• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lodołamacz "Puma" już jest w Gdańsku

Wioletta Kakowska-Mehring
18 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Lodołamacz "Puma" przebył drogę morską ze Szczecina do Gdańska samodzielnie i sprawny przycumował przy nabrzeżu. Teraz rozpoczną się procedury związane z odbiorem jednostki.
  • "Puma" przy nabrzeżu w Gdańsku
  • "Puma" przy nabrzeżu w Gdańsku

Słynny lodołamacz "Puma", pierwszy z nowych lodołamaczy budowanych do pracy na Dolnej Wiśle, po całodobowym rejsie dotarł do macierzystej przystani w Gdańsku - poinformowały Wody Polskie. Czy to oznacza, że udało się rozwiązać problemy z utrzymaniem prawidłowych temperatur w układzie chłodzenia, o których informowaliśmy na początku lipca?



- Teraz "Pumę" czekają odbiory techniczne i rejestracyjne. Po odebraniu statku przez Wody Polskie od stoczni bez zastrzeżeń zostanie on oficjalnie przyjęty do służby. Budowa lodołamacza czołowego oraz trzech lodołamaczy liniowych jest realizowana w ramach projektu "Budowa lodołamaczy dla RZGW Gdańsk", dofinansowanego z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Wybudowanie czterech sztuk lodołamaczy odbywa się w trybie "zaprojektuj i wybuduj" - poinformował zamawiający, czyli Wody Polskie, a dokładnie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku.
Z komunikatu dowiadujemy się też, że za dwa tygodnie śladem "Pumy" ruszy "Narwal". "Puma" jest lodołamaczem czołowym, "Narwal" i dwa kolejne statki, które powstaną w przyszłym roku, to lodołamacze liniowe.

Gospodarka morska w Trójmieście



To dobra informacja, bo jeszcze na początku lipca Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku potwierdził, że w czasie prób tej jednostki wystąpiły problemy techniczne. Przypomnijmy. Według umowy z 2017 roku pierwszy lodołamacz czołowy miał zostać przekazany do eksploatacji do 31 marca 2020 roku. Budowa w sumie czterech sztuk lodołamaczy odbywa się w trybie "zaprojektuj i wybuduj". Projekt przygotowało biuro Ned-Project, a buduje Stocznia Remontowa Gryfia. Budżet całego przedsięwzięcia to 74 mln zł, a poziom dofinansowania z Unii Europejskiej wynosi 85 proc. Niestety terminu nie udało się dotrzymać. Dopiero pod koniec kwietnia "Puma" stanęła na wodzie i rozpoczęto proces wyposażania jednostki. Potem pojawiły się informacje, że jednostka ma problemy z układem chłodzenia.

Lodołamacz "Puma". Najpierw taśma klejąca, teraz układ chłodzenia



Czy udało się rozwiązać problemy z utrzymaniem prawidłowych temperatur w układzie chłodzenia? Czy wiadomo już, jaka była przyczyna problemów? Czy przeprowadzono już odbiór końcowy? Kiedy jednostka trafi do służby? - zapytaliśmy zamawiającego.

- Lodołamacz "Puma" przebył drogę morską ze Szczecina do Gdańska samodzielnie i sprawny przycumował przy nabrzeżu. Za techniczną stronę realizacji zamówienia odpowiada wykonawca statku, szczecińska stocznia MSR Gryfia, która na etapie produkcji prowadziła próby i wdrażała wynikające z nich rozwiązania. "Puma" jest jednostką prototypową i zmiany oraz poprawki w trakcie produkcji były przewidziane w kontrakcie. Obecnie rozpoczną się procedury związane z odbiorem jednostki przez PGW Wody Polskie. Po zakończonych procedurach odbiorowych jednostka zostanie przyjęta do służby przez PGW Wody Polskie. Wstępnie planowane jest to na przełom listopada i grudnia, przyjęte do służby mają być wtedy dwa lodołamacze, "Puma" czołowy i liniowy "Narwal". Ostateczny termin zostanie podany w oddzielnym komunikacie - poinformował nas Bogusław Pinkiewicz z biura prasowego Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku.

Miejsca

Opinie (43) 5 zablokowanych

  • Żółty jest fajny tylko ten niebieski jakiś wyblakły!!!!!!!!!!!

    • 4 0

  • Lodołamacz

    A konstrukcja z lat 50 .... dramat !!

    • 10 2

  • Te mewy to kaczki

    ale ok, niech będą mewy... Baaaardzo ładne mewy

    • 3 0

  • Rzeczywiscie wygląda jakby go znaleźli na jakimś złomowcu :)

    W Kaliningradzie

    • 12 0

  • a protokół odbioru podpisany?

    czy to tylko kolejna hucpa min. Gróbarczyka?
    Na razie to pływajaca (cudem) kupa złomu

    • 7 3

  • Ptak

    To kaczki a nie mewy.

    • 2 0

  • Kuter z rybami a nie "lodołamacz"

    Takie sensacyjne newsy mnie nie interere

    • 2 0

  • Ciekawe, czy i tu CBA zbada naliczenie kar umownych...

    • 1 0

  • Wygląda jak kuter rybacki.

    • 3 0

  • Zrobili motorówkę, która przypłynęła ze Szczecina do Gdańska o własnych siłach.
    I się nie rozpadła pod koniec. I jest to sukces...

    Niech już wreszcie ta kometa walnie.
    Stanowczo czas na reset.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marcin Lewandowski

Prezes zarządu Grupy GPEC, firmy z branży energetycznej. Doświadczenie zdobył na stanowiskach menedżerskich w firmach z branży utilities. Od 2010 roku związany z GPEC. Karierę w Grupie rozpoczął zarządzając obszarem dyspozycji, a następnie jako dyrektor ds. finansowych Grupy GPEC zajmował się m.in. organizacją struktury grupy kapitałowej, modelem biznesowym oraz nadzorem właścicielskim spółek zależnych. Przez ponad rok pełnił funkcję prezesa zarządu spółki Unikom (włączonej do struktury GPEC...

Najczęściej czytane