• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nauta i Crist pod lupą Komisji Europejskiej

VIK
25 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat MARS przejmie kolejne udziały w stoczni Crist?
Stocznia Crist najpierw kupiła wydział K2 po Stoczni Gdynia, a potem suchy dok oraz suwnicę i tę transakcję zbada Komisja Europejska. Stocznia Crist najpierw kupiła wydział K2 po Stoczni Gdynia, a potem suchy dok oraz suwnicę i tę transakcję zbada Komisja Europejska.

Komisja Europejska rozpoczęła dochodzenie w sprawie udzielenia ewentualnej pomocy publicznej przez Agencję Rozwoju Przemysłu dwóm nabywcom majątku Stoczni Gdynia. Chodzi o  Stocznię Remontową Nauta i stocznię Crist.


Jak oceniasz postępowanie KE?


- Z zadowoleniem przyjmujemy fakt, że nabywcy majątku stoczni pragną kontynuować w Gdyni działalność w zakresie budownictwa okrętowego. Niemniej jednak w sposób wyraźny określiliśmy, że niedopuszczalna jest nowa pomoc ze strony państwa. Wszczynamy formalne postępowanie wyjaśniające w celu ustalenia, czy określeni kupujący otrzymali pomoc ze środków publicznych na warunkach korzystniejszych niż warunki rynkowe. Zarówno Polska, jak i inne zainteresowane podmioty będą miały możliwość przedstawienia swoich uwag i zweryfikowania stanu rzeczy wspólnie z Komisją Europejską - powiedział Joaquín Almunia, wiceprzewodniczący Komisji odpowiedzialny za politykę konkurencji.

O jaką pomoc chodzi? Stocznia Nauta kupiła nadbrzeża dawnej Stoczni Gdynia, które wylicytowała w przetargach. W celu umożliwienia sfinansowania transakcji ARP nabyła obligacje wyemitowane przez Nautę. Do tego stocznia powinna już spłacić obligacje objęte przez ARP, jednak nie zrobiła tego do dziś. Nauta miała przeprowadzić się na teren dawnej Stoczni Gdynia, a  środki na spłatę miały pochodzić ze sprzedaży dotychczas użytkowanych terenów. Według KE w tym wypadku można mówić o dwóch środkach pomocy. Pierwszy z nich to wykup obligacji przez państwową agencję, drugi to przedłużenie okresu spłacenia zobowiązań.

Z kolei stocznia Crist najpierw kupiła wydział K2 po Stoczni Gdynia, a potem suchy dok oraz suwnicę i tę transakcję zbada Komisja Europejska. Środki na ten cel, czyli pożyczkę udzieliła również Agencja Rozwoju Przemysłu.
VIK

Miejsca

Opinie (50) 1 zablokowana

  • Dzialania UE zaczynaja byc irytujace!

    Zeby pokazac jak ciezka pracuja i jak bardzo sa potrzebni trzeba znowu zniszczyc dwie dobrze funkcjonujace firmy. A czy do jasnej cholery, w czasach kryzzysu banki i producenci samochodowi w Europie nie dostaly pomocy panstwowej?! Panstwo w miare mozliwosci powinno wspierac przedsiebiorczosc i stwarzac dobre warunki ku rozwojowi. Zenada!

    • 11 0

  • Wał gdyński

    A co na to premier? Wał za wałem !!

    • 4 1

  • Koszty !!

    Czy to prawda, że kompensacja Stoczni Gdynia kosztowała 230 milionów złotych? Zapamiętamy i rozliczymy !!

    • 3 1

  • przepisy

    Po prostu trzeba u mieć omijać przepisy i szukać luk prawnych a polski rząd tego nie robi( nie chce,nie potrafi) Inne rządy działaja według prawa o polski rzad NIE.

    • 1 0

  • tak jest (1)

    jeszcze wiecej europejskiego socjalizmu, a bedziemy tylko dla brukseli parobkami od zbierania kartofli na polskich polach

    • 7 0

    • Już

      jesteśmy wasalami UE , przykre !!!

      • 1 0

  • czy My Polacy

    jestesmy az tak glupi, ze nie widzimy w co sie pakujemy w objecia Uni Europejskiej?...czy moze jest juz za pozno....a czyz nie sa to juz oznaki wariantu rozbiorowego?.....hmmmmm

    • 8 1

  • ZBLIŻA SIĘ

    Zachód się nas po prostu obawia,nie są wstanie wygrać z nami w sposób uczciwy,konkurencyjny to podpłacają sprzedajnych politykierów udających prawdziwych Polaków by nas poskromić. Odczepcie się od Nas i Naszych stoczni bo i tak nie dacie nam rady.
    Już w grudniu podczas zimowego przesilenia wszystkie krzywdy zostaną wyrównane,każdemu będzie odmierzone.

    • 5 0

  • ot co

    pewnie brukseli, mamy tylko na zmywakach gary zmywac po europie jako Polacy, a nie statki budowac, to zarezerwowane dla niemcow i francuzow pewnie, a polaki do kartofli sadzenia......jeszcze troche, a sie ziści.....

    • 5 0

  • Stocznie. (1)

    Unijne hieny chcą dobić resztki polskiego przemysłu stoczniowego, które uniknęły ostatniej czystki. Skandal.

    • 11 1

    • Popieram

      w 100% , ale mamy "przyjaciół" w Brukseli !!! że cho !!! cho!!!

      • 0 0

  • Spokojnie:

    1. Pieniadze dla Crista i Nauty pochodza z kieszeni podatnika. Dobrze byloby sprawdzic to dokladnie, kiedy zostana oddane i czy w ogóle. Nie chce finansowac kolesi kolesiów.

    2. Unia niech sie trzyma z daleka i zajmie dotacjami dla stoczni niemieckich, oraz przemyslu motoryzacyjnego w Niemczech i we Francji.

    • 14 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mirosław Bieliński

Prezes firmy doradczej Stilo Horizon. Były prezes Grupy Energa. Po ukończeniu studiów (Uniwersytet Gdański, Wydział Ekonomiki Produkcji ) pracował jako robotnik, następnie w działach finansowo-księgowych kilku trójmiejskich firm. W 1989 roku związał się z jedną z najbardziej cenionych polskich firm konsultingowych - Doradca. Przeszedł w niej od pozycji młodszego konsultanta do partnera, członka zarządu i współwłaściciela. Był odpowiedzialny za duże projekty doradcze, wymagające tworzenia...

Najczęściej czytane