• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jest zgoda na przejęcie Lotosu. Orlen musi wywiązać się ze zobowiązań

Robert Kiewlicz
14 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Komisja Europejska wydała warunkową zgodę na przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen. Komisja Europejska wydała warunkową zgodę na przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen.

Jest zgoda Komisji Europejskiej na przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen. Zatwierdzenie transakcji uzależniono od pełnego wywiązania się ze zobowiązań przedstawionych przez PKN Orlen. Zapowiedzi zmian zaniepokoiły związkowców działających w Grupie Lotos, którzy zapowiadają, że będą walczyli o jak najkorzystniejsze rozwiązania dla pracowników gdańskiego koncernu. Od rana kursy giełdowe PKN Orlen oraz Lotosu rosły.


Co sądzisz o fuzji Orlen-Lotos?



Środki zaradcze zatwierdzone przez Komisję Europejską

  • zbycie 30 proc. udziałów w rafinerii Lotos wraz z towarzyszącym dużym pakietem praw zarządczych, co da nabywcy prawo do blisko połowy produkcji rafinerii w zakresie ropy naftowej i benzyny, a jednocześnie zapewni dostęp do istotnej infrastruktury magazynowania i infrastruktury logistycznej;
  • zbycie dziewięciu składów paliw na rzecz niezależnego operatora logistyki oraz budowa nowego terminalu importowego paliwa do silników odrzutowych w Szczecinie, który - po ukończeniu budowy - zostałby przekazany temu operatorowi;
  • uwolnienie większości mocy zarezerwowanych przez Lotos w niezależnych magazynach, w tym pojemności zarezerwowanej na największym w Polsce terminalu przywozu paliwa drogą morską;
  • zbycie 389 stacji detalicznych w Polsce, stanowiących około 80 proc. sieci Lotos, oraz zaopatrywanie tych stacji w paliwa silnikowe;
  • sprzedaż wynoszącego 50 proc. udziału Lotosu w spółce joint venture zajmującej się obrotem paliwem do silników odrzutowych, którą posiada on razem z BP, dalsze prowadzenie dostaw dla tej spółki oraz udzielenie tej spółce dostępu do magazynów w dwóch portach lotniczych w Polsce;
  • udostępnienie konkurentom w Czechach rocznie do 80 tys. ton paliwa do silników odrzutowych w drodze otwartej procedury przetargowej;
  • zbycie dwóch zakładów produkcyjnych bitumu w Polsce oraz dostarczenie nabywcy rocznie do 500 tys. ton bitumu/pozostałości ciężkich.

- Dostęp do paliw po konkurencyjnych cenach jest równie ważny dla przedsiębiorstw, jak i konsumentów. Możemy zatwierdzić dzisiaj proponowane przejęcie Lotosu przez PKN Orlen, gdyż wyczerpująca lista zobowiązań zaproponowana przez PKN Orlen zapewni, że odpowiednie polskie rynki pozostaną otwarte i konkurencyjne oraz że połączenie nie spowoduje wzrostu cen ani mniejszego wyboru paliw i produktów powiązanych dla przedsiębiorstw i konsumentów w Polsce i Czechach - powiedziała wiceprzewodnicząca Komisji Margrethe Vestager, odpowiedzialna za politykę konkurencji.

Orlen zgadza się na warunki Komisji Europejskiej



- Zgoda Komisji Europejskiej na połączenie PKN Orlen i Grupy Lotos to sygnał, że w Europie potrzebne są silne, multienergetyczne koncerny. To historyczny moment dla obu koncernów i polskiej gospodarki. Łącząc potencjał obu firm, jesteśmy w stanie sprostać wyzwaniom związanym z transformacją energetyczną, ponieważ niskoemisyjna gospodarka wymaga miliardowych inwestycji. Połączony kapitał finansowy i ludzki otwiera możliwości realizacji nowych projektów, które wzmocnią naszą konkurencyjność i umożliwią dalszą ekspansję na globalnym rynku. Jestem przekonany, że ta fuzja przyniesie korzyści zarówno akcjonariuszom, jak i klientom koncernu - mówi Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen. - Konsekwentnie negocjowaliśmy z Komisją, aby przejęcie Grupy Lotos było optymalne dla wszystkich stron transakcji. To się udało. Przed nami rozmowy z potencjalnymi partnerami dotyczące wdrożenia środków zaradczych. Będziemy negocjować przede wszystkim atrakcyjną wymianę aktywów. Jesteśmy do tego dobrze przygotowani, mamy ustalony plan działania, aby w przyszłości maksymalnie móc wykorzystać synergie wynikające z tego przejęcia.

Rafineria w Gdańsku w nowej formie



Sposób spełnienia określonych warunków i szczegóły transakcji będą ustalane z potencjalnymi partnerami zewnętrznymi w ramach odrębnych rozmów i negocjacji. Zarówno nabywcy aktywów wynikających ze środków zaradczych, jak i warunki zawartych z nimi umów będą podlegały zatwierdzeniu przez Komisję.

Środki zaradcze przewidują m.in. zmianę modelu biznesowego rafinerii w Gdańsku, na bazie której powstanie spółka joint venture. PKN Orlen, w przypadku połączenia z Grupą Lotos, będzie operatorem wyodrębnionej w ramach JV rafinerii. Finalnie dla zewnętrznego partnera trafi 30 proc. udziałów. Zgoda KE przewiduje zobowiązanie do sprzedaży części sieci sprzedaży detalicznej. Celem PKN Orlen będzie znalezienie partnera do jak najbardziej atrakcyjnej wymiany aktywów polskich na podobne w innych częściach Europy.

Przy okazji uroczystości związanych z zakończeniem negocjacji z KE PKN Orlen podpisał list intencyjny ze Skarbem Państwa w sprawie procesu przejęcia kontroli kapitałowej nad spółką Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo. Orlen 10 lipca rozpoczął proces ukierunkowany na przejęcie kontroli nad PGNiG. Według założeń Orlenu pierwszym etapem przedmiotowego procesu miały być negocjacje postanowień listu intencyjnego pomiędzy spółką a Skarbem Państwa, który posiada 71,88 proc. udziału w kapitale zakładowym PGNiG.

Rośnie napięcie w Grupie Lotos



Pojawiające się już wcześniej doniesienia dotyczące wprowadzenia środków zaradczych zaniepokoiły pracowników i związkowców Grupy Lotos.

- Zagrożenia dla pracowników i funkcjonowania firm sektora wynikają ze środków zaradczych, jakie Orlen zaproponował w toku negocjacji z Komisją Europejską, by przekonać unijnych urzędników do fuzji z Lotosem. Obawy Brukseli wywołuje wpływ tej transakcji na konkurencję na rynkach Europy Środkowej i Wschodniej - informują związkowcy ze Związku Zawodowego Inżynierów i Techników Grupy Lotos. - W ocenie strony społecznej środki zaradcze są sprzeczne z oficjalnymi deklaracjami PKN podczas publicznych debat. Lista ustępstw jest długa, dotyczy asfaltów i w obszarze logistyki, a przede wszystkim w zakresie funkcjonowania stacji paliw. Mówimy o strategicznej infrastrukturze - rurociągach i bazach. To działanie wbrew ekonomii, przede wszystkim spowoduje osłabienie bezpieczeństwa energetycznego państwa. Brak myślenia o rozwoju sektora naftowego. Jest tylko hasło idei powołania wielkiego koncernu bez pełnej analizy oceny skutków dla wszystkich firm, a przede wszystkim dla regionów, w których dotychczas funkcjonują.

PKN Orlen przejmuje Grupę Lotos i Energę



Proces przejęcia kapitałowego Grupy Lotos przez PKN Orlen został zainicjowany w lutym 2018 r. podpisaniem listu intencyjnego ze Skarbem Państwa, który posiada w gdańskiej spółce 53,19 proc. głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy. W kwietniu 2018 r. w Grupie Lotos rozpoczął się proces due dilligence, czyli badanie jej kondycji handlowej, finansowej, prawnej i podatkowej pod kątem przejęcia. W lipcu 2019 roku PKN Orlen złożył w Komisji Europejskiej formalny wniosek o zgodę na koncentrację. Z kolei pod koniec sierpnia 2019 r. podpisane zostało porozumienie pomiędzy PKN Orlen a Skarbem Państwa i Grupą Lotos, określające ramową strukturę transakcji przejęcia gdańskiej spółki.

Przypomnijmy, że w kwietniu 2020 roku płocki koncern, w ramach wezwania, przejął akcje Energi stanowiące ok. 80 proc. kapitału zakładowego oraz około 85 proc. ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu spółki, a docelowo chce mieć 100 proc. udziałów w Enerdze.

  • Decyzja Prezydium Rady Ministrów (nr 47/71) o budowie rafinerii w Gdańsku zapadła 5 maja 1971 roku.
  • Decyzja Prezydium Rady Ministrów (nr 47/71) o budowie rafinerii w Gdańsku zapadła 5 maja 1971 roku.
  • Decyzja Prezydium Rady Ministrów (nr 47/71) o budowie rafinerii w Gdańsku zapadła 5 maja 1971 roku.
  • Decyzja Prezydium Rady Ministrów (nr 47/71) o budowie rafinerii w Gdańsku zapadła 5 maja 1971 roku.
  • Decyzja Prezydium Rady Ministrów (nr 47/71) o budowie rafinerii w Gdańsku zapadła 5 maja 1971 roku.
  • Decyzja Prezydium Rady Ministrów (nr 47/71) o budowie rafinerii w Gdańsku zapadła 5 maja 1971 roku.
  • Decyzja Prezydium Rady Ministrów (nr 47/71) o budowie rafinerii w Gdańsku zapadła 5 maja 1971 roku.

Orlen już starał się o przejęcie Lotosu



Prawie 20 lat temu Orlen starł się o przejęcie Lotosu. Na początku lat 90. XX wieku miała miejsce pierwsza próba prywatyzacji firmy. Wówczas Lotosem zainteresowany był tylko fiński koncern Neste, lecz oferował zbyt mało. Mimo obaw, że przyszły właściciel może zamknąć mało dochodową rafinerię i zostawić tylko park zbiorników, próbę prywatyzacji powtórzono. W 2001 roku wybrano na inwestora angielską firmę deweloperską Rotch, ale pojawiło się podejrzenie, że stoi za nią rosyjski Lukoil.

Następnie potencjalnym inwestorem został PKN Orlen, który został jednocześnie partnerem firmy Rotch. Uzgodniono, że Orlen będzie pełnił rolę głównego zarządzającego. Już wtedy pojawiły się obawy, że Rafineria Gdańska przestanie istnieć jako odrębny podmiot. Przetarg dotyczył sprzedaży 75 proc. akcji Rafinerii. Ostatecznie prywatyzację przerwano, a Rafineria Gdańska otrzymała zadanie konsolidacji i restrukturyzacji rafinerii południowych i firmy wydobywającej ropę - Petrobaltic.

Od Rafinerii do Grupy Lotos



Rząd podjął decyzję o budowie nowej rafinerii 7 maja 1971. Budowa gdańskiej rafinerii w latach 1972-77, wraz z Naftoportem, była pierwszą inwestycją w PRL-u realizowaną według zachodnich licencji i technologii oraz kierowaną przez zachodnią firmę - włoskie Snamprogetti. W decyzji napisano, że rafineria powstanie w Gdańsku, rozważano też lokalizację w Pszczółkach - 20 km od Gdańska. Myślano też o gdyńskim Oksywiu. Pierwszą siedzibą Rafinerii Nafty "Gdańsk" w Budowie były stare budynki mieszkalne wydzierżawione od Gdańskich Zakładów Fosforowych. Pierwszą partię ropy naftowej przyjęto do zbiorników rafineryjnych w 1975 roku. Oficjalnie uruchomiono rafinerię, a konkretnie częściowo zbudowany Blok Paliwowy 29 listopada, aby w dniu rozpoczęcia VII Zjazdu PZPR zacząć przerób ropy.

W kwietniu 1992 otwarto pierwszą firmową stację paliw w Redzie. W 1990 r. rozpoczęto produkcję flagowego oleju Lotos, od którego pochodzi obecna nazwa firmy. W 1994 roku rurociągowa ropa rosyjska nazwana Ural lub Rebco stała się podstawowym surowcem przerabianym w rafinerii. W czerwcu 2002 r. powstała Grupa Lotos SA, do której w ciągu kilku lat dokooptowane zostały rafinerie w Czechowicach, Gorlicach i Jaśle, a następnie firma wydobywcza Petrobaltic. W czerwcu 2005 r. Lotos stał się spółką giełdową. W latach 2007-2011 Program 10+, dzięki czemu rafineria zaczęła zaliczać się do dużych zakładów - z przerobem ropy ponad 10,5 mln ton rocznie. Projekt EFRA (2017-2020) sprawił, że rafineria może produkować prawie wyłącznie produkty wysokomarżowe.

Wyniki finansowe Orlenu i Lotosu



Grupa Orlen osiągnęła w 2019 roku zysk netto 4,3 mld zł. Orlen przerobił ok. 33,9 mln ton ropy naftowej, odnotowując przy tym rekordową sprzedaż wolumenową na poziomie 43,3 mln ton. W 2019 r. na inwestycje wydano ok. 5,5 mld zł.

Natomiast zysk netto Grupy Lotos wyniósł w całym 2019 roku 1,15 mld zł. Przychody ze sprzedaży wyniosły 29,4 mld zł, czyli były o 628,4 mln zł (2,1 proc.) niższe niż w 2018 roku, przede wszystkim z powodu mniejszego wolumenu sprzedaży oraz niższych notowań cen ropy i produktów naftowych na rynkach światowych. Wolumen sprzedaży produktów, towarów i materiałów ropopochodnych w 2019 roku obniżył się o 1,3 proc. w porównaniu z 2018 rokiem.

W 2019 roku Grupa Kapitałowa Lotos poniosła nakłady inwestycyjne w kwocie ponad miliarda złotych, z czego największą pozycję stanowiły nakłady związane z projektem instalacji opóźnionego koksowania (projekt EFRA), wydobyciem zasobów ropy naftowej i gazu ziemnego, dotyczące głównie złóż B8 na Morzu Bałtyckim, Sleipner oraz YME na Norweskim Szelfie Kontynentalnym.

Miejsca

Opinie (596) ponad 20 zablokowanych

  • to jest rozbiór Lotosu, żadna fuzja (8)

    Orlenowi chodzi tylko i wyłącznie o wrogie przejęcie konkurencji, petrochemia w Płocku to przestarzała post radziecka konstrukcja, głównie do przerobu zasiarczonej rosyjskiej ropy, Lotos to jedna z najnowocześniejszych rafinerii w Europie, gdzie ta synergia, gdzie inwestycje w Gdańsku jak tu trzeba połowę Lotosu, w tym wszystkie stacje Lotos Paliwa sprzedać albo zlikwidować, to nadaje się do prokuratury, działanie na szkodę Lotosu, to jest zwijanie Lotosu, wrogie przejęcie, miał być narodowy champion a tak Orlen przejmie rafinerię w Gdańsku w zasadzie tylko zakład produkcyjny, reszta do sprzedaży i likwidacji, tak na biegu w Gdańsku poleci około 1 tysiąca miejsc pracy....Ciekawe co na to pomorscy posłowie, senatorowie, radni z PIS?

    • 59 13

    • Nie myl pojęć. To NIE jest wrogie przejęcie.

      • 2 0

    • czas zweryfikuje tak naprawdę

      • 1 0

    • (1)

      Met spokojnie. Z tego co słyszę nikogo nikt nie zamierza zwalniać ani nic rozbierać. Dwie wielkie i potężne firmy się łączą więc dla pracowników to szansa a nie zagrożenie.

      • 3 12

      • hahaha

        to chyba nie wiesz na czym polega fuzja, deklaracje są tyle wart co papier

        • 1 0

    • (1)

      Ale wady o których piszesz wynikaja z decyzji organów UE.

      • 0 2

      • Ale caly pomysl jest nasz, polski, najlepszy.

        • 3 0

    • Zgadzam się z Tobą Met

      To sprawa dla prokuratury, której nie ma obecnie. Może kiedyś ktoś za to odpowie.

      • 8 1

    • to zwykli funkcjonariusze pis, nie wychylą się

      • 6 0

  • Spora szansa (5)

    Mało kto z komentujących zwraca na to uwagę, a w opiniach pojawia się lokalny egocentryzm (bo tak należy to nazwać), ale Lotos sam w sobie ma bardzo ograniczoną przestrzeń rozwoju. Dzisiaj niestety rafineria nie wystarczy. Potrzebna jest petrochemia, a tę ma Orlen. Także fuzja jest - czy tego chcemy, czy nie - niezbędna i korzystna dla Lotosu.

    • 11 29

    • (1)

      Zgadzam się co do egocentryzmu. W skali kraju fuzja jest dobra. W skali regionu już nie. Tak samo jak nam na pomorzu nie przeszkadza likwidacja nierentownej kopalni, ale mieszkańcom śląska już tak.

      • 0 0

      • Pozornie Twoja wypowiedz ma sens i tak pieknie odwoluje sie do interesu narodowego...

        Jednak zasadnicza roznica - Lotos jest/byl rentowny.

        • 1 0

    • Mało komentujących

      zwraca na to uwagę? To dziwne bo 80% komentujących jest zatrudnianych przez PiS

      • 0 0

    • subiektywny

      oczywiście, że pojawia się lokalny egocentryzm - przecież mieszkamy i pracujemy w Gdańsku (lub szerzej - w pomorskim), więc chcemy jak najlepiej dla naszego regionu. A co do korzyści - a może to LOTOS będzie latał dziurę w budżecie orlenu (z czegoś musi iść na 500+, na reklamy w TVP itp) - czemu ma to się odbywać naszym lokalnym kosztem?

      • 2 2

    • No tak lepiej zrobić przejęcie firmy gdzie głównym udziałowcem jest skarb państwa przez firmę gdzie skarb państwa ma 27% logiczne i bardzo bezpieczne na dłuższą metę

      • 4 0

  • Bedziemy mieli drugi Janow tylko na mega wieksza skale.

    Najpierw fachowcow-zastepuja technicy mleczarstwa na kluczowych stanowiskach -pozniej akcje wystawia na gielde.Na koncu pozbedziemy sie calego sektora przetworczego paliw przez wrogie przejecie na gieldzie -a pisowcy powiedza -to nie nasza wina-to unia europejska...Tak to widze.Moze za jakis czas ktos zglosi jakies uwagi do pochlonietych akcji Lotosu a komisja europejska nakaze przyznanie dodatkowej transzy akcji Orlenu tym gracza/?Wtedy Obajtek sie posra i powie - ojojoj -ale nie moglismy tego przewidziec.... Nie ufam pisowskim kacapom ani troche.

    • 6 1

  • Kłamczuszek (1)

    oBajtek jeszcze kilka dni temu zaprzeczał informacjom Gazety Wyborczej na temat warunków sprzedaży Lotosu, a teraz okazuje się że sam zaproponował takie warunki w celu przejęcia grupy.

    • 24 6

    • to były manipulacje)))

      • 0 0

  • Tak Panie Robercie (1)

    ze zobowiązań...

    • 0 0

    • Jak ktoś nie rozumie polskiego

      Wytłumaczę: ze zrozumieniem, ze zwrotu, ze złoża, itp. - tak piszemy, gdy w rzeczowniku drugą literą jest spółgłoska. Natomiast w przypadku, gdy drugą głoską jest samogłoska po z - piszemy: z założenia, z zobowiązań, z zasady. To ogólna i stara zasada i nie zawsze tego właściwie uczono w szkole :-)

      • 0 0

  • akcje rosną ale lemingi jak zawsze miałczą i straszą ale swoja głupotą (2)

    • 23 42

    • (1)

      No dziwne żeby taniały skoro państwowy moloch będzie je zaraz skupywał z rynku.

      • 12 1

      • a skąd nie-leming ma wiedzieć co to jest akcja..))

        • 1 0

  • skandal (6)

    czy ten objadek zdaje sobie z tego sprawe że....................pis nie bedzie rzadzic wiecznie mysle ze nastepne wybory pis przegra..............wiec do władzy dojdzie inna siła i co wtedy bedzie jak sprzeda.........orlen razem z wszystkimi firmami przejetymi w pakiecie komus................ten kto to kupi ma cała polska gospodarke w garsci..........a co jak to przejma ruskie lub zydzi.........poprzez jakis fundusz investycyjny z panamy.
    TE przejecie to kryminał zdrada stanu mam nadzieje ze kiedys osoby za to odpowiedzialne dostana czape..........to zbyt wazna decyzja gospodarcza by ja mozna było przemilczec.
    Wtglada mi tez to na to ze ktos....nakazuje pisowi te przejecia na rynku by kiedys za 5 lat kupic to w całosci mi to wyglada na ustawke.
    dlatego juz nigdy nie zagłosuje na pis koniec kropka,

    • 19 6

    • sluszna uwaga-podobnie mysle.

      • 1 0

    • Brawo Obajtek ! Tylko narodowe firmy są ważne a nie lokalne bo tam wsadzali swoich lokalne kacyki !!! (2)

      • 0 2

      • A czy macie jakąś punktację? Np. ile punktów za "narodowe"? A jak nie macie, to chyba fajny pomysł, taką punktację stworzyć? Np. dodatkowa premia za "narodowe" i "kacyki" w jednym zdaniu. Takie Scrabble dla troli bardzo urozmaiciłoby to nudne (sądząc po dzisiejszych wpisach) zajęcie.

        • 2 0

      • Już sądziłem, że fanklub Mistrza Prezesa to złudzenie - ale jednak. Wiwat!

        "Tam wsadzali swoich lokalne kacyki" trochę komiczne, ale doceniam zmianę przekazu. Już nawet nie pytam czemu Lotos jest lokalny (stacje w całej Polsce, ale co tam) i jakie kacyki wsadzali.

        Swoją drogą troszkę obrażacie poziomem wpisów swoich odbiorców i sympatyków - nie dość, że niezrozumiale, to jeszcze nieporadnie. Właściwie to nawet zupełnie bez sensu - no, ale było "brawo" i "narodowe". No i Mistrz-Prezes, chociaż nieco obcesowo, bo tylko z nazwiska.

        • 1 0

    • Nie zgodzę się! (1)

      Nie zgodzę się! Po latach zagrożenia wyprzedażą polskiego kapitału, wreszcie tworzy się silne przedsiębiorstwo! No i wreszcie mamy szansę wzmocnić sektor naftowy w stosunku do zagranicznej konkurencji

      • 1 7

      • Fantastyczna wypowiedź! Taka sprzeczna i mocna! Nie padły banalne "dobra wiadomość" i "wielki krok" a za to są "silne" i "wzmocnić"! Kapitalny przekaz. No i też oryginalnie, bo nie podpisały się Ola, Agata czy Justyna, ale po prostu anonim. Nowa jakość. Cieszę się, że jednak pracujecie nad formą.

        • 3 1

  • Lotosowy (3)

    I Bardzo dobrze, I nich sie w Lotosie cos zmieni. Jedno to gospodarka ( to oczywiste , że duzy może więcej Ale Lotos bardzo potrzebuje Daniela Obajtka i jego porządków.

    • 2 12

    • (2)

      Zdawaloby sie, ze to ludzie pisza - ale okazuje sie, ze chyba jednak automaty.

      • 4 0

      • automat (1)

        To ja automat. Drogi Panie nie automaty a ludzie którzy nie maja kompleksow i chcą by gospodarka była silna.

        • 1 4

        • A co tu maja kompleksy do rzeczy?

          Widze tutaj glownie jakas niezdrowa fascynacje postacia Prezesa-Mistrza.

          • 1 0

  • Orlen jest właścicielem czeskiego Unipetrolu

    Czy naprawdę sądzicie, że z chwilą przejęcia firmy zlikwidowali w Czechach rafinerię czy inne zakłady produkcyjne holdingu? Pozamykali 400 stacji paliwowych?

    • 1 2

  • gdspodarka (4)

    Firmom grozi bankructwo więc Pis robi fuzję ,żeby ukryć nieudolność!

    • 78 72

    • upadłość?

      Sprzedaż paliwa jest i długo będzie.

      • 1 0

    • Nic głupszego dzisiaj nie przeczytam... (1)

      • 7 4

      • Nie trać nadziei. Konkurencja jest bardzo silna.

        • 1 0

    • Orlen 2.5 mld strat

      • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations. Absolwentka filologii polskiej Uniwersytetu Gdańskiego. W przeszłości kierownik literacki Teatru Muzycznego pod dyrekcją Jerzego Gruzy; dziennikarka - z-ca redaktora naczelnego, redaktor naczelna, publicystka i komentatorka „Głosu Wybrzeża”; prezes zarządu wydawnictwa Baltic Press (wydawca anglojęzycznego dwumiesięcznika „Baltic Transport Journal”; dyrektor Biura Zarządu...

Najczęściej czytane