• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

NIK szykuje się do kontroli fuzji Orlen-Lotos

Robert Kiewlicz
9 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najwyższa Izba Kontroli stale monitoruje proces fuzji Orlenu z Lotosem. NIK Kontrola w paliwowych spółkach może rozpocząć się jeszcze w 2021 r. Najwyższa Izba Kontroli stale monitoruje proces fuzji Orlenu z Lotosem. NIK Kontrola w paliwowych spółkach może rozpocząć się jeszcze w 2021 r.

Najwyższa Izba Kontroli przygotowuje się do kontroli fuzji Orlen-Lotos. Zainteresowanie NIK procesem potwierdził jej przedstawiciel podczas ostatniego posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki i Rozwoju. NIK już prowadzi prace analityczne w tej sprawie i bada rządowe dokumenty, a kontrola może rozpocząć się jeszcze w tym roku.



Kontrola fuzji przez NIK to:

Sprawę kontroli fuzji na rynku paliwowym poruszył na ostatnim posiedzeniu Komisji Gospodarki i Rozwoju poseł PO Tadeusz Aziewicz.

- Prezes NIK, Marian Banaś, zapowiedział w jednym z wywiadów prasowych, kontrolę fuzji Orlen-Lotos. Jest to dla nas - mieszkańców regionu, niesłychanie ważne. Jestem więc ciekawy czy jakieś prace w tej materii są prowadzone - pytał na posiedzeniu komisji Aziewicz.
Przedstawiciel NIK potwierdził, że Izba prowadzi w kwestii fuzji prace analityczne i bada oficjalne dokumenty rządowe odnoszące się do strategii sektora paliwowego, a transakcja jest przez nich stale monitorowana.

Ile zarabiają prezesi Lotosu? Zarobki, premie, odprawy



- W ramach rozpoczętego już procesu przygotowywania planów pracy kwestie fuzji są brane pod uwagę - poinformował przedstawiciel Izby. - Na tym etapie nie mamy jeszcze decyzji czy będzie niezwłocznie przeprowadzona doraźna kontrola w tym roku, czy będzie to kontrola planowa - mająca charakter bardziej systemowy i szerszy.

Parlamentarzyści chcą kontroli NIK



Zainteresowanie NIK fuzją Orlen-Lotos zapowiedzieli podczas konferencji prasowej w czerwcu 2021 r. - posłowie PO Tadeusz Aziewicz i Janusz Lewandowski.

- W interesie społecznym jest pełna transparentność tak poważnego procesu - mówił wówczas Tadeusz Aziewicz.

Rafineria skupuje działki. Zakład będzie większy o 19 ha



- Minął rok, odkąd Orlen uzyskał warunkową zgodę Komisji Europejskiej na przejęcie Lotosu. Warunki postawione przez KE były zaporowe i na te warunki strona polska nigdy nie powinna się zgodzić. Jednak się zgodziła, bo nie prowadzi żadnej fuzji - to zwykły rozbiór i ogołocenie firmy fundamentalnej dla Pomorza. Na jej składnikach majątkowych zostanie wyhodowany zagraniczny konkurent dla Orlenu. Obejmie on udziały w najnowocześniejszej rafinerii i w prezencie otrzyma terminal w Szczecinie - mówił Janusz Lewandowski.
- Każdy istotny etap transakcji jest komunikowany opinii publicznej. Dlatego wszelkie zarzuty o braku transparentności są całkowicie bezzasadne - odpierał zarzuty Adam Kasprzyk, rzecznik prasowy Grupy Lotos.

Proces połączenia Orlenu z Lotosem



Na początku lipca 2021 ro. Komisja Europejska wydłużyła termin na realizację środków zaradczych, w ramach przejęcia przez PKN Orlen Grupy Lotos, do 14 listopada 2021 r. Początkowo termin wykonania zobowiązań nałożonych w 2020 roku przez KE na Orlen i Lotos mijał 14 lipca 2021 r.

Decyzja ta oznacza, że w najbliższym czasie nie poznamy też inwestora dla wydzielonych aktywów rafineryjnych Lotosu. Do końca czerwca 2021 r. mieliśmy poznać inwestora dla rafinerii gdańskiej.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (154) 9 zablokowanych

  • Orlen i Lotos (7)

    Razem i już nic tego nie zmieni Płacz i łzy a kiedyś będą dziękować za te fuzje

    • 15 31

    • Będziemy dziękować, płacąc monopoliście 8pln za litr paliwa... (5)

      • 5 4

      • Udzial Polski w polskim rynku paliw po tej transakcji sie zmniejszy, wiec nie wiem o jakim monopolu piszesz. (4)

        • 0 5

        • o monopolu rafineryjnym. (3)

          Stacji możesz mieć w mieście i 10 różnych, ale jak będziesz mieć tylko jednego producenta paliwa w kraju, to on będzie stosował praktyki monopolistyczne i narzucał wysokie ceny

          • 3 1

          • Ale nie bedzie jednego, bo ta lepsza rafineria, czyli rafineria Lotosu, musi zostac sprzedana, zeby moglo dojsc do tej "fuzji". (2)

            • 1 3

            • Udziały w Rafinerii, bodajże 30%... (1)

              • 0 1

              • 30% to akcji Lotosu musi sprzedac Skarb Panstwa. Ma ich nieco ponad 50%, czyli ile akcji Lotosu dostanie Orlen?

                A odnosnie rafinerii, zagraniczny konkurent dostaje prawo do 50% produkcji tej lepszej polskiej rafinerii. Obecnie Polska ma dwie, zostanie poltora - przyznaje, uzylem emfazy. Nadal jednak trzeba byc kosmita, zeby twierdzic, ze to umocni polska pozycje na polskim rynku paliw, ze powstanie jakis monopol. Kosmita o bardzo niskiej inteligencji.

                • 0 1

    • Podziękować za tą fuzję będą mogły sobie Orlen i Płock. Zaś Lotos i Gdańsk na tym dużo straci.

      • 2 2

  • Żaden news

    Zgłosili do NIKu to NIK ma skontrolować i tyle, art informacyjny, a w komentarzach jakby nie wiadomo co się działo. Jak już ktoś napisał taka rola najwyzszej izby

    • 1 0

  • i co to da? (1)

    dorobkiewicze i złodzieje pisowscy stworzą w nocy specjalną ustawę i przepchną ją w nocy i sobie zrobią co im się podoba
    nawet jak przegrają wybory to każdy już się tyle nachapał pieniędzy że w uczciwej pracy by cała jego rodzina nie zarobila tyle w 100 lat
    pis już wygrał

    • 14 8

    • Jaka ustawa tu potrzebna ?

      • 0 0

  • ostatnio komuszki się uwzięły na ryżego (1)

    rudy i złośliwy powiedział KWach do Kalisza

    • 5 3

    • rudy ala merkel aka putin chyba na urlopie?

      • 1 0

  • Tam wszystko gra (9)

    Straszak i z duzej chmury maly deszcz

    • 9 13

    • NIK (1)

      Po to powolano ta instytucje i sam fakt kontroli niczego nie przesadza wiec nie ma co sie emocjonowac. A Panowie z PO dla mnie ich wiarygodnosc juz dawno uleciala.

      • 2 6

      • Aby coś mogło uleciec, to wcześniej musi zaistnieć. Ci "panowie" wiarygodności nigdy nie posiadali.

        • 0 3

    • I dobrze (4)

      Jak znam zycie Taki proces jest obserwowany przez dzisiatki instytucji w tym sluzby wiec Pan Prezes NIK szuka zainteresowania mediow i tyle w temacie

      • 7 16

      • (1)

        służbami zarządzają skazani? to nie służby to wielki wał

        • 4 2

        • Skoro skazany może zostać ministrem w rządzie

          To czemu się dziwisz?

          • 5 0

      • Respiratory też obserwowały służby i co

        • 9 2

      • tak, to jest nic innego jak tylko granie na media.

        • 5 7

    • Polityka

      i tyle w temacie

      • 9 3

    • Kontrola

      Jestem ciekaw takiej kontroli w czasie panowania Cara

      • 7 4

  • (4)

    wojny POPISu ciąg dalszy .. i tak od X lat ..masakra

    • 8 6

    • Wojna nie Po PiS tylko wojna ludzi przyzwoitych ze złodziejami :) (3)

      • 6 6

      • (1)

        dla mnie obie te opcje pasują do obu stwierdzeń i nie ma różnicy

        • 1 2

        • racja - pijak to pijak złodziej to złodziej alkoholik to alkoholik a oszyust to oszust a dewiant to dewiant i nie ważne w co się ubierze , jak się nazwie i kogo popiera

          • 1 1

      • Tak

        A przyzwoicii robią fuzje Panie Maliniak

        • 4 3

  • Kruk krukowi oka nie wykole

    Na co liczycie? Że nie będzie fuzji?? Ta kontrola tylko potwierdzi że fuzja to super pomysł.
    Szykujcie kartony

    • 9 26

  • Marian, Trzymamy kciuki

    • 5 3

  • POwski Trol Technik Maliniak tak się dziś odpalił

    • 5 4

  • Śmiech na sali...

    lewandowski i aziewicz martwią się ze zagraniczna firma wejdzie! A razems przedali prawie cala polske , ale to nic dziwnego to czlokowie PO czyli kretaczy ,kapusiow i kłamczuchow ,reasumujac - odrazajacy ,brudni i zli

    • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Francis Lapp

Prezes firmy HTEP Polska Sp. z o.o. i stoczni Sunreef Yachts. Pochodzi z Francji Od 1992 roku mieszka w Polsce. W roku 2002 powstała stocznia Sunreef Yachts, która zajmuje się projektowaniem, budową oraz czarterowaniem dużych katamaranów na miarę: motorowych i żaglowych. Jest też założycielem organizacji charytatywnej Handicap Sport Adventures, przygotowującej rajdy po Afryce dla niepełnosprawnych dzieci.

Najczęściej czytane