• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotos Petrobaltic zamówił statek w Singapurze

Wioletta Kakowska-Mehring
22 marca 2024, godz. 13:00 
Opinie (71)
Statek do obsługi farm wiatrowych na morzu według projektu BMT Ltd. Statek do obsługi farm wiatrowych na morzu według projektu BMT Ltd.

Spółka Lotos Petrobaltic należąca do Grupy Orlen zawarła umowę ze Strategic Marine, stocznią z Singapuru, na dostawę statku do obsługi farm wiatrowych. Jednostka ma być odebrana we wrześniu tego roku.



StratCat 27 to innowacyjny statek typu Crew Transfer Vessel (CTV), czyli do obsługi farm wiatrowych na morzu zaprojektowany przez brytyjskie biuro BMT Ltd. Armatorem jednostki będzie spółka Miliana Shipmanagement Limited, która działa jako operator komercyjny, obsługujący m.in. platformy wydobywcze należące do Lotos Petrobaltic. Spółka należąca do grupy kapitałowej Lotos Petrobaltic jest właścicielem pięciu statków offshorowych. Z kolei spółka Technical Ship Management będzie odpowiedzialna za zarząd techniczny nabytej jednostki. Spółka koncentruje się na usługach wspomagających transport morski.

Jest już projekt statku do obsługi farm wiatrowych Jest już projekt statku do obsługi farm wiatrowych

- Umowa na budowę nowego statku CTV StratCat 27 dla Miliana Shipmanagement to dla nas kolejny krok w kierunku rozwijania naszej działalności w sektorze MEW i tworzeniu floty statków obsługujących polski offshore wind. Mając ponad 34-letnie doświadczenie offshore, możemy dostarczać wysokiej jakości usługi na rynkach krajowych i międzynarodowych. W planach mamy nabycie kolejnych jednostek - powiedział Grzegorz Strzelczyk, prezes zarządu Lotos Petrobaltic.

Obecnie spółka Miliana Shipmanagement Limited realizuje usługi na Morzu Północnym, świadcząc prace rozpoznania geotechnicznego na lokalizacjach pod farmy wiatrowe. W ramach zdobywania doświadczenia nowy statek w pierwszej fazie rozpocznie transfery techników właśnie na tamtym obszarze, a docelowo na obszarze polskiej wyłącznej strefy ekonomicznej Morza Bałtyckiego.

Przypomnijmy, że 12 października ub. roku Lotos Petrobaltic podpisał kontrakt z gdańskim biurem projektowym Seatech Engineering na realizację projektu jednostki do transportu personelu serwisowego morskich farm wiatrowych, czyli CTV (ang. crew transfer vessel). Jak ostatnio informowaliśmy, zamknięto wstępny etap projektowania. Nie wiadomo jednak, której stoczni zostanie powierzona budowa tej jednostki.

Dlaczego ARP ma budować statki dla Petrobalticu? Dlaczego ARP ma budować statki dla Petrobalticu?

Spółka Lotos Petrobaltic chce uczestniczyć w projektach dotyczących energetyki wiatrowej na morzu. Mówi się o tym już od kilku lat. Władze spółki zapowiadały nawet zakup jednostki do stawiania wież wiatrowych, na razie skończy się na jednostkach do transferu pracowników i układania kabli na obszarze morskich elektrowni wiatrowych. Według umowy podpisanej w ub. roku finansowaniem trzech jednostek CTV ma się zająć Agencja Rozwoju Przemysłu. Do tej pory mówiło się o własnym projekcie i realizacji zadania w polskich stoczniach. Teraz doszło do podpisania umowy ze stocznią w Singapurze, a realizowany będzie projekt brytyjskiego biura BMT Ltd.


StratCat 27 spełnia najnowsze wymagania dotyczące emisji spalin Tier III i jest przystosowany do instalacji systemu hybrydowego w kolejnym etapie. Jednostka będzie przystosowana do pracy w cięższych warunkach Morza Bałtyckiego dzięki zamontowaniu wzmocnionego poszycia kadłuba. Ponadto StratCat 27 jest wyposażony w najnowocześniejsze systemy nawigacyjne i komunikacyjne, które zapewniają maksymalne bezpieczeństwo i skuteczność operacji. Wnętrze statku zostało zaprojektowane z myślą o komforcie i wygodzie załogi (może pomieścić maksymalnie do 9 członków załogi) oraz techników (24) obsługujących morskie farmy wiatrowe.

Miejsca

Opinie (71) 5 zablokowanych

  • A miała być nacjonalizacja, miały być wielkie stocznie polskie, miały być wielkie kontrakty, a tutaj nawet jeden statek serwisowy kupili w azji...

    • 11 0

  • stoczniowiec

    amatorzy

    • 9 0

  • nie zbuduja

    • 2 1

  • Gumbas

    Kiełbas Gumbas ten dopiero lubil wychylić na morzu

    • 6 0

  • Budujemy

    Dla całego świata,sekcje,kadłuby itp......Ale ten akurat musi być w Singapurze.....Panie i panowie....do wyborów z głową i rozeznaniem....nasz kraj już wystarczająco jest rozdrapany....

    • 14 1

  • Local content ?? (1)

    No super. "Gratuluję" wyboru. Zarówno biuro projektowe jak i stocznia cudownie wpisały się w zapowiadany przez inwestora "local content"... Śmiać się czy płakać, ze takiego pływadła nawet nie potrafią zlecić u nas?? Już nie wspomnę nawet o SOV jaki mial być budowany w PL na potrzeby obsługi nowych farm wiatrowych na Bałtyku :/ Przemysł stoczniowy zabijamy na własne życzenie.

    • 48 3

    • Nie mamy przemysłu stoczniowego

      Został zabity już dawno. Nikt za to nie odpowiedział.

      • 1 15

  • Bez urazy

    Ale to nie jest zaden news. Jezeli potrzebuja taka motorowke to niech sobie zamawiaja. Nie malujcie trawy na zielono

    • 3 2

  • Miliana Shipmanagement Limited zarejestrowana na Cyprze. Adres firmy w Nikozji.

    • 10 0

  • Spokojnie

    Mogła to zrobić remontowa, i serwis byście mieli tego statku na miejscu...a tak będziecie rozwiązywać problemy przez wideo rozmiary, sami chcemy zaorać swój przemysł....

    • 10 0

  • Polskie stocznie do likwidacji. Ekonomii w tym nie ma. Sąkoperty pojedynczych osób. Takich wybieracie na rządzących

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Magdalena Budnik

Odpowiedzialna za kształtowanie i realizację strategii finansowej i budżetu firmy, a także współodpowiedzialna za procesy strategicznego planowania i zarządzania SESCOM. Magister ekonomii z Certyfikatem Księgowym Ministra Finansów oraz ukończonymi licznymi studiami podyplomowymi z zakresu księgowości, finansów i controllingu. Wieloletni praktyk wykorzystujący w swojej pracy nie tylko wiedzę z zakresu księgowości i finansów, ale także ekonomii oraz zarządzania.

Najczęściej czytane