- 1 Coraz więcej zboża w trójmiejskich portach (8 opinii)
- 2 Praca na wakacje 2024: oferty i zarobki (73 opinie)
- 3 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (66 opinii)
- 4 Elektrociepłownia gdyńska coraz bardziej ekologiczna (111 opinii)
- 5 Mieszkańcy ruszyli z pomocą małej lodziarni (246 opinii)
- 6 Odwołano przetarg na terminal agro w Porcie Gdańsk (95 opinii)
Lotos Petrobaltic zamówił statek w Singapurze
Spółka Lotos Petrobaltic należąca do Grupy Orlen zawarła umowę ze Strategic Marine, stocznią z Singapuru, na dostawę statku do obsługi farm wiatrowych. Jednostka ma być odebrana we wrześniu tego roku.
StratCat 27 to innowacyjny statek typu Crew Transfer Vessel (CTV), czyli do obsługi farm wiatrowych na morzu zaprojektowany przez brytyjskie biuro BMT Ltd. Armatorem jednostki będzie spółka Miliana Shipmanagement Limited, która działa jako operator komercyjny, obsługujący m.in. platformy wydobywcze należące do Lotos Petrobaltic. Spółka należąca do grupy kapitałowej Lotos Petrobaltic jest właścicielem pięciu statków offshorowych. Z kolei spółka Technical Ship Management będzie odpowiedzialna za zarząd techniczny nabytej jednostki. Spółka koncentruje się na usługach wspomagających transport morski.
Jest już projekt statku do obsługi farm wiatrowych
- Umowa na budowę nowego statku CTV StratCat 27 dla Miliana Shipmanagement to dla nas kolejny krok w kierunku rozwijania naszej działalności w sektorze MEW i tworzeniu floty statków obsługujących polski offshore wind. Mając ponad 34-letnie doświadczenie offshore, możemy dostarczać wysokiej jakości usługi na rynkach krajowych i międzynarodowych. W planach mamy nabycie kolejnych jednostek - powiedział Grzegorz Strzelczyk, prezes zarządu Lotos Petrobaltic.
Obecnie spółka Miliana Shipmanagement Limited realizuje usługi na Morzu Północnym, świadcząc prace rozpoznania geotechnicznego na lokalizacjach pod farmy wiatrowe. W ramach zdobywania doświadczenia nowy statek w pierwszej fazie rozpocznie transfery techników właśnie na tamtym obszarze, a docelowo na obszarze polskiej wyłącznej strefy ekonomicznej Morza Bałtyckiego.
Przypomnijmy, że 12 października ub. roku Lotos Petrobaltic podpisał kontrakt z gdańskim biurem projektowym Seatech Engineering na realizację projektu jednostki do transportu personelu serwisowego morskich farm wiatrowych, czyli CTV (ang. crew transfer vessel). Jak ostatnio informowaliśmy, zamknięto wstępny etap projektowania. Nie wiadomo jednak, której stoczni zostanie powierzona budowa tej jednostki.
Dlaczego ARP ma budować statki dla Petrobalticu?
Spółka Lotos Petrobaltic chce uczestniczyć w projektach dotyczących energetyki wiatrowej na morzu. Mówi się o tym już od kilku lat. Władze spółki zapowiadały nawet zakup jednostki do stawiania wież wiatrowych, na razie skończy się na jednostkach do transferu pracowników i układania kabli na obszarze morskich elektrowni wiatrowych. Według umowy podpisanej w ub. roku finansowaniem trzech jednostek CTV ma się zająć Agencja Rozwoju Przemysłu. Do tej pory mówiło się o własnym projekcie i realizacji zadania w polskich stoczniach. Teraz doszło do podpisania umowy ze stocznią w Singapurze, a realizowany będzie projekt brytyjskiego biura BMT Ltd.
Miejsca
Opinie (71) 5 zablokowanych
-
2024-03-23 07:25
To chyba żart? Local content co mocniejszy
- 5 0
-
2024-03-23 08:09
Czym takims Bolka na strajk dostarczyli.
- 8 0
-
2024-03-23 09:19
POmyśleć, że gdyby tusk nie zlikwidował Polskich stoczni (1)
statki by były budowane w Polsce , a nawet na eksport.
- 3 6
-
2024-03-24 10:58
8 lat budowy local content dla MEW za nami.....
- 1 0
-
2024-03-23 14:20
Jako inspektor, który przez ostatnie 2 lata nadzorował remont nowego kadłuba wyprodukowanego w Singapurze.
Zalecam wysłanie do Azji nieprzekupnego nadzoru.
- 6 0
-
2024-03-23 14:39
(5)
Duża część Polaków wyzywa i pluje na Niemcy ale w Niemczech (podobnie jak we Francji, UK czy USA) nie pozwolono by firma państwowa (lub znacznym udziałem państwa) zamówiła produkt / usługę w Chinach lub innym państwie jeśli może być on kupiony w kraju. Te jednostki nie są skomplikowane i polskie stocznie takie jak ta, a także i bardziej zaawansowane jednostki budują. Być może w kraju byłby drożej lecz przynajmniej zostały by one w kraju.
Tak właśnie wygląda wspieranie swojego w praktyce w tym kraju.- 26 1
-
2024-03-23 17:19
Przeciez statek o takim samym przeznaczeniu, tylko że z całym ekologicznym dziadostwem, został przez ten sam Lotos Petrobalic zamowiony w Polsce.
- 1 0
-
2024-03-23 18:11
Taaaa i do odbioru byłby za 10 lat
- 2 2
-
2024-03-24 15:55
nie ma na razie żadnje stoczni przygotowanej do produckji CTV, póki co, może za 3-4 lata
- 0 1
-
2024-03-24 16:44
problem u krajowych stoczni lezy po stronie braku finansowania
to nieprawda, większośc statków jest produkowana przez daleki wschód lub Turcję. u nas jest tylko jeden problem, który stoi na drodze stoczni na zaryzykowanie (jak to właśnie robia stocznie zagraniczne) zaprojektowania linii statków, wybudowanie serii statków , bo dysponuja wsparciem finansowych.
Stocznie zagraniczne przekazuja statek sprawdzony pod katem designu, biora wszelkie prototypowe rozwiązania na swój bark (testują, modelują), akceptowany przez dewloperów, szybko i dające armatorom cenę, która umożliwia później armatorowi świadczyc usługi konkurencyjnie.
to jest wyzwanie dla Polskich stoczni. Wsparcie powinno być na wysokim szczeblu aby jesli produkcjas krajowa jest droższa od zagranicznej o ca 15-30% na jednostce to Państwo poprze wsparcie zwraca stoczni lub armatorowi różnicę, która by zyskał zlecając stoczniom zagranicznym tańszym. dzisiaj takich rozwiązań nie ma i tylko każdy ze strony armatora lub stoczni czeka na ruch drugiego. Niestety aby brać udział w przetargach armatorzy nie mają czasu i chcąc brać udział ogłaszanych przez Polskich deweloperów przetargi musza juz posiadać lub juz zamawiac statki- 1 0
-
2024-03-26 19:57
Azja?Tuhajbejowicz?
Chiny? Gościu...Singapur lezy na południe od Chin. Parę tys. Km. Koło 6 . Eh
- 0 0
-
2024-03-23 17:42
I pomysleć , (1)
że nie tak dawno budowano w Polsce statki o nośności 150 tys DWT. A takie plywadelko to można zrobić na slipie w stoczni jachtowej . Ten zakup w Singapurze trzeba unieważnić A winnych tego skandalu ukarać .
- 5 1
-
2024-03-24 10:59
Sza, nie pisz prawdy. Najlepiej zagranicą....
- 1 0
-
2024-03-24 06:48
trochę lepsza motorówka
ktoś musiał z kochanką polecieć do Singapuru, by tam ją przelecieć? Wpuszczajcie tamten kapitał, a polskie kobiety będą posługiwały gejszom, mężczyźni będą szoferami ich kierowców
- 2 1
-
2024-03-24 19:54
Opinia wyróżniona
Nie chcę być dyletantem
Lecz z doświadczenia w Norwegii wiem że w Polsce będą go ciąć i poprawiać. Wiem że tak będzie.
- 0 0
-
2024-03-24 19:59
Nic nowego (2)
U nas powoli brak wszystkiego nawet stoczni wszystko wyprzedane polikwidowane i nic się nie opłaca.
- 1 3
-
2024-03-24 21:45
Pisowce wszystko na stanowiska , kasę i gumno zamienili.
- 1 2
-
2024-03-25 09:56
Mamy kilka dużych, świetnie działających stoczni
Ale oczywiście wszędzie mówi się tylko o starych, państwowych trupach.
- 1 0
-
2024-03-24 21:37
a ja zamowilam kabel hdmi
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.