• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyński port na plusie i z planami inwestycyjnymi na kwotę 736 mln zł

Wioletta Kakowska-Mehring
6 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
W najbliższych latach na inwestycje w gdyńskim porcie przeznaczonych zostanie ok. 736 mln zł. W najbliższych latach na inwestycje w gdyńskim porcie przeznaczonych zostanie ok. 736 mln zł.

Trzy procesy prywatyzacyjne, kilka inwestycji w toku i kilka w najbliższych planach za setki milionów złotych, a do tego zyska i przeładunki na niezłym poziomie. Gdyński port podsumował miniony, jubileuszowy rok.


- Według wstępnej wersji sprawozdania finansowego, czyli przed weryfikacją przez biegłego rewidenta, ubiegły rok zakończyliśmy zyskiem netto w wysokości 56,7 mln zł. W porównaniu z 2011 rokiem jest to wynik niższy o 38,3 mln zł (-40,3 proc.), co tłumaczy fakt, że w 2011 r. sprywatyzowano dwie spółki portowe, a zysk z obu transakcji wyniósł 57,7 mln zł - tłumaczy Krystyna Szambelańczyk, wiceprezes zarządu ZMPG.

W tym roku też będą finalizowane trzy procesy prywatyzacyjne. Już 30 kwietnia upływa termin składania ofert wstępnych przez oferentów dopuszczonych do "data room" w procesie prywatyzacji Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia. Tą spółką zainteresowanych jest pięciu oferentów. Przewidywany termin zakończenia tej prywatyzacji to początek 2014 r. Zarząd portu chce też sprzedać 50 proc. udziałów w Bałtyckiej Bazie Masowej. Drugim udziałowcem BBM są Zakłady Azotowe Puławy SA. One miały prawo pierwokupu z którego nie skorzystały, ale... kupnem udziałów zainteresowane są z kolei Zakłady Azotowe w Tarnowie - Mościcach SA, które ostatnio przejęły "Puławy". Oferent systematycznie wnosi o zgodę na wydłużenie ważności oferty. ZMPG oczekuje ostatecznej decyzji do 15 lutego 2013. Port ma też do sprzedania udziały w spółce Spedycja Polska SPEDCONT (52,93 proc., resztę ma PKS). Trwa analizowanie potencjalnych procedur ich zbycia. Zakładane zakończenie tego procesu to czerwiec 2013.

Pod względem operacyjnym miniony rok był zbliżony do roku poprzedniego. Obroty ładunkowe wyniosły 15,8 mln ton, co stanowiło powtórzenie wyniku uzyskanego w 2011 roku (15,9 mln ton). Przychody ze sprzedaży wzrosły o 3 proc., a wynik na sprzedaży o 5,2 proc. Największy udział wśród przeładowanych towarów stanowiła drobnica (prawie 10 mln ton). Duży wzrost odnotowano w terminalach kontenerowych w Gdyni, gdzie przeładowano ponad 676 tys. TEU, co stanowi wzrost o prawie 10 proc. w porównaniu z 2011 r.

- Wynik dotyczący ładunków jest wyższy niż zakładaliśmy. Szacowaliśmy, że będzie to 15,6 mln ton - twierdzi Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. - Oczywiście patrząc na ten wynik, zawsze można czuć niedosyt. Mogliśmy osiągnąć wynik powyżej 16 mln ton. Nie ukrywam, że zaważyły na tym niższe wyniki w niektórych towarach masowych i paliwach. Jednak co należy podkreślić, rok ubiegły to najlepszy rok w historii pod względem przeładunku kontenerów.

Przy tych wynikach i tendencji wzrostowej nic więc dziwnego, że gdyński port odważnie myśli o programie inwestycyjnym. W latach 2013-2015 wyda blisko 736 mln zł na ten cel. Jedną z najważniejszych inwestycji jest zagospodarowanie rejonu Nabrzeża Bułgarskiego zobacz na mapie Gdyni (przy terminalu GCT). Inwestycja o wartości 125,5 mln zł ma się zakończyć do połowy 2015 roku. Nabrzeże - w sumie 30 hektarów - zostanie utwardzone, aby mogły tam powstać np. magazyny. Przygotowana zostanie też infrastruktura drogowa. Kolejnym dużym projektem jest modernizacja Nabrzeża Szwedzkiego zobacz na mapie Gdyni. Pogłębienie akwenu przy tym nabrzeżu z aktualnych 10,5 m do 13,5 m umożliwi obsługę znacznie większych niż obecnie statków, w konsekwencji wzrost przeładunków produktów paszowych, kruszyw i innych ładunków masowych. Prace rozpoczną się już w marcu tego roku, a zakończą się w czerwcu 2015 roku. Całkowity koszt tej inwestycji to prawie 90 mln zł.

Kolejny duży projekt inwestycyjny to rozbudowa infrastruktury portowej do obsługi statków ro-ro z dostępem drogowym i kolejowym. Inwestycja warta 97 mln zł realizowana jest od połowy 2010 roku. Finał planowany jest na wrzesień 2014 roku. Za to prawie 96 mln zł ma kosztować budowa infrastruktury drogowej i kolejowej we wschodniej części portu w Gdyni. W br. ma być wydane na ten cel ok. 14 mln zł.

Wymienione inwestycje mają swoje harmonogramy i budżety. Port ma jednak kolejne bardzo ambitne plany, choć jeszcze niedoprecyzowane. Chodzi np. o pogłębienie akwenów wewnętrznych portu do 15,5-16,0 m (wraz ze związanymi z tym inwestycjami w nabrzeża i inne budowle hydrotechniczne) - szacowany koszt całkowity to ok. 400-500 mln zł. Są też projekty dotyczące kompleksowej przebudowy infrastruktury kolejowej w gdyńskim porcie (szacowany koszt całkowity: ok. 650 mln zł) oraz plany budowy terminalu promowego przy Nabrzeżu Polskim zobacz na mapie Gdyni(ok. 120 mln zł).

Miejsca

Opinie (11)

  • gdynia to niech se zasypie port piaskiem i sprzeda teren deweloperom :)) (7)

    tak jak postąpiła z terenami po stoczni gdynia. port Gański wystarczy do obsługi Rzeczpospolitej a gdynia niech zostanie nadbałtyckim "kurortem" dla warszawki.

    • 15 26

    • (3)

      z terenami po stoczni gdynia powiadasz... że deweloperom sprzedali powiadasz... ty chyba nigdy w gdyni nie byłeś i nie masz pojęcia gdzie stocznia gdynia się mieściła

      • 13 6

      • oczywiście, na razie chodzi o nautę. ale co się odwlecze to nie uciecze (2)

        pewnie tam wszędzie postawią betonowo szklane klocki zwane domami a gdynia zostanie miss nowoczesności w basenie Bałtyku a może i dalej. dyplom powiesicie se na ścianie w magistracie.

        • 8 7

        • wybacz ale moja wyobraźnia nie pozwala mi snuć takich wizji jak te roztaczane przez ciebie, znam tereny stoczni gdynia i wiem, że na deweloperkę się zwyczajnie nie nadają,

          ty wychodzisz z założenia, że najlepiej jest zgnoić mieszkańców innego miasta niezależnie od tematu, celność twoich spostrzeżeń lub jej brak nie ma nic do rzeczy, jest temat to się wyżaliłeś, trochę mi ciebie nawet szkoda ale tylko trochę

          • 9 5

        • Masz rację, że miasto wpycha się na tereny portowe. Chodzi o tereny po Dalmorze i po stoczni Nauta.

          • 8 2

    • WYżej s****z niz d*pe masz

      • 2 1

    • "Se zasypie", gimnazujm czy podstawówka?

      • 3 1

    • Cala Gdynie zasypac

      Wystarczy port w Gdansku on wszystko obsluzy

      • 0 2

  • czy znajde tam prace (1)

    inżynier z uprawnieniami?

    • 3 0

    • Ale inżynier czego?

      Np. robotyki raczej nie.

      • 1 0

  • Czy ten " artykuł " jest sponsorowany?

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Zbigniew Canowiecki

Prezes Zarządu „Pracodawców Pomorza”. Jest absolwentem Politechniki Gdańskiej....

Najczęściej czytane