• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdzie jest prom dla PŻB? Stępka symboliczna

Wioletta Kakowska-Mehring
26 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zwiedziliśmy prom Nova Star
  • W poniedziałek, 25 czerwca, na trasie Gdańsk-Nynäshamn miał zadebiutować prom "Nova Star", który PŻB wydzierżawiło. Niestety, w ostatniej chwili pierwszy rejs przełożono na piątek 29 czerwca.
  • Młodzi Demokraci z tortem pod siedzibą PiS w Szczecinie.
  • Tort z okazji pierwszej rocznicy położenia stępki pod prom dla PŻB.

Za nami pierwsza rocznica położenia stępki pod prom dla PŻB. Opozycja uczciła ten fakt tortem, za to obecne władze wolały przemilczeć całe wydarzenie. Nic dziwnego, położona stępka już zardzewiała, a prom dalej jest w fazie projektu. A stocznie? Resort gospodarki morskiej pracuje nad ich połączeniem.



W sobotę 23 czerwca minęła pierwsza rocznica położenia stępki pod budowę promu dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Budowę, podobno w drodze ofertowania, bo nie było przetargu, powierzono państwowej Morskiej Stoczni Remontowa Gryfia. Rok temu było bardzo uroczyście. Na pochylni Wulkan w  Szczecińskim Parku Przemysłowym nie zabrakło ministrów i deklaracji. Jak się okazuje wydarzenie miało jednak charakter symboliczny, bo blach nie cięto, a budowa nie rozpoczęła się do dziś. Nie było więc czego świętować w ostatnią sobotę.

Jenak rocznicę położenia stępki postanowili uczcić działacze młodzieżówki Platformy Obywatelskiej, którzy w piątek do siedziby Prawa i Sprawiedliwości w Szczecinie przynieśli tort. Młodzi Demokraci mówili, że położenie stępki było tylko "ściemą" i "propagandą sukcesu", bo prom nie powstaje.

Na jakim etapie jest budowa promu?



Czy jest już projekt tego statku i czy już dopięto finansowanie? Kiedy ruszy budowa? Co z kolejnymi promami? - zapytaliśmy 18 czerwca resort gospodarki morskiej i władze PŻB. Niestety, do tej pory nie otrzymaliśmy odpowiedzi na nasze pytania.

Czytaj też: Program Batory. Miało być koło zamachowe, ale na razie utknęło na pochylni Wulkan

Za to przez ostatnie miesiące deklaracji było sporo. Na targach Baltexpo, które odbyły się we wrześniu ub. roku Piotr Redmerski, prezes zarządu i dyrektor generalny Polskiej Żeglugi Bałtyckiej zapewniał, że właściwy projekt jest na ukończeniu i że "statek jest mniej więcej zdefiniowany".

- Projekt kontraktowy, który przekona banki istnieje. Bo naszym zadaniem jest przekonać banki, a nie niedowiarków. To musi być prom na gaz z nowoczesnym napędem. Musi mieć 3 km linii ładunkowej. Na przełomie grudnia i stycznia ruszy budowa - mówił prezes Redmerski i dodał, że oczywiście pierwszy prom nie może być ostatnim. - Wymiana floty jest konieczna, wymaga tego ekonomia i ekologia. Czy dziesięć promów powstanie w Szczecinie, czy Gdyni lub Gdańsku? Ta sprawa jest otwarta.
Z kolei na początku kwietnia głos w sprawie zabrał sam Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, który na spotkaniu w Szczecinie powiedział, że trwa projektowanie promu dla PŻB, a pierwsze materiały na budowę jednostki mają być kupione jeszcze w maju.

- W momencie uzyskania projektu roboczego rozpoczniemy konkretne prace na pochylni. Projektanci potwierdzają, że w połowie roku rozpocznie się zakup materiałowy, jest to zgodne z planem i założeniami - powiedział minister.
Czytaj też: Prom wyczarterowany przez PŻB na razie trafi do Remontowej

W wywiadzie dla "Gazety Prawnej" udzielonym na początku czerwca tego roku minister Gróbarczyk powiedział z kolei, że "projekt, który rozpoczął się rok temu symbolicznym i fizycznym położeniem stępki, jest w trakcie realizacji".

- Zakładaliśmy, że przygotowanie projektów zajmie około roku. Obecnie jesteśmy na etapie tworzenia projektu wykonawczego i roboczego. Wkrótce zaczną się próby modelowe kadłuba, zakładam, że w czerwcu rozpoczną się pierwsze prace nad jego budową - powiedział minister Gróbarczyk i zapewnił, że nie przewiduje żadnych opóźnień, czyli w 2019 r. będzie wodowanie, a w 2020 r. nastąpi przekazanie statku zamawiającemu. - Dla mnie najistotniejsze jest, by prace na pochylni ruszyły w czerwcu. To będzie pierwszy z dwóch promów dla PŻB. Łącznie będzie ich prawdopodobnie dziesięć.
Wciąż w planach, już według jakiegoś projektu czy może już w budowie? Nie wiadomo.

Powstaje plan dla stoczni



Ujawniono za to, że stocznie przechodzą pod nadzór Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Do tej pory należały do Polskiej Grupy Zbrojeniowej, która podlegała resortowi obrony. Trwają prace koncepcyjne nad tym projektem. Stocznia Szczecińska ma zostać połączona ze Stocznią Remontową Gryfia oraz spółką ST3 Offshore. Z kolei PGZ Stocznię Wojenną (czyli dawną Stocznię Marynarki Wojennej) czeka fuzja ze Stocznią Remontową Nauta.

Czytaj też: Co dalej z dokiem pływającym Stoczni Wojennej i kto zapłaci za jego przeniesienie?

- Ostatecznie ma powstać jeden organizm, który będzie na zasadzie spółek zależnych zarządzał całą grupą stoczniową - powiedział minister Gróbarczyk na uroczystościach z okazji Dni Morza w Szczecinie i dodał, że nie chodzi o budowę wielkich molochów stoczniowych, a o kooperację, o rynek zleceń od polskich armatorów, rozwój rynku offshore oraz budowy jednostek specjalistycznych. - Mamy nadzieję, że stanie się to do końca tego roku - dodał minister.

Miejsca

Opinie (113) 1 zablokowana

  • W TVPiS tego nie zobaczysz (1)

    Za wszystko was rozliczymy pisiorki

    • 25 5

    • Nie tak szybko,mozecie dopiero w 2030 roku jak zapewniał przykurcz.

      • 0 1

  • Gdzie... (1)

    jest około 199 statków które zniknęły z rejestrów..

    • 10 2

    • Jak gdzie na złomowcu w Indiach

      • 6 0

  • jak wytezyć wyobraźnię to ten prom już pływa. .... i to jak! (1)

    • 10 2

    • Plywa

      Wlasnie dzisiaj jest w probach morskich

      • 1 2

  • Gdzie sa Promy ? (6)

    A gdzie jest Katarski inwestor ??? Moze Pan redaktor zapyta o to niejakiego Tuska .
    POwska mafia zniszczyla nasze stocznie w zamian za kase od Merkel .

    Teraz uczynni redaktorzy robia wszystko aby ludzie zapomnieli o tym kto doprowadzil stocznie do upadku , niedoczekanie wasze , my pamietamy .

    • 10 30

    • Twoja głupota powala debilu od jaworskiego (2)

      • 19 2

      • Naprawde ??? (1)

        a umiesz cos z sensem napisac ???

        • 3 6

        • Wiesz kto to jest Jaworski ?

          Ten od PZU i Polskiego Cukru. Sprawdź sobie jak prowadził Stocznie Gdańska.

          Pisowskie ekspert od wszystkiego. W komisji Antoniego go brakuje jeszcze.

          • 8 0

    • ?! (1)

      Ile ci za te wypociny płacą ?

      • 6 3

      • Brednie

        W przeciwienstwie do ciebie , dzieki ciezkiej pracy przez lata , takze w roznych stoczniach , nie musie sie szmacik tak jak ty .

        • 1 7

    • Jak jesteś taki mądry to sprawdz kto sprzedał Stocznie Gdańską i komu. Zyczę głąbie przyjemnej lektury.

      • 1 1

  • Brednie (5)

    Tusk z kolesiami , zrobil wszystko aby naszych fachowcow za granice wyslac zeby Merkel i innych w budowaniu dobrobytu wspierali , co tam Polska , dla nich to "nienormalnosc".

    Stoczniowcy wroca , Tusk z kolegami pewnie zostanie , tutaj tylko cela czeka na niego .

    • 5 33

    • odezwał się dyżurny debil od jaworskiego (2)

      • 15 1

      • Do lekarza

        Ale tobie to juz chyba nic nie pomoze .

        • 1 2

      • To ten Jaworski co śledzie sprzedawał we Wrzeszczu??

        • 0 0

    • I wtedy się obudziłeś z ręką w majtkach

      • 2 1

    • kiedy ci sie oczka otworzą chłopie ?

      • 0 0

  • Przeciez to pikus przy Tusku i inwestorach z Kataru. (1)

    Zaoral polskie stocznie na rzecz niemieckich i teraz nie ma kto budowac

    • 11 21

    • ???

      Idź na skargę do Torunia.... lekarz już ci nie pomoże

      • 8 0

  • sukcesy

    Kolega Gróbarczyk to prawdziwy Midas. Czego się nie tknie, sukces murowany, i tak:
    1. przekopał Mierzeję,
    2. zbudował 10 promów dla PŻB,
    3. Port Gdynia właśnie oddał do użytku obrotnicę,
    4. mars (Skarb Państwa) pozyskał inwestora dla Sefako w postaci TF Silesia (Skarb Państwa),
    5. Fundusz Rozwoju Spółek (Skarb Państwa) przejmie od mars msr gryfię!
    Pozadrościć!!!

    • 23 1

  • Ja (4)

    No to po ... Sw. sponsorowana przez sw, nauta wydoiła tyle ile mogła,a raczej wzięła co jej dawano, rozpędzi zarząd SW na cztery wiatry i wprowadzi własne rządy. To skandal że bankrut przejmuje SW,zakład bez długów!!! Po tzw.fuzji Nauta przestanie być bankrutem. Ktoś dobrze pogłówkował nad tym,aby Naucie " zrobić dobrze". Co na to ZZ. Nie widzę i nie kupuję tego.

    • 6 5

    • Bo Nauta to stocznia z tradycją (1)

      • 2 3

      • SW (SMW) stocznia z tradycjami od 1923 r. A Nauta od...? Nie widzę!!! Dziwne, patrzę no i ...wielkie NIC !!!

        • 0 2

    • SMW dziady

      SMW niech odda kasę, którą zalega od kilku lat. Złodzieje

      • 6 0

    • zz

      zz nigdy nie interesowały się tym co sie dzieje w stoczni ludzie ci patrzyli tylko na własny interes a stocznie i pracownikow mieli w..... nosie

      • 4 0

  • Bo to jest prom na miarę naszych możliwości.... (1)

    Pis niejeden taki "prom" nam zafunduje i zwoduje. Kolejnym dziełem będzie elektryczny samochód a następnym o wiele bardziej niebezpiecznym - przekopana mierzeja

    • 21 0

    • I jeszcze Centralny Port Komunikacyjny w Baranowie, chory pomysł chorego człowieka, a inni klaszczą...

      • 3 0

  • (2)

    Stępka nie "rdzewieje", tylko "koroduje".

    • 10 0

    • Gdyby to jeszcze była stępka... jaki atest mają te blachy ? Ktoś z DNV to badał ?

      Pewnie jakieś odpady ze złomowca, dlatego to coś CAŁE wymalowali.

      • 5 0

    • Moze jaśniej wytłumacz co to jest korozja.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Łukasz Żelewski

Prezes zarządu Agencji Rozwoju Pomorza od 2007 roku. Wcześniej pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora Generalnego PPUP Poczta Polska, a w latach 2003-2006 był Dyrektorem Departamentu Gospodarki i Infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. Zajmował się prywatyzacją firmy Neptun Film Sp. z o.o., realizując funkcję nadzoru właścicielskiego z ramienia Samorządu Województwa Pomorskiego. Posiada również kilkuletnie doświadczenie w prowadzeniu własnej działalności gospodarczej....

Najczęściej czytane