- 1 Praca na wakacje 2024: oferty i zarobki (19 opinii)
- 2 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (65 opinii)
- 3 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (71 opinii)
- 4 Odwołano przetarg na terminal agro w Porcie Gdańsk (90 opinii)
- 5 Poczta Polska. Akcja protestacyjna (238 opinii)
- 6 Elektrociepłownia gdyńska coraz bardziej ekologiczna (109 opinii)
Nauta zbuduje statek dla uniwersytetu w Goeteborgu
Stocznia Remontowa Nauta zbuduje statek badawczy dla uniwersytetu w Goeteborgu. To już drugi tego typu projekt realizowany przez gdyńską stocznię. W maju tego roku położono stępkę pod "Oceanograf", czyli statek badawczy dla Uniwersytetu Gdańskiego.
- To zlecenie jest dla nas szczególnie ważne, jest dużym wyzwaniem i otwiera nam drogę na nowe rynki - stwierdził Andrzej Szwarc, prezes Stoczni Remontowej Nauta podczas majowej uroczystości - Dla nas to cenny punkt na liście realizacji. Po ogłoszeniu informacji o wygraniu przetargu na tę budowę już mieliśmy zapytania od innych ośrodków naukowych. Współpracą z nami zainteresowany jest np. uniwersytet w Goeteborgu.
I stało się, od słów do... kontraktu, który właśnie się uprawomocnił. Statek będzie miał 45 m długości i będzie ważył ok. 800 t. Na pokładzie jednostki, która zastąpi eksploatowany od 40 lat statek badawczy Skagerak, oprócz załogi będzie mogło przebywać 20 osób.
Oddanie jednostki do użytku jest planowane na marzec 2015 r. Wartość kontraktu to 60 mln zł. Nowoczesna jednostka będzie pełniła funkcję statku badawczego i laboratorium. Statek umożliwi prowadzenie interdyscyplinarnych badań m.in. nad zmianami klimatu, stanem wód czy układem prądów morskich, które w istotny sposób wpływają na środowisko morskie.
W Naucie panuje duży ruch, a praca wre we wszystkich użytkowanych dokach. W ostatnich dniach stocznia przyjęła do remontu dwa zbiornikowce - statek M/T Propontis greckiego armatora i M/T Marlin Iris należący do armatora niemieckiego. Zbiornikowiec M/T Propontis o długości całkowitej 249,9 m i szerokości 44,00 m został zadokowany w doku SD II. Główny zakres prac to wymiana kilkudziesięciu ton stali w części dziobowej oraz prace konserwacyjno - malarskie. M/T Marlin Iris to jednostka mniejsza, ma 183,2 m długości i 32,20 szerokości. Remont zostanie przeprowadzony w doku SD I. W pozostałych użytkowanych przez Nautę dokach też jest pełno. Pełne są też cztery doki pływające, remontowane są tam: Stena Alegra, m/v Flinterbothnia, barka Comal BZ600 i ORP Resko.
Nauta w ciągu ostatnich lat skupiała się głównie na remontach i modernizacjach. Jednak w czerwcu ub. roku zarząd podjął decyzję o zintensyfikowaniu działalności w zakresie budowy nowych statków. Od tego czasu stoczni udało się podpisać kilka kontraktów - wspomniany już dotyczący budowy "Oceanografu", oraz na budowę nowoczesnego sejnera (trawler do połowu ryb) dla armatora norweskiego, czy na budowę statku PSV.
Miejsca
Opinie (36) 3 zablokowane
-
2013-11-13 16:34
pisac prawde
Co za brednie czy autor tego tekstu zna sytuacje finansowa tej stoczni? Oni zaraz padna tych dlugow nie da sie splacic tam jest juz wiecej dyrektorow niz w 5 innych stoczniach
- 29 7
-
2013-11-13 14:38
No proszę, a PISaki ciągle gadają, że się w Polsce nic nie buduje.
- 18 15
-
2013-11-13 13:04
sejner
nie sejneru tylko seinera.seiner to nie trawler a trawler to nie seiner, to dwa różne typy statków rybackich, trochę trzeba sie przygotować do artykułu
- 20 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.