• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejne promy na linii z Trójmiasta do Szwecji

Wioletta Kakowska-Mehring
14 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zwiedziliśmy prom Nova Star
  • Prom "Nova Star" jeszcze niedawno pływał na linii z Maroka do Hiszpanii. Ostatnio przeszedł remont w Gdańskiej Stoczni Remontowa.
  • "Stena Nordica" będzie kursować pięć razy w tygodniu w każdą stronę i zabierać nie tylko ładunki, ale również pasażerów i samochody osobowe.
  • "Nova Star" to prom typu ro-pax zbudowany w 2011 roku, w stoczni ST Marine w Singapurze.

W tym sezonie na trasach z Trójmiasta do Szwecji pojawią się nowe promy pasażersko-samochodowe. Pod koniec czerwca w pierwszy rejs na trasie Gdańsk-Nynäshamn wyruszy kolejny prom Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Z kolei pod koniec września linia promowa Stena Line z Gdyni do Karlskrony wzbogaci się o czwarty prom, który oprócz ładunków zabierze też pasażerów.



W poniedziałek, 25 czerwca, na trasie z Gdańsk-Nynäshamn zadebiutuje prom "Nova Star", który będzie pływał wymiennie z promem "Wawel". Został on wyczarterowany na razie na dwa lata. Stało się to możliwe dzięki współpracy finansowej PŻB Polferries z Polskim Funduszem Rozwoju. "Nova Star" to prom typu ro-pax zbudowany w 2011 roku, w stoczni ST Marine w Singapurze. Jeszcze niedawno pływał na linii z Maroka do Hiszpanii. Ostatnio przeszedł remont w Gdańskiej Stoczni Remontowa.

- Pozyskanie promu pozwoli na sprostanie oczekiwaniom rosnącego rynku oraz będzie idealnym uzupełnieniem użytkowanego już promu Wawel, także ze względu na podobne parametry ładunkowe - czytamy w komunikacie PŻB.
Jednostka ma 161 m długości i  25,6 m szerokości. Osiąga prędkość 21 węzłów. Pojemność ładunkowa to 1 575 m dla samochodów ciężarowych i 1 215 m dla samochodów osobowych. Posiada też 1 215 miejsc pasażerskich.  Jest to jednostka wyższej klasy niż "Wawel". Posiada znacznie więcej miejsc kabinowych oraz lepiej przygotowaną przestrzeń pasażerską. Do dyspozycji pasażerów są sklepy, kafeterie, restauracje oraz sale konferencyjne. Na promie znajdują się również place zabaw dla dzieci. 

Wejście nowego promu zapowiedziała też Stena Line. Statek dla pasażerów i frachtu na linii z Gdyni do Karlskrony pojawi się już we wrześniu. Zastąpi on statek towarowy "Gute". "Stena Nordica" będzie kursować pięć razy w tygodniu w każdą stronę i zabierać nie tylko ładunki, ale również pasażerów i samochody osobowe. Statek ma 170 m długości i 26 m szerokości, a na pokład zabierze 450 osób i nawet 300 samochodów osobowych. Dodatkowo, dzięki niemal dwukrotnie większej powierzchni ładunkowej, nowa jednostka może również zabrać znaczną liczbę samochodów ciężarowych. Stena Nordica to statek zbudowany w roku 2000, oraz kilkakrotnie modernizowany

- Wprowadzenie Stena Nordica na linię Gdynia-Karlskrona jest odpowiedzią na stale rosnące zapotrzebowanie na transport ładunków i przewozy pasażerskie na Morzu Bałtyckim. To jednostka o dwukrotnie większej pojemości frachtowej od jej poprzednika, m/v Gute i zabierająca ponad 400 pasażerów. Oznacza to, że będziemy mogli zaoferować klientom frachtowym i pasażerom znacznie więcej miejsc na naszych statkach. Stena Nordica gwarantuje ponadto krótsze i bardziej komfortowe przepłynięcie. Co ważne, nowy statek jest przystosowany do wykorzystywania dwóch poziomów ramp najazdowych, co znacznie skróci czas załadunku - mówi Marek Kiersnowski, dyrektor linii promowych na Bałtyku Południowym w Stena Line.
Operator promowy Stena Line obecnie obsługuje dwie linie promowe z Polski: z Gdyni do Karlskrony oraz z Gdyni do Nynäshamn. Linia do Karlskrony w południowej Szwecji funkcjonuje już od ponad 20 lat. Natomiast linia promowa z Gdyni do Nynäshamn (port w okolicach Sztokholmu) wystartowała pod koniec 2017 roku. Łącznie z 6 rejsami na nowej trasie promowej do Nynäshamn oraz 46 do Karlskrony (razem z rejsami nowego promu Stena Nordica), Stena Line od września zaoferuje rekordową liczbę aż 52 rejsów tygodniowo między Gdynią a Szwecją, pięcioma promami.

Miejsca

Opinie (55) 1 zablokowana

  • Co z promem???? (1)

    Dzisiaj mamy wtorek 26.06 a promu nie widac
    Mam bilet na 6 lipca i nic nie wiadomo czy prom wyplynie (nikt nic nie wie)
    Podobno rejs dziewiczy 29 czerwca ale nic pewnego
    Moze ksiadz zapomnial poswiecic?
    A moze chodzi o prom widmo ze Szczecina

    • 0 0

    • Już nie dziewica ten prom... to brak rejsu

      • 0 0

  • Nynäshamn (3)

    Od kiedy to Stiena line Plywa na trasie
    Gdynia-Nynäshamn
    To połączenie obsługuje tylko PŻB

    • 1 12

    • prom

      szkoda ze tej lini nie obsluguje Stena a polska dziadowska firma

      • 0 0

    • nie wiem ale sie wypowiem :)

      jw

      • 7 0

    • Od października Stena też tam pływa ale nie zabiera pasażerów, tylko fracht.

      • 11 0

  • (2)

    a kiedy zacznie pływać supernowoczesny polski prom budowany w Szczecinie, któremu na stępce 2 lata temu stosowną tabliczkę wklepał wtedy jeszcze w-ce premier Morawiecki?

    • 8 0

    • kontenerowie

      To była taka bujda dla wyborców PISu. Ta stepka to pozostalosc jakiegoś kontenerowca. Szydlo nie poznała się a i Grubarczyk tez nie. Później stepka poszła w krzaki a projektanci przystąpili do projektowania tego promu. Projekt wkrótce będzie gotowy. To było takie poświadczenie nieprawdy aby było milo

      • 0 0

    • 500+ wziełeś to na bilety będzie co? Też nie mogę się doczekać.

      • 0 1

  • Czemu one wszystkie takie stare brzydkie

    Jak z chemią z Niemiec. Jak do Polski to możemy dać zdezelowany i stary. Pamiętam że raz jak kupiłem bilet byłem tak przerażony że po tym jak wszedłem już na pokład uciekłem z niego. Poprosiłem że chce wyjść bo takiego syfu dawno nie widziałem.

    • 0 0

  • No i fajnie....

    ... mają rozmach .....

    • 1 0

  • Wszystko fajnie

    Tylko to już nie jest ta sama Szwecja co kiedyś, teraz panuje tam „religia pokoju” i zwyczajnie strach tam jechać.

    • 4 2

  • dlaczego nowy terminal w Gdyni powstaje tak blisko zakorkowanego centrum miasta? (13)

    ilość promów rośnie, to pojedzie więcej tirów ulicą Polską i Wiśniewskiego. który geniusz na to wpadł?

    • 38 32

    • To jedyne miejsce w porcie, gdzie można wybudować terminal większy od obecnego. (4)

      W dodatku z punktu widzenia ruchu pasażerskiego, bliskość miasta będzie atutem.

      • 32 10

      • można było go rozbudować w istniejącym miejscu. ktoś z promu kto jedzie do Katowic zajedzie do centrum zwiedzać (3)

        akwarium czy muzeum emigracji? co z setkami tirów?? jak będą ustawione światła na Polska/Wiśniewskiego??

        • 10 11

        • Nie da się go rozbudować w obecnym miejscu (1)

          Nabrzeże Helskie już jest za małe dla największych obecnie kursujących promów I nie ma jak go przedłużyć, a w planach jest wprowadzenie znacznie większych jednostek (~240m długości). Ponad to, terminal w tym miejscu (przy ul. polskiej)będzie oznaczał krótsze manewry w porcie, co niesie za sobą spore oszczędności czasu I pieniędzy.

          • 18 2

          • No widzisz jakich gamoni tam zatrudniają.Jak to moźliwe źe zapomnieli o Tobie.Skandal!

            • 0 0

        • Zakładam, że gdyby dało się go rozbudować w obecnej lokalizacji to nie byłoby planów przeniesienia.

          • 12 5

    • dlatego, że jest to miasto portowe

      I z tego żyje.
      Jak ktoś ma fanaberię miszkać w porcie, wolna wola...
      Ale z konsekwencjami.

      • 3 0

    • Spokojnie (4)

      W Helsinkach terminal jest w centrum, W Sztokholmie kilometr od starówki, W Tallinie też blisko centrum. Obecna lokalizacja nie pozwala na rozbudowę. W nowej lokalizacji jest możliwość zbudowania terminalu z prawdziwego zdarzenia, nie jak dotychczas, po macoszemu, z parkingiem rozbitym na wysepki.
      Czekam tylko z niecierpliwością aż Stena otworzy połączenie dla "cywili" a nie tylko frachtowe z Nyneshamn. Była by konkurencją dla komunistycznego Polferries - kto płynął M/S Wawelem ten wie o czym mówię.

      • 19 5

      • W Szwecji (2)

        nie jest kilometr od centrum. Tam cumują wycieczkowce. Wszystko inne w Nynashamn

        • 5 5

        • Jest w Centrum

          W Talinie - 1km od starówki, w Sztokholmie - tak samo, w wielu miastach nadmorskich terminale promowe położone są w promieniu kilometra lub dwóch od centrum.
          Gdynia jest "rozwleczonym" miastem, gdyby było inaczej dotychczasowy terminal też byłby w centrum.
          Dlaczego nikt nie protestuje przeciwko syfowi jaki mamy na nabrzeżach Duńskim, Belgijskim i Francuskim?? Tam codziennie jeździ kawalkada aut ciężarowych, korkując i niszcząc drogi.
          Te bazy mogły by się przenieść na bardziej industrialne obszary jakimi są okolice dotychczasowego terminalu.

          • 1 2

        • Jest

          Cumuje tam Viking, sam płynąłem.

          • 9 1

      • W Talinie jest daleko od centrum, jest tak jak w Gdyni Stena!

        • 3 2

    • A gdzie ma się pojawić...?? (1)

      ... w Bojanie?

      • 4 0

      • W Wejherowie

        Przy molo, obok zajezdni tramwajowej

        • 2 1

  • Ale kto bedzie wiecej nim plywal? (1)

    Szwedzi czy Polacy? Innymi slowy to dla kogo ta linia zostala powiekszona. Cieszyl bym sie gdyby to Szwedzi wreszcie uznali Polske za Ziemie Obiecana a nie na odwrot.

    • 32 4

    • niektórzy już uznali

      szczególnie obiecujące są dla nich nasze ceny ;)

      • 1 0

  • Podróżnik (1)

    Dlaczego nie ma promu z Gdyni do Kopenhagi?

    • 5 0

    • Bo SAS tam lata kilka razy dziennie

      • 2 0

  • Bornholm !!! (3)

    Liczę ,że kiedyś doczekamy się połączenia z Trójmiasta . To będzie strzał w dziesiątkę :D

    • 25 1

    • było wiele prób takiego połączenia

      Z Ustki i Łeby.
      Ale jesteśmy na to za biedni... Nie sposób utrzymać linii z ruchu pasażerskiego.

      • 1 0

    • Gdyby Bornholm nalezal do Polski to tak.

      • 0 1

    • Popieram przedmówcę. Bornholm, to byłoby super!

      • 11 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Magdalena Budnik

Odpowiedzialna za kształtowanie i realizację strategii finansowej i budżetu firmy, a także...

Najczęściej czytane