• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mniejsze przychody i większe przeładunki Portu Gdynia

erka
14 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Rok 2013, biorąc pod uwagę wielkość przeładunków, jest najlepszym w historii Portu Gdynia. W 2013 roku zanotowano również najlepszy wynik w grupie drobnica (w tym: kontenery - wzrost o 7,9 proc. w stosunku do 2012 roku). Rok 2013, biorąc pod uwagę wielkość przeładunków, jest najlepszym w historii Portu Gdynia. W 2013 roku zanotowano również najlepszy wynik w grupie drobnica (w tym: kontenery - wzrost o 7,9 proc. w stosunku do 2012 roku).

Gdyński port zanotował w 2013 roku najwyższą w historii spółki wielkość przeładunków (17,66 mln ton), najlepszy wynik w grupie ładunkowej drobnicy (ponad 11 mln ton) i największą liczbę podpisanych umów o dofinansowanie projektów inwestycyjnych ze środków unijnych, na łączną kwotę dofinansowania - ponad 210 mln zł.



Przychody z działalności operacyjnej Zarządu Morskiego Portu Gdynia w 2013 r. ukształtowały się na podobnym poziomie, jak w roku poprzedzającym i wyniosły 151 mln zł. Zwiększyły się przychody z opłat portowych w wyniku wzrostu przeładunków w Porcie Gdynia do 17,7 mln ton. Dzięki przebudowie budynku Posti przy ul. Polskiej 13A zobacz na mapie Gdyni na biurowiec, wzrosły również przychody z najmu i dzierżawy.

Przychody ogółem wyniosły 177 mln zł, co oznacza spadek o 7,5 proc. w porównaniu z 2012 rokiem. O ich zmniejszeniu zadecydowały niższe przychody finansowe z lokowania nadwyżek finansowych w bezpiecznych instrumentach finansowych, w związku z obniżką polskich stóp procentowych do rekordowo niskiego poziomu. Konsekwencją spadku wyniku na działalności finansowej było zmniejszenie zysku netto za 2013 r. o 22,3 proc. do 44 mln zł. Koszty działalności gospodarczej ZMPG SA w 2013 roku spadły o 1,7 proc., przy czym zmniejszenie dotyczyło działalności operacyjnej, co przełożyło się na wzrost rentowności podstawowej działalności, tj. zarządzania obszarem portu - zysk ze sprzedaży był wyższy o blisko 25 proc.

Rok 2013, biorąc pod uwagę wielkość przeładunków, jest najlepszym w historii Portu Gdynia. W 2013 roku zanotowano również najlepszy wynik w grupie drobnica (w tym: kontenery - wzrost o 7,9 proc. w stosunku do 2012 roku). Wynik ten został osiągnięty m.in. dzięki realizowanym procesom inwestycyjnym poprawiającym infrastrukturę portową (pogłębianie, przebudowa nabrzeży, modernizacja układu kolejowo-drogowego, itp.) i procesom prywatyzacyjnym, w których pozyskano istotnych partnerów biznesowych. Jedyny niedosyt w obrotach ładunkowych to przeładunki paliw płynnych.

W osiąganiu rekordowych rezultatów niewątpliwie udział swój ma działalność inwestycyjna ZMPG. W latach 2003-2013 gdyński port zainwestował w rozbudowę i modernizację portu ok. 763 mln zł (w tym około 77 proc. w infrastrukturę portową). Z zainwestowanych kwot około 687 mln zł pochodzi ze środków własnych (tj. z przychodów ZMPG i prywatyzacji spółek portowych) oraz około 76 mln zł z funduszy europejskich (Fundusz Spójności UE, Norweski Mechanizm Finansowy). Wielkość planowanych nakładów inwestycyjnych  na lata 2014-2016 to kolejne 737 mln zł.
erka

Miejsca

Opinie (32)

  • jas

    zerknijcie na mapę ruch statków , następnie kliknijcie na minus i zerknijcie co się dzieje np, po lewej .
    Polska to biały punkt na mapie.

    • 6 2

  • uwaga (1)

    tak szybko pracują, że kontenery są niezabezpieczone i spadają z ciężarówek

    • 10 13

    • Te... Mądrala... ten kontener to z Gdańska jechał !

      • 6 2

  • ooo

    dlatego zlikwidowano stocznie , bo sie opłaca, inni na nas krocie mają a polaki sie cieszą , jeszcze chwila i porty tez sprzedadzą jak wszystko.

    • 6 11

  • Gratulacje!

    Super wynik. Trzymać wysoki poziom, i przyczyniać się do rozwoju miasta. Oby tak dalej!

    • 21 3

  • życzymy Gdyńskiemu Portowi samych sukcesów!

    Powodzenia i oby tak dalej. Wszystkie porty w Europie dobrze się rozwijają, oby nasze - Gdynia i Gdańsk również.

    • 59 3

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Łukasz Żelewski

Prezes zarządu Agencji Rozwoju Pomorza od 2007 roku. Wcześniej pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora Generalnego PPUP Poczta Polska, a w latach 2003-2006 był Dyrektorem Departamentu Gospodarki i Infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. Zajmował się prywatyzacją firmy Neptun Film Sp. z o.o., realizując funkcję nadzoru właścicielskiego z ramienia Samorządu Województwa Pomorskiego. Posiada również kilkuletnie doświadczenie w prowadzeniu własnej działalności gospodarczej....

Najczęściej czytane