• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyński port walczy o największe kontenerowce

Robert Kiewlicz
13 września 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Nowe nabrzeże do przeładunku dużych kontenerowców zostanie oddane do eksploatacji w połowie 2012 roku. Nowe nabrzeże do przeładunku dużych kontenerowców zostanie oddane do eksploatacji w połowie 2012 roku.

Największe kontenerowce świata będą mogły cumować przy nowym głębokowodnym stanowisku, jakie powstanie przy Nabrzeżu Bułgarskim zobacz na mapie Gdyni w Porcie Gdynia. Będzie mieć 357 m długości, 15 m głębokości i możliwość obsługi statków przewożących nawet ponad 8 tys. kontenerów.



Czy porty w Gdańsku i Gdyni powinny konkurować o tego samego klienta?

Inwestycja to wspólny pomysł Zarządu Morskiego Portu Gdynia i Gdynia Container Terminal (GCT), należącego do spółki Hutchison Port Holdings. Nowe stanowisko będzie kosztować ok. 60 mln zł i zostanie oddane do eksploatacji w połowie 2012 r.

Dzięki inwestycji do terminalu GCT będą mogły wpływać największe statki o ładowności ponad 8 tys. TEU, czyli przewożące ponad 8 tys. standardowych kontenerów o długości 20 stóp. Zmieściłby się przy nim m.in. długi na 346 m i przewożący 8112 kontenerów Maersk Taikung, największy kontenerowiec, jaki kiedykolwiek wpłynął do polskiego portu. Na początku roku jego przybycie do gdańskiego terminalu DCT było wydarzeniem komentowanym nie tylko w branży morskiej.

To nie koniec inwestycji w Gdyńskim Terminalu Kontenerowym. Firma będzie także rozbudowywać place składowe i inwestować w nowy sprzęt przeładunkowy.

- Gdynia od zawsze była głównym portem kontenerowym Polski - mówi Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Tyle tylko, że wybudowany kilka lat temu gdański terminal DCT odebrał gdyńskim terminalom palmę pierwszeństwa w ilości przeładowanych kontenerów. Najnowsza inwestycja w Gdyni jest odpowiedzią na ekspansję zarządcy gdańskiego terminala, do którego od początku roku zawijają ogromne kontenerowce z chińskich portów.

- Uczynienie z Gdyni głębokowodnego portu kontenerowego pozwoli nam nadążyć za niedawnymi wydarzeniami rynkowymi oraz sprostać nowym wyzwaniom - prezes Jarosiński jasno daje znać, że będzie walczyć o udziału w torcie przewozów kontenerowych.

Z kolei Jan Westerhoud, dyrektor zarządzający Hutchison Port Holdings na Europę Północną, zapewnia, że nowa inwestycja uczyni szlak handlowy pomiędzy Gdynią i Rotterdamem prawdziwą autostradą morską.

- Daje mi dużo satysfakcji, że GCT już wkrótce zaoferuje naszym klientom - armatorom możliwość bezpośrednich zawinięć do naszego terminalu statkami oceanicznymi oraz zapewni nowoczesne rozwiązania dostosowane do potrzeb ich bałtyckiego biznesu - dodaje Jerzy Czartowski, prezes zarządu Gdynia Container Terminal. - Projekt ten jest nie tylko przełomowym wydarzeniem dla GCT, ale również znaczącym krokiem w rozwoju Portu Gdynia.

Gospodarka morska Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.

Miejsca

Opinie (144) 8 zablokowanych

  • OBY BYŁA PRACA ale NiE przez firmy zewnętzne i pracy tymczasowej... (1)

    oby byla praca z tego wszystkiego, ale nie przez firme zewnętrzną i pracę tymczasową gdzie firma taka ślizga sie na czyiś plecach, za pół ceny, bez nadgodzin- premii- urlopów itd itd tylko na normalnych warunkach....dla LUDZi oby ŻYŁO SIĘ LEPIEJ....

    • 0 0

    • popieram powinni zlikwidowac cadry cargo!!!!!

      wyzyskiwacze robota na telefon zapchaj dziure nei masz nic urlopow swiat nocek...socjalnego k.... szkoda gadac...wkur, lem sie

      • 0 0

  • nabrzeże

    słyszałem, że port buduje nabrzeże dla Hutchinsona za unijne pieniądze!

    • 0 0

  • niezła propaganda (3)

    "Największe kontenerowce świata będą mogły cumować przy nowym głębokowodnym stanowisku, jakie powstanie przy Nabrzeżu Bułgarskim w Porcie Gdynia. Będzie mieć 357 m długości, 15 m głębokości i możliwość obsługi statków przewożących nawet ponad 8 tys. kontenerów"

    HA HA TYLKO ŻE TOR PODEJŚCIA DO TEGO NABRZEŻA BĘDZIE MIAŁ 13,5M PO MODERNIZACJI; A NA POGŁĘBIENIE DO 15M NIE MA KASY!!

    TAK WIĘC BĘDZIE TO PROSTU ATRAPA~~

    • 2 2

    • Gdańskie kmiotki (2)

      Port Gdynia już raz pogłębił cały tor do 13,5 m i przygotowuje się do projektu pogłębienia do 15 m. W odróżnieniu od Portu Gdańsk, Gdynia ma pieniądze i zrealizuje ten projekt. O to bądź spokojny:-) Dokopiemy Gdańskowi już niedługo:-)

      • 0 1

      • poznaj fakty a nie szczurze mrzonki i mity - W październiku zakończy się projekt pogłębienia kanału, ale tylko do głębokości

        13,5 m Problem w tym, że samo głębokowodne nabrzeże to za mało. GTC znajduje się na samym końcu kanału portowego, którego głębokość to jedna z większych bolączek gdyńskiego portu.
        W październiku zakończy się projekt pogłębienia kanału, ale tylko do głębokości 13,5 m. Koszt - prawie 100 mln zł, z czego 54 mln zł to środki unijne.
        Jak więc możliwe będzie działanie głębokowodnym terminalu? - Nabrzeże będzie miało głębokość 13,5 metra, taką jak cały port po pogłębieniu - przyznaje Walery Tankiewicz, wiceprezes portu. - Wydarzeniem jest natomiast to, że pierwszy raz w Gdyni powstaje odcinek nabrzeża, które umożliwi - bez poważniejszej przebudowy - późniejsze pogłębienie samego kanału do 15 m.
        Ale o takim projekcie - kolejnym pogłębieniu portu - w Gdyni na razie nie ma w ogóle mowy. To wyklucza możliwość wchodzenia oceanicznych statków do Gdyni

        • 0 0

      • DCT nie potrzebuje pogłębienia toru ani nabrzeża rolmopsie

        nabrzeże ma głębokość 17.5m a tor podejścia więcej..
        a do tego komfort swobodnego wyjścia w morze a nie kluczenie jak w porcie gdynia

        pogłębiajcie sobie dalej czubki . Gdańsk ma to w dupie i tak nie zagrozicie DCT

        • 0 0

  • wielki krzyk a maly terminal (1)

    hehehe - nowy terminal na 1,5 statku a taki wielki krzyk

    • 1 1

    • DCT Gdańsk też jest raczej malutki:-)

      Porównajcie sobie jakikolwiek terminal w Rotterdamie czy Hamburgu. DCT ze swoimi ambicjami to śmiech. 3 suwnice na krzyż i też 1,5 statku zmieści. W Hamburgu czy Rotterdamie jest tych suwnic kilkanaście/klikadziesiąt per terminal a nabrzeża mierzy się w kilometrach. Więc nie rozumiem przytyków do GCT - w 2012 GCT będzie wielkości DCT i konkurować jak równy z równym... Zresztą na całym Bałtyku przeładowuje się mniej kontenerów niż w samym tylko Rotterdamie;-) Tak więc małe DCT i małe GCT konkurujące ze sobą to już i tak będzie aż nadto;-) A dalsza rozbudowa DCT to tak kolosalne pieniądze, że nie sądzę, że emeryci z Australii dadzą na to więcej kasy;-)

      • 0 1

  • (1)

    Mogę tylko powiedzieć, że chodzi o nabrzeże, które w nieokreślonej przyszłości będzie można pogłębić do 15 metrów, co daje maksymalne zanurzenie 14,5 metra (tak twierdzi port, choć to zależy od wielu czynników). Natomiast po oddaniu do użytku będzie miało 13,5 metra, co daje wg portu 13 m zanurzenia. Nie wiadomo kiedy to pogłębienie miałoby potem nastąpić.

    Jako ciekawostkę podam, że oceaniki Maerska przy nabrzeżu DCT są zanurzone z reguły na więcej niż 14,5m.

    • 1 3

    • Statki Maerska przy DCT nigdy nie miały zanurzenia ponad 14,5 m

      Ciekawe, że maksymalne zanurzenie statków Maerska zawijających na DCT to właśnie 14,5 m (na przykład: http://www.ships-info.info/mer-Maersk-Taikung.htm)... Typowe gdańskie bicie piany bez odpowiedniego przygotowania

      • 0 1

  • DCT

    2012 hmmmmmm...do tej pory to do nas do DCT wpłynie milion oceaników .......a zresztą 2012 koniec świata to po co ta kłótnia.....lepiej zainwestujcie w ARKE NOEGO ;P;P;P.....u nas na dniach rozwiną nową trase sucharskiego jak dywan w komforcie :):):)..takze i dojazdem oraz portem niewspomne o widoku i zapachu lasu...przegrywacie we wszystkim....:),,,a i uważał bym z tym pogłebianiem....bo jeszcze coś wyłowicie hehe...

    • 1 0

  • jak oni chca goscic 300metrowe i dluzsze jednostki, skoro nie ja jak nawet tam zawrocic!

    • 1 1

  • tereny na inwestycje morski (1)

    nowe tereny pod inwestycje morskie powinny powstac na zatoce pomiedzy gdynia helem a puckiem dzisiaj juz nie budyje sie portow ladowych nowe i nowoczesne port powstaja w morzu - patrz dubai

    • 0 2

    • tylko teren otwarty na rozwoj portu i stoczni

      calkowicie masz racje. tereny postoczni gdynia nie powinny byc przeznaczone pod nowy malenki terminal kontenerowy. w gdyni jest dobry teren na inwestycje morskie nowe porty i nowe stocznie to jest teren morski/zatoki w trojkacie gdynia puck hel

      • 0 1

  • Gdynia miasto upadle

    tu sie nic nie oplaci, tu sie tylko gasi swiatlo tu sie wszystko zamyka, tu wszystko umiera, tu sie wszystko konczy, tu nie ma przyszlosci tu nie ma pracy bo tu wszystko upada. juz nie ma stoczni floty i marynarzy

    • 1 2

  • (6)

    http://www.marinetraffic.com/ais/pl/showallphotos.aspx?mmsi=220164000 zanim takie Cargowce będą wchodziły do Gdyni, Gdańsk będzie już daleko z przodu z nowymi inwestycjami-magazyny (jest ogromna możliwość rozbudowy terenów), nowe pirsy po drugiej stronie terminala, dojazd bez problemowy (omijający całe miasto) oraz rozbudowa kolei do portów.

    Czego mamy, my Gdańszczanie zazdrościć?
    1. Lotniska? Które MY mamy a wasze to plany?
    2. Terminala kontenerowego? Którego MY mamy a wasz jak na razie to dziennikarska kaczka i zalążek...
    3 .Toru F1? Którego nie macie i nie będziecie mieć hehe?

    Gdynia tym terminalem ogranicza się już całkowicie, port już staje się ciasny i zabudowany! Gdańsk wyszedł na zatokę i jest pełno możliwości do dalszej rozbudowy Północnego. A wewnętrzny na Wiśle też sobie daje radę. W Gdyni będzie ciężko wyjść władzom zza dzisiejsze falochrony, po porstu nie ma miesca dogodnego do dalszej rozbudowy.

    • 20 17

    • Man jaki ty zakompleksiony jesteś. (3)

      Może krzyż ci za to postawić:)........

      • 3 4

      • Kompleksy to rzecz nabyta mieszkańców wsi gdynia (2)

        • 6 6

        • Gdynia z dużej litery.

          • 0 0

        • ups co za beton

          • 4 5

    • ? (1)

      ale ty tepy.Teerminal jest tylko go powiekszaja..

      • 2 5

      • !

        to wiem tepy! Chodziło mi o głebokowodny :] to nie ja jestem z gdyni

        • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Podleśny

Sprawował funkcję Prezesa ATENY w latach 2007-2014. Doskonale zna branżę ubezpieczeniową - wcześniej pracował w Zarządzie Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA, uczestniczył także w rozwoju STBU Brokerzy Ubezpieczeniowi Sp. z o.o. Jest absolwentem Wydziału Elektrycznego Politechniki Gdańskiej. Ukończył również wiele prestiżowych, międzynarodowych kursów z dziedziny ubezpieczeń i zarządzania.

Najczęściej czytane