• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejowa linia do elektrowni jądrowej

erka
24 czerwca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Warianty inwestycyjne dla projektu pn. "Zapewnienie dostępu kolejowego do elektrowni jądrowej Lubiatowo - Kopalino". Warianty inwestycyjne dla projektu pn. "Zapewnienie dostępu kolejowego do elektrowni jądrowej Lubiatowo - Kopalino".

PKP Polskie Linie Kolejowe przygotują dokumentację projektową dla modernizacji i budowy linii kolejowych prowadzących do planowanej elektrowni jądrowej Lubiatowo - Kopalino. Ogłoszono przetarg na wyłonienie wykonawcy. Realizacja inwestycji umożliwi nie tylko sprawny i bezpieczny dowóz ładunków na potrzeby budowy elektrowni, ale poprawi również dostęp do kolei w tej części województwa pomorskiego. Zadanie będzie realizowane ze środków budżetowych jako inwestycja towarzysząca budowie elektrowni jądrowej.



Nowa droga od Trasy Kaszubskiej do elektrowni jądrowej



Wykonawca dokumentacji przygotuje m.in. koncepcję programowo-przestrzenną dla dwóch wariantów inwestycji. Wariant I zakłada modernizację linii kolejowej nr 230 na odcinku Wejherowo - Garczegorze, linii nr 229 na odcinku Lębork - Garczegorze, budowę nowej linii z Choczewa do elektrowni jądrowej Lubiatowo - Kopalino oraz łącznicy do linii nr 230 w kierunku Lęborka.

Ponad 750 mln zł wydane na energetykę jądrową. Elektrowni brak



Pociągiem do elektrowni atomowej



Wariant II obejmuje modernizację linii kolejowej nr 230 na odcinku Wejherowo - Choczewo wraz z budową nowych odcinków, modernizację linii nr 229 na odcinku Lębork - Łeba, budowę nowego fragmentu linii kolejowej z Choczewa poprzez elektrownię jądrową do połączenia z linią nr 229 w obszarze stacji Steknica oraz budowę łącznicy do linii nr 229 w kierunku Łeby. Dla wybranego wariantu zostanie przygotowany projekt budowlany wraz z pozyskaniem niezbędnych decyzji administracyjnych.

Niezależność energetyczna. OZE, wodór i energia jądrowa zastąpią ropę i gaz



Modernizacja linii kolejowych na Pomorzu



Modernizacja i budowa linii kolejowych do planowanej elektrowni jądrowej to również szansa na zwiększenie dostępu do kolei w tej części województwa pomorskiego (powiat wejherowski i lęborski). Realizacja projektu, w zależności od realizowanego wariantu, umożliwi powrót pociągów pasażerskich na nieczynną linię nr 230 oraz stałe połączenia kolejowe na linii nr 229, która obecnie jest wykorzystywana wyłącznie w sezonie letnim. Istniejące stacje i przystanki zostaną zmodernizowane, planuje się także budowę nowych.

Pociągi - pasażerskie i towarowe - pojadą z prędkością do 120 km/h. Realizacja inwestycji zapewni sprawny i bezpieczny dowóz ładunków na potrzeby budowy elektrowni i jej przyszłej eksploatacji. Po torach będą mogły pojechać pociągi towarowe o długości do 750 m i nacisku osi 221 kN (22,5 t/oś).
erka

Opinie (201) 7 zablokowanych

  • Kijem po wodzie pisane (1)

    w zeszłym tygodniu ogłaszaliście powstanie przystanku na linii PKM, która nie istnieje i nie wiadomo czy powstanie, dzisiaj linia kolejowa do elektrowni, która nie istnieje i nie wiadomo, czy powstanie. Co dalej? Rękawy na lotnisku w Gdyni? Stacja benzynowa na torze Formuły 1?

    • 8 3

    • "na torze Formuły 1"

      Miał być, pod Pruszczem...
      To może chociaż stacja...

      • 4 0

  • Ta inwestycja jest spóźniona o 50lat!!Ale jesli wybory wygraja POKOzycja z Hołownią nigdy nie powstanie (1)

    • 15 7

    • Ty jesteś prawie niczym Ruski Suski do spółki z Sasinem wołominem razem wzięty

      • 1 4

  • Nie będzie żadnej elektrowni, nie będzie CPK (2)

    Za to będą lukratywne posady dla prezesów, ich rodzin i innych znajomych królika.

    • 21 6

    • Pzekopu Mierzeji , Tunelu i "Muru" też nie miało być. (1)

      • 2 3

      • Żeś sobie przykłady znalazł..

        Przekop dla małych jachtów, który się zwróci już za jedyne 560 lat i tunel za który zapłaciło Świnoujście i UE, a rząd dorzucił całe 0zł 0gr. O murze budowanym z białoruskiego (sic!) drutu kolczastego przez firmę O'bajtka nawet nie wspomnę.

        • 3 2

  • PKP rządzą od ponad 20 lat związkowe dzbany

    A zwłaszcza pkp plk - dzban z województwa szuwarowo - bagiennego, który będąc jeszcze dyrektorem DOKP na Dyrekcyjnej 2/4 skutecznie zwijał tory na Pomorzu w okresie swej "aktywności".
    Drugi dzban - były ustawiacz z Tczewa siedzi w UMWP i twierdzi, że to co jeździ po torach w Pomorskim - w zupełności wystarczy. Gieniusz intelektu jak Marek Caryc...

    • 12 1

  • może najpierw 201? (5)

    A jeśli już, to warto odtworzyć linię z Lęborka na południe i przedłużyć ją z Sierakowic do Skorzewa.

    Powody dla których 201 jest prowadzona w tak ciężkim i niesprzyjającym terenie zniknęły ponad 80 lat temu.

    • 11 2

    • (4)

      Był plan rewitalizacji odcinka Kartuzy - Lębork przez Sierakowice. Jakoś ucichło i po kilku latach zaczęto pisać o rewitalizacji tej linii na odcinku Kartuzy - Sierakowice, z pominięciem odcinka Sierakowice - Lębork. Teraz całkowicie temat ucichł.

      Poza tym, w programie Kolej Plus nie ma żadnej pomorskiej linii - włodarze powiatu bytowskiego nie chcą się dorzucić do (15% kwoty) rewitalizacji linii Bytów - Korzybie.

      • 8 0

      • na lini 229 z Lęborka w kierunku Sierakowic nawet tory juz rozebrano i las posadzono (1)

        • 3 0

        • Tory na odcinku Lębork - Kartuzy ukradziono.

          2005-05-10
          "Po krótkim pościgu policjanci z Kartuz zatrzymali sprawców kradzieży szyn kolejowych z torowiska na nieczynnej linii Sierakowice - Lębork. Jednym z zatrzymanych okazał się 30-letni mieszkaniec pow. wejherowskiego.
          Policjanci z KPP Kartuzy na gorącym uczynku przyłapali złomiarzy, którzy wzięli się za rozkręcanie torowiska na linii Sierakowice - Lębork. Sprawcy próbowali uciekać, ale zostali zatrzymani po krótkim pościgu."

          ***

          "Pięciu mężczyzn w wieku od 31 do 55 lat zatrzymała lęborska policja pod zarzutem kradzieży podkładów kolejowych i ponad 50 m szyn.

          W lesie pod Lęborkiem funkcjonariusze zatrzymali do kontroli dwa samochody - audi i fiata ducato. W czasie sprawdzenia okazało się, że w autach znajdują się palniki i butle z acetylenem, narzędzia do cięcia, podkłady, stalowe elementy i około 50 m szyn kolejowych.

          Mężczyźni byli już w przeszłości notowani za podobne przestępstwa.

          Za kradzież grozi kara do 5 lat pozbawienia wolności."

          • 5 0

      • Pomorskie ma kłopot... ;)

        Sukces samograja w postaci PKM powoduje wzrost apetytów. A to była jednorazowa akcja za pieniądze z Unii i raczej nie ma szans na rozszerzenie. Bez tych funduszy nie ma żadnego interesariusza, który były za rozwojem sieci kolejowej. PKM powstało, bo były nią zainteresowane "kręgi gospodarcze" skupione wokół lotniska oraz ogólniej, przerobu unijnych dotacji. Bez tego na lotnisko jeździłby najwyżej... tramwaj.
        Nieopatrzenie trafiono w potrzeby społeczne i nie dało się "wygasić" projektu. Ale nic straconego, administracja jest cierpliwa i nie lubi problemów...

        • 3 0

      • "włodarze powiatu bytowskiego nie chcą się dorzuci"

        Raczej nie chcieli się narazić "Drutexowi", jakby stracił tanią siłę roboczą...

        • 5 0

  • Wypitalać z linią kolejową z Osetnika, Stilo i Ulinii! Porąbało kogoś?! (2)

    • 11 18

    • będziesz mieć łatwiejszy dojazd z Krakowa

      • 3 1

    • To jest tak nieprawdopodobne że cięzko w to uwierzyc na trzeźwo.

      • 5 4

  • czemu ona się tak wije? (2)

    • 2 2

    • Zobacz sobie ukształtowanie terenu

      • 6 2

    • żeby przy okazji wyciąć jak najwięcej drzew

      • 3 2

  • (3)

    Cała 229 powinna zostać zrewitalizowana.
    Od Pruszcza Gdańskiego, przez Kartuzy, Lębork, do Łeby. Tak samo jak LK230.

    • 11 0

    • Opinia wyróżniona

      (2)

      Niektóre przejazdy na 230 zostały zaasfaltowane (zlikwidowane), a to oznacza, że już nie mogą zostać odbudowane na nowo w pierwotnej formie, bo nie będą spełniać obecnych przepisów.



      To dlatego na niektórych zlikwidowanych lub nieczynnych liniach kolejowych na których już praktycznie torów nie ma, ale są za to tory na przejazdach drogowych - w przypadku remontu drogi i wylewania asfaltu, zostawia się chociaż kawałek torów o szerokości drogi.

      • 0 0

      • no cóż to będzie musiał być wiadukt w ramach kosztów rewitalizacji linii

        • 1 0

      • Cytat znaleziony na grupie kolejowej.

        "Zastępca dyrektora PLK w Gdyni powiedział kilka lat temu w wywiadzie jak np w Rybnie kiedy zbudowano rondo to wraz z nim wyłożono nową nawierzchnie toru na przejeździe że wygląda to komicznie jednak jeśli zgodziłby się na zlikwidowanie przejazdu to zaprzepaściłby możliwość przywrócenia lini bo nie dostałby zgody na postawienie tam przejazdu gdyż nie spełniałby już obecnych wymogów."

        • 1 0

  • A dlaczego Trojmiasto nic nie pisze o pożarze w Lęborku i o tym że pociągi stoją? (1)

    nie pierwszy raz w tym miejscu zresztą.

    • 11 3

    • Bo ten artykół ma inny tytuł

      • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ryszard Gretkowski

Jest absolwentem Wydziału Mechanicznego Uniwersytetu Technologiczno- Przyrodniczego im.J.J. Śniadeckich w Bydgoszczy. W latach 1993-1999 zajmował kierownicze stanowiska w firmie KAMIS lidera na polskim rynku przypraw, bezpośrednio uczestniczył w kreowaniu marki Kamis od początku jej istnienia na Pomorzu. Następnie w latach 1999-2009 kierował sprzedażą w firmie FORCAN S.A. Fabryka Opakowań Różnych w Tczewie oraz zajmował stanowisko Dyrektora Handlowego, a także Członka Zarządu FORCAN S.A. Jako...

Najczęściej czytane