• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejny prom na wodzie, czyli wiosna w "Północnej"

Wioletta Kakowska-Mehring
29 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Remontowa Holding ma nowego prezesa

Boczne wodowanie jednostki B 611/2 powstałej na zamówienie norweskiego armatora.



W Remontowej Shipbuilding (dawna Stocznia Północna) zwodowano kolejny prom pasażersko-samochodowy dla jednego z największych norweskich armatorów - Torghatten Nord AS.



Statek B 611/2 o długości 40,6 m z konwencjonalnym napędem o mocy 900 kW osiągać będzie prędkość 12 węzłów. Jednorazowo na pokład zabierać będzie 21 samochodów osobowych i 146 pasażerów. Prom obsługiwany będzie przez 3-osobową załogę. Zwodowany prom jest jednym z ośmiu budowanych obecnie w gdańskiej stoczni statków dla Torghatten Nord AS. Są to cztery typy statków, różniące się rodzajem napędu, mocą silnika oraz zasięgiem obsługiwanych linii. Bliźniaczy prom B 611/1 został zwodowany na początku kwietnia.

Gdańska stocznia ma duże doświadczenie we współpracy z norweskimi firmami żeglugowymi. Pierwszy kontrakt zawarto z Norwegami w 1997 roku. Dotychczas stocznia dostarczyła armatorom kilkanaście promów różnego typu. Nowością są statki z ekologicznym napędem gazowym. Koncepcja techniczna statku B 611/2 powstała w wyniku współpracy norweskiego biura projektowego NSK i polskiego biura konstrukcyjnego Remontowa Marine Design & Consulting Sp. z o.o.

Torghatten Nord dysponuje flotą 47 własnych statków i 4 wyczarterowanych. Wśród nich są 33 promy i szybkie statki komunikacyjne. Flota ta obsługuje lokalne linie komunikacyjne w pomocnym rejonie Norwegii. Na europejskim rynku żeglugowym, a szczególnie na skandynawskim, jest duże zapotrzebowanie na promy. Tylko w Norwegii eksploatuje się ich prawie 500. W kraju tym linie promowe utrzymują połączenia lokalne pomiędzy nawet najmniejszymi i najbardziej oddalonymi miejscowościami, leżącymi nad licznymi fiordami i na wyspach. Zwodowany dziś statek przeznaczony jest do obsługi publicznego transportu wodnego w okolicach Tromso.

Miejsca

Opinie (39) 2 zablokowane

  • Byle do przodu:)

    • 20 6

  • zabiercie soldka z motlawy (2)

    i dawajcie nowe jednostki

    • 14 39

    • Co? (1)

      jw

      • 4 4

      • wlasnie to

        • 2 8

  • polnocna - tam zaczynalem praktyke

    niestety wtedy bylo malo pracy dla fachowcow.
    musialem isc dalej w edukacje. teraz nie moge sie utrzymac za to co zarabiam bedac po szkole policealnej..

    • 20 1

  • I BARDZO DOBRZE

    Chociaż gdański przemysł stoczniowy się utrzymał :)

    I TAK DALEJ

    • 24 5

  • martwa motlawa

    • 7 2

  • No proszę - prywatna stocznia potrafi zarabiać na robieniu statków (4)

    Żeby tylko związkowcy się do niej nie przyssali

    • 42 8

    • ona nie jest prywatna (3)

      utrzymala sie w latach 90-tych jako strategiczna stocznia przemyslu zbrojeniowego.

      • 4 5

      • Jak nie prywatna? Przecież to część Remontowej. (2)

        Dlatego dobrze im idzie. Gdyby nie potknięcie finansowe dawnego prezia na opcjach walutowych, to Remontowa z córkami byłaby Wielko Potęgo w tym regionie, może nawet kupiłaby Gdynię. Ale i tak nie jest źle w Remontowej.
        Poza tym, to nam (mieszkańcom Trójmiasta) chyba za bardzo stocznie nie są potrzebne, skoro fachowców musimy ściągać ze Szczecina.

        • 11 2

        • mylisz sie

          sprawdz sobie to od 90- lat spolka skarbu panstwa.

          • 2 2

        • jakimi corkami?

          mowisz o zlodziejskiej prywatyzacji?

          • 2 2

  • Pewnie PO łzy roni, że jest iskierka dla przemysłu stoczniowego.

    j.w.

    • 27 17

  • fajnnie że na takie imprezy trojmiasto.pl zaczeło dawać info przed a nie po wydrzeniu

    • 18 2

  • POLSKI PROM

    Chętnie przyjdę na wodowanie polskiego promu.

    • 14 1

  • Statki-Promy (5)

    Kochani -przeczytalem iz ten norweski armator posiada 47 wlasnych jednostek i 4 w czarterze do obslugi lokalnych linii komunikacyjnych.
    I tu nasuwa sie bardzo smutna refleksja- A CO MY i CO u NAS ????
    Posiadamy przeciez te pare kilometrow morskiego wybrzeza wraz z paroma
    relatywnie duzymi miastami i portami miedzy ktorymi moglo by cos plywac co jak sadze wplynelo by korzystnie na nasze wybrzeze i chyba nie tylko.
    A moze sie myle?

    • 28 4

    • my nic i nic u nas (2)

      w norwegii jest setki fiordów przez które, i wysp na które, takie promy smigają.
      w polsce gdzie ma pływać niby? z kołobrzegu do gdańska? kto się będzie chciał tłuc kilkanaście godzin zamiast 4 autem? żeby się wypowiadać, trzeba się na czymś znać, bo zaraz dojdziemy do wniosku że jak w kuwejcie mają wieże wiertnicze, to my też powinniśmy mieć, mimo że ropy nie mamy.

      • 10 4

      • (1)

        a na przykład mądralo z Gdańska na półwysep...

        • 3 5

        • żeglarz

          tramwaj ci nie wystarcza-kup sobie jacht

          • 8 2

    • Niestety ale się mylisz, tak jak napisał już BB, ilośc posiadanych promów wynika z uwarunkowań geograficznych, a nie z widzimi się. Dla nich te promy są po prostu niezbędne do komunikacji jak dla nas autostrady. Z tą różnicą, że oni je mają a my nie:).

      • 7 2

    • faktycznie debilne porównanie

      aczkolwiek prom pływający wahadłowo powiedzmy od nowego portu do babich dołów z przystankami brzezno, sop, orlowo itd dla niektórych byłby dobrą alternatywą na korki tego z****nego trójmiasta. Ale skoro bilet trójmiejski stanowi problem to taki prom byłby wycznem na miarę lotu na marsa.Pozdrawiam

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował dwoma towarzystwami ubezpieczeniowymi Grupy - Sopockim Towarzystwem Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockim Towarzystwem Ubezpieczeń na Życie Ergo Hestia SA, wyróżnionymi wieloma prestiżowymi nagrodami, m.in. Godłem „Teraz Polska” i „Nagrodą Gospodarczą Prezydenta RP”. Za zbudowanie od podstaw Grupy Ergo Hestia otrzymał tytuł \"Człowieka dziesięciolecia polskich ubezpieczeń\", a...

Najczęściej czytane