mówi Tomasz Banel.

Armatorzy cruiserrów decyzje będą podejmować w ciągu najbliższych miesięcy, gdy będą ostatecznie ustalane trasy statków. Wtedy przekonamy się, czy starania trójmiejskich urzędników były skuteczne.

Na pewno nie zachęci ich gdyńskie nabrzeże ze stertami węgla czy złomu. Sztokholm, Oslo, Kopenhaga, Hamburg czy Rostock mają specjalnie dla wycieczkowców dedykowane nabrzeża. U nas często traktowane są jako zło konieczne.

Wycieczkowce są jednak atrakcją dla mieszkańców Trójmiasta, którzy lubią oglądać duże statki. Podpowiadamy, że najlepszym miejscem do obserwacji od lat jest ostroga przy Dworcu Morskim przy ul. Polskiej zobacz na mapie Gdyni.

Gospodarka morska Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.

Miejsca

Opinie (110) 4 zablokowane

  • 'złotówy' jak sępy krążą w okolicach skweru przy podstawianych autokarach. Czają się wąsiska, kręcą jak g..wno w przeręblu i intensywnie główkują jak by tu złapac i orżnąć emeryta z wycieczkowca (100 Eur kurs do Gdanska)Przypomina to obrazek z turystycznych miejscowości u ARABÓW, bo w cywilizowanych krajach zachodu takie rzeczy się nie zdażają.

    • 11 0

  • ogladac z daleka a zwiedzac to wielka róznica!!Ogladac to ja sobie moge w telewizji

    nawet moge zobaczyc wiecej bo pokarza jak jest w srodku. Co innego gdyby mozna było je zwiedzac to była by atrakcja a tak to jest jak lizanie loda przez szybe!!

    • 4 0

  • Greczysko

    A w dodatku ma z 40 lat trup

    • 2 0

  • Ciekawe. (1)

    Heh.. 100 tys osob przyplywa do Gdyni. A wedlóg badań 80 % z nich odrazu jedzie do Sopotu lub Gdańska.

    • 8 2

    • A wedlóg badań 80 % z nich odrazu jedzie do Sopotu

      no tak oglądać molo, aby zaczerpnąć jodu? A mówią, ze głupota gdyby mogła fruwać....

      • 3 2

  • "Wycieczkowce są jednak atrakcją dla mieszkańców Trójmiasta, którzy lubią oglądać duże statki." (8)

    No właśnie, ale odwrotnie "gdyńskie nabrzeże ze stertami węgla czy złomu" to już całkowita porażka. Sam jako turysta korzystałem Cruiserów po morzu Czarnym Marmara, Śródziemnym ,.. i choć to było ponad 20-cia lat temu takiego(wstyd się przyznać) mało atrakcyjnego nabrzeża jak u nas nie widziałem. Rząd Tuska blokując inwestycje dla Gdyni strzelił sobie w kolano, bo pogrążając to miasto zrobił najwięcej złego dla regionu pomorskiego. Choć i Kaczyński nie jest lepszy, bo wstrzymał rozbudowę Terminalu Promowego. I choć samorząd Gdyni robi co może nie jest w stanie sam wszystkiego udźwignąć choćby promocji, bo krytykowany fundusz na ten cel ludzie opacznie postrzegają. Gdynia robi wiele, ale ciągle za mało, a między innymi, że w blokadzie funduszu na rozwój wtóruje urząd marszałkowski, a główne aktywności wykorzystywane przez turystów doskonale by uzupełniały podejmowane w czasie wolnym preferencje mieszkańców naszego województwa nie tylko w okresie tzw.„Hybrydowych wakacji”- połączenie aktywnego spędzanie czasu, a przecież mamy tu świat na wyciągnięcie ręki tylko nie wszyscy w W-wie to rozumieją, ale też o dziwo i w Gdańsku, a przemieszczania się z Gdyni do Gdańska nie robi jakiś moralnych problemów, ale czy na odwrót jest tak samo? No nie chcę wchodzić w dywagacje, ale wiem swoje, a bogactwo ofert z jednej i drugiej strony jest porównywalne)Szkoda, że do niektórych i to urzędników szczebla wojewódzkiego jeszcze nie dotarło, że podróżowanie wzbogaca nasze życie i kształtuje poszerzenie horyzontów zwłaszcza młodych. Wielka szkoda, że władza regionalna nie bierze przykładu choćby z programów TV jak; Discovery, i wiele innych tematycznych, które wykorzystują wiedzę z badań na różnych polach kultury, cywilizacji,.. i na tej podst. robi kształtowanie ciekawej oferty programowej awizując portfolio i tworzy komunikacje marketingową, bo współpraca w tym względzie z partnerami marketingowymi i komercyjnymi oraz z organizacjami turystycznymi, rekreacyjnymi, sportowymi, z władzami miast w zakresie przygotowania skutecznej i kreatywnej kampanii promocyjnej z elementem długofalowej strategii rozwijanej w przyszłości wiedzy oraz „insights” . Ja wiem, że pochodzące z układu politycznego pracownicy tego nie załatwią, czas zacząć wymieniać ich na fachowców, bo jeszcze trochę a nikt do nas nie przypłynie i nie przyjedzie. I tu ambicje Gdyni czy Gdańska spalą na panewce no chyba, że Gdańsk chce ściągać tylko zapijaczonych kibiców angielskich na swoje ARENY? Ja mówię o prawdziwych destynacjach. A że port musi zarabiać i płacić podatki też rozumie, a dziś dla niego priorytetem jest złom z likwidowanej jeszcze tak niedawno najnowocześniejszej Stoczni Gdynia.

    • 10 9

    • ty bezstronny jak tam (7)

      kosakowskie lotnisko zdaje się że pomysł upadł po gdynsku.Podobno też gdynia wycofała się z kolei metropolitalnej choć to Gdańsk był jej głównym hamulcowym.Jak przyszło do konkretów to Gdańsk daje kase i działa gdynia po ogłupiającym szumie nie robi nic.

      • 6 4

      • "gdynia po ogłupiającym szumie nie robi nic" (6)

        widzę, że POsądiedzku "bardzo merytorycznie" anonimie "prawisz";)) Jeśli się nad tym głębiej zastanowić, to my, Gdynianie, w ogóle nie wiemy, co to jest łatwe sąsiedztwo, przedwojenną z wiadomych względów, a zaskakująca jest postawa obecnych. Być może dlatego, że mamy obecnie zupełnie nieudanych sąsiadów od południa, a być może z zupełnie innego, znacznie bardziej u nas polskiego narodowego powodu. Gdynianie próbują więc zrozumieć Gdańszczan. Ale tak naprawdę - zrozumieć się nie da, bo odpowiedź jest jasna CZOŁOBICIE i na kolanach, a to Gdynianom nie odpowiada. Czy można bowiem zrozumieć, o co Wam chodzi? Przez takie at katedra działania i nie dzielenia się odpowiednimi programami i KASĄ zwłaszcza infrastrukturalną a przechwytywaniu jej i niewłaściwie wykorzystywanej mogą zaistnieć niepowetowane straty, a brak dodatkowego Lotniska może być początkiem całego krachu na EURO 2012. Mimo, że przyznajecie się wreszcie do BLOKAD Gdyni mamy najważniejsze już nawet nie domniemania, mimo że pozwoliło zawsze wyczuć nieczyste intencje. i to jest najgorsze, bo w tych miejscach polskich, które powinny być mekką turystyki są bolesnymi i nie będą przynosić nam wszystkim dochodu i zamożności, a to wszystko bo z nami w tej sprawie nie chcecie współpracować. Co więcej, takie niecne działania ku gdyńskiemu osłupieniu, a pospolite poniżanie, samowładztwo nadane niewiadome skąd. gdynia zawsze wyciąga rękę do współpracy - a takim przykładem jak słusznie zauważyłeś jest nawet nakłanianie do KM za którą dostaje za to pomawianie i zmiany programowe i projektowe właśnie kosztem Gdyni.

        • 5 3

        • czy przezesi lini lotniczych

          zgodnie z twoją teorią już zalupili wille w ivory residence coś tam.W końcu twierdziłeś ze tak będzie he he.

          • 2 2

        • A ty zawsze swoje (4)

          Czasem się zastanawiam w jakim świecie ty żyjesz. Mówisz, że brak 2 lotniska może być początkiem krachu Euro, ty chyba nie wiesz o czym mówisz. Poznań 1 lotnisko, Warszawa 1 lotnisko, Wrocław 1 Lotnisko. Lotnisko rezerwowe to Bydgoszcz, to której nie jest w całe zły dojazd, a A1 właśnie doszła do Torunia, a z Torunia do Bydgoszczy to raptem 30min drogą prostą i odnowioną DK10, a do Euro skrzyżowanie będzie już skończone. Zamiast o lotnisku Gdynia właśnie powinna pomyśleć o bazie promowej. Zamiast dogadać się ze Stena Line zrobić tam parking z porządnego zdarzenia, to oni tam zostawiają coś co jest reliktem zeszłej epoki i było zawsze parkingiem dla TIR-ów. Mogli by zamiast na lotnisko wyłożyć kasę na nabrzeże Francuskie i uprzątnięcie tego burdeli tam. Albo pogłębienia nabrzeża Prezydenckiego, aby tam wchodziły wszystkie Promy. No ale nie Gdynia musi robić pod górkę reszcie i wali kasę w lotnisko, które nie będzie Pasażerskim. A co do KM mówisz, że to Gdańsk był hamulcowym śmiechu warte, tyle że jak zwykle to Gdańsk miał wydać kasę, a Gdynia chciała tylko skorzystać, bo nawet nie chciała nic zmieniać na swej obecnej linii, choć wszyscy wspominali o przestanku przy stadionie i hali. To nie Gdańsk stopuje Gdynię, a po prostu Gdynia nie składa żadnych sensownie przygotowanych wniosków o kasę do UE.

          • 2 4

          • no jak z Tobą dyskutować jak Ty mylisz fakty, miejsca... (3)

            To w Gdańsku przewodniczącym Portu jest Paweł Adamowicz, w Gdyni Szczurek nic z tym nie ma wspólnego, a gdyby nawet zrobił jak piszesz to od razu ukarałoby go nie tylko RIO, ale złamałby podstawy prawne. Co do lotniska nie wywoływałem tego tematu, ale to właśnie nie kto inny a Władze Gdyni wyszły naprzeciwko wycieczkowcom i proponowały i dalej proponując wymianę załóg oraz grup turystycznych robiąc z Gdyni bazę przesiadkową i zaopatrzeniową na cruise'ry. Niestety idąc dalej myśleniem typowego gdańszczanina, to PO co w Gdańsku lotnisko? W końcu do W-wy nie daleko parę godzin dalej od Bydgoszczy a obecnie jeszcze bliżej do Modlina, a w Gdyni-Kosakowie na lotnisku niechby dalej się pasły krowy czy zające? inne słowo mi na usta nie przychodzi tylko ŻENADA!!

            • 2 3

            • a jeszcze dalszy Twój wywód

              No nie w końcu Gdańsk się ukonstytuował będą tory dla tramwaju czy kolejki?, do tego Stadion w części Gdyńskiej jest od początku jak i Przesiadkowy w Karwinach, tylko celowo Urząd MArszałkowski opóźnił program, bo koniec miał nastąpić wg dr Wołka w 2012 a dopiero niedawno przetarg ogłoszono i zaczną 2012. Nie wiem skąd Ty chłopie czerpiesz informcje jest Biuletym Przetargów i POczytaj sobie. "żadnych sensownie przygotowanych wniosków o kasę do UE" nie tylko wnioski człowieku się pisze ale przeprowadza się też badania środowiskowe i inne. Pozwól, że zapytam wiesz ile Gdynia zapłaciła za projekt, program i badania OPAT-u? Dalej choć na odprawy POlityczne i słuchaj bzdur, a nie faktów. TYLKO BĄDŹ NA TYLE MIŁY NIE PRZENOŚ JE TUTAJ BO LUDZIE SĄ TU KUMACI i zabierasz tylko niepotrzebnie czas swoimi niemądrymi i pozbawionymi sensu wywodami.

              • 2 3

            • SPROSTOWANIE FAKTÓW (1)

              Co do kompetencji w zarządzaniu portami obaj podajecie nieprawdziwe informacje. Porty w Gdańsku i Gdyni (ZMPG SA) są spółkami prawie w 100% państwowymi. Zarządy tych spółek są powoływane przez rady nadzorcze wybierane przez Skarb Państwa (w drodze konkursu przez Ministra Skarbu Państwa) i odpowiednie władze komunalne Gdyni i Gdańska (przez wyznaczenie). Statuty tych portów gwarantują większość w radach nadzorczych dla Skarbu Państwa (5 wobec 4) i funkcję przewodniczącego rady dla przedstawiciela miasta. W Gdańsku przewodniczącym rady jest prezydent miasta Paweł Adamowicz, a prezydent Gdyni w ogóle nie jest członkiem rady, a jej przewodniczącym jest jego przedstawiciel w tej radzie.Inwestycje infrastrukturalne i suprastrukturalne w porcie gdyńskim dokonywane są przez port wyłącznie na podstawie jego planów rozwojowych i jego decyzji i są finansowane ze środków własnych portu oraz środków unijnych, o które ten port sam zabiega.

              • 1 1

              • "a jej przewodniczącym jest jego przedstawiciel w tej radzie"

                a jak się nazywa jego przedstawiciel - jak takowy jest?

                • 1 0

  • "...najlepszym miejscem do obserwacji od lat jest ostroga przy Dworcu Morskim..." zwłaszcza jak statek zacumuje rufą do ostrogi - wtedy podziwianie jego walorów to tak jak oglądanie słonia od tyłka, a swoją drogą - jak turyści spojrzą ze statku na okolicę - schodzenie z niego jest czymś absurdalnym

    • 3 0

  • funny

    "Na pewno nie zachęci ich gdyńskie nabrzeże ze stertami węgla czy złomu. Sztokholm, Oslo, Kopenhaga, Hamburg czy Rostock mają specjalnie dla wycieczkowców dedykowane nabrzeża. U nas często traktowane są jako zło konieczne. "No na pewno, a naszym złomiarzom zawsze łezka w oku się kręci, gdy widzą tak wielki statek.

    • 4 0

  • Jak tu ściągnąć turystów skoro 3 Miasta brudne oraz zgnite i toną w śmieciach (2)

    3 Miasta brudne od błota które sypiecie zimą tj pseudo piach/margiel i pseudo sól/wapnie. Latem 15min deszcz i macie powódż bo są zatkane rury wód burzowo-deszczowych. Wasze ulice i chodniki sprząta tylko wiatr i deszcz. Na ulicach tumany kurzu i błota oraz piachu a także pełno śmieci oraz pełno psich kup. Elewacje budynków zakurzone a okna brudne.Trawniki nie koszone i do tego zaniedbane łyse i kiepskiej jakości. U was wszystko trąci myszką wszystko jest takie nieświerze i stare a tym samym śmierdzące bo tu nikt nie sprzata i wy nie wiecie co to znaczy mycie ulic chodników wiat przystanków komunikacji miejskiej.

    • 5 0

    • (1)

      hitem są tunele. szczególnie ten gdański przy dworcu gł. Republika Konga w podrzędnym dworcu ma czyściej. Któregoś razu jak były opady to tynk odpadał kawałami. Nie licząc bezdomnych, handlarzy, i dopychających resztki prześwitu rozdawaczy ulotek.

      • 4 0

      • wstydliwy temat dla trójmiasta

        macie wielki problem z brudem i higeną

        • 3 0

  • Amsterdam i Monako!

    Powinny być wzorem dla Gdyni.

    • 2 0

  • sterty złomu - największa atrakcja :)

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Kabat

Dyrektor operacyjny SESCOM (nadzoruje realizację kontraktów). Magister Inżynier Elektrotechniki na Wydziale Elektrycznym Politechniki Gdańskiej. Od lat 90. kontynuuje doświadczenia w zarządzaniu z licznymi sukcesami z zakresu zwiększania poziomu sprzedaży w branży B2B, nawiązywaniu międzynarodowych relacji handlowych, pozyskiwania finansowania i współpracy typu venture capital oraz rozwiązywaniu problemów szybko rozwijających się organizacji.Ekspert w budowaniu zespołów managerskich i w...

Najczęściej czytane