• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejny prom na wodzie, czyli wiosna w "Północnej"

Wioletta Kakowska-Mehring
29 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Remontowa Holding ma nowego prezesa

Boczne wodowanie jednostki B 611/2 powstałej na zamówienie norweskiego armatora.



W Remontowej Shipbuilding (dawna Stocznia Północna) zwodowano kolejny prom pasażersko-samochodowy dla jednego z największych norweskich armatorów - Torghatten Nord AS.



Statek B 611/2 o długości 40,6 m z konwencjonalnym napędem o mocy 900 kW osiągać będzie prędkość 12 węzłów. Jednorazowo na pokład zabierać będzie 21 samochodów osobowych i 146 pasażerów. Prom obsługiwany będzie przez 3-osobową załogę. Zwodowany prom jest jednym z ośmiu budowanych obecnie w gdańskiej stoczni statków dla Torghatten Nord AS. Są to cztery typy statków, różniące się rodzajem napędu, mocą silnika oraz zasięgiem obsługiwanych linii. Bliźniaczy prom B 611/1 został zwodowany na początku kwietnia.

Gdańska stocznia ma duże doświadczenie we współpracy z norweskimi firmami żeglugowymi. Pierwszy kontrakt zawarto z Norwegami w 1997 roku. Dotychczas stocznia dostarczyła armatorom kilkanaście promów różnego typu. Nowością są statki z ekologicznym napędem gazowym. Koncepcja techniczna statku B 611/2 powstała w wyniku współpracy norweskiego biura projektowego NSK i polskiego biura konstrukcyjnego Remontowa Marine Design & Consulting Sp. z o.o.

Torghatten Nord dysponuje flotą 47 własnych statków i 4 wyczarterowanych. Wśród nich są 33 promy i szybkie statki komunikacyjne. Flota ta obsługuje lokalne linie komunikacyjne w pomocnym rejonie Norwegii. Na europejskim rynku żeglugowym, a szczególnie na skandynawskim, jest duże zapotrzebowanie na promy. Tylko w Norwegii eksploatuje się ich prawie 500. W kraju tym linie promowe utrzymują połączenia lokalne pomiędzy nawet najmniejszymi i najbardziej oddalonymi miejscowościami, leżącymi nad licznymi fiordami i na wyspach. Zwodowany dziś statek przeznaczony jest do obsługi publicznego transportu wodnego w okolicach Tromso.

Miejsca

Opinie (39) 2 zablokowane

  • MOja opinia tu i tak niczego nie zmieni

    Więc po co pisać cokolwiek???

    • 3 3

  • promy

    zobaczcie staruszka Wisłoujście tak samo wygląda jak ulica mjr Sucharskiego od Budzisza do promu winna wisieć kartka przepraszamy awaria lub bardzo zły stan techniczny

    • 4 0

  • To prawda

    tacy Amerykańscy turyści rozbijają się swoimi promami i wycieczkowymi statkami po całym świecie i jest to forma ich patriotyzmu, bo wszyscy im zazdroszczą i równocześnie z podziwem mówią o ich kraju. A u nas? Czy my na całym polskim wybrzeżu mamy chociaż jeden prom z prawdziwego zdarzenia? Nie wiem, pytam, ale raczej wątpię.

    • 3 2

  • No proszę - prywatna stocznia potrafi zarabiać na robieniu statków (4)

    Żeby tylko związkowcy się do niej nie przyssali

    • 42 8

    • ona nie jest prywatna (3)

      utrzymala sie w latach 90-tych jako strategiczna stocznia przemyslu zbrojeniowego.

      • 4 5

      • Jak nie prywatna? Przecież to część Remontowej. (2)

        Dlatego dobrze im idzie. Gdyby nie potknięcie finansowe dawnego prezia na opcjach walutowych, to Remontowa z córkami byłaby Wielko Potęgo w tym regionie, może nawet kupiłaby Gdynię. Ale i tak nie jest źle w Remontowej.
        Poza tym, to nam (mieszkańcom Trójmiasta) chyba za bardzo stocznie nie są potrzebne, skoro fachowców musimy ściągać ze Szczecina.

        • 11 2

        • jakimi corkami?

          mowisz o zlodziejskiej prywatyzacji?

          • 2 2

        • mylisz sie

          sprawdz sobie to od 90- lat spolka skarbu panstwa.

          • 2 2

  • ... albo na Gotlandię

    albo do Tallina, albo do Petersburga, albo do Helsinek, albo do Kopenhagi...
    możliwości jest nieprzebrana ilość. Problem w tym, że trzeba chcieć i lubić swój kraj

    • 7 0

  • zabiercie soldka z motlawy (2)

    i dawajcie nowe jednostki

    • 14 39

    • Co? (1)

      jw

      • 4 4

      • wlasnie to

        • 2 8

  • Żenada

    znów jakiś śmieszno-mądry się odezwał
    - a może chcę polskim promem zwiedzić te norweskie fiordy? A może chcę polskim promem popłynąć na wyspy karaibskie? A może w końcu chcę polskim promem wybrać się w podróż życia dookoła świata?
    Stawiam tylko jeden warunek - chcę polskim promem z polską załogą. Były przed wojną polskie transatlantyki, a teraz co stateczek do Bałtijska, żeby się ochlać po drodze marną wódką?

    • 5 3

  • POLSKI PROM

    Chętnie przyjdę na wodowanie polskiego promu.

    • 14 1

  • fajnnie że na takie imprezy trojmiasto.pl zaczeło dawać info przed a nie po wydrzeniu

    • 18 2

  • Pewnie PO łzy roni, że jest iskierka dla przemysłu stoczniowego.

    j.w.

    • 27 17

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował...

Najczęściej czytane