• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Holendrzy wyciągną zatopiony w Naucie statek

Michał Sielski
27 czerwca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wodowanie okrętu dla szwedzkiej marynarki wojennej

Holenderskie konsorcjum podpisało ze Stocznią Remontową Nauta umowę, na mocy której ma w ciągu 30 dni podnieść z dna statek i pływający dok, które zatonęły w stoczni pod koniec kwietnia.



Czy przyczyny wypadku zostaną ustalone, a winni ukarani?

Przypomnijmy: 27 kwietnia w Stoczni Remontowej Nauta zobacz na mapie Gdyni doszło do niekontrolowanego przechyłu, a potem zatonięcia statku Hordafor V. To norweski chemikaliowiec, przechodzący wtedy remont. Pracownicy szybko zauważyli, że dok pływający, w którym znajdował się statek, zaczął się niebezpiecznie przechylać i zdążyli go opuścić, zanim zatonął wraz z jednostką.

Czytaj więcej: Wypadek w Naucie. Statek zatonął wraz z dokiem.

Potem zaczęło się śledztwo, a także prace komisji powołanej przez stocznię. Na razie nikt nie ustalił przyczyn wypadku. Wiadomo jednak, kiedy jednostka zostanie podniesiona. Nauta podpisała już bowiem umowę z renomowanymi firmami holenderskimi Smit Salvage BV i Multraship Salvage BV, które w konsorcjum podjęły się operacji podniesienia zarówno statku, jak również doku pływającego.

- Obiekty zostaną podniesione metodą odzyskiwania pływalności poprzez opróżnianie i napełnianie zbiorników. Firmy, według zawartego kontraktu, mają około 30 dni na zakończenie operacji, wtedy też będzie można ustalić ostateczną przyczynę przechyłu doku wraz z jednostką - mówi Anna Bulman, rzecznik prasowy Stoczni Remontowej Nauta.

Miejsca

Zobacz także

Opinie (141) 5 zablokowanych

  • już kogoś przesłuchali?

    jeśli tak, to przecież można się tu anonimowo wpisać i wyjaśnić mniej więcej o co pytali (bez nazwisk). Tak, aby nie zlokalizowano dyskutanta...

    • 1 3

  • to on jeszcze leży ? co za wstyd. własna stocznia nie potrafi po sobie posprzątać,co za nieudaczniki. (1)

    jak dzieci,narozrabiały i proszą o pomoc.

    • 7 2

    • Pozdrawiam

      autora postu. Co za jedność myśli . Przysięgam , nie czytałem .

      • 0 0

  • nie znacie przyczyn wypadku? przecież to zwykłe partactwo.

    • 6 1

  • To on

    jeszcze leży ? Myślałem , że szybciutko , bez rozgłosu został dawno podniesiony i załatwiono sprawę z armatorem. Wstyd.

    • 5 3

  • przyczyna jest ewidetnie widoczna, za mały dok do za duzego statku i mamy gotowy przepis na katastrofe! (6)

    reszte już zrobily prawa fizyki....

    • 17 6

    • (5)

      Dok jest OK, ten statek jest sporo ciezszy niz 800ton. A dok ma tez sporo wyzsza nosnosc niz 600 ton. To ze statek ciasno wchodzi w dok, nie jest powodem do tej katastrofy. Dok podniesie tylko tyle ile ma w papierach. wiecej nie podniesie I tyle. Nieraz sie okazalo, ze statek jest sporo ciezszy niz waga deklarowana w dokumentacji.

      Wylozyl sie, bo dok stracil plywalnosc, z powodow innych. Nie byl dziurawy, ani nie byl w oplakanym stanie. Byl blad ludzki.

      • 7 5

      • wystarczy popatrzec ile ten statek wystaje po za burty doku, tu mamy efekt splawika nie obciazonego u dolu. (1)

        a to ze ma udźwig iless ton to, nie znaczy ze polacy nie potrafią wcisnąć cos za dużego w cos za male i cos za ciężkiego w cos co ma mniejszy udźwig. macie przykład Stocznia Wisla i przewrócony dźwig.Ponodz dźwigi stoczniowe sa wyposażone w wage ?.Można można jak się chce.
        Teraz będzie ważne by dla ubezpieczyciela wykazac ze to był nieszczęśliwy wypadek bez udziału bledow ludzkich. kasa kasa i jeszcze raz kasa będzie stanowic o skutkach katastrofy.

        • 0 2

        • a za wypadek auta płacą w zależności od stopnia błędów

          ludzkich (poza chlaniem i ćpaniem)?

          • 0 0

      • A dlaczego stoczniowcy pracujący na tym doku mówią, (2)

        że dok był dziurawy od dawna? I że wszyscy o tym wiedzieli?

        • 2 2

        • (1)

          Skoro był "dziurawy" to dlaczego wciąż unosił się na wodzie... jak już to nieszczelny, ale w takich przypadkach jest na bieżąco spawana nowa blacha i po kłopocie. Dok był sprawny niestety pogoń naszych wspaniałych kałabuchów za terminami (czytaj "pieniędzmi") sprawił iż nie zważając na niewielką różnicę pomiędzy wypornością a ciężarem wydali rozkaz zadokować statek.

          • 1 4

          • Dziurawy dok

            Same dziur w doku nie muszą znajdować się pod wodą jeśli dok jest wynurzony to wtedy te dziury nie mają wpływu na stateczność doku ale jak już dok się zanurzy to wtedy można szybko zauważyć czy dok jest szczelny. A jak wiadomo we wszystkich firmach w Polsce doki pływające są w bardzo złych stanach kadłubowych.

            • 0 1

  • ja myślałem ze już dawno po sprawie ale widzę sprawy maja się jak z droga na kamionce :) (14)

    widać w Gdyni "nie da się" ciągle żywe :)

    • 51 62

    • gdynia nie ma tu nic do rzeczy (5)

      zobacz kto jest wlascicielem stoczni nauta

      • 26 5

      • a co to jest Gdynia? (1)

        • 2 4

        • nie co, a kto

          Aleksandra Gdynia - aktorka; m.in. wystąpiła w filmie „Teraz ja”, który zdobył nagrodę Najlepszy Debiut Reżyserski na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni 2005. Także aktor Wojciech Gdynia.

          • 3 0

      • Trolle nie myślą (2)

        One piszą by pisać. Co ma miasto do państwowej stoczni?

        A jeszcze jakieś inne ograniczone intelektualnie, nie czytające ze zrozumieniem, osobniki im plusują takie wpisy... No cóż, suweren to suweren.

        • 20 5

        • to Horała z ekipą pisu (1)

          Wyszło ostatnio na jaw, ruszyli z kampanią. Wszystkie chwyty dozwolone

          • 9 1

          • oj Glupi Popaprancu

            zrob se lepiej kawke a nie piszesz synu UM

            • 1 9

    • Państwowy twór (6)

      Pensje durniom płacą, kumple sami to i winnych nie będzie tylko pachołka jakiegoś na odstrzał wystawią - żyć nie umierać. Powinni ten moloch nierentowny przetrzepać z nierobów to i takich błędów kosztownych w konsekwencji by nie było

      • 11 13

      • (2)

        Durniem to możesz być co najwyżej ty. W d byłeś i g widziałeś, o rentowności zakładu nie wspominając. W stoczni jest masa rzetelnych i oddanych pracowników, niestety jest też niewielka grupa leci, ale tak jest wszędzie.

        • 4 3

        • szkoda na Niego jezor strzepic (1)

          Gnom umoralnia ludzi a Manusia MU POsadke za Dobrych czasów załatwiła w UM GD i tera kwiczy! na szczescie jeszcze glaby sie trzymaja bo morde zamykaja jak budyn waly kreci na boku!
          i troluj na trojmiascie!!!

          • 0 6

          • ps to do p.mar

            • 0 0

      • tak POsprzedawać i oddać w Nie Mieckie Rence!

        śmieszny jesteś chłopie! Ciebie w tym UM emie powinni posprawdzac chlopie ,czy za duzo kawy nie zlopiesz? wroc do papierkow a nie na trojmiasto ifb w robocie piszesz gnomie^

        • 0 7

      • (1)

        Mogli by jeszcze pokryć Twoją dalszą edukację .Ciężko Cię zrozumieć,wysłowić się nie potrafisz i to na elementarnym poziomie a innych od nieuków wyzywasz.

        • 8 7

        • Zdania złożone gamoniu widać niezrozumiałe

          To jest właśnie poziom tej Stoczni

          • 7 7

    • Nie Ma, Nie da Się

      Nie Mamy Na To Pieniędzy!
      to typowe Gadanie POprzednich RZądów NADpanów! Elyty!
      28 letnich rzadow?!?
      Nasz Budyn tez 26 Latek przy sterach!

      • 0 10

  • (1)

    Już chyba z pół roku minęło ale w rządowej stoczni wszystko jest ok. Czy na dnie czy w doku co za różnica. No i oczywiście zarobią Holendrzy wszak w Bolandi się tylko topi z ratowaniem już gorzej...

    • 4 1

    • Chciałeś napisać Kaczystanie?

      • 1 0

  • Wyciągną na bank (5)

    Holendrzy nam Żuławy zagospodarowali to i teraz dadzą radę

    • 55 3

    • a Tak całkiem przy okazji trochę Sobie Bloków POstawią!

      • 0 3

    • To byli mennnonici (odłam protestantyzmu) pochodzenia holenderskiego

      Przybyli w połowie XVI wieku. Zagospodarowali nam Żuławy i do dziś mamy większość tego co zrobili. Na ziemiach gdzie się osiedlali były zazwyczaj bagna. Gdyby nie oni wokół Trójmiasta byłoby jedno wielkie bagno (na terenach wiejskich). Nawet kanały melioracyjne za bardzo się nie zmieniły od tego czasu... Część z nich ulotniła się już przy okazji I rozbioru Polski na różne strony Świata, a całkowicie opuścili nasze Ziemie pod koniec II wojny światowej. Pozostały po nich na Żuławach bardzo żyzne gleby.
      Osobiście za nimi nie przepadam, bo to były takie pierdoły, których nikt nigdzie nie chciał, dlatego osiedlali się na bagnach, bo nikt ich stamtąd nie wyganiał, ale w walce z wodą: osuszaniu bagien, tamach, wiatrakach, itp. są mistrzami pracy. Szkoda tylko, że pozwolili, aby ich rdzenny naród (Holandia) zamienił się w multikulti, ale to też dlatego, że nie potrafią się postawić kiedy trzeba.

      • 5 2

    • (2)

      Komu nam ?

      • 6 0

      • Szpilkowi piszącemu pod innym nickiem

        Np. Forum Radunia. To potomek niemieckich mieszkańców Gdańska zapewne ;)

        • 4 2

      • Nam Polakom! O tych co to ani Niemcy ani Polacy nie mówimy.

        • 0 2

  • Widać że Rudy nie bezpiecznie wysprzedał wszystko (3)

    Jak widać stocznie są Potrzebne!
    dojczlowska to Dno! uhodzcy nie beda tam pracować
    Odnowić Polskie stocznie! Zabrać Gdańską Develooperom!

    • 3 6

    • Wiesz tyle ile ci proboszcz na kazaniu powie

      • 1 0

    • Znasz sie jak cholera.

      W Naucie pracuja ludzie, ktorzy nie pasowali do Remontowej z roznych przyczyn. Nauta sie rozrosla skokowo, nie miala ludzi do pracy, to przyjmowali wszystkich. Porownanie procedur Nauta vs Remontowa, to jak porownywac trabanta do passata. Niby oba to auta, a jednak nie to samo.

      Nauta sie nauczy, a w Remontowej tez statek sie obalil, dwa lata temu.

      • 4 1

    • Jarosław?

      ten Polksęzbaw? Bo retoryka podobna.

      • 2 1

  • Nie dobra zmiana! (2)

    Tylko raz Dwa Proszę wyegzekwować Holendrzy raz dwa zabieac ten złom z Portu!
    w każdym Kraju jak zatonie Nam jednostka Jesteśmy zobowiązani do wyciągniecia go!

    • 1 0

    • Z Ukrainy jesteś czy co?

      Jak to bedzie po polsku???

      • 0 1

    • chyba ze se nie radzi zarząd owej Stoczni ,nabrzeza portu

      To Rząd moze Wam Pomóc!

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mikołaj Lipiński

Ekspert w obszarze fuzji i przejęć, funduszy PE/VC oraz zarządzania finansami firm. Doświadczenie...

Najczęściej czytane