• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdzie jest prom dla PŻB? Stępka symboliczna

Wioletta Kakowska-Mehring
26 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zwiedziliśmy prom Nova Star
  • W poniedziałek, 25 czerwca, na trasie Gdańsk-Nynäshamn miał zadebiutować prom "Nova Star", który PŻB wydzierżawiło. Niestety, w ostatniej chwili pierwszy rejs przełożono na piątek 29 czerwca.
  • Młodzi Demokraci z tortem pod siedzibą PiS w Szczecinie.
  • Tort z okazji pierwszej rocznicy położenia stępki pod prom dla PŻB.

Za nami pierwsza rocznica położenia stępki pod prom dla PŻB. Opozycja uczciła ten fakt tortem, za to obecne władze wolały przemilczeć całe wydarzenie. Nic dziwnego, położona stępka już zardzewiała, a prom dalej jest w fazie projektu. A stocznie? Resort gospodarki morskiej pracuje nad ich połączeniem.



W sobotę 23 czerwca minęła pierwsza rocznica położenia stępki pod budowę promu dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Budowę, podobno w drodze ofertowania, bo nie było przetargu, powierzono państwowej Morskiej Stoczni Remontowa Gryfia. Rok temu było bardzo uroczyście. Na pochylni Wulkan w  Szczecińskim Parku Przemysłowym nie zabrakło ministrów i deklaracji. Jak się okazuje wydarzenie miało jednak charakter symboliczny, bo blach nie cięto, a budowa nie rozpoczęła się do dziś. Nie było więc czego świętować w ostatnią sobotę.

Jenak rocznicę położenia stępki postanowili uczcić działacze młodzieżówki Platformy Obywatelskiej, którzy w piątek do siedziby Prawa i Sprawiedliwości w Szczecinie przynieśli tort. Młodzi Demokraci mówili, że położenie stępki było tylko "ściemą" i "propagandą sukcesu", bo prom nie powstaje.

Na jakim etapie jest budowa promu?



Czy jest już projekt tego statku i czy już dopięto finansowanie? Kiedy ruszy budowa? Co z kolejnymi promami? - zapytaliśmy 18 czerwca resort gospodarki morskiej i władze PŻB. Niestety, do tej pory nie otrzymaliśmy odpowiedzi na nasze pytania.

Czytaj też: Program Batory. Miało być koło zamachowe, ale na razie utknęło na pochylni Wulkan

Za to przez ostatnie miesiące deklaracji było sporo. Na targach Baltexpo, które odbyły się we wrześniu ub. roku Piotr Redmerski, prezes zarządu i dyrektor generalny Polskiej Żeglugi Bałtyckiej zapewniał, że właściwy projekt jest na ukończeniu i że "statek jest mniej więcej zdefiniowany".

- Projekt kontraktowy, który przekona banki istnieje. Bo naszym zadaniem jest przekonać banki, a nie niedowiarków. To musi być prom na gaz z nowoczesnym napędem. Musi mieć 3 km linii ładunkowej. Na przełomie grudnia i stycznia ruszy budowa - mówił prezes Redmerski i dodał, że oczywiście pierwszy prom nie może być ostatnim. - Wymiana floty jest konieczna, wymaga tego ekonomia i ekologia. Czy dziesięć promów powstanie w Szczecinie, czy Gdyni lub Gdańsku? Ta sprawa jest otwarta.
Z kolei na początku kwietnia głos w sprawie zabrał sam Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, który na spotkaniu w Szczecinie powiedział, że trwa projektowanie promu dla PŻB, a pierwsze materiały na budowę jednostki mają być kupione jeszcze w maju.

- W momencie uzyskania projektu roboczego rozpoczniemy konkretne prace na pochylni. Projektanci potwierdzają, że w połowie roku rozpocznie się zakup materiałowy, jest to zgodne z planem i założeniami - powiedział minister.
Czytaj też: Prom wyczarterowany przez PŻB na razie trafi do Remontowej

W wywiadzie dla "Gazety Prawnej" udzielonym na początku czerwca tego roku minister Gróbarczyk powiedział z kolei, że "projekt, który rozpoczął się rok temu symbolicznym i fizycznym położeniem stępki, jest w trakcie realizacji".

- Zakładaliśmy, że przygotowanie projektów zajmie około roku. Obecnie jesteśmy na etapie tworzenia projektu wykonawczego i roboczego. Wkrótce zaczną się próby modelowe kadłuba, zakładam, że w czerwcu rozpoczną się pierwsze prace nad jego budową - powiedział minister Gróbarczyk i zapewnił, że nie przewiduje żadnych opóźnień, czyli w 2019 r. będzie wodowanie, a w 2020 r. nastąpi przekazanie statku zamawiającemu. - Dla mnie najistotniejsze jest, by prace na pochylni ruszyły w czerwcu. To będzie pierwszy z dwóch promów dla PŻB. Łącznie będzie ich prawdopodobnie dziesięć.
Wciąż w planach, już według jakiegoś projektu czy może już w budowie? Nie wiadomo.

Powstaje plan dla stoczni



Ujawniono za to, że stocznie przechodzą pod nadzór Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Do tej pory należały do Polskiej Grupy Zbrojeniowej, która podlegała resortowi obrony. Trwają prace koncepcyjne nad tym projektem. Stocznia Szczecińska ma zostać połączona ze Stocznią Remontową Gryfia oraz spółką ST3 Offshore. Z kolei PGZ Stocznię Wojenną (czyli dawną Stocznię Marynarki Wojennej) czeka fuzja ze Stocznią Remontową Nauta.

Czytaj też: Co dalej z dokiem pływającym Stoczni Wojennej i kto zapłaci za jego przeniesienie?

- Ostatecznie ma powstać jeden organizm, który będzie na zasadzie spółek zależnych zarządzał całą grupą stoczniową - powiedział minister Gróbarczyk na uroczystościach z okazji Dni Morza w Szczecinie i dodał, że nie chodzi o budowę wielkich molochów stoczniowych, a o kooperację, o rynek zleceń od polskich armatorów, rozwój rynku offshore oraz budowy jednostek specjalistycznych. - Mamy nadzieję, że stanie się to do końca tego roku - dodał minister.

Miejsca

Opinie (113) 1 zablokowana

  • A moze statek buduje stocznia we Francji lub Szwecji?

    • 1 0

  • Nawet pół stoczniue nie ..

    Czas zrozumiec że nawet pół stoczni nie powstanie a te wszystkie pseudobiznesowe ruchy z udziałem skarbu państwa to jedynie pastwisko dla zwiazków zawodowych ,.

    • 8 0

  • Na spokojnie: (1)

    Stepka została położona rok temu bez dokumentacji. Rząd tłumaczył to tym, że chce podkreślić nieuchronność swojego zaangażowania w odbudowę przemysłu stoczniowego po ruinie do jakich doprowadziły je rządy PO/PSL i wczesnej SLD, a czego częścią miał być program Batory - budowa serii promów dla polskich armatorów w polskich stoczniach: państwowych, ale rownież prywatnych.

    Środowisko okrętowe, jakkolwiek widząc pewne - delikatnie mówiąc - sprzeczności logistyczne, przyjęło jednak to ze zrozumieniem i postanowili cierpliwie czekać na rezultaty.

    Po roku widać że wszystko zmierza ku totalnej klęsce. Najsmutniejsze są coraz bardziej sprzeczne ze sobą komunikaty pana ministra dotyczące harmonogramu projektu. Nikt kto zna sie cokolwiek na budowie statków, nie wierzy że są one realne.

    Pozostaje zadać pytanie: kto mu je podpowiada ? Jakimi ignorantami się otoczył, by zepsuć skądinąd ciekawy program Batory, który zamienia się w coraz większa farsę.

    • 15 0

    • Najlepszy komentarz do calej sytuacji. Szkoda dobrego pomyslu zepsutego przez ignorantow nie majacych pojecia o budowie statkow.

      • 6 0

  • Do tych którzy piszą o "katarskich inwestorach" i upadku stoczni do których doprowadziły rządy PO. (3)

    Macie racje, wszystko to prawda. I za to miedzy innymi PO dostało kopa od wyborców i pogonione od władzy.
    Ale teraz rządzi pis. i nie ma powodu stosować taryfy ulgowej, jeżeli robi jakieś absurdy. I trzeba o tym pisać. Nadzieje na zmiany były duże, i teraz przyszedł czas na "sprawdzam". Jeżeli nie bedzie korekty i zmian w działaniu, to długo nie porządzi.
    Ps. Tych którzy oskarża mnie za powyższy komentarz że jestem "Platfornersem", uprzedzę od razu i powiem że moim zdaniem sitwa PO to największy szkodnik w ostatnich 30 latach naszej historii.

    • 11 8

    • Stocznia

      Tak myślę sobie że nikt z Was nie ma pojęcia o budowie jednostek pływających strukturze i działaniu stoczni
      I zaznaczę że pierwszą upadłość stocznia Gdańska ogłosiła w 1989
      Są stocznie prywatne teraz jak remontowa itp ale wy wszyscy macie politykę i to tylko przez to pis po sld
      Za rządów Millera statek do dziś budują
      Ale przecież wy wiecie lepiej

      • 3 0

    • Przykurcz twierdzi ze "sprawdzać" mozesz w 2030 roku.

      • 1 0

    • r.p.1

      to kto dobroczyńcą..tak z ciekawosci.?? AWS może.z Bucem..Balerkiem i m..krzakiem ??

      • 0 0

  • Zanosi się

    na to ,że budowa promu będzie powtórką z trwającej 17 lat " budowy " ORP Ślązak ( ex. Gawron ).Pis - u już dawno nie będzie, politycznego promu zresztą też . Każda władza ma swojego Latającego Holendra.

    • 16 1

  • PO chciała wszystko zlikwidowac i zwijac przemysł. (3)

    • 2 10

    • A PiS chce to reznimować (1)

      I utrzymywać za nasze pieniądze. Bo żadna państwowa stocznia nie ma szans na samofinansowanie. Za dużo kolegów, jak to w Spółkach SP

      • 2 2

      • To nie koledzy w Zarządach to cos innego. Zadna europejska stocznia nie wytrzymała konkurencji z Dalekim Wschodem wiec dlaczego polska by miała wygrac?

        • 0 0

    • I bardzo dobrze!

      pisim udaje sie wszystko "zaczynać" ale to wszystko okazuje sie planami nawet nie na papierze tylko w ustach polityków. Ciemny lud i tak to kupi.

      • 0 0

  • pis da prom

    • 4 0

  • TKM

    Prom i 22 mosty na Wiśle już są dawno wybudowane w chorej wyobraźni Krzywoustego !
    Wszystko wybudował od ręki Izrael w akcji 1 :27 !

    • 6 0

  • Solidarność

    Podziękujcie nierobom ze związków którzy blokują każda prace i każdy rozwój. To prawdziwi grabaże branży morskiej...

    • 5 1

  • Tak samo pis buduje opat , wbili uroczyscie łopatę , porobili zdjęcia i ???? zapadła cisza a budowa trwa ...

    Dlaczego sktót PiS można napisac duzymi literami a skrót opat już nie ???

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jacek Kajut

Z wykształcenia inżynier elektryk, zbudował i rozwija jedną z najsilniejszych marek branży komunikacji elektronicznej w Polsce i Europie. Założona w 1988 r. firma VECTOR jest europejskim dostawcą rozwiązań dla dynamicznie rozwijającej się branży telekomunikacyjnej, oferuje zaawansowane systemy wykorzystywane w sieciach stacjonarnych i mobilnych. Firma specjalizuje się w integracji oraz produkcji rozwiązań, które pozwalają operatorom sieci świadczyć usługi multimedialne, takie jak telewizja...

Najczęściej czytane